Pytanie |
Odpowiedź |
Budowa ukladu nerwowego (wykres) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dendryt, jadro, oslonka nieliniowa, przewężenie osłonki, akson
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wiele, krótkie, rozgałęzienia na całej długości, impuls dośrodkowy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jeden, długie, rozgałęzienia na końcu, impuls odśrodkowy
|
|
|
Synapsa nerwow-nerwowa (?) rozpocznij naukę
|
|
dendryt -> ciało -> akson -> dendryt
|
|
|
na czym polega impuls nerwowy rozpocznij naukę
|
|
Zakończenie aksonu jednej komórki i początek dendrytu komórki następnej NIE SA ZE SOBA POŁACZONE. Między nimi występuje SZCZELINA SYNAPTYCZNA, przez którą impuls nie może przeskoczyć. Gdy dociera on do zakończenie aksonu powoduje wydzielanie do szczeliny PĘCHERZYKÓW Z NEUROPRZEKAŹNIKIEM. Ten wiąże się z BŁONA DENDRYTU i wzbudza w nim IMPULS NERWOWY
|
|
|
Czym różni się układ nerwowy od układu hormonalnego? rozpocznij naukę
|
|
Układ nerwowy – szybkie, ale krótkie reakcję, układ hormonalny – wolniejszy, trwa dłużej
|
|
|
Regulacja nerwowo – hormonalna... rozpocznij naukę
|
|
Oddziaływanie obu układów na organizm
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odbiera i analizuje bodźce płynące z narządów wewnętrznych, a także docierające ze środowiska zewnętrznego; wywołuje odpowiednie reakcje organizmu; kontroluje i koordynuje w pracy wszystkich pozostałych narządów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
a) ze względu na budowę: *ośrodkowy (mózgowie, rdzeń kręgowy); *obwodowy (nerwy czaszkowe, nerwy rdzeniowe); b) ze względu na sposób działania *somatyczny; *autonomiczny (współczulny, przywspółczulny)
|
|
|
cechy ośrodkowego układu nerwowego (OUN) rozpocznij naukę
|
|
* pełni funkcję centrum kontroli całego organizmu; * analizuje informacje docierające ze środowiska wewnętrznego i zewnętrznego; * przekazuję połączenia do innych narządów
|
|
|
Cechy obwodowego układu nerwowego rozpocznij naukę
|
|
* przekazuje informacje między ośrodkowym układem nerwowym a pozostałymi częściami organizmu; *Odbiera informacje z narządów wewnętrznych oraz ze środowiska zewnętrznego
|
|
|
cechy somatycznego układu nerwowego rozpocznij naukę
|
|
steruje pracy mięśni szkieletowych oraz umożliwia organizmowi kontakt ze środowiskiem zewnętrznym – odbiera bodźce z otoczenia (bez naszej woli)
|
|
|
cechy autonomicznego układu nerwowego (AUN) rozpocznij naukę
|
|
kieruje pracą narządów wewnętrznych oraz procesami przemiany materii (nie zależy od naszej woli)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
struktura zbudowana z licznik pęczków włókien nerwowych, Przekazuje informacje między ośrodkowym układem nerwowym a częścią ciała którą unerwia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mobilizuje organizm sytuacjach zagrożenia, zwiększa częstotliwość oddechów i skurczów serca, przyspiesza trawienie, zwiększa ciśnienie krwi, rozszerza źrenice
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Prowadzę organiz stan odpoczynku, działa przeciwstawnie do części współczulnej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Odbiór bodźców ze środowiska zewnętrznego i wewnętrznego, wywoływanie reakcji na te bodźce, myślenie, zapamiętywanie, emocje, koordynację ruchowa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podejmowanie świadomych decyzji, wykonywanie zamierzonych czynności, uczenie się, zapamiętywanie, odczuwanie emocji, odbiór i analizę informacji płynących z narządów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
utrzymanie równowagi, odpowiednią siłę skurczów, koordynację ruchową
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Oddychanie, praca serca, regulacja ciśnienia krwi, trawienie, utrzymanie odpowiedniej temperatury ciała
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Kości czaszki, opony mózgowe, płyn Mózgowo – rdzeniowy
|
|
|
Ochrona rdzenia kręgowego rozpocznij naukę
|
|
Kręgi, opony, płyn mózgowo-rdzeniowy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
• <- Istota biała (włókno nerwowe); O <- Istota szara (kora mózgu - nadrzędny ośrodek kontroli
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Lewa - liczby, zdania, abstrakcje, logika; Prawa - twórczość, wyobraźnia, formy, kolory, rytm
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Funkcje rdzenia kręgowego: rozpocznij naukę
|
|
Przewodzenie impulsów nerwowych z różnych części ciała do mózgowia i z powrotem, kierowanie niektórymi procesami zachodzącymi niezależnie od naszej woli
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Rodzaje Włókien nerwowych rozpocznij naukę
|
|
*Włókna czuciowe-przewidzą impulsy z całego ciała do ośrodkowego układu nerwowego; *Włókna ruchowe-przewodzą impulsy nerwowe z ośrodkowego układu nerwowego do mięśni i gruczołów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
12par; odbieranie bodźców z narządów zmysłów; pobudzanie do skurczu mięśni głowy i szyi, oczami i językiem oraz zmianę wyrazu twarzy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
31 par; prowadzą impuls z różnych narządów do ośrodkowego układu nerwowego i do kolejnych narządów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
droga impulsu nerwowego od receptora do efektora. receptor -nerw czuciowy-> OUN (rdzeń kręgowy) nerw pośredniczący -nerw ruchowy-> efektor
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
szybkie, mimo wolne reakcji na bodziec wytworzone przez udział świadomości. mogą być mogą być wytworzone dzięki obecności Łuków odruchowych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wrodzone, raczej nie wygasają, nie potrzebują wzmacniania, często mają funkcję ochronną np: wydzielanie śliny, odruch źreniczny, Kaszel, kichanie, torsje, odruch ssania i połykania, odruch Babińskiego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nabyte, powstają w procesie zapamiętywania, wymagają wzmocnienia – przeciwnym razie zanikają np: jazda na łyżwach, zamykanie drzwi, włączanie światła
|
|
|