Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
Zdolność rejestrowania informacji ze środowiska
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
organy służące do odbierania bodźców
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
komórki, z których są zbudowane narządy zmysłów; reagują na określony czynnik wytwarzając impuls nerwowy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
chronią narządy zmysłu przed urazami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wyrastają z nich rzęsy – chronią powieki przed zbyt silnym światłem i uszkodzeniami
|
|
|
Aprat ochronny: gruczoł łzowy rozpocznij naukę
|
|
wytwarza łzy – nawilża gałkę oczną, Usuwa z niej zanieczyszczenia i drobnoustroje
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
produkuje Śluz, zapewniające gałce ocznej stałą wilgotność
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Obuocznie, blisko-daleko, barwnie, przestrzennie, dostrzegamy ruch, przy różnym natężeniu światła
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powieki, gruczoł łzowy, spojówka, oczodoły, Wały nad oczodołowe, brwi
|
|
|
Budowa gałki ocznej (1-4) rozpocznij naukę
|
|
rogówka (twardówka), tęczówka (naczyniówka), źrenica, Soczewka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
* twardówka – z tyłu gałki, mocna, biała, do niej są przyczepione mięśnie poruszające gałką oczną
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
*rogówka - z przodu gałki, przezroczysta, nazywana pierwszą soczewka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
*naczyniówka - Z tyłu Gałki, zawiera liczne naczynia krwionośne (odżywianie, dotlenianie oka)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
*tęczówka - Z przodu gałki, barwny pierścień (melanina) z otworem w środku (źrenicą)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
*siatkówka - (błona światłoczuła), zawiera fotoreceptory (pręciki i czopki)
|
|
|
Budowa oka -> wewnętrzna -> siatkówka: rozpocznij naukę
|
|
pręciki - jest ich więcej, nie rozróżniają barw, widzą ruch
|
|
|
Budowa oka -> wewnętrzna -> siatkówka: rozpocznij naukę
|
|
czopki - jest ich mniej, widzą barwy, pracują w pełnym oświetleniu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
*plamka ślepa - miejsce na siatkówce pozbawiona receptorów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
*plamka (żółta) - miejsce największego skupienia czopków, tu powstaje najlepszy obraz
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
promień świetlny od źródła światła Biegnie do przedmiotu, odbija się od niego i wpada do oka. przychodzi kolejno przez (rogówka, Komora przednia oka, źrenice, Soczewka, Komora tylna oka, pada na siatkówkę). Znajdujące się na siatkówce fotoreceptory zamieniają bidziec świetlny na impuls nerwowy, który nerwem wzrokowym biegnie do płata potylicznego w mózgowiu, gdzie następuje odbiór i i interpretacja powstałego obrazu.
|
|
|
jaki obraz powstaje na siatkówce? rozpocznij naukę
|
|
rzeczywisty, odwrócony, pomniejszony
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zmiana kształtu soczewki przystosowująca oko do obserwacji obiektów z różnych odległości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Przystosowanie oka do pracy w różnych warunkach oświetlenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zjawisko, które nasze oczy widza obrazy inaczej niż wyglądają one w rzeczywistości
|
|
|
Budowa ucha -> zewnętrzne rozpocznij naukę
|
|
*małżowina uszna - Zbudowana z chrząstki, pokryta skórą Zbiera i kieruje dalej fale dźwiękowe
|
|
|
Budowa ucha -> zewnętrzne rozpocznij naukę
|
|
*przewód słuchowy - W przednim odcinku ma włosy, które zatrzymują zanieczyszczenia
|
|
|
Budowa ucha -> zewnętrzne rozpocznij naukę
|
|
*kanał słuchowy - Woskowina
|
|
|
Budowa ucha -> zewnętrzne rozpocznij naukę
|
|
*błona bębenkowa - V zamykając kanał słuchowy, wprawiona w drgania orzez falę dźwiękową
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
*3 kosteczki słuchowe (młoteczek, kowadełko, strzemiączko) - Drgania ulegają wzmocnieniu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
*trąbka słuchowa - Wyrównuje ciśnienie po obu stronach błony bębenkowej
|
|
|
Budowa ucha -> wewnętrzne rozpocznij naukę
|
|
*błędnik kostny - Łączy się ze ślimakiem i kanałami półkolistymi
|
|
|
Budowa ucha -> wewnętrzne rozpocznij naukę
|
|
*ślimak - Właściwy narząd słuchu
|
|
|
Budowa ucha -> wewnętrzne rozpocznij naukę
|
|
*kanały półkoliste - Właściwy narząd równowagi
|
|
|
Jak to się dzieje, że słyszymy? rozpocznij naukę
|
|
Fala dźwiękowa pada na błonę bębenkową i wprawia ją w drgania, które przenoszą się na kosteczki słuchowe. Ostatnia kosteczka – strzemiączko przylega do owalnego ślimaka. Jego drgania wprowadzają w ruch płyn w ślimaku, a ten porusza mechanizm komórek mechano-receptorowych. wytworzonych przez nie impuls nerwowy biegnie nerwem przedsionkowo-ślimakowym do ośrodka słuchu.
|
|
|
skąd wiemy w jakim położeniu jest nasze ciało? rozpocznij naukę
|
|
W przedsionku i kanałach półkolistych występują mechano-receptory i tzw. kamyczki słuchowe (otolity). W zależności od położenia głowy otolity uciskają inne fragmenty błony z komórkami rzęskowymi. Te zamienię ucisk na impuls nerwowy, który nerwem przedsionkowo-ślimakowym biegnie do móżdżka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
*DALEKOWZROCZNOŚĆ - osoba to dalekowidz, dobrze widzi z daleka. Promień jest długi, skupia się za siatkówką, bo siła skupiająca soczewki jest za mała. Korekta - soczewki dwuwypukłe skupiające
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
*KRÓTKOWZROCZNOŚĆ - Osoba to krótkowidz. Dobrze widzi z bliska. Promień jest krótki i skupia się przed siatkówką, bo soczewka skupia za mocno. Korekta - soczewki dwuwklęsłe rozpraszające
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
*Astygmatyzm - Nie równa powierzchnia rogówki i/lub soczewki. skutkuje powstaniem obrazu w kilku miejscach na siatkówce. Widziane obrazy są rozmyte lub zniekształcone. koryguję się odpowiednimi soczewkami.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
*Zez - nieprawidłowe ustawienie gałek ocznych względem siebie spowodowana osłabienie mięśni ocznych. Można go wyleczyć za pomocą odpowiednich ćwiczeń, okularów lub hirurgicznie.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
*Daltonizm - choroba o podłożu genetycznym sprzężona z płcią. Nie rozróżnienie barw – czerwonej i zielonej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
*Jaskra - to choroba, która uszkadza nerw wzrokowy, stopniowo doprowadzając do pogorszenia i utraty wzroku. przyczyną jest zbyt wysoki to się nie płynu w gałce ocznej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
*Zaćma - zmętnienie soczewki oka. Prowadzi do pogorszenia lub nawet całkowitej utraty wzroku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Brodawki smakowe zawierające kubki smakowe w których są komórki smakowe (chemoreceptory)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Słodki, Słony, Gorzki, kwaśny, mięsny
|
|
|
zmysł węchu - Pole węchowe w rozpocznij naukę
|
|
górnej części Jamy nosowej, gdzie znajdują się chemoreceptory
|
|
|