Pytanie |
Odpowiedź |
Zaburzenia myślenia, mowy i komunikacji występują w zaburzeniach: rozpocznij naukę
|
|
1. Treści 2. Toku 3. Struktury i funkcji
|
|
|
zaburzenia myśli/idee nadwartościowe rozpocznij naukę
|
|
Przekonania w zasadzie prawdziwe (lub nie) zyskujące bardzo silny wpływ na decyzje, zachowanie, emocje, całokształt funkcjonowania człowieka; Są bardzo sztywne, wyolbrzymione np. nie ufaj innym - jest prawdopodobne, ale sztywne trzymanie się tego jest złe
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Fałszywe przekonania pochodzenia chorobowego;
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1. Fałszywość-przekonanie musi być fałszywe, osoba musi w nie wierzyć 2. Kontekst chorobowy-urojenia rzadko występują same 3. Silne odczucie rzeczywistości-dla pacjenta urojenie do rzeczywistość 4. Niekorygowalność-mimo argumentów pacjent nie zmieni zdania 5. Indywidualistyczny i wyobcowany wpływ treści-pacjent traci kontakt z rzeczywistością (żadna z cech nie ma znaczenia bezwzględnego, ale ważne, gdy występują łącznie)
|
|
|
urojenia mogą mieć różne - rozpocznij naukę
|
|
1. Stopnie prawdopodobieństwa 2. Emocjonalne wysycenie 3. Strukturę 4. Zakres treści
|
|
|
rodzaje urojeń ze względu na strukturę rozpocznij naukę
|
|
1. proste-prosta interpretacja 2. paranoiczne-historia jest spójna, dopiero po wielu rozmowach można dostrzec w niej luki 3. Paranoidalne-niezawarte, oderwane od osobowości dziwaczna treść, chaotyczne, wielowątkowe 4. oniryczne-pacjent opowiada o ciężkich przeżyciach, jak o śnie (te przeżycia to urojenia ofc)
|
|
|
rodzaje urojeń ze względu na zakres treści rozpocznij naukę
|
|
1. Ksobne-pacjent czuje się obserwowany, w centrum uwagi innych osób 2. Oddziaływania-pacjent ma przeświadczenie, że on ma wpływ na innych, kontroluje ludzi lub na odwrót 3. Prześladowcze 4. Zmiany osoby-przekonanie, że znana nam osoba jest kimś innym 5. Wielkościowe-charakterystyczne dla manii 6. Odsłonięcia-inni wiedzą co ja myślę
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Myśli uporczywie powracające, mimo w włożonego wysiłku w ich oddalenie. Zawsze traktowane jako własne, choć najczęściej niezgodne z "ja" i wyznawanymi wartościami (np. ruminacje); Myśli obsesyjne często dotyczą czegoś odwrotnego co wyznaje pacjent (myślenie egodystoniczne - myślenie niezgodne z poglądami, np. mama patrzy na swoje ukochane dziecko i myśli że go nienawidzi); od urojeń obsesje różni to, że pacjent jest krytyczny
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ograniczenie szybkości, spontaniczności, zmienności myślenia i wypowiadania się (zaburzenia organiczne, schizofrenia, depresja) (nie podpowiadamy pacjentowi, spokojnie czekamy aż skończy)
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wzmożenie szybkości, przesuwania się zmienności i inicjowania nowych wątków myślenia aż do gonitwy myśli i słowotoku
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
chwilowa, zwykle nie oczekiwania pauza w biegu myśli i wypowiedzi (schizofrenia)
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
subiektywne poczucie uciążliwego nadmiaru spontanicznie pojawiających sie kolejnych wątków i tematów myślenia. Mogą mu towarzyszyć urojenia oddziaływania na myśli (pacjent wchodzi w tyle wątków, tyle dygresji, ze jest to wręcz uciążliwe)
|
|
|
Rozwlekłość, drobiazgowość rozpocznij naukę
|
|
tendencja do inicjowania kolejnych, nowych, zwykle zbędnych wątków wypowiedzi mimo niezamknięcia poprzednich (zwykle w zaburzeniach organicznych)
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
liczne wątki do których ciągle nawiązuje pacjent (zaburzenie, coś co dla pacjenta nie jest typowe, bo może być tak, ze otoczenie pacjenta powie, ze to dla niego typowe) (obrazują ubóstwo myślenia)
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powtarzanie dłuższych zdań; uporczywe powracanie do wątku, który ktoś rozpoczął i zakończył (pacjentowi trudno się oderwać od pewnego sposobu myślenia)
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uporczywe powtarzanie dźwięków, jakichś wyrazów (mechaniczne powtarzanie)
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
brak reakcji słownych mimo zachęt i poleceń kierowanych do chorego. Milczeniu może towarzyszyć ogólniejszy brak reakcji. Mutyzm Wybiórczy - pacjent porozumiewa się za pomocą słów tylko z określonymi osobami; Mutyzm akinetyczny - spowodowany chorobami centralnego układu nerwowego
|
|
|
Zubożenie myślenia (alogia) rozpocznij naukę
|
|
ograniczenie ilościowej lub treściowej zawartości wypowiedzi chorego. Może pozostać kwiecista lub drobiazgowa forma, ale wypowiedź "pusta" pod względem treści
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
trudno zrozumieć znaczenie wypowiedzi; dezorganizacja w zakresie semantycznej (znaczeniowej) funkcji języka; niewłaściwe tworzenie pojęć (np. neologizmy); niewłaściwe kategoryzowanie; niewłaściwe wnioskowanie; opóźniona faz rozwóju
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ześlizgiwanie, utrata celu, mówienie obok; niespójność
|
|
|
Myślenie niekomunikatywne - dereistyczne rozpocznij naukę
|
|
oderwane od rzeczywistości, zatopione w tematach abstrakcyjnych, często pseudofilozoficzne; autystyczne
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wypowiedzi stają się mało zrozumiałe mimo zachowania formy gramatycznej
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
złożone zaburzenia struktury i czynności myślenia prowadzące do wypowiedzi niezrozumiałych, niekomunikatywnosci i nieskładnych
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
różnorodne zaburzenia mowy powstałe w wyniku ogniskowego uszkodzenia mózgu. Wpływają na sposób wypowiadania się i możliwość porozumiewania się z chorym, więc czasem mogą wymagać różnicowania z zaburzeniami myślenia
|
|
|