Rozdział 14. Rozwój poznawczy i fizyczny

 0    36 fiszek    martynaa404
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
psychologia rozwojowa
rozpocznij naukę
Dział psychologii badający zmiany w zachowaniu, procesach poznawczych i funkcjonowaniu fizycznym człowieka w ciągu całego życia.
rozwój poznawczy
rozpocznij naukę
Zmiany w sposobach myślenia, rozumowania, zapamiętywania i rozwiązywania problemów zachodzące wraz z wiekiem.
uczenie się
rozpocznij naukę
Proces nabywania względnie trwałych zmian w zachowaniu lub wiedzy na skutek doświadczenia.
dojrzewanie
rozpocznij naukę
Biologicznie uwarunkowany proces zmian organizmu, prowadzący do osiągnięcia pełnej sprawności fizycznej i psychicznej.
noworodek
rozpocznij naukę
Dziecko w pierwszym miesiącu życia, charakteryzujące się dominacją odruchów i intensywnym rozwojem fizycznym.
schemat
rozpocznij naukę
Podstawowa struktura poznawcza umożliwiająca interpretowanie doświadczeń i organizowanie wiedzy.
asymilacja
rozpocznij naukę
Włączanie nowych doświadczeń do już istniejących schematów poznawczych.
akomodacja
rozpocznij naukę
Modyfikowanie istniejących schematów lub tworzenie nowych w odpowiedzi na nowe doświadczenia.
równoważenie
rozpocznij naukę
Proces dążenia do równowagi między asymilacją a akomodacją w rozwoju poznawczym.
internalizacja
rozpocznij naukę
Proces przekształcania czynności zewnętrznych w wewnętrzne operacje umysłowe.
stadium sensoryczno-motoryczne
rozpocznij naukę
Najwcześniejsze stadium rozwoju poznawczego, w którym poznanie opiera się na czynnościach ruchowych i percepcji.
stadium przedoperacyjne
rozpocznij naukę
Stadium charakteryzujące się rozwojem myślenia symbolicznego, ale ograniczone logicznie i egocentryczne.
stadium operacji konkretnych
rozpocznij naukę
Stadium, w którym dziecko potrafi logicznie myśleć o obiektach konkretnych, lecz ma trudność z abstrakcją.
stadium operacji formalnych
rozpocznij naukę
Stadium umożliwiające myślenie abstrakcyjne, hipotetyczne i dedukcyjne.
egocentryzm
rozpocznij naukę
Trudność w przyjmowaniu perspektywy innych osób, typowa dla stadium przedoperacyjnego.
stałość przedmiotu
rozpocznij naukę
Zrozumienie, że przedmiot istnieje nawet wtedy, gdy nie jest bezpośrednio postrzegany.
stałość ilości
rozpocznij naukę
Zdolność rozumienia, że ilość substancji nie zmienia się mimo zmiany jej kształtu lub wyglądu.
myślenie wyobrażeniowe
rozpocznij naukę
Myślenie oparte na obrazach i reprezentacjach umysłowych, a nie na logicznych operacjach.
relacje drugiego rzędu
rozpocznij naukę
Zdolność rozumienia relacji między relacjami, charakterystyczna dla bardziej zaawansowanego myślenia logicznego.
myślenie postformalne
rozpocznij naukę
Forma myślenia wykraczająca poza operacje formalne, uwzględniająca względność, sprzeczności i kontekst.
myślenie dialektyczne
rozpocznij naukę
Myślenie polegające na integrowaniu sprzecznych informacji i dostrzeganiu zmienności rzeczywistości.
odnajdywanie problemów
rozpocznij naukę
Zdolność samodzielnego identyfikowania i formułowania problemów poznawczych.
teorie neopiagetowskie
rozpocznij naukę
Teorie rozwijające koncepcję Piageta poprzez uwzględnienie procesów przetwarzania informacji i ograniczeń poznawczych.
teorie przetwarzania informacji
rozpocznij naukę
Podejścia opisujące rozwój poznawczy jako zmiany w szybkości, pojemności i strategiach przetwarzania informacji.
metapamięć
rozpocznij naukę
Wiedza jednostki o własnej pamięci oraz strategiach zapamiętywania i przypominania.
monitorowanie rozumienia
rozpocznij naukę
Zdolność kontrolowania, czy aktualnie przetwarzane informacje są właściwie rozumiane.
strefa najbliższego rozwoju
rozpocznij naukę
Zakres zadań, które dziecko potrafi wykonać przy wsparciu bardziej kompetentnej osoby.
kanalizacja
rozpocznij naukę
Ograniczanie zakresu możliwych zachowań rozwojowych przez czynniki biologiczne i środowiskowe.
plastyczność
rozpocznij naukę
Zdolność organizmu lub procesów psychicznych do zmiany pod wpływem doświadczenia.
ogólność rozwoju
rozpocznij naukę
Założenie, że rozwój przebiega podobnie w różnych obszarach funkcjonowania.
specyficzność rozwoju
rozpocznij naukę
Pogląd, że poszczególne funkcje rozwijają się względnie niezależnie od siebie.
badania podłużne
rozpocznij naukę
Badania polegające na wielokrotnym badaniu tych samych osób na różnych etapach życia.
badania poprzeczne
rozpocznij naukę
Badania porównujące osoby w różnym wieku badane jednorazowo.
efekt kohorty
rozpocznij naukę
Różnice wynikające z przynależności do określonego pokolenia, a nie z samego wieku.
statyczny sposób diagnozowania
rozpocznij naukę
Ocena aktualnego poziomu funkcjonowania bez uwzględniania potencjału rozwojowego.
dynamiczny sposób diagnozowania
rozpocznij naukę
Diagnoza uwzględniająca zdolność uczenia się i reagowania na pomoc.

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.