Moja lekcja

 0    18 fiszek    javorevv
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie Odpowiedź
Turiusz Cyceron
rozpocznij naukę
2000 lat temu użył określenia „cultura animi” – uprawa umysłu. Pierwsza w literaturze koncepcja filozofii.
Kultura
rozpocznij naukę
całokształt materialnego i duchowego dorobku człowieka, wytworzonego od początku jego istnienia do chwili obecnej.
Dobra materialne
rozpocznij naukę
wynalazki, architektura, sztuka, obrazy, ubrania, narzędzia, księgi.
Dorobek duchowy
rozpocznij naukę
wiara, język, normy zachowań, tradycje, wiedza.
Kultura niska
rozpocznij naukę
charakteryzuje się wulgarnością i prymitywnością, kopiuję i upraszcza wzorce kultury wysokiej na użytej odbiorcy. Odbiorca poszukuje rozrywki niewymagającej wysiłku intelektualnego.
Kultura masowa
rozpocznij naukę
artefakty powstały, a pomieszania kultury chłopskiej i mieszczańskiej, rozprzestrzenia się dzięki środkom masowego przekazu.
Kultura lokalna
rozpocznij naukę
dotyczy obszaru związanego z naszym dzieciństwem i dorastaniem (wyidealizowane)
Kultura regionalna
rozpocznij naukę
grupy kultur lokalnych. Elementy charakterystyczne: zwyczaje, tradycje, język, ubiór, kuchnia, sposób życia.
Kultura narodowa
rozpocznij naukę
charakterystyczna dla danej nacji, spaja mieszkańców różnych regionów. Elementy charakterystyczne: język, pismo, waluta, prawa, religia, symbole. Ważnym elementem kultury narodowej jest charakter narodowy.
Starożytność
rozpocznij naukę
pojęcie sztuki wiązano ze słowem mimesis (naśladowanie rzeczywistości) i słowem techne (określało czynności, których wykonywanie jest możliwe do nauczenia i kierowanie rozumem).
W starożytności
rozpocznij naukę
– Artysta naśladuje obiekty będące odbiciem idei naśladuje wiernie to co rzeczywiste i nierzeczywiste.
W średniowieczu
rozpocznij naukę
Artysta tworzył anonimowo, tematyka religijna, artysta kształcił się razem z rzemieślnikami w cechach rzemieślniczych.
W renesansie
rozpocznij naukę
Kończy się anonimowość, pojawia się nauka, w artyście dostrzeżono pierwiastek boski, powstawanie dzieła sztuki porównywano ze stworzeniem świata, Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Rafael.
W baroku
rozpocznij naukę
Początek mecenatu świeckiego, artysta pomimo talentu musiał wykazać się dużą kreatywnością i przedsiębiorczością. Musiał znaleźć sobie zleceniodawcę. Nadworni malarze dekorowali freskami posiadłości albo malowali portrety.
W romantyzmie
rozpocznij naukę
Artysta jest wyjątkowy i wyobcowany, ponownie zaczęto dostrzegać w twórcy pierwiastek boski.
W pozytywizmie
rozpocznij naukę
Artysta przedstawia rzeczywistość bez dodatkowych upiększeń, tematyka codziennie: zwykłe czynności wykonywane przez prostych ludzi.
Fin de siéde
rozpocznij naukę
(schyłek wieku). Dekadentyzm Artyści w kulturze do mieszczan skupionych na zarabianiu pieniędzy, spotykają się w kręgach Cyganerii artystycznej, spędzali czas na wspólnych zabawek i tworzenie demonstrując pogardę dla norm społecznych i materializmu.
Wiek XX
rozpocznij naukę
twórcy zrywają z tradycją, czas wielkiej swobody artysty – nie muszą przestrzegać kanonów piękna, szukają nowości...

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.