Rozdział 11. Język

 0    54 fiszki    martynaa404
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
afiks
rozpocznij naukę
element dodawany do wyrazu, zmienia jego znaczenie lub funkcję
akt mowy
rozpocznij naukę
wypowiedź wykonująca określoną funkcję, np. pytanie, rozkaz
deklaracja
rozpocznij naukę
wypowiedź przedstawiająca stan rzeczy lub fakty
determinizm językowy
rozpocznij naukę
język ogranicza lub determinuje sposób myślenia
dwujęzyczność
rozpocznij naukę
biegłość w posługiwaniu się dwoma językami
dwujęzyczność addytywna
rozpocznij naukę
nauka drugiego języka bez utraty pierwszego
dwujęzyczność subtraktywna
rozpocznij naukę
nauka drugiego języka kosztem pierwszego
dyrektywa
rozpocznij naukę
akt mowy nakłaniający odbiorcę do działania
dyskurs
rozpocznij naukę
spójny ciąg wypowiedzi w kontekście komunikacyjnym
ekspresja
rozpocznij naukę
wyrażanie emocji lub intencji w mowie
fon
rozpocznij naukę
pojedynczy dźwięk mowy
fonem
rozpocznij naukę
najmniejsza jednostka dźwiękowa rozróżniająca znaczenie wyrazów
fraza czasownikowa (werbalna; orzeczenia)
rozpocznij naukę
grupa wyrazów wokół czasownika wyrażająca czynność lub stan
fraza rzeczownikowa (nominalna)
rozpocznij naukę
grupa wyrazów wokół rzeczownika pełniąca funkcję podmiotu lub dopełnienia
gaworzenie
rozpocznij naukę
wczesna faza mowy niemowlęcia, wydawanie samogłosek
gramatyka
rozpocznij naukę
zasady tworzenia poprawnych zdań w języku
gramatyka deskrypcyjna
rozpocznij naukę
opisuje, jak ludzie faktycznie używają języka
gramatyka preskrypcyjna
rozpocznij naukę
określa, jak język powinien być używany
gramatyka struktur frazowych
rozpocznij naukę
opisuje strukturę zdań poprzez hierarchię fraz
gramatyka transformacyjna
rozpocznij naukę
teoria Chomsky’ego wyjaśniająca przekształcanie struktur głębokich w powierzchniowe
gruchanie
rozpocznij naukę
wczesne dźwięki podobne do głosek u niemowląt
hipergeneralizacja
rozpocznij naukę
użycie reguły językowej zbyt szeroko
hiperregularyzacja
rozpocznij naukę
nadmierne stosowanie reguł gramatycznych do wyjątków
hipoteza cech znaczących
rozpocznij naukę
znaczenie słowa opiera się na kluczowych cechach
hipoteza funkcjonalna
rozpocznij naukę
znaczenie słowa zależy od jego funkcji w kontekście
hipoteza jednego systemu
rozpocznij naukę
dzieci używają jednego systemu językowego przy nauce dwóch języków
holofraza
rozpocznij naukę
użycie jednego słowa do wyrażenia całego zdania lub potrzeby
język
rozpocznij naukę
system znaków służący do komunikowania się i wyrażania myśli
leksykon
rozpocznij naukę
zbiór słów i ich znaczeń w danym języku
mechanizm przyswajania języka
rozpocznij naukę
wrodzone zdolności umożliwiające naukę języka
morfem
rozpocznij naukę
najmniejsza jednostka znaczeniowa w języku
mowa adresowana do dziecka (język matczyny)
rozpocznij naukę
uproszczona, wyraźna mowa dorosłych do dzieci
mowa telegraficzna
rozpocznij naukę
wypowiedź skrótowa, pozbawiona słów funkcyjnych
postulat konwersacyjny
rozpocznij naukę
zasada logicznego i skutecznego porozumiewania się
pośredni akt mowy
rozpocznij naukę
działanie komunikacyjne pośrednio realizowane przez wypowiedź
pragmatyka
rozpocznij naukę
badanie znaczenia i użycia języka w kontekście społecznym
prefiks (przedrostek)
rozpocznij naukę
afiks dodawany na początku wyrazu
przejęzyczenie
rozpocznij naukę
niezamierzona zmiana słowa lub dźwięku
relatywizm językowy
rozpocznij naukę
język wpływa na sposób myślenia i postrzegania świata
semantyka
rozpocznij naukę
nauka o znaczeniu słów i zdań
składnia (syntaksa)
rozpocznij naukę
zasady łączenia wyrazów w poprawne zdania
słownik
rozpocznij naukę
uporządkowany zbiór wyrazów z definicjami i informacjami gramatycznymi
stwierdzenie
rozpocznij naukę
oznajmienie faktu lub opinii
sufiks (przyrostek)
rozpocznij naukę
afiks dodawany na końcu wyrazu
temat (rdzeń)
rozpocznij naukę
część wyrazu niosąca główne znaczenie
teoria egzemplarzy
rozpocznij naukę
pojęcia reprezentowane przez konkretne przykłady w pamięci
teoria prototypów
rozpocznij naukę
klasyfikowanie pojęć według najbardziej typowych przykładów
teoria składników semantycznych
rozpocznij naukę
pojęcia rozkładane na podstawowe elementy znaczeniowe
uniwersalia językowe
rozpocznij naukę
cechy wspólne wszystkim językom
wielojęzyczność
rozpocznij naukę
biegłość w posługiwaniu się więcej niż dwoma językami
wrodzona wrażliwość na głos ludzki
rozpocznij naukę
biologiczna predyspozycja do rozpoznawania dźwięków mowy
wypowiedzi dwuwyrazowe
rozpocznij naukę
wczesna forma mowy dzieci, zdania złożone z dwóch słów
znacznik semantyczny
rozpocznij naukę
element znaczeniowy morfemu lub słowa
zobowiązanie
rozpocznij naukę
akt mowy, w którym nadawca zobowiązuje się do czegoś

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.