Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
składnik kości, zębów, aktywator enzymów, składnik chlorofilu, funkcjonowanie mięśni, u. nerwowego, jest w roślinach strączkowych, orzechach, mięsie,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przewodzenie impulsów nerwowych, skłądnik płynów wewnątrzustrojowych, wpływa na skurcze mięśni, u roślin aktywator enzymów, utrzymuje prawidłowy rytm serca
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
osłabienie pracy mięśni, zaparcia, utrata apetytu, nieregularne bicie serca, uczucie znużenia
|
|
|
potas- w jakich produktach? rozpocznij naukę
|
|
rośliny strączkowe, orzechy, owoce cytrusowe, banany, zielone warzywa, pomidory, ziemniaki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
próchnica zębów, krzywica u dzieci, osteoporoza u dorosłych, zaburzenia krzepnięcia krwi, pracy serca i mięśni szkieletowych
|
|
|
sód i chlor- w jakich produktach? rozpocznij naukę
|
|
ser żółty, drób, ryby, sól kuchenna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
regulują utrzymanie odpowiedniego ciśnienia osmotycznego i równowagi kwasowo-zasadowej, odgrywają rolę w utrzymaniu prawidłowej pobudliwości mięśni i przepuszczalności błon kom
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mięso, ryby, wątroba, orzechy, figi, szpinak
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
składnik hemoglobiny oraz licznych enzymów,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
osłabienie, anemia, zakłócenia procesu oddychania komórkowego
|
|
|
jod- w jakich produktach? rozpocznij naukę
|
|
sól jodowana, ryby, glony morskie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
u dorosłych przerost tarczycy, u dzieci- niedorozwój umysłowy i zahmowanie wzrostu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
składnik hormonów tarczycy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
woda pitna, ryby, soja, buduje kościi szkliwo zębów, niedobór powoduje zwiększoną podatność na próchnicę
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
oddziaływania między cząsteczkami wody są silniejesze niż między cząsteczkami wody a cząsteczkami w powietrzu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przyleganie substancji zawierających grupy naładowanych atmów lub cząsteczek i zwilżania ich
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nie występuje w stanie wolnym. Jest produktem pośrednim ważnych szlaków metabolicznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest skłądnikiem kwasu rybonukleinowego, niektórych witamin, oraz związków bogatoenergetycznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
deoksyrybozaskładnik kwasy deoksyrybonukleinowego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w stanie wolnym jest w miodzie, soakch wielu warzyw i owoców,. Jest wykorzystywana bezpośrednio przez oragnizmy jako substrat w procesie oddychania komórkowego. Łatwo przenika przez błony komórkowe, dlateg stanowi postać transportową cukrów u zwierząt
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
skłądnik miodu, sków owocowych, ta heksoza łatwo jest przekształcana w glukozę
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
najczęśniej występuje w stanie związanym w niektórych polisacharydach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
GLUKOZA+FRUKTOZA, główna forma transportowa u roślin, jest w korzeniu buraka cukrowegoi łodygach trzciny cukrowej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
GLUKOZA+GALAKTOZA, skłądnik mleka ssaków
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
GLUKOZA+GLUKOZA, powstaje jako produkt trawienia skrobi oraz glikogenu. Wabi zwierzęta zapylające kwiaty
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest głównym materiałem zapasowym u roślin, wystepuje w bulwach ziemniaków i nasionach zbórz
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
występuje w komórkach grzybów i bakterii, u zwierząt pełni funkcje zapasową i występuje w mięśniach i wątrobie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
składnik ścia komórkowych roślin i niektórych protistów roślinopodobnych i grzybopodobnych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
skłądnik ściany komórkowej grzybów i oskórka stawonogów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wchodzi w skład błon komórkowcy, usztywniając je oraz w osłonki mielinowe, stanowi substancję wyjściową do syntezy kwasów żółciowych, hormonów steroidowych, witaminy D
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kwas asparaginowy, kwas glutaminowy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
lizyna, arginina, histydyna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
struktura wlóknista, nie rozp w wodzie, np keratyny,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kształt kulisty, rozp w wodzie, pelnią różne funkcje
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zatrzymują wodę we krwi, utrzymują stałe ph, ciśnienie osmotyczne, transport kwasów żółciowych i hormonów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nośniki węglowodanów, lipidów, niektórych hormnów, jonów żelaza, miedzi oraz witamin rozp w tłuszczach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
występują w jądrze komórkowym, gdzie z DNA tworzą chromatynę
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
struktura pierwszorzędowa rozpocznij naukę
|
|
wyznacza ją kolejność aminokwasów w łańcuchu peptydowym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powstaje przez prawoskrętne zwinięcie łańcucha polipeptydowego wokół osi. Co cztery aminokwasy wiązania C=o i N-H układają się w odległości umożliwiającej powstanie wiązań wodorowych
|
|
|
struktura Beta-harmonijki rozpocznij naukę
|
|
powstaje przez ułożenie łańcucha polipeptydowego na płaszczyźnie. Wiązania wodorowe powstają między wiązaniami oddalonymi od siebie w łańcuchu. W tej samej płaszczyźnie lezą też grupy boczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powstaje w wyniku pofałdowania łańcucha o strukturze drugorzędowej. Utrzymuje się dzięki mostkom dwusiarczkowym, siłom van der Waalsa, oddziaływanim hydrofobowym i elektrostatycznym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powstaje na skutek połączenia kilku podjednostek białka o strukturze trzecirzędowej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mocno połączone z dwuwarstwą lipidową. Zazwyczaj wnikają w nią, przy czym jedne nazywane transbłonowymi przenikają ją całkowicie, a inne poprzez wiązania kowalencyjne z lipidami, zakotwiczają się przy jej powierzchni
|
|
|
powierzchniowe (peryferyczne) rozpocznij naukę
|
|
są połączone z dwuwarstwą lipidową poprzez inne białka błonowe, zktórymi łączą się za pomocą słabych wiązań niekowalencyjnych
|
|
|
właściowści błon biologicznych rozpocznij naukę
|
|
płynność błony, asymetria błony, selektywna przepuszczalność
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
chronie kom przed uszkodzeniami mechanicznymi i chemicznymi oraz odgrywa rolęw rozpoznawaniu sie kom
|
|
|
funkcje błon biologicznych rozpocznij naukę
|
|
tworzą fizyczną przegrodę między komóką a jej otoczeniem, kontrolują transport określonych cząsteczeki jonów między przedziałami lub wnętrzem komórki a jej otoczeniem, odbierają sygnaly ze środowiska zewnętrznego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
białko peryferyczne wewnętrznej powierzchni błon większości komórek odpowiadające za utrzymanie ich kształtu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tworza w dwuwarstwie lipidowej hydrofilowe kanały przez które są transportowane określone jony nieorganiczne oraz prawie wszystkie dostatecznie małe i niosiące odpowiedni ładunek cząsteczki substancji organicznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wiążą cząsteczki substancji po jednej stronie błony, po czym zmieniają strukturę przestrzenną, następnie uwalniają ją po drugiej stronie błony i powracają do wyjściowej struktury. Często transportują tylko jeden typ cząsteczek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stężenie substancji rozpuszczonej jest takie jak we wnętrzu kom
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stężenie substancji rozpuszczonej jest większe na zewnątzr niż we wnętrzu komórki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stężenie substancji rozpuszczonej na zewnątzr jest mniejsze niż we wnętrzu komórki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbudowane z tubuliny, ich sieć decyduje o rozmieszczeniu organelli w komórce i twrzy szlaki transportu wewnątrzkomórkowego`
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
(mikrofiliamenty). cienkie struktury, zbudowane białka aktyny. Pozwalają komurkom na zmianę kształtu, ruch pełzakowaty oraz uczestniczą w skurczu włókien mięśniowych. Największa koncentracja mikrofilamentów jest pod błoną komórkową.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bezbarwne, zdolne do syntezy i magazynowania związków organicznych, głównie skrobi, są np w bulwach ziemniaka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zawierają barwniki karotenoidowe, tworzą się z chloroplastów w trakcie dojrzewania owoców lub jesiennego starzenia się liści
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zawiera zielny barwnik- chlorofil, zachodzi w nich proces fotosyntezy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
płyn wypelniający wakuole
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
celuloza -> fibryle elementarne -> mikrofibryle -> makrofibryle(włókna celulozowe)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
substancja inkrustowana, powoduje twardnienie ściany komórkowej, większa jej sztywność i odporność na działanie czynników mechanicznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
adkrustowany składnik, utworzona z kutyny i wosków, chroni przed wnikaniem drobnoustrojów, przed nadmiernym parowniem wody
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
adkrustowany składnik, skłądnik korka nieprzepuszczający powietrza i wody, chroni przed utratą wody, uszkodzeniami mechanicznymi i przegrzaniem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
spaja ze sobą sąsiadujące komórki tkanek roślinnych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
cienkie pasma cytozolu, które przenikają z komórki do komórki dzięki znajdującym się w ich ścianach jamkom. Łączą one siateczki śródplazmatyczne obu kom
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
usytuowane w szczytowych częściach kom. Usczelniają warstwę nabłonka izolując wewnętrzne środowisko narządu od jego otoczenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
łączą sąsiednie kom nabłonka, spinając je w sposób mechaniczny. Takie połączenie wszystkich sąsiadujacych ze sobą komórek nadaje warstwie dużą wytzrymałość mechaniczną
|
|
|
połączenia szczelinowe (neksus) rozpocznij naukę
|
|
zbudowane z kompleksów białkowych (tzw keneksony) tworzą kanały, przez które kontatują sie cytoplazmysąsiadujacych kom. Umożliwiają transport substancji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wzrost kom, zwiększenie ilości organelli, synteza enzymów niezbędnych w replikacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podwojenie ilości DNA i połączenie się nowo powstałych cząsteczek DNA z białkami histonowymi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
faza spoczynkowa, wyjście z cyklu, niektóre komórki w tej fazie przekształcają się kom określonego typu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nasilenie syntezy białek biorących udział w podziale kom,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kondensacja chromatyny, zanik otoczki jądrowej i jąderka, powstaje wrzeciono kariokinetyczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
chromosomy są najbardziej skondensowane, ustawiają się w płszczyźnie równikowej, tworząc płytkę metafazową
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podział centromerów, rozdzielenie każdego chromosmu na dwie chromatydy. Chromosmy potomne odciągane są do przeciwległych biegunów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
chromosmy rozluźniają się, odtworzenie otoczki jądrowej i jąderka. Powoli zanika wrzeciono karikinetyczne. Dochodzi do cytkinezy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
chromatyna zaczyna się kondensować
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
chromosomy homologiczne leżą już częściowo równolegle do siebie, następuje konigacja chroosomów która prowadzi do utworzenia BIWALENTÓW
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
chromosomy homologiczne w biwalentach oddzielają się od siebie, pozostają złączone w miejscach zwanych_ chiazmy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
największy stopień spirazlizacji chromosomów, zanika jąderko i otoczka jądrowa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
biwalenty układają się w poprzek równikowej płaszczyzny jądra, a centromery łączą się z włónami wrzeciona kaikinetycznego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dwuchromatydowe chromosmy homologiczne rozchodzą sie do przeciwmych biegunów kom
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
skupienie się chromosomó wokół przeciwnych biegunów, odtworzenie jąder potomnych i despiralizacja chromatyny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gr naturalna, wywodzi się od wspólnego przodka obejmuje wsyztskich jego potomków
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gr sztuczna, wywodzi się od jednego przodka, ale nie obejmuje wsyztskich jego potomków
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
grupa sztuczna, wywodzi się od różnych przodków i obejmuje daleko spokrewnione orgaznizmy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
składa się z jednostek białkowych kapsomerów, chroni on materiał genetycznay wirusa, oraz umożliwa rozpoznanie kom godpodarza
|
|
|
forma pałeczkowata wirusa rozpocznij naukę
|
|
wirus mozaikowatości tytoniu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1. Adsorpcja, 2. Wnikanie, 3. Replikacja, 4. Składanie, %. Uwalnianie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1. Adsorpcja, 2. Wnikanie, 3. Integracja, 4 Replikacja
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wirusowy enzym biorący udział w przepisywaniu RNA wirusa na DNA wirusa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powstają z błony kom bakterii, wbudowywane są w nie barwniki fotosyntetyzujące
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbudowana głównie z polisacharydów, pełni fynkcję ochronną,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
trwale się wybarwiają się na kolor fioletowy, zbudowane z kilku warstw mureiny, zawierają kwasy tejchojowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbudowana z jedenej warstwy mureiny, nie zawierają kwasów tejchojowych, okryte dodatkową błoną komórkową,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powstają przez odwodnienie i otoczenia grubą scianą komórki,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zawartość kom dzieli się na dwie części, z których mniejsza zostaje otoczna nową grubą scianą komi staje się zaczątekiem endospory
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poliploidalny, steruje czynnościami komórki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
diploidalny, stanowi archiwum genetyczne, uczestniczy w procesach płciowych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
regularne następowanie po sobie faz haploidalnej i diploidalnej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1. mejoza mikronukleusa, 2. degeneracja 3 jąder 1n, 3. mitoza jąder 1n, 4. wędrówka jąder 1n, 5. połączenie jąder 1n, 6. mitoza jądra 2n, 7. odtwarzanie mikronukleusa i makronukleusa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wrzecionowate formy inwazyjne zarodźca malarii
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
postać pełzakowata, powstają w wątrobie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nici zbudowane z długich ciągów kom
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
utworzone z wielokomórkowych nici, które ciasno się ze sobą splatają
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wykazują zróżnicowanie budowy wewnętrznej i zewnętrzenj, wyróżnia się część lisciokształtną, łodygokształtną i chwytniki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to regularne następowanie po sobie pokolenia rozmnażającego się za pomocą gamet i pokolenia rozmnażającego się za pomocą zarodników
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
np, świdrowiec gambijski, występuje u nich kinetoplast, organellum odpowiedzialne za procesy energetyczne związane z ruchem wici
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
np, rzęsistek pochwowy, nie ma mitochodriów w kom
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
np, rodzaj zarodźce, wyspecjalizowane pasożyty zwierząt
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wolno żyjące, mają długie cienkie promieniście rozmieszczone nibynóżki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ich ściany wysycone są krzeminoką
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jednokomórkowe przeważnie, ale żyją też w koloniach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
część owocnika u podstawczaków zbudowana z blaszek lub rurek, zawiera warstwę rodzajną- hymenium złożoną z zarodni
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
grube ściany, aparaty szparkowe, okryta kutykulą
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pozbawiona kutykuli, posiada włośniki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
składa się z korka (fellem), miazgi korkotwórczej (fellogenu), miękiszu (fellodermy)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbudownay z martwych ściśle przylegających kom, ściany korka są często zdrewniałe, zawierają suberynę, zawiera przetchlinki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
cienkie ściany, duże wakuole, wypełnia przestrzeniemiędzy innymi tkankami
|
|
|
miękisz asymilacyjny- palisadowy rozpocznij naukę
|
|
jest pod górną epidermą liści, zawiera dużo chlorofilu, przez co głównie przeprowadza fotosyntezę, budują go cylindryczne kom
|
|
|
miękisz asymilacyjny- gąbczasty rozpocznij naukę
|
|
luźno ułożone kom. między nimi znajdują się liczne przestrzenie, co ułatwia transport tlenu, CO2 i pary wodnej
|
|
|
miękisz asymilacyjny- wieloramienny rozpocznij naukę
|
|
występuje w lisciach roślin iglastych, ma pofałdowane ściany, które zwiększają powierzchnię asymilacyjną
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nie ma chloroplastów, zawiera liczne leukoplasty magazynujące sub odżywcze
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odmiana miękiszu spichrzowego, zawiera olbrzymie wakuole, znajduje się w roślinach sucholubnych
|
|
|
miękisz powietrzny (aerenchyma) rozpocznij naukę
|
|
ma olbrzymie przestwory międzykomórkowe, umożliwają wymianę gazową, ułątwia unoszenie się na wodzie roślinom
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nadaje elastyczność ogonkom lisciowym i młodym łodygom, chroniąc przed złamaniem, żywe kom.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w starszych nadziemnych częściach, martwe kom, ściany wysycone ligniną, zwiększa odporność organów, 2 typy kom: włókna sklerenchymatyczne i skeleridy
|
|
|
włókna skelerenchymatyczne rozpocznij naukę
|
|
wydłużone kom o wąskich zaostrzonych końcach, rozmieszczone w obrębie inncyh tkanek
|
|
|
sklereidy (komórki kamienne) rozpocznij naukę
|
|
kom o różnorodnych kształtach, występują w obrębie tkanek miękiszowych, budują twardą łupinę orzecha
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
u paprotników i nagonasiennych, marwte kom, zdrewniałe ściany zaopatrzone w liczne jamki, wrzcionowaty kształt
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
u nagonasiennych, marwte kom- człony naczyń, ich ściany poprzeczne zanikły, inkrustowane ligniną, mają też jamki, mają włókna drzewne i miękisz drzewny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
paprotniki, nagonasienne, żywe kom, zawierają pola sitowe,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbudowane z żywych kom- członów, nie mających jądra kom, ściany poprzeczne członów mają duże pola sitowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
żywe wydłużone kom, ściśle przylegają do członów rurek sitowych i odżywiają je
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbudowane żywych kom zdolnych do podziałów, cienkie wyłącznie pierwotne ściany kom, duże jadra, kilka drobnych wkuol
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
utrzymuje roślinę w podłożui przewodzi wodę wraz z solami mineralnymi ze strefy włośnikowej. Wyrastją tu korzenie boczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
są tu kom przekształcające się w różne typy tkanek zdolne do pełnienia określonych funkcji. Znajdują się tu włośniki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obejmuje komórki które intensywnie rosną, zwiększając swoje rozmiary, następuje tu najsilnijeszy wzrost korzenia na długość
|
|
|
strefa podziałów komórkowych rozpocznij naukę
|
|
komórki stożka wzrostu, które dzieląc się powodują wzrost korzenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
okrywa stożek wzrostu, zbudowana z komórek miękiszowych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
korzenie przybyszowe wyrastające z łodyginad ziemią i ukośnie wrastające w podłoże. Dodatkowo stabilizują roślinę. Np mangrowce
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przytwierdzają roślinę do podpór. Są np epifitów ipnączy np bluszczu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wchłaniją wode deszczową i parę wodną z powietrza, np storczyki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wrastają w tkanki rośliny żywicielskiej, np jemioła
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pionowe odgałęzienia podziemnego systemu korzeniowego, służa do pobierania tlenu, np cypryśnik błotny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wieloletnie podziemne łodu=ygi o nieogranicznym wzroście, pełnią funkcję spichrzowe, np kłącze imbiru
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odgałęzienia dolnej części nadziemnegopędu i płożące się po ziemi lub rosnące pod jej powierzchnią, np truskawki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
krótkie, silnie zgrubiałe o ograniczonym wzroście. Pełnią funkcje spichrzowe, przetrwalnikowe i służą do rozmnażania wegetatywnego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
cienkie boczne odgałęzienia łodygi, funkcja czepna, pod wpływem bodźca mechanicznego owijają się wokół podpory
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
grube mięsiste łodygi, pełniące funkcje spichrzowe, np kalarepa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sztywne, ostre silnie zdrewniałe odgałęzienia łodygi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
płaska, cienka, duża powierzchnia pozwala na optymalne wykorzystanie światła słonecznego, efektywność transpiracji oraz wymianę gazową
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
łączy blaszkę liściową z nasadą i ustawia liść w kierunku światła
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rozszerzona spłaszcona struktura łącząca liść z łodygą
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
skrętoległe, naprzeciwległe, okółkowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pierzasta, dłoniasta, równoległa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proste i złożone - pierzastozłożone i dłoniastozłożone
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyspecjalizowane w chwytanie ofiary i jej trawieniu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
silne zdrewniałe, sztywne zredukowane liście, pełnią funkcję obronne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
silnie zredukowana blaszka i dobrze rozwinietę blaszkopodobne ogonki liściowe, które przejmują funkcję asymilacyjną
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przekształcone w wąsy, którymi roślina przyczepia się i owija wokół podpory
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
suche liscie, pełniące funkcje ochronne, okrywają np liście spichrzowe cebuli
|
|
|