Rozdział 15. Rozwój społeczny

 0    35 fiszek    martynaa404
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
rozwój społeczny
rozpocznij naukę
Zmiany w sposobach nawiązywania relacji, rozumienia norm społecznych, ról oraz funkcjonowania jednostki wśród innych ludzi.
interakcja między jednostką a środowiskiem
rozpocznij naukę
Wzajemne oddziaływanie cech jednostki i warunków środowiskowych, kształtujące rozwój społeczny i osobowość.
temperament
rozpocznij naukę
Względnie stałe, biologicznie uwarunkowane cechy reagowania emocjonalnego i zachowania, ujawniające się od wczesnego dzieciństwa.
teoria odrębnych emocji
rozpocznij naukę
Teoria zakładająca istnienie wrodzonych, podstawowych emocji o uniwersalnych wzorcach ekspresji.
teoria różnicowania
rozpocznij naukę
Koncepcja rozwoju emocji zakładająca, że początkowo globalne reakcje emocjonalne z czasem różnicują się na emocje specyficzne.
teoria schematów
rozpocznij naukę
Teoria opisująca rozwój wiedzy społecznej poprzez tworzenie poznawczych struktur organizujących informacje o sobie i innych.
przywiązanie
rozpocznij naukę
Trwała emocjonalna więź między dzieckiem a opiekunem, zapewniająca poczucie bezpieczeństwa.
tworzenie więzi
rozpocznij naukę
Proces budowania relacji emocjonalnej między dzieckiem a opiekunem w pierwszych latach życia.
Procedura Obcej Sytuacji
rozpocznij naukę
Metoda badawcza Ainsworth służąca do oceny stylu przywiązania dziecka na podstawie reakcji na rozłąkę i powrót opiekuna.
dziecko ufne
rozpocznij naukę
Typ przywiązania charakteryzujący się poczuciem bezpieczeństwa, łatwym uspokajaniem się po powrocie opiekuna.
dziecko unikające
rozpocznij naukę
Typ przywiązania, w którym dziecko unika kontaktu z opiekunem i nie okazuje wyraźnych emocji.
dziecko oporne
rozpocznij naukę
Typ przywiązania cechujący się ambiwalentnymi reakcjami, silnym lękiem separacyjnym i trudnością w uspokojeniu.
rozwój psychoseksualny
rozpocznij naukę
Koncepcja Freuda opisująca rozwój osobowości poprzez kolejne stadia koncentracji popędu seksualnego.
faza oralna
rozpocznij naukę
Stadium, w którym głównym źródłem przyjemności są usta, ssanie i jedzenie.
faza analna
rozpocznij naukę
Stadium, w którym kluczową rolę odgrywa kontrola wydalania i związane z nią wymagania społeczne.
faza falliczna
rozpocznij naukę
Stadium skupione na narządach płciowych i identyfikacji z rodzicem tej samej płci.
kompleks Edypa
rozpocznij naukę
Nieświadome uczucia seksualne dziecka wobec rodzica płci przeciwnej i rywalizacja z rodzicem tej samej płci.
kompleks Elektry
rozpocznij naukę
Odpowiednik kompleksu Edypa u dziewczynek, skierowany wobec ojca.
latencja
rozpocznij naukę
Okres względnego wyciszenia popędu seksualnego, sprzyjający rozwojowi społecznemu i poznawczemu.
faza genitalna
rozpocznij naukę
Stadium dojrzałej seksualności, charakteryzujące się zdolnością do tworzenia dojrzałych relacji.
moralność przedkonwencjonalna
rozpocznij naukę
Stadium moralności oparte na unikaniu kary i dążeniu do nagrody.
moralność konwencjonalna
rozpocznij naukę
Stadium, w którym normy moralne są internalizowane i podporządkowane zasadom społecznym.
moralność postkonwencjonalna
rozpocznij naukę
Stadium opierające ocenę moralną na uniwersalnych zasadach etycznych.
psychospołeczna teoria rozwoju osobowości
rozpocznij naukę
Teoria Eriksona opisująca rozwój poprzez kolejne kryzysy psychospołeczne na przestrzeni życia.
pojęcie ja
rozpocznij naukę
Zbiór przekonań jednostki o sobie, obejmujący cechy, role i wartości.
samowiedza
rozpocznij naukę
Wiedza jednostki o własnych cechach psychicznych, emocjach i zachowaniach.
samoocena
rozpocznij naukę
Ocena własnej wartości i kompetencji, stanowiąca emocjonalny aspekt obrazu siebie.
moratorium
rozpocznij naukę
Status tożsamości charakteryzujący się aktywnym poszukiwaniem, bez podjęcia trwałych zobowiązań.
osiągnięcie tożsamości
rozpocznij naukę
Status tożsamości po zakończonym kryzysie i podjęciu świadomych zobowiązań.
rozproszenie tożsamości
rozpocznij naukę
Brak zarówno poszukiwań, jak i zobowiązań dotyczących tożsamości.
prekluzja
rozpocznij naukę
Przyjęcie tożsamości bez etapu poszukiwań, zwykle na podstawie oczekiwań otoczenia.
osiągnięcie alienacji
rozpocznij naukę
Termin wymaga sprawdzenia w podręczniku, brak jednoznacznej definicji w standardowych ujęciach rozwoju tożsamości.
rodzice autorytarni
rozpocznij naukę
Styl wychowania oparty na wysokich wymaganiach, kontroli i niskim poziomie ciepła emocjonalnego.
rodzice autorytatywni
rozpocznij naukę
Styl łączący wysokie wymagania z wsparciem emocjonalnym i dialogiem.
rodzice submisywni
rozpocznij naukę
Styl wychowania charakteryzujący się niskimi wymaganiami i wysoką uległością wobec dziecka.

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.