Pytanie |
Odpowiedź |
Rozwój układu nerow w okresie prenatalnym i dziec różni się od powstawania kom nerw u dorosł ponieważ u dzieci rozpocznij naukę
|
|
Neurony nie muszą być wbudowane w już istniejąca strukturę połączeń nerw
|
|
|
Aby umośliwić efektywne oddział środowiska na rozwój ukł nerw dziecka rozpocznij naukę
|
|
Większość dendrytów rośnie po narodzinach
|
|
|
Mechanizm plastyczności kompensacyjnej zwany odsłonięciem to rozpocznij naukę
|
|
Obniżenie progu pobudliwości neuronów z uszkodzonej okolicy
|
|
|
Funkcje transportu subst z krwi do tkanki nerw i odwrotnie pelnią rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Rozwój człowieka ma cgarakter epigenetyczny czyli rozpocznij naukę
|
|
Jego skutek nie jest przewidywalny
|
|
|
Zasada topobiologii w rozwoju układu nerw oznacza ze rozpocznij naukę
|
|
Losy pojedynczej kom zarodka(w tym płytki nerw) zależą od jej położenia względem innych kom zarodka
|
|
|
Przyjęcie za prawdziwe zasady ekstrokartykalnej organizacji funkcji złożonych Wygockiego oznacza ze rozpocznij naukę
|
|
Struktura funkcjonalna jest kształtowana przez środowisko kulturowe
|
|
|
Bruzda środkowa mózgu wyznacza granicę płatów rozpocznij naukę
|
|
czołowego i ciemieniowego
|
|
|
Mapy korowe Brodmana ukazują grupy neuronów kory mózgu które rozpocznij naukę
|
|
Mają podobną budowę mikroskopową
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Część opony twardej odprowadzająca krew z czaszki za pomocą zatoki poprzecznej
|
|
|
Blok funkcjonalny mózgu z koncepcji Łurii to jednostka rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Wypustek nerw w centralnym układzie ner to rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Funkcja wysyłania impulsów do mięśni jest związana z poziomem rozpocznij naukę
|
|
I rzędowym II bloku funkcjonalnego mozgu
|
|
|
Pierwszorzędowa kora wzrokowa lewej połkuli mózgu rozpocznij naukę
|
|
Odpowada za odbiór bodzców wzrokowych z lewej części pola widzenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Jeden dendryt i jeden akson odchodzące po przeciwnych stronach perykarionu
|
|
|
Istota biała jest biała bo rozpocznij naukę
|
|
włókna nerwowe są osłonięte mieliną i nie są oplecione gęstą ścianą krwionośnych naczyń włosowaych
|
|
|
Natężenie plastycznośc rozwojowej ukł nerw jest ściśle powiązane z rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Uszkodzenie II rzędowej okolicy słuchowej rozpocznij naukę
|
|
W poważny sposób upośledza u małego dziecka wszystkie funkcje związne z mowieniem które miały się rozwinąć
|
|
|
Uniemożlowenie dziecku uczęszczania do szoły podstw prowadzić moze do rozpocznij naukę
|
|
prywitymizmu funkcji psychicznych
|
|
|
Zasada progresywnej lateryzacji w koncepcji bloków funkcj rozpocznij naukę
|
|
Oznacza ze wyższe w hierarchii poziomy bloków przetważają informacje z wielu modlaności a niższe z mniejszej liczby
|
|
|
Ktora z poniżej wymienionych par funkcji cechuje największy pradient poznawczy rozpocznij naukę
|
|
Funkcja z Irzędowa okolica w płacie poylicznym i funkcją związaną z IIrzędową oklicą w płacie ciemieniowym
|
|
|
Przy otwartych oczach w stanie czujnosci obswrwowac w zapisie eeg można rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Czy emocje sa funkcją mózgu trzewnego rozpocznij naukę
|
|
nie tylko wyższe partie mózgu obszary kory nowej też są zaangażowane
|
|
|
Okres refrakcji bezwzględnej oznacza rozpocznij naukę
|
|
ze po przejściu potencjału czynnościowego żadna podnieta nie jest w stanie wyzwolić następnego potencjalu czynnościowego
|
|
|
Potencjał czynnościowy przemieszcza się w jednym kierunku ponieważ rozpocznij naukę
|
|
kanały sodowe po otwarciu o ponownym zamknięciu pozostają jakiś czas nieaktywne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Sumowanie przestrzenne w przewodzeniu impulsów nerwowych pojawia się ponieważ rozpocznij naukę
|
|
błona komórki nerw potrzebuje pewnego czasu aby przywrócić wyjściowy poziom potencjału spoczynkoego
|
|
|
W błonie komórki nerw funkcjonuje rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Do metod funkcjonalnych badania OUN zaliczamy rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
która metoda badania jest wrażliwa na zmianę stopnia rozproszenia wody rozpocznij naukę
|
|
nuklearny rezonans magnetyczny obrazów ważonych
|
|
|
Ktore badanie opiera się na wprowadzeniu do organizmu pierwiastków promieniotwórczych rozpocznij naukę
|
|
komputerowa tomografia emisyjna pojedynczego fotonu
|
|
|
który z typów fal jest spoczynkowy charakterystyczny dla stanu relaksu, odpręzenia rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Która z technik umozliwia prześledzenie drogi przepływu impulsu nerw od receptora do kory mozgowej rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Do którego badania przeciwskazaniem jest posiadanie rozrusznika serca rozpocznij naukę
|
|
nuklearny rezonans magnetyczny
|
|
|
Cechy charakter padaczki u dzieci rozpocznij naukę
|
|
W leczeniu należy uzględnić czynniki psuchologiczne stanowią one jednen z ważniejzych czynnikoów decydujących o wyborze leczenia
|
|
|
U jakiego % pacjentów występują częściowe deficyty funkcji poznawczych i zaburzenia w zakresie sprawności układu wzrokowego i słuchowego rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
? definiuje się jako budowanie tekstu w umyśle nadawcy oraz na jego substancjalizacji rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Do zasadniczych etapow budowania teksty zaliczamy rozpocznij naukę
|
|
Ideacja, Planowanie językowe, Pegulacja motoryczna, Wykonawczy, Kontrola formoania wypowiedzi
|
|
|
Błędy i wady pamięci to m. in rozpocznij naukę
|
|
zjawisko końca języka, iluzje pamięci i konfabulacje
|
|
|
Wykrywanie rownoczesności to etap rozpocznij naukę
|
|
Przemian związanych z molekularnymi mechanizmami pamięci
|
|
|
Rozwój układu nerw w okresie prenattalnym i dziecinstwei rożnią sie od dorozłych bo rozpocznij naukę
|
|
neurony nie muszą być wbudowane w instniejącą strukturę polączen nerw
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ma pomóc w ocenie ogolnego stanu mozgowia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
część opony twardej odprowadzająca krew z czaszki zapomocą zatoki poprzecznej
|
|
|
Twiedzenie wprowadzone przez Łurię pojęciem systemu funkcjonanego mowi rozpocznij naukę
|
|
jedno miejsce w mózgu bierze udział w realizajacji wielu funkcji złożonych
|
|
|
Pierwszorzędowa kora wzrokowa prawej połkuli mózgu rozpocznij naukę
|
|
odpowiada za odbieranie bodzców z lewego oka
|
|
|
Mechanizm plastyczności kompensacyjnej zwany osłonięciem to rozpocznij naukę
|
|
Obniżenie progu pobudliwości neuronow z uszkodzonej oklicy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Prawidłowa kolejność procesów rozpocznij naukę
|
|
tarcza zarodkoa- płytka nerwowa-bruzda-cewa
|
|
|
tlenek azotu nelazy do grupy przekaźników rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Serotonina odgrywa rolę w rozpocznij naukę
|
|
czuwaniu, odbiorze inf czuciowych i emocjonalnych
|
|
|
Przyjęcie za prawdziwe zasady ekstrokartykalnej organizacji funkcji Wygockiego oznacza ze rozpocznij naukę
|
|
Struktura funkcjonalna jest kształtowana przez srodowisko kulturowe
|
|
|
Uniemożliwienie dziecku szkoły podtswowej powoduje rozpocznij naukę
|
|
deficyt funkcji elementarnych
|
|
|
Sumowanie przestrzenne w przewodzeniu impulsów nerw pojawiają się ponieważ rozpocznij naukę
|
|
inne neurony mogą wpływać na wartość potencjału spoczynkowego błony komórki nerw
|
|
|
Wykrywanie równoczesności to etap rozpocznij naukę
|
|
przemian związancyh z molekylarnym mechanizmami pamięci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
hipokamp względem komory trzeciej mózgu jest położony rozpocznij naukę
|
|
proksymalnie i grzbietowo
|
|
|
koncepcja frenologii Galla zakłada ze rozpocznij naukę
|
|
mozg zbudowany jest z róznych organów które mają rózne funkcje
|
|
|
na nieprawidłowe ciśnienie wewnątrzczaszkowe wskazuje tarcza nerwu wzrokowego rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
sierp mózgu i namiot mózdzku łączy zatoka rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
przyczyną objawów trudności w czytaniu i pisaniu jest rozpocznij naukę
|
|
może być nieprawidłowość w co najmniej jendnym z następujących zakresów: budowa tkanki nerw, mechanizmy poznawcze, nauczanie czyt i pisania, warunki wykonywania czynności czytania i pisania
|
|
|
Funkcja tworzenia prostych wrażeń zmysłowych jest związana z poziomem rozpocznij naukę
|
|
Irzędowym drugiego bloku funkcjonalnego
|
|
|
Pierwszorzędowa kora wzrokowa lewej połkuli mózgu rozpocznij naukę
|
|
Odbiera pobudzenie z lewych części siatkówki obu gałek ocznych; łączy się z promienistościa wzrokową lewej połkuli mózgu
|
|
|
Wskaż krańce wymiarow opsianych przez Goldberga które najlepiej charakteryzują funkcje tworzenia prostych wrażeń sluchowych rozpocznij naukę
|
|
Tylny prawy Irzędowy i Tylny lewy pierwszorzędowy
|
|
|
Zasada somatotopicznej organizacji okolic Irzęd oznacza rozpocznij naukę
|
|
Neurony sąsiadujące ze sobą w narządach zmysłu tworzą wypustki lączace je z również sąsiadującymi neuronami w korze nerwowej
|
|
|
Funkcję usuwania martwej lub uszkodzonej tkanki nerwowej pełnią rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Wyodrębnienie 3 poziomów w III bloku funkcj według Łurii oznacza ze w każdej czynności biorą udział rozpocznij naukę
|
|
Motyw, zamiar i jego kontrola, programy ruchowe oraz ich realizacja
|
|
|
Proksymalnie i brzusznie względem srodkowej części ciała modzielowatego leży rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Aby umożliwić efektywne środowiska na rozwój UN dziecka rozpocznij naukę
|
|
neurony migrują ze swojego miejsca postania
|
|
|
Zasada integrowania funkcji prostych sformułowana przez Łurie oznacza ze rozpocznij naukę
|
|
Różne systemy funkcjonalne jednej osoby realizują swoje funkcje częściowo w oparciu o takie same funkcje proste
|
|
|
Mechanizm plastyczności komprnsacyjnej zwany nadwrażliwością denerwacyjną to rozpocznij naukę
|
|
Obniżenie progu pobudliwości neuronów z uszkodzonej okolicy
|
|
|
Najlepszym sposobem kompensacji negat skutków zaburzen rozwoju układu nerw o charakt prymitywizmu jest tworzenie przez otocz społ warunków do rozpocznij naukę
|
|
Powstania u dziecka typowych systemów funkcjonalnych do realizacji typowych zadań jak w rozwoju niezaburzonym
|
|
|
Podstawa uczenia się typu Hebbowsiego jest rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Testy psycholog diagnozują głownie rozpocznij naukę
|
|
Sprawność elementarnych funkcji psychicznych
|
|
|
Wskaż uszkodzenia mózgu które w największym stopniu zaburza aktulane i przyszłe funkcjonowanie człowieka rozpocznij naukę
|
|
Uszkodenie IIrzęd okolic w płacie czołowym w wieku 6 lat
|
|
|
Którą z wymienionych par funkcji cechuje najmniejszy gradient poznawczy rozpocznij naukę
|
|
związane z Irzęd okolicą w płacie skroniowym i Irzęd w płacie ciemieniowym
|
|
|
która choroba jest związana z uszkodzeniem pamięci semantycznej rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Pierwsze objawy udaru niedokrwiennego rozpocznij naukę
|
|
Zaburzenia równowagi i czucia połowy ciała, jednostronny niedowład kończyn, zawroty głowy, niemożność mowienia lub rozumienia mowy
|
|
|
Po urazie neuron wskazuje niższy próg aktywacji w odpowiedzi na styualcje z zachowan włokien aferentywnych rozpocznij naukę
|
|
prawda, ale w związku (...)
|
|
|
plastyczność polega na reorganizacji pracy jednej lub więcej sieci neuronalnych w taki sposób aby zastąpić uszkodozny obszar / jaki to rodzaj plastyczności? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Które wartości są poprawne rozpocznij naukę
|
|
80-85% udary niedokrwienne; 15-20% udary krwotoczne
|
|
|
Mózg i układ nerwowy(UN) są ukształtowane przez rozpocznij naukę
|
|
interakcję programu genetycznego i wpływów środowiska (doświadczenia interpersonalne jak i np psychoterapia), w procesie rozwoju zależnego od używania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uczenie i pamięć są zakodowane w UN w dzieciń wzrost i organiza mózgu przebiega równolegle z szybkim rozw zdolnoś i umiejętn terapia jest środow uczenia ukierunk na pewne umiejętn i zdolności zorgan przez określone systemy neur które odkrywa nauka
|
|
|
Teoria, że ontogeneza rekapituluje filogenezę, oznacza, że rozpocznij naukę
|
|
rozwoju każdej jednostki. Teoria, że ontogeneza rekapituluje filogenezę, oznacza, że
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
część móz związana z zachow macierzyńs karmieniem, zabawą; pojawia się w ewo pierwszych ssaków, przedtem zwierzęta musiały być od urodzenia gotowe do przetrwania
|
|
|
TYPY KOMÓREK - ZE WZGLĘDU NA KSZTAŁT rozpocznij naukę
|
|
Ziarniste · Gwiaździste · Wrzecionowate · Gruszkowate · Piramidowe
|
|
|
ZE WZGLĘDU NA OBSZAR ZAJMOWANY PRZEZ WYPUSTKI rozpocznij naukę
|
|
Golgi I: projekcyjne (ich włókna kończą się w dużej odległości; przekazują informację do okolic odległych od neuronu) · Golgi II: ich wypustki obejmują niewielki obszar i kończą się w pobliżu neuronów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
okres w którym absolutnie nie jest możliwe pows potenc czynnoś bo błona komór znajduje się w stanie jest to niemożliwe trwa od momentu osiągnięcia szczytu potencjału czynn (0,5 milisekundy od powstania potencjału progowego) do około 1,5 milis
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czas HIPERPOLARYZACJI błony komórkowej; w tym czasie nie jest możliwe wywołanie potencjału czynnościowego w “standardowej procedurze”- czyli przez bodźce, natomiast jest możliwy jeśli bodziec jest wyjątkowo silny
|
|
|
okresem refrakcji bezwzględnej rozpocznij naukę
|
|
Okres niepobudliwości włókna nerwowego
|
|
|
okres refrakcji względnej rozpocznij naukę
|
|
kiedy włókno może zostać pobudz ale wymaga silniejszego bodźca raz pobudzone przez bodziec który osiągnął wartość progową przewodzi potencjał czynn bez ubytku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odpowiedzialny za świadomą percepcję, integrację, ruchy dowolne i mimowolne mięśni prążkowanych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ruchy zautomatyzowane, regulacja napięcia mięśniowego, postawy ciała
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odpowiedzialny za homeostazę, jego efektorami są mięśnie gładkie i gruczoły
|
|
|
część współczulna i przywspółczulna rozpocznij naukę
|
|
Jego ośrodki w układzie nerwowym rozmieszczone są nierównomiernie, zwoje nerwowe z włókien bezrdzennych, mała prędkość przewodzenia impulsu, synapsy części współczulnej: noradrenalina, części przywspółczulnej: acetylocholina
|
|
|
CT(tomografia komputerowa) rozpocznij naukę
|
|
sygnał: zróżnic stopnia pochłaniania promien rentgen przez tkanki ciała Uzyskanie obrazów rentgen mózgu z różnych punktów widzenia, te są sumowane przez kom co pozwala uzyskać przestrzenny obraz tkanek miękkich mózgu z uwzględn struktur podkorowych.
|
|
|
MRI(rezonans magnetyczny) rozpocznij naukę
|
|
Wskaźnik, sygnał: promieniowanie elektromagnetyczne powstające w wyniku powrotu spinów jąder atomowych badanej tkanki (głównie wodoru zawartego w wodzie, która stanowi 80% tkanki mózgowej) do stanu niewzbudzonego
|
|
|
EEG(elektroencefalografia) rozpocznij naukę
|
|
Zmiany potenc elektr na powierskóry bdc skutkzsynchroniz zmian potencjału elektry wokół neuronów odzwierciedl relację pobudzenie-hamowanie Do głowy chorego przymocowuje się Elektrody są połączone z urządzeniem, które powiększa i zapisuje fale mózgowe
|
|
|
PET (pozytonowa emisyjna tomografia) rozpocznij naukę
|
|
Wskaźnik, sygnał: promieniowanie elektromagnetyczne powstające w wyniku anihilacji pozytonów powstających w wyniku rozpadu substancji promieniotwórczej i elektronów z tkanki ciała
|
|
|
MEG(magnetoencefalografia) rozpocznij naukę
|
|
Zmian pola magnet wok głow będ skutk zsynchroniz zmian pól magnet wokół neur powstaj w efe przepłyu prąd Należy wyel zakłóc pola magnet pochodz z otocz W celu os bad umiesz w bunkrze który zapew próżnię magnet- nie dociera tam pole magnet z zewnątrz
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
udar, nowotwór lub uraz. przestrzenny obraz tkanek miękkich mózgu z uwzględnieniem struktur podkorowych.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obraz odpowiedniej tkanki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podobnie jak MRI tylko zupełnie bezinwazyjnie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bardzo ogólny obraz stanu mózgu, zapis aktywności elektrycznej (fale mózgowe) w różnych płatach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
daje informacji o czynności mózgu, którą bardzo trudno jest zobrazować w inny sposób, a czasem jest to niemożliwe, metabolizm mózgu, jakie w danej chwili pracują części kory mózgowej (różne kolory)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podobnie jak EEG, ale możliwa jest równoległa rejestracja z bardzo wielu czujników
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stymulacja niewielkiego obszaru mózgu, ewentualne zablokowanie działania tego obszaru poprzez wielokrotną stymulację
|
|
|
które z wymienionych wyżej metod są lepsze do obrazowania strukturalnego, a które do obrazowania funkcjonalnego mózgu i dlaczego? rozpocznij naukę
|
|
Do obrazowania strukturalnego CT MRI /
|
|
|
Do obrazowania funkcjonalnego rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Dlaczego? obrazowy albo funkcjonalny rozpocznij naukę
|
|
Za pomoc CT i MRI otrzymujemy obraz, który pozwala na wykrycie patol zmin struktural w mózgu (np. ognisk martwicy). Za pomocą fMRI, EEG, PET, MEG i TMS otrzymujemy obraz zmian funkcjo(np. poziom aktywności bioelektrycznej) - nie struktury mózgu.
|
|
|
Rezonans magnetyczny (MRI) rozpocznij naukę
|
|
a) możliw meto czuła na wykryw niewi obrzęk wokół zmian(w TK nie widać) pozwal uzysk obraz struktur móz pomocą silnego pola magnet pozw na rozróżn rodzajów uszkodz pokaz czas jako ciemne plamy na jaśniej tl wodę skupia na zmiana struktu
|
|
|
Funkcjonalny rezonans magnetyczny (fMRI) rozpocznij naukę
|
|
a) możli większa rozdzielc niż w PET umożli zapis zmian w stanie funkcj różnych obsza mó ukieru no obraz tlenu w fMRI skupia się na zmianach funk b) brak możliw badania osób z wszcze ele z mat magn rozrusznik serca względnie słaba rozdzie czas probl meto
|
|
|
Pozytonowa tomografia emisyjna (PET) rozpocznij naukę
|
|
a) obrazy typu PET dają inf o czynności móz którą bardzo trudno zobraz w inny sposób obraz ukrwienie móz ale nie mówi o aktywn elektry b) mniejsza rozdzielczość przestrzenna niż MRI duże koszty badania (produkcja i transport substancji promieniotwórczych)
|
|
|
Magnetoencefalografia (MEG) rozpocznij naukę
|
|
a) czujniki pola magnet nie przyklej do czaszki (jak w EEG) tylko zbliż b) rejest tylko aktyw neur ustawio równol do powierz czaszki czyli tych leżąc w bruzdach kory wysoki koszt aparatury
|
|
|
Przezczaszkowa stymulacja magnetyczna (TMS) rozpocznij naukę
|
|
a) możliwości stymulacja mózgu bez otwierania czaszki b) ograniczenia wywołuje zwykle pewien dyskomfort może wywoływać omdlenia i napady padaczkowe jako skutki uboczne
|
|
|
Zjawisko plastyczności opiera się na: rozpocznij naukę
|
|
a) selekcji neuronów b) zwiększaniu lub redukowaniu liczby połączeń między nimi, c) uwalnianiu zwiększonej ilości substancji przenoszących sygnały (neuroprzekaźników).
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dostoso się syst nerw do zmian środow zewnę (odbier przez sys sensor) lub wewn (efekty uszkodzeń sys nerw). Ułatwia uczenie i zapam. Wpływ na nią: genety wzorzec rozw i środow.
|
|
|
DYNAMICZNA LOKALIZACJA FUNKCJI: rozpocznij naukę
|
|
Specyficzną odmianę koneksjonizmu stanowi teoria radzieckiego neuropsychologa- A. Łurii. Uważa on, że każda złożona czynność wymaga koordynacji wielu prostych funkcji, które się na nią nakładają.
|
|
|
Wpływ środowiska kulturowego na dziecko rozpocznij naukę
|
|
zasada ekstrokartykalności
|
|
|
jaki typ sumowania jest przy koncepcji O Hebba rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
gdzie będzie najmniejszy gradient rozpocznij naukę
|
|
cji O Hebba (czasowe), gdzie będzie najmniejszy gradient (ten sam płat)
|
|
|
co odpowiada za pamięć u dzieci do 3 r.ż rozpocznij naukę
|
|
powinno być chyba ciało migdałowate
|
|
|
Jakie badanie ma najmniejsza dokladnosc rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
jakie badanie jest najmniej inwazyjne rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Ktora z metod badania jest metoda strukturalna rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
cechy epigenezy jako zasady rozwoju rozpocznij naukę
|
|
jakościowo różne stadia, następują w określonej kolejności okręlają formalną strukturę rozwoju, poziom uzyskany w jednym stdium jest podstw dla 2
|
|
|
typy komórek ze względu na kształt rozpocznij naukę
|
|
ziarniste, gwiezdziste, wrzecionowate, gruszkowate, piramidowe
|
|
|
typu kom ze względu na obszar wypustek rozpocznij naukę
|
|
Golgi I-projeksyjne, Golgi II- tworzące obwody lokalne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bez osołonek(węchowe), jednoosłonkowe-z mielinową(OUN, wzrok) z osłonką Shwana(neurolema)(AUN) 2osłonkowe(nerw obwodowe)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tylko kiedy działają oba pobudzające
|
|
|
neuroprzekażniki/ neurotransmitery rozpocznij naukę
|
|
monoaminy, neuropeptydy, aminokwasy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dopamina(DA) serotonina(5HT) acetylocholina(Ach) noradrenalina(NA) nerepidefryna(NE) adrenalina(AD)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
enodrfiny, enkefaliny, oksytocyna, wazopresyna, neuropeptyd Y
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Głowne systemy neurotransimerów rozpocznij naukę
|
|
cholinergiczny, dopaminoergiczny, noradrenaliczny, serotogeniczny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jądro podtawy Meynera- acetylocholina- systemy uwagi oraz pamieci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
istota czarna- dopamina- obszary ruchowe w płatach czołowych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
miesjce sinawe- norepinefryna, noradrenalina- pobudzenie, stany czuwania-snu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jądro szwu- serotonina- ogólny tonus uklady nerw
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pobudzające(kwas glutaminowy) hamujące(glicynam kwas gamma-aminomasłowy GABBA)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wysciółka, glej astrocytarny, komórki osłonowe, makroglej, glej skąpowypustkowy, mikroglej, mazo glej, komórki glejowe zwojów,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
(ependyma)- ependymocyty; fukcja- transport
|
|
|
glej astroytarny, makroglej rozpocznij naukę
|
|
astrocyty- funkcja: podpora, ocgrona, ransport, naprawa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
oligogendrocyty, funkcja: produkcja mieliny, metabolizm
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
komórki Hortegi- fagocytoza
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
komórki płaszcowe funkcja podpora, ochrona, transwport, naprawa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
lemocyty, kom Schwanna funkcja produkcja osłonek
|
|
|
podstwowe pojęcia morfologii tkanki nerw rozpocznij naukę
|
|
istora biała i szara, ogranicz skup neur w CUN(jądro, pole, warstwa, osrodek),-.- w OUN(zwój, splot), wiązka dendrytów lub aksonów, nabłonek zmysłowy, kom neurosekrecyjne
|
|
|
Podział układu nerwoego TOPOGRAFICZNY rozpocznij naukę
|
|
ObwodowyUN(nerwy czaszkowe i rdzenne) Osrodkowy UN(rdzen kręgowy, mózgowie)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kresmózgowie, miedzymózgowie, sródmozgowie, tyłomozgoie wtórne, rdzeniowomózgowie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
parezyste(półkule mózgu)[płaszcz, jadra podstawne, istota biała półkul, komory boczne] nieparzyste: ciało modzielowate, spoidło dziobowe, przegroda przezroczysta, sklepienie, blaszka krancowa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
konary mózgu, pokrywa śródmózgowia, wodociąg mózgu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
most, móżdzek, IV komora, dół równoległoboczny,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
somatyczny UN(piramidowy, pozapiramidowy); autonomiczny(wegetatywny); częśc wsółczulna(sympatyczny) i przywsółczulna(parasytap)
|
|
|
określenie położenia struktur UN rozpocznij naukę
|
|
GÓRNE(grzbietowy, dorsalny) DOLNY(brzuszny, wentralny) PRZEDNI(dziobowy, rostralny) TYLNI(ogonowy, kaudunalny)
|
|
|
podstwowe pojece topografii mózgu rozpocznij naukę
|
|
powierzchnie połkul mózgu, brzegi półkul mózgu, bieguny pólkul mózgu, płaty mózgu, bruzdy kory, zakręty kory, szczelina podłyzna
|
|
|
poweirzchnie pólkul mózgu rozpocznij naukę
|
|
górno-boczna, przyśrodkowa, dolna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gorny, dolny, przysrodkowy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
srodokwa(rolanda) boczna(sylwiusza) obręczy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zakręt czołowy górny, bruzda czołowa górna, zakręt czołowy środkowy, bruzda czołowa olna, zaket czołowy dolny, bruzda przedśrodkowa, zakret przedsrodkowy, bruzda srodkoa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
płacik ciemieniowy górny i dolny, bruzda srodkowa, zakręt zaśrodkowy, bruzda zaśrodkowa, zaket nadbrzezny, zagkret srodkowy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Tomografia komputerowa sygnał rozpocznij naukę
|
|
zróżnicowanie stopnia pochłaniania prominiowania X przez tkanki ciała
|
|
|
Tomografia komputerowa zastosowania rozpocznij naukę
|
|
tylko badania kliniczne, wykrywanie patologicznych zmian strukt w mózgu, 2i3 wymiarowe obrazowanie części ciała w dowolnych perspektywach
|
|
|
Tomografia komputerowa ograniczenia rozpocznij naukę
|
|
mozliwa alergia na jod, brak mozliwosci zlokaliz uszkodzen, brak mozliw sprawdzenia czy zmany są stałe czy przejsc, słabe zróznicowanie istoty białej i szerej, brak wykrycia udaru niedokrwienn naet do 6h po wyst,
|
|
|
rezonans magnetyczny zastosowanie rozpocznij naukę
|
|
wykrycie patolog zmiany strukt w sposób nieinwazyjny, 2i3 wymiary, badanie klinczne i podsstawowe
|
|
|
funkcjonalny rezonans magnetyczny sygnal rozpocznij naukę
|
|
promieniowanie magnetyczne z powrotu zpinów jąder atomu wodoru
|
|
|
funkcjonalny rezoanans megnetyczny zasotoswanie rozpocznij naukę
|
|
badania neuromarketingowe, ocena efektów rehabilotacji, planowanie operacji neurochirurgicznych,
|
|
|
elektrofencelografia sygnał rozpocznij naukę
|
|
zmiany potenc elekt bedace skutkiem zsynchron zmian potencjału elektr odzwierciedl relacje pobudzenie-hamowanie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mi-wyobrazanie lub ruch, gamma-pamięc krótkotrwała, delta-głeboki sen, theta-lekki sen, alfa-relaks, beta-aktywność poznwacza
|
|
|
elektroencefalografia zastosoanie rozpocznij naukę
|
|
interfejs mozg-komp, neurofeedback, sposób bezinwaz, mobilny i tani, diagnost zaburzen aktywn elektr,
|
|
|
elektroencefalografiia ograniczenia rozpocznij naukę
|
|
słaba rozdzielczość przzestrzenna, duza ilość szumu w sygnale
|
|
|
pozytonowa tomografia emisyjna sygnał rozpocznij naukę
|
|
promieniow elektromagn powsaja w wynik anihilacji pozytonów postaj przez rozpad subs promieniotw
|
|
|
pozytonowa tomografia emisyjna zasotoswanie rozpocznij naukę
|
|
śledzenie przestrz i czasow zmiany stezen subst powiaz z metabolizmem mózgu
|
|
|
pozytonowa tomografia emisyjna obranicz rozpocznij naukę
|
|
mniejsza rozdziel przestrz niz w MRI, duze koszty badania
|
|
|
magnetoencefalografia stgnał rozpocznij naukę
|
|
zmiany pola magnetyczn w skutek schynchron zmian pól magnet wokól neur powst w skutek przepływu prądu
|
|
|
magnetoencefalografia zastosow rozpocznij naukę
|
|
badanie takze u noworod i w okres prenatalanym, diagnostyka zaburzen czynnosci elektr mózgu,
|
|
|
magnetoencefalografia ograniczenia rozpocznij naukę
|
|
wysoki koszt, rejestr aktynowsc tylkoustwaion równolegle do czaszki czyli leżacych w bruzdach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
plastyczność rozwojwa głowne procesy rozpocznij naukę
|
|
neurogeneza rozwojowa, synaptogen rozwojowa, tworzenie połaczaen nerw, mielinizacja
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czynniki patologivzne(niedotlenienie, uszkodzenie tkanek)->niski poziom ATP
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zaprogramowana smierc przez wysoki poziiom ATP
|
|
|
plastyczność rozowjowa dynamika procesów rozpocznij naukę
|
|
powstawanie neuronów(18 dzien ciązy-18tydzien) powstawanie synaps(7tydzien-2rok) przycinanie synaps i mielinizacja od urodz do konca
|
|
|
neurogeneza wieku dorosłego kom przekształcane w neurony rozpocznij naukę
|
|
komórki macierzyste, gleju, szpiu kostnego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uszkodzenia tkanki hamuja neurogenezglej powstaje po zakoncz głownego etapu neurogen, neur z jednego żródla, duza intensywn i tempo, dojrzałość elektrofiz wraz z morfolog
|
|
|
neurogeneza wieku dorosłego rozpocznij naukę
|
|
uszkodzenia tkanki stymuluja neutogen, głej stylumuje komórki, neurony z wielu zródeł, mała intens i tempo, dojrzał elektrofiz po dojrzał morfolog,
|
|
|
eurogenza dorosłego czynniki chemiczne rozpocznij naukę
|
|
opiaty i inne stymulatory, leki podnoszace serotonine, niskokalor dieta, niedotlenienie lub uszkodzenie mózgu,
|
|
|
eurogenza dorosłego czynniki srodowiskowe rozpocznij naukę
|
|
chroniczny stres, czynniki z zachowan spolecz np ciaza i laktacja, zachow seksualne, stes
|
|
|
plastyczność kompensacyjna czynniki stymulujace rozpocznij naukę
|
|
substancje troficzne, wolne miejsce, odpoeiednia energia neuronu,
|
|
|
plastyczność kompensacyjna mechanizmy rozpocznij naukę
|
|
nadwrazliwość denerwacyjna, regeneracja aksonu, odsłoniećie, kiełkowanie(regeneracja właściwa i boczna, przebudowa sieci neuronalnej)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1-Energetyczny-regulujący napięcia kory i stan czuwania 2-Informacyjny 3-Sterowniczy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tworzenie prostych wrażen- synteza i rozpoznaw grup wrażen jednej modalności(gnozja)-różnych modalności
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
realizacja ruchu- przygotowanie programów ruchowych- pojawienie się motywów
|
|
|
pamieć instynktów i odruchów rozpocznij naukę
|
|
nerwy owodowe, móżdzek, pień mózgu, rdzeń kręowy,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
okolica środwechowa + płaty skroniowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uczenie się procesulane, bez kontekstu czasu i świadomości, emocjonalna zmysłowo-ruchowa, obszary podkorowe i ciało migdałowate, wczesny rozwój, sprawna od urodzenia,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
świadoma organzacja; kontekst epizodów autobiogr; mowa i wrażenia wzrokowe; kora przedczoł, jadro Maynera, hipokampprzyśrodkowa część wzgórza póżniejszy rozwój wraz z hipokampem,
|
|
|