Rozdział 20. Osobowość.

 0    65 fiszek    martynaa404
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
osobowość
rozpocznij naukę
względnie trwały zespół cech, mechanizmów i wzorców zachowania odróżniających jednostkę
cecha
rozpocznij naukę
względnie stała właściwość jednostki wpływająca na jej zachowanie
cecha zasadnicza
rozpocznij naukę
dominująca cecha organizująca całe funkcjonowanie osobowości
cecha dominująca
rozpocznij naukę
cecha silnie wpływająca na zachowanie w wielu sytuacjach
cecha wtórna
rozpocznij naukę
cecha ujawniająca się w ograniczonym zakresie sytuacji
determinizm
rozpocznij naukę
pogląd, że zachowanie jest wynikiem określonych przyczyn
interakcja między jednostką a sytuacją
rozpocznij naukę
założenie, że zachowanie wynika ze współdziałania cech osoby i sytuacji
wzajemny determinizm
rozpocznij naukę
koncepcja, że jednostka, środowisko i zachowanie wzajemnie na siebie oddziałują
zasada dualizmu
rozpocznij naukę
przekonanie o odrębności sfery psychicznej i fizycznej
paradygmat psychodynamiczny
rozpocznij naukę
podejście podkreślające rolę nieświadomości i konfliktów wewnętrznych
id
rozpocznij naukę
część osobowości kierująca się zasadą przyjemności i popędami
ego
rozpocznij naukę
struktura osobowości pośrednicząca między id, superego i rzeczywistością
superego
rozpocznij naukę
instancja moralna zawierająca normy i zakazy społeczne
nieświadomość
rozpocznij naukę
obszar psychiki zawierający treści niedostępne świadomości
nieświadomość indywidualna
rozpocznij naukę
nieświadome treści wynikające z osobistych doświadczeń
pierwotne procesy myślenia
rozpocznij naukę
niekontrolowany, irracjonalny sposób myślenia charakterystyczny dla id
wtórne procesy myślenia
rozpocznij naukę
logiczne i realistyczne myślenie właściwe ego
fiksacja
rozpocznij naukę
zatrzymanie rozwoju psychicznego na określonym etapie
wyparcie
rozpocznij naukę
usunięcie ze świadomości treści wywołujących lęk
projekcja
rozpocznij naukę
przypisywanie własnych nieakceptowanych cech innym
racjonalizacja
rozpocznij naukę
pozorne logiczne wyjaśnianie zachowań motywowanych emocjonalnie
regresja
rozpocznij naukę
cofnięcie się do wcześniejszych, bardziej prymitywnych form zachowania
sublimacja
rozpocznij naukę
przekształcenie popędów w społecznie akceptowane działania
przemieszczenie
rozpocznij naukę
przeniesienie emocji na bezpieczniejszy obiekt
reakcja upozorowana
rozpocznij naukę
zachowanie przeciwne do nieakceptowanych impulsów
zaprzeczenie
rozpocznij naukę
odmowa uznania istnienia trudnej rzeczywistości
kondensacja
rozpocznij naukę
łączenie wielu treści w jeden symboliczny obraz
archetyp
rozpocznij naukę
uniwersalny wzorzec treści psychicznych obecny w nieświadomości zbiorowej
nieświadomość zbiorowa
rozpocznij naukę
wspólna wszystkim ludziom warstwa psychiki zawierająca archetypy
kompleks
rozpocznij naukę
zespół silnie naładowanych emocjonalnie treści
kompleks niższości
rozpocznij naukę
poczucie własnej nieadekwatności motywujące do kompensacji
lęk podstawowy
rozpocznij naukę
trwałe poczucie zagrożenia wynikające z relacji z otoczeniem
neofreudyści
rozpocznij naukę
badacze rozwijający psychoanalizę, kładąc nacisk na relacje społeczne
podejście zorientowane na osobę
rozpocznij naukę
nurt podkreślający autonomię, rozwój i doświadczenie jednostki
teoria “ja”
rozpocznij naukę
koncepcja zakładająca, że centralnym elementem osobowości jest obraz siebie
obraz “ja”
rozpocznij naukę
zbiór przekonań jednostki na własny temat
„ja-idealne”
rozpocznij naukę
wyobrażenie tego, kim jednostka chciałaby być
egzystencjaliści
rozpocznij naukę
nurt akcentujący wolność, odpowiedzialność i sens istnienia
teoria pola
rozpocznij naukę
koncepcja Lewina zakładająca, że zachowanie zależy od osoby i środowiska
autoschemat
rozpocznij naukę
poznawcza struktura organizująca wiedzę o sobie
konstrukt osobisty
rozpocznij naukę
indywidualny sposób interpretowania świata
paradygmat poznawczo-behawioralny
rozpocznij naukę
podejście łączące procesy poznawcze z uczeniem się
poczucie umiejscowienia kontroli
rozpocznij naukę
przekonanie o źródle kontroli nad zdarzeniami
poczucie kontroli wewnętrznej
rozpocznij naukę
wiara, że zdarzenia zależą od własnych działań
poczucie kontroli zewnętrznej
rozpocznij naukę
przekonanie, że zdarzenia są wynikiem czynników zewnętrznych
poczucie własnej skuteczności
rozpocznij naukę
wiara we własną zdolność do osiągania celów
„wielka piątka”
rozpocznij naukę
model pięciu podstawowych wymiarów osobowości
ekstrawersja
rozpocznij naukę
tendencja do towarzyskości i aktywności
neurotyczność
rozpocznij naukę
skłonność do przeżywania negatywnych emocji
otwartość
rozpocznij naukę
gotowość do nowych doświadczeń i idei
sumienność
rozpocznij naukę
tendencja do samodyscypliny i odpowiedzialności
ugodowość
rozpocznij naukę
skłonność do współpracy i empatii
psychotyczność
rozpocznij naukę
cecha związana z impulsywnością i chłodem emocjonalnym
teorie idiograficzne
rozpocznij naukę
podejścia skupiające się na unikalności jednostki
teorie nomotetyczne
rozpocznij naukę
teorie dążące do ogólnych praw osobowości
teoria relacji z obiektem
rozpocznij naukę
podejście podkreślające znaczenie wczesnych relacji w rozwoju osobowości
testy obiektywne
rozpocznij naukę
standaryzowane testy z jednoznacznym kluczem odpowiedzi
testy projekcyjne
rozpocznij naukę
metody ujawniające nieświadome treści poprzez interpretację bodźców
Minnesocki Wielowymiarowy Inwentarz Osobowości
rozpocznij naukę
test kliniczny do diagnozy zaburzeń osobowości
16-czynnikowy Kwestionariusz Osobowości
rozpocznij naukę
narzędzie badające osobowość w ujęciu cech
Test Apercepcji Tematycznej
rozpocznij naukę
test projekcyjny oparty na interpretacji obrazów
Test Plam Atramentowych Rorschacha
rozpocznij naukę
projekcyjny test interpretacji symetrycznych plam
kwestionariusze z wymuszonym wyborem
rozpocznij naukę
narzędzia ograniczające wpływ autoprezentacji
treść jawna
rozpocznij naukę
dosłowna, świadoma zawartość wypowiedzi
treść utajona
rozpocznij naukę
ukryte, nieświadome znaczenie treści

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.