Pytanie |
Odpowiedź |
|
rozpocznij naukę
|
|
Ogólna zdolność jednostki do uczenia się, rozumowania, rozwiązywania problemów oraz przystosowywania się do nowych warunków i sytuacji.
|
|
|
analityczny aspekt inteligencji rozpocznij naukę
|
|
Zdolność analizowania informacji, logicznego myślenia, oceniania poprawności rozwiązań i porównań, silnie związana z tradycyjnymi testami IQ.
|
|
|
praktyczny aspekt inteligencji rozpocznij naukę
|
|
Zdolność stosowania wiedzy w codziennych sytuacjach, adaptacji do środowiska i skutecznego radzenia sobie z realnymi problemami.
|
|
|
twórczy aspekt inteligencji rozpocznij naukę
|
|
Zdolność generowania nowych, oryginalnych pomysłów, dostrzegania nietypowych związków i radzenia sobie z nowymi sytuacjami.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wysoki poziom rozwoju określonych zdolności poznawczych, który umożliwia ponadprzeciętne osiągnięcia w danej dziedzinie.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ponadprzeciętny poziom inteligencji lub specyficznych zdolności poznawczych, umożliwiający szybkie uczenie się i wysokie osiągnięcia akademickie.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Znacznie obniżony poziom funkcjonowania intelektualnego oraz trudności w przystosowaniu społecznym, ujawniające się w okresie rozwojowym.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Koncepcja Spearmana zakładająca istnienie czynnika ogólnego g oraz czynników specyficznych s, odpowiedzialnych za wykonanie konkretnych zadań.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ogólny czynnik inteligencji wspólny dla wszystkich zadań poznawczych, odpowiadający za efektywność funkcjonowania intelektualnego.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zdolności odpowiedzialne za wykonywanie konkretnych typów zadań, niezależne od ogólnego poziomu inteligencji.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Modele inteligencji zakładające istnienie czynnika ogólnego na najwyższym poziomie oraz bardziej szczegółowych zdolności na poziomach niższych.
|
|
|
podstawowe zdolności umysłowe rozpocznij naukę
|
|
Koncepcja Thurstona opisująca kilka względnie niezależnych zdolności, m.in. rozumowanie, zdolności werbalne i numeryczne.
|
|
|
model struktury intelektu (model Guilforda) rozpocznij naukę
|
|
Model zakładający inteligencję jako kombinację operacji umysłowych, treści i wytworów, tworzących wiele niezależnych zdolności.
|
|
|
teoria wielu inteligencji (Howarda Gardnera) rozpocznij naukę
|
|
Koncepcja zakładająca istnienie wielu względnie niezależnych typów inteligencji, np. językowej, logicznej, muzycznej czy interpersonalnej.
|
|
|
triarchiczna teoria inteligencji (Roberta Sternberga) rozpocznij naukę
|
|
Teoria wyróżniająca trzy aspekty inteligencji: analityczny, twórczy i praktyczny.
|
|
|
teorie psychometryczne inteligencji rozpocznij naukę
|
|
Teorie koncentrujące się na pomiarze inteligencji i analizie wyników testów za pomocą metod statystycznych.
|
|
|
teorie przetwarzania inteligencji rozpocznij naukę
|
|
Podejścia badające inteligencję poprzez analizę procesów poznawczych, takich jak uwaga, pamięć czy szybkość przetwarzania informacji.
|
|
|
teorie kontekstu kulturowego rozpocznij naukę
|
|
Teorie podkreślające rolę kultury i środowiska w definiowaniu, rozwoju i przejawach inteligencji.
|
|
|
skrajny relatywizm kulturowy rozpocznij naukę
|
|
Pogląd zakładający, że inteligencja może być oceniana wyłącznie w obrębie konkretnej kultury i nie da się jej porównywać międzykulturowo.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Iloraz inteligencji wyrażający poziom funkcjonowania intelektualnego jednostki w odniesieniu do populacji rówieśniczej.
|
|
|
klasyczny iloraz inteligencji rozpocznij naukę
|
|
Iloraz obliczany jako stosunek wieku umysłowego do wieku życia pomnożony przez 100.
|
|
|
dewiacyjny iloraz inteligencji rozpocznij naukę
|
|
Iloraz inteligencji oparty na odchyleniu wyniku jednostki od średniej populacyjnej, stosowany we współczesnych testach.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Poziom rozwoju intelektualnego odpowiadający przeciętnym zdolnościom osób w danym wieku.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Jeden z pierwszych testów inteligencji, oparty na pojęciu wieku umysłowego i klasycznym ilorazie inteligencji.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zestaw indywidualnych testów inteligencji mierzących zdolności werbalne i niewerbalne oraz ogólny poziom IQ.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Testy inteligencji przeprowadzane indywidualnie przez badającego, umożliwiające dokładną obserwację badanego.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Testy inteligencji przeznaczone do jednoczesnego badania wielu osób, często stosowane w badaniach przesiewowych.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Test, który w założeniu nie jest zależny od doświadczeń kulturowych, choć w praktyce uznawany za trudny do stworzenia.
|
|
|
test sprawiedliwy kulturowo rozpocznij naukę
|
|
Test minimalizujący wpływ różnic kulturowych na wynik, lecz nieeliminujący go całkowicie.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Test dostosowany do konkretnego kontekstu kulturowego, adekwatnie mierzący zdolności w danej populacji.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Metoda statystyczna służąca do identyfikowania ukrytych czynników odpowiedzialnych za współwystępowanie wyników testowych.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Metoda badająca wpływ genów i środowiska poprzez porównanie dzieci adoptowanych z rodzicami biologicznymi i adopcyjnymi.
|
|
|
metoda porównywania bliźniąt identycznych i zwykłych rozpocznij naukę
|
|
Metoda oceny wpływu genetyki poprzez porównanie podobieństwa wyników bliźniąt monozygotycznych i dizygotycznych.
|
|
|
metoda rozdzielonych bliźniąt identycznych rozpocznij naukę
|
|
Metoda badająca rolę dziedziczenia poprzez analizę podobieństw bliźniąt wychowywanych w różnych środowiskach.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Statystyczny wskaźnik określający, w jakim stopniu różnice indywidualne w inteligencji są związane z różnicami genetycznymi w populacji.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zapis aktywności bioelektrycznej mózgu, wykorzystywany m.in. w badaniach procesów poznawczych.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zmiany aktywności elektrycznej mózgu pojawiające się w odpowiedzi na określone bodźce.
|
|
|
szybkość dostępu do zasobu leksykalnego rozpocznij naukę
|
|
Tempo, z jakim jednostka wydobywa informacje słowne z pamięci, powiązane z funkcjonowaniem poznawczym.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Element procesu poznawczego lub struktury inteligencji odpowiedzialny za określony etap przetwarzania informacji.
|
|
|
popędy tworzące doświadczenie rozpocznij naukę
|
|
Termin wymaga sprawdzenia w podręczniku, brak jednoznacznej definicji w standardowych teoriach inteligencji.
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Dziedzina nauki i technologii zajmująca się tworzeniem systemów zdolnych do wykonywania zadań wymagających inteligencji ludzkiej.
|
|
|