Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
Historia to nauka o działalności człowieka w przeszłości.
|
|
|
Co to historia (przykład 2)? rozpocznij naukę
|
|
Historia to opowieść o przeszłości.
|
|
|
Po co historycy mierzą czas? rozpocznij naukę
|
|
Historycy mierzą czas, by wiedzieć, co się kiedy wydarzyło w przeszłości.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
To oznaczenie roku a czasem też dnia i miesiąca jakiegoś wydarzenia.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Kalendarz jest systemem mierzenia czasu lat, dni i miesięcy.
|
|
|
Przedstaw podział źródeł historycznych rozpocznij naukę
|
|
Pierwszy źródła materialne (stare rzeczy) np. stara biżuteria. Drugi pisemne (pisane) np. kroniki z przeszłości. Trzeci źródła ustne (mówione) np. historia mówiona przez prababcie.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Nauka która bada przeszłość na podstawie ludzkich wytworów. Żeby je odnaleźć i zbadać, archeolodzy prowadzą wykopaliska archeologiczne.
|
|
|
Co to źródła historyczne? rozpocznij naukę
|
|
Wszystkie ślady działania ludzi w przeszłości. Dzielą się na źródła: pisemne, ustne i materialne.
|
|
|
Po co poznajemy źródła historyczne? rozpocznij naukę
|
|
Dzięki źródłom historycznym poznajemy przeszłość.
|
|
|
Co to dziedzictwo historyczne? rozpocznij naukę
|
|
Dziedzictwo historyczne to wszystko co otrzymaliśmy od poprzednich pokoleń. Jego ochronie służą muzea.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wielka rodzina to dzieci, rodzice ich kuzyni (wszyscy z nimi spokrewnieni) babcie i tak dalej.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Mała rodzina to rodzice i dzieci.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Nauka o więzach rodzinnych teraz i w przeszłości.
|
|
|
Co to drzewo genealogiczne? rozpocznij naukę
|
|
Jest to schemat ukazujący pochodzenie i więzy rodzinne członków danej rodziny.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Przedmioty, które od lat należą do danej rodziny i mówią coś ważnego o jej przodkach. Są źródłami historycznymi.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zwyczaje pielęgnowane w rodzinie.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Leży w Europie Środkowej. Jest krajem nizinnym. Gdzieli się na 6 głównych regionów różnią się: historią, krajobrazem i kulturą.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Główne regiony to: Wielkopolska, Mazowsze z Podlasiem, Małopolska, Warmia i Mazury, Śląsk i Pomorze
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
W każdym regionie znajdują się zabytki, tzn. (tak zwane) cenne budowlane i przedmioty z przeszłości.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Miejscowość lub okolica, w której ktoś żyje i do której jest przywiązany.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Przywiązywanie do ojczyzny i gotowość do poświęceń dla niej.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Flaga, godło i hymn państwowy
|
|
|