Pytanie                    | 
                
                    Odpowiedź                    | 
            
        
        | 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      1957 r., „Rozwój i zacofanie gospodarcze” Płodność zależy od korzyści i kosztów; Typy użyteczności: dziecko jako dobro konsumpcyjne, jako producent, jako zabezpieczenie; Koszty: bezpośrednie (edukacja, jedzenie itp.), pośrednie (utracone szanse)   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Wraz ze wzrostem dochodu, użyteczność dziecka jako producenta zmniejsza się;   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      zmniejszenie się umieralności podnosi krzywe użyteczności   
 | 
 | 
 | 
      Efekt struktury zawodowej    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Rosnące koszty kształcenia dziecka   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Twórca: Becker; Im większy dochód, tym bardziej inwestują w jedno dziecko, a nie robią więcej; sprawia to że wzrost dochodu nie musi oznaczać wzrostu ilości dzieci, ale wzrost ich jakości   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      3 deteminanty płodności: popyt na dzieci, potencjalna liczba rodzonych dzieci; koszty regulacji urodzeń   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Mediana dla mężczyzn 28, kobiet 26 lat; Współczynnik 5.0 co daje nam miejsce w pierwszej dziesiątce państw UE z największym współczynnikiem małżeństw (dla całej Europy czynnik ten wynosi 4.2)   
 | 
 | 
 | 
      Wzorzec małżeńskości w Polsce    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Przesunięcie grupy wiekowej najczęstszego zawierania małżeństw z 20-24 do 25-29; trend podobny jak w Europie zachodniej   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Najczęstsze przyczyny zgonów: 1. Choroby układu krążenia (najwięcej); 2. Nowotwór 3. Wypadki, zatrucia, urazy; Trend: coraz więcej umiera na nowotwory   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      W latach 90. – 15 na 1000, na początku wieku: 8 na 1000; teraz około 5 na 1000; znaczny spadek   
 | 
 | 
 | 
      Umieralnośc niemowląt przyczyny    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Najwięcej umiera między 0-6 dniem życia; połowa nie dożywa 1 dnia; Trend: zmniejszenie zgonów egzogenicznych, a teraz najczęstszą przyczyną zgonów są wady i choroby okołoporodowe; Trend 2: umiera więcej noworodków płci męskiek;   
 | 
 | 
 | 
      Oczekiwane trwanie życia noworodka w Polsce    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Polska: Dla mężczyzn 73, a dla kobiet 81; Unia: odpowiednio: 78 i 84.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Do konstrukcji niezbędne są informacje o: strukturze ludności według płci, wieku w latach ukończonych i roczników urodzenia oraz zgonach według tych cech; Informacje te służą do budowy prawdopodobieństwa zgonów (stosunek liczby zgonów do l. populacji)   
 | 
 | 
 | 
      Koncepcja ludności zastojowej (stacjonarnej) <- Dotyczy tablic życia    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Populacja o niezmiennej liczbie urodzeń oraz o niezmiennym porządku wymierania przy jednoczesnym braku migracji.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      wiek, na który przypada największe zagęszczenie zgonów w okresie starości.   
 | 
 | 
 | 
      Trzyfazowy model przejścia demograficznego    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Faza pierwsza charakteryzuje się wysokim poziomem rodności oraz wysokim poziomem umieralności, następnie właściwa faza przejścia wyrażająca się zmniejszeniem rodności i umieralności oraz faza trzecia kontrolowanej reprodukcji.   
 | 
 | 
 | 
      Czterofazowy model przejścia demograficznego    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      1. Wysoki poziom urodzeń i zgonów; niemożliwa reprodukcja prosta 2. Nadal wysoka rodność, niska umieralność 3. Spadek rodności, dalszy powolny spadek umieralności 4. Poziom rodności i umieralności równy   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      liczba urodzeń = liczba zgonów   
 | 
 | 
 | 
      Jak zahamować proces starzenia się społeczeństwa?    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      1. Polityka mieszkaniowa z nastawieniem na dzietne rodziny 2. Eliminowanie bezrobocia, pomoc matkom w ciąży w powrotach do pracy 3. Ulgi podatkowe dla rodzin z dziećmi 4. Dobra edukacja   
 | 
 | 
 | 
      Współczynnik (wskaźnik) starości    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Udział osób 60+ w całej populacji   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Udział osób w wieku 15-59 na osoby 60+   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Liczba osób w wieku 60+ na sto osób w wieku poniżej 15 roku życia (stosunek ilości dziadków do wnuków)   
 | 
 | 
 | 
      Ogólny współczynnik obciążenia demograficznego (TDR)    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Stosunek liczby osób w wieku nieprodukcyjnym na sto osób w wieku produkcyjnym   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Liczba lat, którą jednostka już przeżyła   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Liczba lat, którą jednostka może jeszcze przeżyć   
 | 
 | 
 | 
      POADR (Współczynnik obciążenia osobami starszymi)    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Stosunek liczby osób w wieku powyżej dolnej granicy starości (Wiek w którym dalsze oczekiwane trwanie życia wynosi poniżej 15 lat) oraz liczby osób w wieku od 20 lat do dolnej granicy starości.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Obecnie 1/3 świata ma populację w fazie starości demograficznej. Starzenie się ludności ma charakter globalny, gdyż coraz więcej krajów świata znajduje się w fazie starości demograficznej. Można oczekiwać, iż w 2050 roku 80% krajów osiągnie tę fazę.   
 | 
 | 
 | 
      Województwa o największych saldach migracji (2014)    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      1. Mazowieckie (Najwięcej przyjeżdża) 2. Małopolskie, 3. pomorskie   
 | 
 | 
 | 
      Województwa o najmniejszych saldach migracji (2014)    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      1. Lubelskie (najwięcej wyjeżdża) 2.śląskie 3. Warmińsko mazurskie   
 | 
 | 
 | 
      Saldo migracji miasto -> wieś    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Od 2000 r. saldo migracji w miastach jest ujemne! Ludzie przenoszą się na wieś. Saldo migracji w miastach jest dodatnie tylko dla grupy wiekowej 20-29   
 | 
 | 
 | 
      Główne kierunki zagraniczne emigracji polskiej    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      1. Niemcy (najwięcej) 2. UK 3. USA   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Pomiędzy 18 a 44 rokiem życia.   
 | 
 | 
 | 
      Prognoza (projekcja) biologiczna    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      W procedurze przewidywania można uwzględnić jedynie zmiany spowodowane urodzeniami, zgonami i naturalnymi przesunięciami kohort w miarę upływu czasu.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Mówią co by było gdyby dany trend się utrzymał   
 | 
 | 
 | 
      Czynniki dokładności obliczeń    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Ma na niego wpływ: jakość danych, właściwe określenie trendu, wybór metody obliczeń   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      5-10 lat są zaliczane do dokładnych   
 | 
 | 
 | 
      Prognoza liczby ludności ONZ    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Rok 2030: 8,5 mld, rok 2050: 9,7 mld, rok 2100; 11,2 mld; Największy wkład w wzrost ludności będzie miała Afryka   
 | 
 | 
 | 
      Współczynnik dzietności dla Europy do 2050 r...    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Ma wynosić około 1.6 -1.8; wymogi prostej zastępowania pokoleń: 2.1   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Trójkąt: progresywne; Jakiś nabój Xd: zastojowe; Plemnik: regresywne   
 | 
 | 
 | 
      Demograficzne konsekwencje zmian demograficznych    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Spadek przyrostu naturalnego, rosnąca rola migracji, spadek liczby ludzi w wieku produkcyjnym; współegzystowanie wielu generacji; wiele innych, mniej istotnych   
 | 
 | 
 | 
      Ekonomiczno-społeczne konsekwencje zmian demograficznych    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Spadek produktywności pracy; zmiany systemu ubezpieczeń, wzrost zapotrzebowania na opiekę medyczną;   
 | 
 | 
 | 
      Odpowiedź na zmiany demograficzne    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Polityka pro rodzinna, wzrost zatrudnienia, podniesienie wieku emerytalnego, wzrost produktywności pracy, dbałość o system emerytalny i służbę zrowia   
 | 
 | 
 |