Rozdział 13. Inteligencja

 0    41 fiszek    martynaa404
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
inteligencja
rozpocznij naukę
Ogólna zdolność jednostki do uczenia się, rozumowania, rozwiązywania problemów oraz przystosowywania się do nowych warunków i sytuacji.
analityczny aspekt inteligencji
rozpocznij naukę
Zdolność analizowania informacji, logicznego myślenia, oceniania poprawności rozwiązań i porównań, silnie związana z tradycyjnymi testami IQ.
praktyczny aspekt inteligencji
rozpocznij naukę
Zdolność stosowania wiedzy w codziennych sytuacjach, adaptacji do środowiska i skutecznego radzenia sobie z realnymi problemami.
twórczy aspekt inteligencji
rozpocznij naukę
Zdolność generowania nowych, oryginalnych pomysłów, dostrzegania nietypowych związków i radzenia sobie z nowymi sytuacjami.
uzdolnienia
rozpocznij naukę
Wysoki poziom rozwoju określonych zdolności poznawczych, który umożliwia ponadprzeciętne osiągnięcia w danej dziedzinie.
talent intelektualny
rozpocznij naukę
Ponadprzeciętny poziom inteligencji lub specyficznych zdolności poznawczych, umożliwiający szybkie uczenie się i wysokie osiągnięcia akademickie.
upośledzenie umysłowe
rozpocznij naukę
Znacznie obniżony poziom funkcjonowania intelektualnego oraz trudności w przystosowaniu społecznym, ujawniające się w okresie rozwojowym.
teoria dwuczynnikowa
rozpocznij naukę
Koncepcja Spearmana zakładająca istnienie czynnika ogólnego g oraz czynników specyficznych s, odpowiedzialnych za wykonanie konkretnych zadań.
g (czynnik ogólny)
rozpocznij naukę
Ogólny czynnik inteligencji wspólny dla wszystkich zadań poznawczych, odpowiadający za efektywność funkcjonowania intelektualnego.
czynniki specyficzne
rozpocznij naukę
Zdolności odpowiedzialne za wykonywanie konkretnych typów zadań, niezależne od ogólnego poziomu inteligencji.
modele hierarchiczne
rozpocznij naukę
Modele inteligencji zakładające istnienie czynnika ogólnego na najwyższym poziomie oraz bardziej szczegółowych zdolności na poziomach niższych.
podstawowe zdolności umysłowe
rozpocznij naukę
Koncepcja Thurstona opisująca kilka względnie niezależnych zdolności, m.in. rozumowanie, zdolności werbalne i numeryczne.
model struktury intelektu (model Guilforda)
rozpocznij naukę
Model zakładający inteligencję jako kombinację operacji umysłowych, treści i wytworów, tworzących wiele niezależnych zdolności.
teoria wielu inteligencji (Howarda Gardnera)
rozpocznij naukę
Koncepcja zakładająca istnienie wielu względnie niezależnych typów inteligencji, np. językowej, logicznej, muzycznej czy interpersonalnej.
triarchiczna teoria inteligencji (Roberta Sternberga)
rozpocznij naukę
Teoria wyróżniająca trzy aspekty inteligencji: analityczny, twórczy i praktyczny.
teorie psychometryczne inteligencji
rozpocznij naukę
Teorie koncentrujące się na pomiarze inteligencji i analizie wyników testów za pomocą metod statystycznych.
teorie przetwarzania inteligencji
rozpocznij naukę
Podejścia badające inteligencję poprzez analizę procesów poznawczych, takich jak uwaga, pamięć czy szybkość przetwarzania informacji.
teorie kontekstu kulturowego
rozpocznij naukę
Teorie podkreślające rolę kultury i środowiska w definiowaniu, rozwoju i przejawach inteligencji.
skrajny relatywizm kulturowy
rozpocznij naukę
Pogląd zakładający, że inteligencja może być oceniana wyłącznie w obrębie konkretnej kultury i nie da się jej porównywać międzykulturowo.
IQ
rozpocznij naukę
Iloraz inteligencji wyrażający poziom funkcjonowania intelektualnego jednostki w odniesieniu do populacji rówieśniczej.
klasyczny iloraz inteligencji
rozpocznij naukę
Iloraz obliczany jako stosunek wieku umysłowego do wieku życia pomnożony przez 100.
dewiacyjny iloraz inteligencji
rozpocznij naukę
Iloraz inteligencji oparty na odchyleniu wyniku jednostki od średniej populacyjnej, stosowany we współczesnych testach.
wiek umysłowy
rozpocznij naukę
Poziom rozwoju intelektualnego odpowiadający przeciętnym zdolnościom osób w danym wieku.
Stanfordzka Skala Bineta
rozpocznij naukę
Jeden z pierwszych testów inteligencji, oparty na pojęciu wieku umysłowego i klasycznym ilorazie inteligencji.
Skale Wechslera
rozpocznij naukę
Zestaw indywidualnych testów inteligencji mierzących zdolności werbalne i niewerbalne oraz ogólny poziom IQ.
testy indywidualne
rozpocznij naukę
Testy inteligencji przeprowadzane indywidualnie przez badającego, umożliwiające dokładną obserwację badanego.
testy grupowe
rozpocznij naukę
Testy inteligencji przeznaczone do jednoczesnego badania wielu osób, często stosowane w badaniach przesiewowych.
test czysty kulturowo
rozpocznij naukę
Test, który w założeniu nie jest zależny od doświadczeń kulturowych, choć w praktyce uznawany za trudny do stworzenia.
test sprawiedliwy kulturowo
rozpocznij naukę
Test minimalizujący wpływ różnic kulturowych na wynik, lecz nieeliminujący go całkowicie.
test trafny kulturowo
rozpocznij naukę
Test dostosowany do konkretnego kontekstu kulturowego, adekwatnie mierzący zdolności w danej populacji.
analiza czynnikowa
rozpocznij naukę
Metoda statystyczna służąca do identyfikowania ukrytych czynników odpowiedzialnych za współwystępowanie wyników testowych.
metoda adopcyjna
rozpocznij naukę
Metoda badająca wpływ genów i środowiska poprzez porównanie dzieci adoptowanych z rodzicami biologicznymi i adopcyjnymi.
metoda porównywania bliźniąt identycznych i zwykłych
rozpocznij naukę
Metoda oceny wpływu genetyki poprzez porównanie podobieństwa wyników bliźniąt monozygotycznych i dizygotycznych.
metoda rozdzielonych bliźniąt identycznych
rozpocznij naukę
Metoda badająca rolę dziedziczenia poprzez analizę podobieństw bliźniąt wychowywanych w różnych środowiskach.
odziedziczalność
rozpocznij naukę
Statystyczny wskaźnik określający, w jakim stopniu różnice indywidualne w inteligencji są związane z różnicami genetycznymi w populacji.
elektroencefalogram
rozpocznij naukę
Zapis aktywności bioelektrycznej mózgu, wykorzystywany m.in. w badaniach procesów poznawczych.
potencjały wywołane
rozpocznij naukę
Zmiany aktywności elektrycznej mózgu pojawiające się w odpowiedzi na określone bodźce.
szybkość dostępu do zasobu leksykalnego
rozpocznij naukę
Tempo, z jakim jednostka wydobywa informacje słowne z pamięci, powiązane z funkcjonowaniem poznawczym.
komponent
rozpocznij naukę
Element procesu poznawczego lub struktury inteligencji odpowiedzialny za określony etap przetwarzania informacji.
popędy tworzące doświadczenie
rozpocznij naukę
Termin wymaga sprawdzenia w podręczniku, brak jednoznacznej definicji w standardowych teoriach inteligencji.
sztuczna inteligencja
rozpocznij naukę
Dziedzina nauki i technologii zajmująca się tworzeniem systemów zdolnych do wykonywania zadań wymagających inteligencji ludzkiej.

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.