Rozdział 2. Historia psychologii

 0    21 fiszek    martynaa404
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
asocjacjonizm
rozpocznij naukę
teoria, że procesy psychiczne powstają przez łączenie idei i wrażeń za pomocą skojarzeń.
behawioryzm
rozpocznij naukę
kierunek badający wyłącznie obserwowalne zachowania, pomijający stany wewnętrzne.
dualizm ciała i umysłu
rozpocznij naukę
pogląd, że ciało i umysł są odrębnymi substancjami: materialną i niematerialną.
empiryzm
rozpocznij naukę
stanowisko, że wiedza pochodzi z doświadczenia zmysłowego.
funkcjonalizm
rozpocznij naukę
badanie funkcji i celów procesów psychicznych, a nie ich struktury.
introspekcja
rozpocznij naukę
metoda polegająca na obserwacji własnych myśli, uczuć i doznań.
kognitywizm
rozpocznij naukę
nurt psychologiczny skupiający się na procesach poznawczych: myśleniu, pamięci, uwadze.
neofreudowscy teoretycy
rozpocznij naukę
psycholodzy rozwijający teorię Freuda, kładący większy nacisk na kulturę i relacje społeczne.
pragmatyzm
rozpocznij naukę
filozofia oceniająca prawdę przez jej praktyczne skutki i użyteczność.
prawo efektu
rozpocznij naukę
zasada, że zachowania prowadzące do nagrody powtarzają się, a do kary – wygaszają.
psychologia biologiczna
rozpocznij naukę
bada wpływ układu nerwowego, genów i hormonów na zachowanie i procesy psychiczne.
psychologia humanistyczna
rozpocznij naukę
nurt koncentrujący się na rozwoju, wolności i potencjale człowieka.
psychologia postaci
rozpocznij naukę
kierunek badający percepcję i organizację całości wrażenia, a nie pojedynczych elementów.
racjonalizm
rozpocznij naukę
pogląd, że wiedza pochodzi głównie z rozumu, a nie z doświadczenia.
strukturalizm
rozpocznij naukę
badanie struktury świadomości poprzez analizę jej elementów (np. wrażeń).
styczność w czasie
rozpocznij naukę
zasada, że idee i wrażenia łączą się, jeśli występują kolejno w czasie.
tabula rasa
rozpocznij naukę
pogląd, że człowiek rodzi się jako „czysta karta”, a wiedza pochodzi z doświadczenia.
teoria psychodynamiczna
rozpocznij naukę
koncepcja, że zachowanie jest wynikiem nieświadomych konfliktów i popędów.
wiedza a posteriori
rozpocznij naukę
wiedza zdobywana z doświadczenia i obserwacji.
wiedza a priori
rozpocznij naukę
wiedza niezależna od doświadczenia, oparta na rozumie i logice.
władze umysłu
rozpocznij naukę
podstawowe funkcje psychiczne: poznawcze, uczuciowe i wolitywne.

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.