Pytanie |
Odpowiedź |
|
rozpocznij naukę
|
|
afekt - silne i proste emocje związane z procesami fizycznymi, to co widać po pacjencie; nastrój - dłużej trwający stan emocjonalny, wyraźnie wpływający na inne aspekty zachowania; uczucia - emocje o bardziej złożonym, subtelniejszym charakterze
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Emocje to sygnały wysyłane z wnętrza naszego ciała, zawiadamiające nas o tym co się dzieje
|
|
|
Dlaczego emocje są ważne: (jakie funkcje pełnią) rozpocznij naukę
|
|
Funkcja bioregulacyjna; funkcja komunikacyjna; Umożliwiają komunikację z własnym ja/samouprawomocniają; Motywują nas do działania
|
|
|
Rodzaje zaburzeń w sferze emocji i motywacji rozpocznij naukę
|
|
zaburzenia uczuciowości i czynności motywacji
|
|
|
zaburzenia typu a; obniżenie nastroju rozpocznij naukę
|
|
dłużej utrzymujący się ujemny stan emocjonalny i ujemne zabarwienie uczuciowe; nastrój depresyjny-wyraźny ton rozpaczy, smutku, przygnębienia, niemożności, bezsilności i anhedonii; nastrój dysforyczny-obniżony nastrój z zaakcentowanym tonem żalu, nieszczęśliwosci, zniechęcenia, rozdrażnienia lub złości; nastrój dystymiczny-podobny do nastroju depresyjnego, płytszy i dłużej się utrzymujący
|
|
|
Typu b; podwyższenie nastroju rozpocznij naukę
|
|
wybitnie dodatni ton i zabarwienie emocjonalne wszystkich przeżyć o różnym nasileniu, ale zawsze powyżej normy dla danej osoby; Nastrój maniakalny; euforia; nastrój Ekstatyczny
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
względnie równomierne wzmożenie podwyższonego nastroju z odczuciem uniesienia, radości i charakterze ekspansywnym i dłużej utrzymującym się; Hipomania - mniej intensywna mania, mogą występować zachowania ryzykowne ale nie jest to tak wyraziste jak w manii Triada maniakalna - przyspieszenie mowy, zwiększony napęd (wzbudzenie), myślenie wielkościowe
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
znacznie spokojniejsze niż nastrój maniakalny; dość płytkie wzmożenie nastroju z dominacją wesołości, pogody ducha, szczęścia, samozadowolenia. Skłonność do żartów i bagatelizowania trudności. Mniej trwale i mniej ekspansywne niż w manii Moria - szczególna euforia z pustą wesołkowatością i tendencją do błaznowania (uszkodzenie części oczodołowej płatów czołowych)
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wzmożenie nastroju z odczuciem podniosłości sytuacji i własnego w nim udziału - niezwykłość, wyniesienie, wyróżnienie, nadzwyczajność. Bez ekspansji czy dowcipkowania
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stan emocjonalny z dominującym uczuciem silnego zagrożenia lub zatrważającej zmiany wywodzącej z nieznanego źródła; lęk uogólniony; lęk napadowy/napady paniki; lęk fobiczny
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
długotrwałe utrzymywanie się napięcia lękowego, o różnej, mało zmieniającej się intensywności się niepokoimy; czujemy napięcie w ciele, ale nie jest to taki ostry lek
|
|
|
Lęk napadowy/napady paniki rozpocznij naukę
|
|
krótkotrwałe, powtarzające się epizody o bardzo dużym nasileniu przeżywanego lęku; dolegliwy lek; jest to napad paniki
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
lęk antycypacyjny związany z określonymi sytuacjami połączony z ich unikaniem; lęk konkretnie przed czymś; boimy się czegoś; jakieś fobie
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stan emocjonalny, w którym dominuje negatywne przeżywanie wzburzenie związane z poczuciem ograniczenia i frustracji i mało jasnej przyczynie. motywuje do wrogich zachowań, agresji lub autoagresji; gniew; złość rozlana; wybuchy złości; złość uogólniona
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ogólna wrażliwość, reaguje nadmiarowo na jakieś uwagi, nadinterpretowujemy
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gwałtowne, intensywne, krótkotrwałe wyładowania złości zwykle z agresja lub autoagresja
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dłużej utrzymujący się nastrój dysforyczny z rozdrażnieniem, rozżaleniem i pretensjami. Agresja częściej werbalna niż czynna (zaburzenia organiczne, zaburzenia zachowania, zaburzenia osobowości)
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zobojętnienie uczuciowe (apatia, stępnienie); Spłycenie uczuciowe (sztywność, bladość afektywna); Zubożenie uczuciowe; Zaleganie uczuć; Lepkość uczuciowa; Chwiejność uczuciowa; Nietrzymanie uczuć
|
|
|
Zobojętnienie uczuciowe (apatia, stępnienie) rozpocznij naukę
|
|
Ilościowe ograniczenie (zobojętnienie) lub brak (apatia) przeżywania uczuć. Zmniejszenie rozpiętości i różnorodności stanów emocjonalnych (zaburzenia organiczne; schizofrenia); wachlarz uczuć się zawęża
|
|
|
Spłycenie uczuciowe (sztywność, bladość afektywna) rozpocznij naukę
|
|
Zatracenie amplitudy - płytkość, bladość, monotonność reakcji emocjonalnych mimo w zasadzie zachowanej rozpiętości i różnorodności; wachlarz zostaje pełen, ale zmniejsza się amplituda, mamy dostęp do wszystkich emocji, ale są one o mniejszym nasileniu
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Uzyskanie względnej przewagi uczuć bardziej elementarnych nad złożonymi
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tendencja do długotrwałego utrzymywania się stanów emocjonalnych w mało zmienionej lub niezmienionej postaci
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niemożność oderwania się od emocji, przejścia nad nimi do porządku dziennego. Utrudnia to zachowanie dystansu emocjonalnego wobec ludzi i okoliczności
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Nadmierna zmienność emocji, nietrwałość nastroju. Występuje spontanicznie lub pod wpływem sytuacji zewnętrznej (charakterystyczna dla dzieci i osób starszych
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Konwencja do wyzwalania gwałtownych i intensywnych reakcji emocjonalnych, wylatujących się spod kontroli pod wpływem błahych bodźców (zaburzenia organiczne, zaburzenia osobowe)
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Syntymia; Hipertymia; Hipotymia, atymia - kontinuum; Paratymia; Katatymia
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proporcjonalność, spójność, zbieżność przeżyć i zachowań z towarzyszącymi emocjami. Mechanizmy scalające emocje z innymi składnikami działają sprawnie zarówno w zdrowiu, jak i w chorobie. Chodzi o adekwatność do opowiadanych rzeczy
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tendencja do nadmiernej intensywności w reakcji emocjonalnej. Rozumiemy, że ktoś może być zły, ale reaguje wściekłością
|
|
|
Hipotymia, atymia - kontinuum rozpocznij naukę
|
|
Ograniczenie ekspresji emocji lub jej brak. Przeżycia i zachowania przybierają postać chłodna i bezbarwna; atymia to brak emocji ujawnionych
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
"życzeniowe" przekształcanie się przeżyć lub zachowań pod wpływem nastawień emocjonalnych; czekamy na telefon i cały czas nam sie wydaje ze dzwoni, doświadczanie w oparciu o emocjonalne doświadczenie
|
|
|