zarządzanie

 0    220 fiszek    adriangrembowski8
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
Organizacja
rozpocznij naukę
to system złożony z wielu części, z których każda dąży do realizacji określonego celu, utrzymując się dzięki wzajemnym powiązaniom i zdolności przystosowania się do otoczenia
Otoczenie bliższe organizacji (mikrootoczenie)
rozpocznij naukę
Bezpośrednio oddziałuje na działalność organizacji, Organizacja może wpływać na to otoczenie (np. negocjować ceny z dostawcami, kreować relacje z klientami).
Przykłady otoczenia bliższego:
rozpocznij naukę
dostawcy, odbiorcy (klienci), konkurenci, substytuty (produkty zastępcze), nowi wchodzący na rynek
Otoczenie dalsze (makrootoczenie)
rozpocznij naukę
Tworzy ogólne warunki działania organizacji, które musi zaakceptować.
Czynniki otoczenia makro:
rozpocznij naukę
polityczno-prawne, ekonomiczne, społeczno-kulturowe, technologiczne, przyrodnicze
Zarządzanie
rozpocznij naukę
to proces osiągania celów organizacji w sposób skuteczny, ekonomiczny i sprawny, poprzez planowanie, organizowanie, motywowanie i kontrolowanie działań ludzi
Zarządzanie funkcja: Planowania
rozpocznij naukę
Ustalanie celów i sposobów ich osiągania. Określa „co”, „jak” i „kiedy” należy zrobić
Zarządzanie funkcja: Organizowania
rozpocznij naukę
Tworzenie struktury organizacyjnej, podział zadań i odpowiedzialności.
Zarządzanie funkcja Motywowania (przewodzenia)
rozpocznij naukę
Skłanianie ludzi do działania zgodnie z celami organizacji poprzez systemy motywacyjne i przywództwo
Zarządzanie funkcja: Kontrolowania
rozpocznij naukę
Porównywanie wyników z planami, identyfikacja odchyleń i wprowadzanie korekt.
Cechy organizacji
rozpocznij naukę
Organizacja to system otwarty, celowy, złożony, ustrukturyzowany, hierarchiczny, homeostatyczny, adaptacyjny, spójny, zachodzi w niej efekt synergii i homeostatyczność
System otwarty
rozpocznij naukę
Organizacja wymienia zasoby (informacje, kapitał, ludzi, energię) z otoczeniem.
System celowy
rozpocznij naukę
Działa dla realizacji określonych celów – wewnętrznych i zewnętrznych.
System złożony
rozpocznij naukę
Składa się z wielu elementów wzajemnie powiązanych
System ustrukturyzowany
rozpocznij naukę
Ma określony podział zadań i kompetencji
System hierarchiczny
rozpocznij naukę
Istnieją poziomy nadrzędne i podporządkowane
Efekt synergii
rozpocznij naukę
Współdziałanie części daje wynik większy niż suma ich indywidualnych działań (2 + 2 = 5).
System homeostatyczny
rozpocznij naukę
Potrafi utrzymać równowagę mimo zmian w otoczeniu
System adaptacyjny
rozpocznij naukę
Uczy się i przystosowuje do zmian środowiska
Spójność systemu
rozpocznij naukę
Zmiana w jednym obszarze wywołuje zmiany w innych
Ekwifinalność
rozpocznij naukę
Istnieje wiele możliwych dróg do osiągnięcia tych samych celów
Kim jest interesariusz
rozpocznij naukę
(stakeholder) to osoba, grupa lub instytucja, która może wpływać na organizację lub znajduje się pod jej wpływem.
Modele organizacji
rozpocznij naukę
to uproszczone schematy przedstawiające strukturę i powiązania między elementami organizacji – pomagają zrozumieć, jak organizacja funkcjonuje jako system.
Model Leavitta
rozpocznij naukę
Model ten przedstawia organizację jako układ czterech elementów pozostających we wzajemnych relacjach: Ludzie – Struktura – Technologia – Cele
Model Leavitta zmiana
rozpocznij naukę
zmiana w jednym obszarze powoduje konieczność zmian w pozostałych,
Model Leavitta organizacja
rozpocznij naukę
organizacja działa jak system naczyń połączonych, przykład: wprowadzenie nowej technologii wymaga przeszkolenia ludzi i modyfikacji struktury.
Model 7S McKinseya (Petersa i Watermana)
rozpocznij naukę
rozwija koncepcję Leavitta i pokazuje, że sukces organizacji zależy od harmonii między siedmioma elementami
7 elementów
rozpocznij naukę
Strategia, Struktura, Systemy, Styl, Personel, Umiejętności, Wspólne wartości
7S Strategia
rozpocznij naukę
plan działań prowadzący do osiągnięcia celów Twarde (hard S)
7S Struktura
rozpocznij naukę
układ ról, zadań i relacji w organizacji Twarde (hard S)
7S Systemy
rozpocznij naukę
procedury, procesy, metody działania. Twarde (hard S)
7S Styl (Style)
rozpocznij naukę
sposób zarządzania i komunikacji. Miękkie (soft S)
7S Personel (Staff)
rozpocznij naukę
pracownicy i ich kwalifikacje. Miękkie (soft S)
7S Umiejętności (Skills)
rozpocznij naukę
kluczowe kompetencje organizacji. Miękkie (soft S)
7S Wspólne wartości (Shared values)
rozpocznij naukę
kultura organizacyjna i wartości łączące ludzi Miękkie (soft S)
7S Wniosek
rozpocznij naukę
Sukces organizacji w większym stopniu zależy od czynników miękkich (stylu kierowania, kultury, kompetencji) niż tylko od struktury i procedur.
Otoczenie (Wymiar) bliższe Dostawcy
rozpocznij naukę
wpływają na koszty i jakość zasobów
Otoczenie (Wymiar) bliższe Odbiorcy (nabywcy)
rozpocznij naukę
decydują o popycie, lojalności, przychodach.
Otoczenie (Wymiar) bliższe Konkurenci
rozpocznij naukę
rywalizują o klientów i zasoby
Otoczenie (Wymiar) bliższe Substytuty
rozpocznij naukę
produkty alternatywne zaspokajające te same potrzeby.
Otoczenie (Wymiar) bliższe Potencjalni wchodzący
rozpocznij naukę
nowe firmy wchodzące do sektora
Otoczenie (Wymiar) dalsze Polityczno-prawny
rozpocznij naukę
przepisy prawne, regulacje, polityka państwa, stabilność systemu;
Otoczenie (Wymiar) dalsze Ekonomiczny
rozpocznij naukę
inflacja, bezrobocie, kursy walut, podatki, wzrost PKB;
Otoczenie (Wymiar) dalsze Społeczno-kulturowy
rozpocznij naukę
postawy, wartości, demografia, styl życia, edukacja;
Otoczenie (Wymiar) dalsze Techniczno-technologiczny
rozpocznij naukę
poziom rozwoju technologii, innowacje, cyfryzacja;
Otoczenie (Wymiar) dalsze Przyrodniczy
rozpocznij naukę
warunki naturalne, dostępność surowców, ekologia
Relacja organizacja – otoczenie
rozpocznij naukę
Organizacja pozyskuje zasoby z otoczenia, przetwarza je i oddaje w postaci produktów i usług zaspokajających potrzeby otoczenia. Jest to proces ciągłej wymiany i sprzężenia zwrotnego.
Menedżer
rozpocznij naukę
to osoba, która kieruje pracą innych ludzi, planując, organizując, motywując i kontrolując działania w celu realizacji zadań organizacji
Cele planowania
rozpocznij naukę
wyznaczenie kierunku działania, przewidywanie przyszłych warunków, minimalizacja ryzyka, racjonalne gospodarowanie zasobami
Elementy organizowania
rozpocznij naukę
ustalenie zadań i ról, przydział odpowiedzialności i uprawnień, określenie hierarchii i relacji w strukturze organizacyjnej, zapewnienie spójności między celami, ludźmi i zasobami
Motywowanie obejmuje
rozpocznij naukę
tworzenie warunków sprzyjających zaangażowaniu, stosowanie systemów nagród i kar, budowanie motywacji wewnętrznej (poczucie sensu, uznanie, rozwój), kierowanie zachowaniem poprzez komunikację i przywództwo.
Kontrola obejmuje
rozpocznij naukę
Ustalenie norm (planów, standardów), Pomiar i ocena wykonania, Analizę odchyleń, Wprowadzenie działań naprawczych.
Główne role menedżera (wg Mintzberga): Role interpersonalne
rozpocznij naukę
reprezentowanie organizacji, przywództwo, kontakty z innymi.
Główne role menedżera (wg Mintzberga): Role informacyjne
rozpocznij naukę
zbieranie, przetwarzanie i przekazywanie informacji.
Główne role menedżera (wg Mintzberga): Role decyzyjne
rozpocznij naukę
podejmowanie decyzji, rozwiązywanie problemów, przydzielanie zasobów, negocjacje
Poziomy zarządzania i rola menedżera. Poziom: Najwyższy (strategiczny)
rozpocznij naukę
Tworzenie strategii, kultury, wizji rozwoju; podejmowanie decyzji długofalowych. Prezes, dyrektor generalny
Poziomy zarządzania i rola menedżera. Poziom: Średni (taktyczny)
rozpocznij naukę
Koordynacja działań między działami, alokacja zasobów, wdrażanie strategii. Kierownicy działów
Poziomy zarządzania i rola menedżera. Poziom: Najniższy (operacyjny)
rozpocznij naukę
Bezpośredni nadzór nad pracownikami, planowanie krótkookresowe, egzekwowanie zadań. Brygadzista, lider zespołu
Plan scenariuszowy
rozpocznij naukę
to zestaw alternatywnych wariantów działania, przygotowanych na wypadek różnych możliwych sytuacji w przyszłości.
Plan scenariuszowy obejmuje
rozpocznij naukę
prognozę warunków (np. optymistyczny, realistyczny, pesymistyczny), określone działania dostosowane do danego wariantu.
Plan sytuacyjny
rozpocznij naukę
to plan krótkoterminowy, tworzony w reakcji na konkretną sytuację (np. awaria, zmiana dostawcy, problem organizacyjny).
Plan sytuacyjny
rozpocznij naukę
ma charakter operacyjny, często tworzony ad hoc – służy do rozwiązywania bieżących problemów lub korygowania istniejących planów.
Koncepcja zarządzania przez cele (ZPC / MBO – Management by Objectives)
rozpocznij naukę
To metoda zarządzania, w której cele są wspólnie ustalane przez przełożonych i podwładnych, a następnie realizowane i okresowo oceniane
Cechy ZPC:
rozpocznij naukę
zaangażowanie pracowników w proces planowania, jasne i mierzalne cele, powiązanie planów indywidualnych z planem organizacji, systematyczna ocena postępów
Cechy dobrego planu
rozpocznij naukę
Ambitny, ale wykonalny, Racjonalny, Elastyczny, Spójny, Operatywny, Kompletny, Terminowy, Celowy, Komunikatywny, Odpowiednio szczegółowy
Typy planów: Czas
rozpocznij naukę
Krótkookresowe (do 1 roku), Średniookresowe (1–3 lata), Długookresowe (powyżej 3 lat)
Typy planów: Zakres / zasięg
rozpocznij naukę
Całościowe – obejmują całą organizację, Odcinkowe – dotyczą wybranego działu lub obszaru, Kompleksowe – integrują różne obszary działań
Typy planów: Ciągłość
rozpocznij naukę
Jednorazowe – tworzone dla konkretnego celu, Ciągłe – aktualizowane i powtarzane cyklicznie
Typy planów: Poziom szczegółowości
rozpocznij naukę
Strategiczne – długofalowe, ogólne kierunki działania, Operacyjne – konkretne zadania i procedury
Typy planów: Pewność warunków
rozpocznij naukę
Plany pewne – oparte na stabilnych danych, Plany ryzykowne – zakładają określone prawdopodobieństwo, Plany niepewne – tworzone w warunkach braku informacji
Typy planów: Plany strategiczne
rozpocznij naukę
obejmują długookresową perspektywę, dotyczą całej organizacji, koncentrują się na celach głównych i kierunkach rozwoju, mają charakter jakościowy i ogólny.
Typy planów: Plany operacyjne
rozpocznij naukę
wynikają z planów strategicznych, obejmują krótkie i średnie okresy, mają charakter ilościowy i szczegółowy, precyzują sposoby działania i kryteria oceny efektów.
Controlling
rozpocznij naukę
system wspomagania zarządzania, którego celem jest planowanie, koordynowanie, monitorowanie i wspieranie decyzji w celu zapewnienia trwałej efektywności i rozwoju organizacji
Strategiczna Karta Wyników (SKW / Balanced Scorecard)
rozpocznij naukę
System analizujący organizację z czterech równoważących się perspektyw: Finansowej, Klienta, Procesów wewnętrznych, Wzrostu i uczenia się
SKW perspektywa: Finansowa
rozpocznij naukę
jak zwiększyć wartość dla właścicieli i inwestorów
SKW perspektywa: Klienta
rozpocznij naukę
jak budować zadowolenie i lojalność klienta
SKW perspektywa: Procesów wewnętrznych
rozpocznij naukę
jakie działania i procesy należy usprawnić,
SKW perspektywa: Wzrostu i uczenia się (rozwoju)
rozpocznij naukę
w jakich obszarach organizacja powinna się rozwijać.
Typ kontroli: Czas przeprowadzenia
rozpocznij naukę
Wstępna – przed rozpoczęciem działań (np. zatwierdzenie budżetu), Bieżąca – w trakcie realizacji (monitorowanie postępu), Końcowa – po zakończeniu działań (ocena wyników)
Typ kontroli: Zakres
rozpocznij naukę
Wycinkowa – dotyczy wybranego obszaru (np. działu), Ogólna – obejmuje całą organizację
Typ kontroli: Forma
rozpocznij naukę
Zinstytucjonalizowana – realizowana przez komórki kontroli (np. audyt wewnętrzny) Niezinstytucjonalizowana – prowadzona przez kierowników lub współpracowników
Typ kontroli: Stopień formalizacji
rozpocznij naukę
Sformalizowana – ujęta w procedury i regulaminy. Niesformalizowana – oparta na doświadczeniu i obserwacji
Kontrola w ujęciu tradycyjnym charakterystyka
rozpocznij naukę
Zorientowana na przeszłość, Koncentruje się na błędach i ich skutkach, Celem jest wykrycie uchybień i wskazanie winnych, Podejmuje działania naprawcze po fakcie, Charakteryzuje się reaktywnym podejściem
Controlling charakterystyka
rozpocznij naukę
Zorientowany na przyszłość, Koncentruje się na zapobieganiu błędom, Wspiera proces planowania, decydowania i uczenia się organizacji, Umożliwia koordynację i dostosowanie działań do zmian w otoczeniu
SKW Mierniki perspektywa: Finansowa
rozpocznij naukę
rentowność, przychody, ROI
SKW Mierniki perspektywa: Klienta
rozpocznij naukę
satysfakcja, retencja, udział w rynku
SKW Mierniki perspektywa: Procesów wewnętrznych
rozpocznij naukę
efektywność operacyjna, jakość, czas realizacji
SKW Mierniki perspektywa: Wzrostu i uczenia się (rozwoju)
rozpocznij naukę
innowacyjność, szkolenia, zaangażowanie pracowników
Struktura organizacyjna
rozpocznij naukę
To wewnętrzna budowa organizacji, przedstawiająca sposób rozmieszczenia jej elementów oraz formalnych więzi między nimi.
Składowe struktury organizacyjnej
rozpocznij naukę
Stanowisko organizacyjne, Komórka organizacyjna, Jednostka organizacyjna
Stanowisko organizacyjne
rozpocznij naukę
najmniejszy element struktury
Komórka organizacyjna
rozpocznij naukę
zespół stanowisk wykonujących podobne zadania
Jednostka organizacyjna
rozpocznij naukę
większa część organizacji, np. dział, wydział, oddział
Rodzaje więzi organizacyjnych
rozpocznij naukę
Służbowe (hierarchiczne), Funkcjonalne, Techniczne, Informacyjne
Więzi Służbowe (hierarchiczne)
rozpocznij naukę
zależności przełożony–podwładny
Więzi Funkcjonalne
rozpocznij naukę
przekazywanie specjalistycznych poleceń
Więzi Techniczne
rozpocznij naukę
powiązania wynikające z procesu produkcji
Więzi Informacyjne
rozpocznij naukę
przepływ danych i komunikacja
Struktura funkcjonalna
rozpocznij naukę
Pracownicy są grupowani według pełnionych funkcji (np. marketing, produkcja, finanse). Każdy pion wykonuje podobne zadania.
Cechy struktury funkcjonalnej
rozpocznij naukę
wysoka specjalizacja, efektywność w rutynowych zadaniach, centralizacja decyzji u dyrekcji, trudności w koordynacji między działami
Struktura dywizjonalna
rozpocznij naukę
Opiera się na podziale organizacji według produktów, regionów lub klientów. Każdy dywizjon (oddział) jest samodzielną jednostką z własnym działem produkcji, marketingu i finansów.
Cechy struktury dywizjonalnej
rozpocznij naukę
decentralizacja decyzji, większa elastyczność i odpowiedzialność menedżerów, dublowanie funkcji w poszczególnych dywizjach
Struktura macierzowa
rozpocznij naukę
Łączy podział funkcjonalny (np. działy) i projektowy (np. zespoły). Pracownicy mają dwóch przełożonych – funkcjonalnego i projektowego
Cechy struktury macierzowej
rozpocznij naukę
odejście od zasady jedności kierownictwa, lepsza koordynacja i elastyczność, trudność w utrzymaniu równowagi kompetencyjnej i jasności odpowiedzialności
Struktura organizacji sieciowej
rozpocznij naukę
oparta na trwałej współpracy niezależnych, wyspecjalizowanych organizacji (np. firm partnerskich, spółek córek). Współpracują one ze sobą w ramach wspólnego celu – zwykle poprzez firmę centralną (spółkę matkę).
Cechy struktury organizacji sieciowej
rozpocznij naukę
elastyczność, niski poziom hierarchii, wysoka specjalizacja, wykorzystanie nowoczesnych technologii komunikacji
Czynniki strukturotwórcze
rozpocznij naukę
To elementy wpływające na kształt struktury organizacyjnej.
Wewnętrzne grupy czynników strukturotwórczych
rozpocznij naukę
strategia, wielkość, technologia, styl zarządzania, kompetencje kadry, kultura organizacyjna
Zewnętrzne grupy czynników strukturotwórczych
rozpocznij naukę
dynamika otoczenia, konkurencja, prawo, rynek pracy, gospodarka, społeczeństwo
Czynniki astońskie (wymiary astońskie)
rozpocznij naukę
Określają one główne wymiary różnicujące struktury organizacyjne
Czynniki astońskie Strukturyzacja elementów
rozpocznij naukę
Rozczłonkowanie organizacji (konfiguracja) – liczba poziomów i rozpiętość kierowania. Rozmieszczenie uprawnień decyzyjnych (centralizacja).
Czynniki astońskie Strukturyzacja działań
rozpocznij naukę
Podział pracy, zadań i obowiązków (specjalizacja). System przepisów i procedur (formalizacja). System ujednoliconych sposobów postępowania (standaryzacja).
Struktura Funkcjonalna Zalety
rozpocznij naukę
wysoka specjalizacja, oszczędność zasobów, efektywność w stabilnym otoczeniu
Struktura Funkcjonalna Wady
rozpocznij naukę
brak elastyczności, trudna koordynacja między działami
Struktura Dywizjonalna Zalety
rozpocznij naukę
decentralizacja decyzji, szybka reakcja na zmiany
Struktura Dywizjonalna Wady
rozpocznij naukę
duplikacja funkcji, większe koszty zarządzania
Struktura Macierzowa Zalety
rozpocznij naukę
elastyczność, współpraca między działami
Struktura Macierzowa Wady
rozpocznij naukę
niejasność kompetencji, konflikty między kierownikami
Struktura sieciowa
rozpocznij naukę
to forma oparta na kooperacji autonomicznych, specjalistycznych podmiotów (np. przedsiębiorstw partnerskich, sieć firm-córek). Zarządzanie odbywa się przez koordynację, a nie hierarchię.
Cechy struktury sieciowej
rozpocznij naukę
nieliczne poziomy zarządzania, wysoka elastyczność i zdolność adaptacji, zorientowanie na kompetencje partnerów, intensywna komunikacja i zaufanie między uczestnikami, często łączona z technologiami cyfrowymi
CZYNNIKI STRUKTUROTWÓRCZE Strategiczne
rozpocznij naukę
strategia wzrostu, dywersyfikacja, innowacje. Im bardziej złożona strategia, tym bardziej złożona struktura
CZYNNIKI STRUKTUROTWÓRCZE Wewnętrzne
rozpocznij naukę
wielkość, technologia, kompetencje, kultura organizacyjna. Większa organizacja → więcej poziomów, formalizacja
CZYNNIKI STRUKTUROTWÓRCZE Zewnętrzne
rozpocznij naukę
otoczenie rynkowe, prawo, konkurencja, globalizacja. Im bardziej dynamiczne otoczenie, tym większa potrzeba elastyczności
Motywowanie
rozpocznij naukę
To proces oddziaływania na pracowników, aby ich zachowania i wysiłki były ukierunkowane na realizację celów organizacji.
Motywowanie Polega na
rozpocznij naukę
rozpoznawaniu potrzeb, tworzeniu bodźców oraz warunków, które skłaniają ludzi do efektywnej pracy
Teorie treści (content theories) Skupiają się na
rozpocznij naukę
potrzebach człowieka i ich roli w motywowaniu. Zakładają, że niezaspokojone potrzeby pobudzają do działania, a ich zaspokojenie — wygasza motywację.
Przykładowe teorie treści
rozpocznij naukę
Maslowa, Alderfera (ERG), McClellanda, Herzberga
Teorie procesualne (process theories) Wyjaśniają jak
rozpocznij naukę
ludzie wybierają sposób działania, aby osiągnąć określone cele. Badają proces podejmowania decyzji motywacyjnych — jak pracownik ocenia swoje możliwości, nagrody i sprawiedliwość.
Przykłady teorii procesualnych:
rozpocznij naukę
teoria oczekiwań V. Vrooma, teoria sprawiedliwości J.S. Adamsa, teoria celów Locke’a, model Portera-Lawlera
Teoria wzmocnienia (reinforcement theory)
rozpocznij naukę
zakłada, że zachowanie człowieka zależy od jego konsekwencji. Pracownik uczy się, które działania są nagradzane, a które karane — i odpowiednio je powtarza lub eliminuje
Abraham Maslow – Hierarchia potrzeb
rozpocznij naukę
Potrzeby niższego rzędu muszą być zaspokojone, zanim pojawi się motywacja do wyższych. Motywacja maleje po zaspokojeniu danej potrzeby.
Abraham Maslow - Hierarchia potrzeb poziomy:
rozpocznij naukę
fizjologiczne → bezpieczeństwa → przynależności → uznania → samorealizacji.
Clayton Alderfer – Teoria ERG
rozpocznij naukę
Zakłada frustrację-regresję – gdy potrzeby wyższego rzędu nie mogą być zaspokojone, jednostka wraca do potrzeb niższego poziomu
Clayton Alderfer – Teoria ERG Trzy grupy potrzeb
rozpocznij naukę
E – Existence (egzystencja), R – Relatedness (relacje), G – Growth (rozwój).
David McClelland
rozpocznij naukę
Teoria potrzeb wyższego rzędu - Każdy człowiek ma dominującą potrzebę, która kształtuje jego styl działania i motywację
Teoria potrzeb wyższego rzędu
rozpocznij naukę
Koncentruje się na trzech potrzebach: osiągnięć (sukcesu), władzy i przynależności (uczestnictwa).
Frederick Herzberg – Dwuczynnikowa teoria motywacji
rozpocznij naukę
Pracownik może być niezadowolony, neutralny lub zadowolony, w zależności od proporcji czynników higieny i motywacji
Frederick Herzberg Czynniki higieny (zewnętrzne):
rozpocznij naukę
płaca, warunki pracy, relacje, polityka firmy — ich brak powoduje niezadowolenie, ale obecność nie motywuje
Frederick Herzberg Czynniki motywacyjne (wewnętrzne):
rozpocznij naukę
uznanie, odpowiedzialność, awans, treść pracy — prowadzą do zadowolenia i motywacji
Teoria sprawiedliwości J.S. Adamsa
rozpocznij naukę
Motywacja zależy od poczucia sprawiedliwości wynagradzania. Pracownik porównuje nakład pracy i wyniki swoje oraz innych.
Teoria sprawiedliwości J.S. Adamsa
rozpocznij naukę
Jeśli pracownik uzna nierówność (np. jest „niedoceniony”), może: zmienić intensywność pracy, wpłynąć na innych, lub odejść z organizacji.
Teoria oczekiwań V. Vrooma
rozpocznij naukę
Pracownik działa efektywnie, gdy wierzy, że jego wysiłek → sukces → atrakcyjna nagroda
Teoria oczekiwań V. Vrooma Motywacja funkcja trzech czynników
rozpocznij naukę
oczekiwania (że wysiłek da wynik) × instrumentalność (że wynik przyniesie nagrodę) × walencja (wartość nagrody).
Teoria celów (Locke)
rozpocznij naukę
Motywacja wzrasta, gdy pracownik uczestniczy w formułowaniu celów, które są: ambitne, ale osiągalne, jasno określone, i połączone z informacją zwrotną.
Model Portera i Lawlera
rozpocznij naukę
Łączy założenia teorii oczekiwań i sprawiedliwości. Wysiłek → wynik → wynagrodzenie → zaspokojenie potrzeb
Model Portera i Lawlera Kluczowe
rozpocznij naukę
ocena prawdopodobieństwa sukcesu i postrzegana sprawiedliwość wynagrodzenia
Teoria wzmocnienia (Skinner)
rozpocznij naukę
Zachowanie jednostki wynika z uczenia się przez konsekwencje. Celem jest kształtowanie pożądanych zachowań i eliminowanie niepożądanych
Wzmocnienia Skinnera
rozpocznij naukę
Wzmocnienie pozytywne, Wzmocnienie negatywne, Karanie pozytywne, Karanie negatywne
Teoria wzmocnienia (Skinner) Wzmocnienie pozytywne
rozpocznij naukę
Nagroda po pożądanym zachowaniu (Premia za wyniki, pochwała)
Teoria wzmocnienia (Skinner) Wzmocnienie negatywne
rozpocznij naukę
Usunięcie bodźca nieprzyjemnego po zachowaniu (Unikanie upomnienia przez wykonanie zadania)
Teoria wzmocnienia (Skinner) Karanie pozytywne
rozpocznij naukę
Dodanie bodźca awersyjnego (Upomnienie służbowe)
Teoria wzmocnienia (Skinner) Karanie negatywne
rozpocznij naukę
Odebranie nagrody lub przywileju (Odebranie premii, dnia wolnego)
Rola kierownika w motywowaniu polega na 1/2
rozpocznij naukę
Rozpoznawaniu potrzeb pracowników, Doborze odpowiednich narzędzi motywacyjnych, Tworzeniu warunków sprzyjających rozwojowi
Rola kierownika w motywowaniu polega na 2/2:
rozpocznij naukę
Zapewnianiu informacji zwrotnej o wynikach pracy, Kształtowaniu sprawiedliwego systemu nagradzania i ocen, Ustalaniu ambitnych, realistycznych celów, które rozwijają i inspirują zespół
Styl kierowania
rozpocznij naukę
To względnie trwały, indywidualny sposób zachowania kierownika w stosunku do podwładnych, ukierunkowany na pobudzenie ich do działania w procesie osiągania celów organizacji
Wskaźnik NLW (F.E. Fiedler) Najmniej Lubiany Współpracownik
rozpocznij naukę
Wskaźnik pomaga określić, czy kierownik lepiej sprawdza się w warunkach dobrych czy trudnych relacji z zespołem
wysoki NLW
rozpocznij naukę
orientacja na relacje (zadania drugorzędne),
niski NLW
rozpocznij naukę
orientacja na zadania (relacje drugorzędne)
KLASYCZNE STYLE KIEROWANIA (Według White’a i Lippitta
rozpocznij naukę
Autokratyczny, Demokratyczny, Nieingerujący (laissez-faire)
Styl Autokratyczny
rozpocznij naukę
kierownik decyzje podejmuje jednoosobowo; pracownicy nie znają celu ogólnego; stosowana jest sztywna kontrola
Styl Demokratyczny
rozpocznij naukę
wyznacza kierownik, ale zespół sam decyduje, jak je zrealizować; rola lidera – koordynator. Zachęca do współpracy, dzieli się odpowiedzialnością, słucha pomysłów
Styl Nieingerujący
rozpocznij naukę
Kierownik unika podejmowania decyzji, pozostawia zespołowi pełną swobodę. Nie włącza się w pracę zespołu, ocenia tylko w razie konieczności
KONCEPCJA D. McGREGORA Teoria X
rozpocznij naukę
Ludzie z natury unika pracy i odpowiedzialności. Trzeba ich kontrolować i motywować przymusem. Kierownik stosuje motywację negatywną i autokratyczny styl.
KONCEPCJA D. McGREGORA Teoria Y
rozpocznij naukę
Praca jest naturalna, pracownicy mogą się sami kontrolować i dążyć do realizacji celów. Kierownik deleguje zadania, stosuje motywację pozytywną, sprzyja rozwojowi.
KONCEPCJA R. LIKERTA – NASTAWIENIE KIEROWNIKA
rozpocznij naukę
Przejście od stylu opresyjnego do partycypacyjnego odzwierciedla ewolucję od kontroli ku współpracy
KONCEPCJA R. LIKERTA Styl Opresyjny
rozpocznij naukę
Brak zaufania, decyzje podejmuje tylko kierownik, system kar. Orientacja Na zadania
KONCEPCJA R. LIKERTA Styl Paternalistyczny
rozpocznij naukę
Kierownik opiekuńczy, pozwala na nieznaczną partycypację, system premii. Orientacja Głównie na zadania
KONCEPCJA R. LIKERTA Styl Konsultacyjny
rozpocznij naukę
Kierownik konsultuje decyzje, dba o relacje, stosuje nagradzanie i feedback. Orientacja Zrównoważona
KONCEPCJA R. LIKERTA Styl Partycypacyjny
rozpocznij naukę
Pełne zaufanie, partycypacja w decyzjach, motywacja współudziałem. Orientacja Na człowieka
KONCEPCJA R. LIKERTA Orientacja na pracownika
rozpocznij naukę
Priorytet – dobro i satysfakcja pracowników. Styl kierowania demokratyczny lub partycypacyjny. Kierownik inspiruje i wspiera.
KONCEPCJA R. LIKERTA Orientacja na zadania
rozpocznij naukę
Priorytet – wynik i efektywność zadań. Styl autokratyczny lub dyrektywny. Kierownik wydaje polecenia i kontroluje.
SIATKA STYLÓW R. BLAKE’A I J.S. MOUTON
rozpocznij naukę
Dwa wymiary: troska o pracownika (1–9) i troska o zadania (1–9)
SIATKA STYLÓW R. BLAKE’A I J.S. MOUTON Styl Kierowanie zubożone (1,1)
rozpocznij naukę
Minimalne zaangażowanie – brak troski o ludzi i zadania
SIATKA STYLÓW R. BLAKE’A I J.S. MOUTON Styl Kierowanie autorytarne (9,1)
rozpocznij naukę
Silna troska o zadania, brak uwagi dla pracowników.
SIATKA STYLÓW R. BLAKE’A I J.S. MOUTON Styl Kierowanie klubowe (1,9)
rozpocznij naukę
Przyjazna atmosfera kosztem efektywności
SIATKA STYLÓW R. BLAKE’A I J.S. MOUTON Styl Kierowanie zrównoważone (5,5)
rozpocznij naukę
Kompromis między efektywnością a zadowoleniem
SIATKA STYLÓW R. BLAKE’A I J.S. MOUTON Styl Kierowanie zespołowe (9,9)
rozpocznij naukę
Wysoka troska o zadania i ludzi – najefektywniejszy styl.
W koncepcji podejścia sytuacyjnego F.E. FIEDLERA Skuteczność stylu kierowania zależy od
rozpocznij naukę
sytuacji organizacyjnej, określanej przez: Relacje kierownik–podwładni, Strukturę zadania, Pozycję władczą kierownika
KONCEPCJA F.E. FIEDLERA – PODEJŚCIE SYTUACYJNE
rozpocznij naukę
Styl zorientowany na zadania jest najlepszy w sytuacjach bardzo dobrych lub bardzo złych. Styl zorientowany na relacje – sprawdza się w warunkach pośrednich. Wskaźnik NLW pomaga dopasować lidera do sytuacji.
EWOLUCYJNA TEORIA PRZYWÓDZTWA (Hersey i Blanchard)
rozpocznij naukę
Efektywność stylu kierowania zależy od dojrzałości pracowników – ich kompetencji i zaangażowania
Teoria przywództwa styl S1 dyrektywny
rozpocznij naukę
Dużo bezpośredniego zarządzania, mało wsparcia. Stosowany dla Niskie kompetencje, wysokie zaangażowanie
Teoria przywództwa styl S2 trenerski
rozpocznij naukę
Dużo zarządzania i dużo wsparcia. Stosowany dla Średnie kompetencje, niskie zaangażowanie
Teoria przywództwa styl S3 wspierający
rozpocznij naukę
Dużo wsparcia, mało kierowania. Stosowany dla Wysokie kompetencje, niższe zaangażowanie
Teoria przywództwa styl S4 delegujący
rozpocznij naukę
Mało wsparcia i zarządzania – pełna autonomia. Stosowany dla Wysokie kompetencje i zaangażowanie
OD CZEGO ZALEŻY SKUTECZNOŚĆ STYLU KIEROWANIA?
rozpocznij naukę
od cech, doświadczenia i osobowości kierownika, oczekiwań i zachowań pracowników, rodzaju zadań i ich złożoności, kultury organizacyjnej, oczekiwań przełożonych i współpracowników, warunków zewnętrznych.
CZYNNIKI ZMIAN W ORGANIZACJI Czynniki zewnętrzne
rozpocznij naukę
Mają źródło w otoczeniu organizacji, zmiany w technologii, wstrząsy ekonomiczne (kryzysy, inflacja, recesja), konkurencja, trendy społeczne, polityka międzynarodowa i regulacje
Czynniki zewnętrzne zmian Mają charakter
rozpocznij naukę
wymuszający, organizacja musi się do nich dostosować, by utrzymać konkurencyjność
CZYNNIKI ZMIAN W ORGANIZACJI Czynniki wewnętrzne
rozpocznij naukę
Związane z funkcjonowaniem samej organizacji: problemy kadrowe, błędy ludzkie, niewydolne procedury lub przestarzała technologia, potrzeba poprawy efektywności lub atmosfery pracy
Zmiany wewnętrzne często są reakcją na
rozpocznij naukę
bodźce zewnętrzne (np. niezadowolenie pracowników z wynagrodzeń wynikające z porównań rynkowych)
TYPY ZMIAN W ORGANIZACJI Źródło Proaktywne
rozpocznij naukę
Antycypują zmiany – wprowadzane, aby wyprzedzić przyszłe zjawiska w otoczeniu.
TYPY ZMIAN W ORGANIZACJI Źródło Reaktywne
rozpocznij naukę
Mają charakter adaptacyjny – odpowiadają na już zaistniałe zmiany.
TYPY ZMIAN W ORGANIZACJI Cel Zachowawczy
rozpocznij naukę
Służą przywróceniu pierwotnego stanu równowagi.
TYPY ZMIAN W ORGANIZACJI Cel Rozwojowy
rozpocznij naukę
Wspierają rozwój i doskonalenie organizacji.
TYPY ZMIAN W ORGANIZACJI Tempo Rewolucyjne
rozpocznij naukę
Zmiany nagłe i radykalne, np. restrukturyzacja, zmiana strategii.
TYPY ZMIAN W ORGANIZACJI Tempo Ewolucyjne
rozpocznij naukę
Zmiany stopniowe i długookresowe, np. doskonalenie procesów.
TYPY ZMIAN W ORGANIZACJI Zakres Powierzchowny (transakcyjny)
rozpocznij naukę
Dotyczą głównie procedur lub procesów operacyjnych.
TYPY ZMIAN W ORGANIZACJI Zakres Głęboki (transformacyjny)
rozpocznij naukę
Wymagają zmiany wartości, kultury i sposobu myślenia w organizacji
OBSZARY ZMIAN W ORGANIZACJI
rozpocznij naukę
Rdzenna działalność, Systemy i struktury, Technologia, Zmiany społeczne
OBSZARY ZMIAN W ORGANIZACJI Rdzenna działalność
rozpocznij naukę
zmiany strategii, modelu biznesu, celów, produktów
OBSZARY ZMIAN W ORGANIZACJI Systemy i struktury
rozpocznij naukę
zmiany metod pracy, komunikacji, podziału ról, uprawnień
OBSZARY ZMIAN W ORGANIZACJI Technologia
rozpocznij naukę
wdrażanie nowych narzędzi, automatyzacja, cyfryzacja, szkolenia
OBSZARY ZMIAN W ORGANIZACJI Zmiany społeczne
rozpocznij naukę
zmiany w kulturze organizacyjnej, wartościach, normach i relacjach
Model trzystopniowy K. Lewina etapy zmian
rozpocznij naukę
: I. Rozmrożenie, II. Przeprowadzenie zmiany, III. Zamrożenie
I. Rozmrożenie
rozpocznij naukę
Analiza sytuacji, stworzenie wizji stanu docelowego, identyfikacja sił wspierających i hamujących zmianę. Cel Przygotowanie organizacji do zmiany
II. Przeprowadzenie zmiany
rozpocznij naukę
Usuwanie przeszkód, wspieranie nauki i dzielenia się wiedzą. Cel Wprowadzenie nowego sposobu działania
III. Zamrożenie
rozpocznij naukę
Wdrożenie nowych rutyn, zakotwiczenie zmian w kulturze, nagradzanie. Cel Utrwalenie efektów zmian
Ośmiostopniowy proces zmian J. Kottera 1/2:
rozpocznij naukę
1. Tworzenie poczucia pilności zmian. 2. Budowanie koalicji liderów zmian. 3. Opracowanie wizji i strategii zmian. 4. Komunikowanie wizji i angażowanie pracowników.
Ośmiostopniowy proces zmian J. Kottera 2/2:
rozpocznij naukę
5. Upoważnienie pracowników do działania (usuwanie barier). 6. Generowanie szybkich sukcesów. 7. Utrwalanie osiągniętych korzyści. 8. Zakotwiczenie zmian w kulturze organizacyjnej.
ROLE W PROCESIE ZMIANY Siewca idei
rozpocznij naukę
Tworzy i przekazuje wizję zmian, inspiruje sponsorów.
ROLE W PROCESIE ZMIANY Sponsor
rozpocznij naukę
Posiada władzę i zasoby, nadzoruje wdrożenie, ponosi odpowiedzialność.
ROLE W PROCESIE ZMIANY Sponsor podtrzymujący
rozpocznij naukę
Koordynuje działania operacyjne, wspiera wdrożenie
ROLE W PROCESIE ZMIANY Wdrożeniowiec
rozpocznij naukę
Realizuje zmianę w praktyce, dokumentuje postępy i efekty.
ROLE W PROCESIE ZMIANY Agent zmiany
rozpocznij naukę
Doradza, wspiera, prowadzi analizy, organizuje działania techniczne
opór wobec zmian może mieć charakter
rozpocznij naukę
zamierzony (świadoma niechęć, sprzeciw), niezamierzony (brak zrozumienia, lęk, przyzwyczajenie).
Opór wobec zmian może przejawiać się jako
rozpocznij naukę
opóźnianie wdrażania zmian, całkowita odmowa adaptacji
Sposoby przezwyciężania oporu wobec zmian:
rozpocznij naukę
Komunikacja i szkolenia, Aktywne uczestnictwo pracowników w zmianie, Negocjacje i kompromisy, Wymuszanie, Wsparcie naczelnego kierownictwa
Teoria E (economic value)
rozpocznij naukę
Organizacja jako mechanistyczny system. Zmiana odgórna, centralizowana, szybka. Skupienie na twardych elementach – struktura, system, strategia. Motywacja finansowa.
Teoria E Cel:
rozpocznij naukę
krótkookresowa poprawa wyników finansowych
Teoria O (organizational capability)
rozpocznij naukę
Organizacja jako uczący się system relacji. Zmiana oddolna, zdecentralizowana, stopniowa. Skupienie na miękkich aspektach – kultura, ludzie, uczenie się. Motywacja przez współudział i samorozwój
Teoria O Cel:
rozpocznij naukę
długookresowa zdolność adaptacji i rozwoju

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.