Biologia 3 - Milena

 0    53 fiszki    gabrielahomecka
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
Systematyka to dziedzina biologii, która
rozpocznij naukę
zajmuje się opisywaniem, klasyfikowaniem, a także nazywaniem organizmów
Jednostki klasyfikacji biologicznej
rozpocznij naukę
królestwo, gromada, klasa, rząd, rodzina, gatunek
Wyróżniamy 5 królestw organizmów
rozpocznij naukę
bakterie, protisty, grzyby, rośliny i zwierzęta
Gatunek
rozpocznij naukę
podstawowa jednostka klasyfikacji biologicznej.
Gatunek
rozpocznij naukę
grupa organizmów o podobnej budowie i wymaganiach życiowych, które mogą się rozmnażać płciowo i mieć płodne potomstwo
Klucz do oznaczania gatunków
rozpocznij naukę
zawiera krótkie opisy ich budowy zewnętrznej i wskazuje cechy, dzięki którym łatwo możemy je rozpoznać
Wirusy
rozpocznij naukę
niezwykle małe cząstki zakaźne, które potrafią wnikać do komóerk organizmów i wywoływać ich choroby.
Wirusy nie są organizmami, ponieważ
rozpocznij naukę
1. nie mają budowy komórkowej-składają się z kwasu nukleinowego zamkniętego w otoczce z białek. 2. nie wykazują czynności życiowych.
Namnażanie wirusów
rozpocznij naukę
zwiększanie liczby wirusów wewnętrzu żywych komórek. Wirusy nie potrafią samodzielnie wytwarzać składników z których są zbudowane
Bakterie
rozpocznij naukę
organizmy jednokomórkowe i bezjądrowe, zasiedlające wszystkie środowiska. Komórki bakterii zawierają nić DNA zanurzoną w cytozolu, ich komórki są otoczone ścianą komórkową
Ze względu na kształt komórki bakterie dzielimy na
rozpocznij naukę
kuliste, podłużne, spiralne.
Formy kuliste bakterii mogą tworzyć skupiska
rozpocznij naukę
dwoinki, paciorkowce i gronkowce
Odżywianie bakterii
rozpocznij naukę
większość bakterii jest cudzożywna, niektóre są pasożytami pobierają pokarm z innych organizmów wywołując u nich choroby, inne żyją w symbiozie z organizmami, jeszcze inne rozkładają szczątki organizmów, nieliczne są samożywne
Oddychanie bakterii
rozpocznij naukę
bakterie oddychają tlenowo lub beztlenowo w zależności od tego czy w ich środowisku występuje tlen
Rozmnażanie bakterii
rozpocznij naukę
bakterie rozmnażają się bezpłciowo przez podział komórki na dwie komórki potomne
Znaczenie bakterii w przyrodzie
rozpocznij naukę
1. zapobiegają gromadzeniu się martwych szczątków. 2. uczestniczą w tworzeniu gleby. 3.żyją w związkach z organizmami umożliwiając im przetrwanie w środowisku, 4. powodują choroby
Znaczenie bakterii dla człowieka
rozpocznij naukę
1. zasiedlają jelita człowieka, wytwarzają witaminy B i K, 2. są wykorzystywane do produkcji serów, kefirów, jogurtów oraz kiszonek 3. do rozkładu zanieczyszczeń w oczyszczalniach ścieków, 4. wytwarzania leków.
Sposoby rozprzestrzeniania się wirusów i bakterii
rozpocznij naukę
1. droga kropelkowa - w kropelkach śliny podczas kaszlu i kichania, 2. droga pokarmowa 3. droga płciowa - podczas stosunków płciowych, 4. przez krew - drobnoustroje są pezrnoszone do krwi przez uszkodzoną skórę
Choroby wirusowe
rozpocznij naukę
grypa, ospa wietrzna, odra, różyczka, świnka, aids
Grypa
rozpocznij naukę
przenoszona drogą kropelkową, gorączka, góle głowy, mięśni i stawów, dreszcze, suchy kaszel i katar
Ospa wietrzna
rozpocznij naukę
przenoszona drogą kropelkową, gorączka, wysypka w postaci czerwonych grudek, które po kilku dniach zasychają
Odra
rozpocznij naukę
przenoszona drogą kropelkową, gorączka, wysypka, ból gardła, duszności i kaszel
Różyczka
rozpocznij naukę
przenoszona drogą kropelkową, gorączka, czerwone plamki na ciele, niebezpieczna dla kobiet w ciąży, prowadzi do uszkodzenia płodu
Świnka
rozpocznij naukę
przenoszona drogą kropelkową, gorączka, bolesne powiększenie ślinianek przyusznych, niebezpieczna dla dorosłych mężczyzn, gdyż może powodować bezpłodność
AIDS
rozpocznij naukę
wywoływana przez HIV wirus ludzkiego niedoboru odporności, przenoszona drogą płciową lub przez krew, spadek odporności
Choroby bakteryjne
rozpocznij naukę
borelioza, tężec, salmonelloza, gruźlica
Borelioza
rozpocznij naukę
bakterie wnikają do organizmu przez krew w wyniku ugryzienia przez zakażonego kleszcza, rumień, gorączka, ból głowy, osłabienie, objawy ze strony układu nerwowego, zapobiedganie - unikanie kleszczy - odpowiednia odzież i preparaty odstraszające
Tężec
rozpocznij naukę
ą się do organizmu przez raną zabrudzona glebą, objawy - zaburzenia czucia, bóle głowy, wzmożone napięcie mięśni i drgawki, zapobieganie - szczepionki, osobom nieszczepionym podaje się surowicę
Salmonelloza
rozpocznij naukę
zarażenie drogą pokarmową, bakterie dostają się do organizmu z pokarmem zawierającym np. surowe jaja, objawy - gorączka, silne bóle brzucha, nudności, wymioty, zapobieganie - przestrzeganie zasad higieny przy przygotowywaniu i przechowywaniu żywności
Gruźlica
rozpocznij naukę
choroba przenoszona droga kropelkową, bakterie dostają się do organizmu z wdychanym powietrzem, objawy - kaszel, groczka, ból w klatce piersiowej, spadek masy ciała, zapobieganie - okresowe prześwietlenia płuc i szczepienia ochronne
Protisty
rozpocznij naukę
organizmy jednokomórkowe lub wielokomórkowe zasiedlające różneśrodowiska, najczęściej wodne
Protisty jednokomórkowe
rozpocznij naukę
mają mikroskopine rozmiary, większość z nich oddycha tlenowo, tylko pasożytnicze beztlenowo, rozmnażają się bezpłciowo
Świdrowiec
rozpocznij naukę
pasożytnicza protista wywołująca śpiączkę afrykańską
Pantofelek
rozpocznij naukę
żyje w kałużach stawach i jeziorach, jest drapieżnikiem poluje na bakterie, rozmnaża się bezpłciowo przez podział komórki
Budowa pantofelka komórka przypomina komórkę zwierzęcą zawiera dwa jądra komórkowe, z których większe kieruje czynnościami życiowymi
rozpocznij naukę
liczne rzęski umożliwiają poruszanie się, wodniczka pokarmowa trawi pokarm a wodniczka tętniąca usuwa nadmiar wody
Euglena
rozpocznij naukę
żyje w kałużach stawach i jeziorach, dzięki chloroplastom może przeprowadzać fotosyntezę, jednak jeżeli nie ma dostępu do światła staje się cudzożywna
Budowa eugleny - komórka eugleny przypomina komórkę roślinną
rozpocznij naukę
jądro komórkowe kieruje pracą komórki, w chloroplastach powstaje pokarm, wodniczka tętniąca, plamka oczna wykrywa światło, wić do poruszania się.
Śluzowce jednokomórkowe protisty o komórkach przypominających grzybowe
rozpocznij naukę
jedna komórka śluzowca może mieć 30cm przypomina galaretę o jaskrawej barwie, pełzają po podłożu i pochłaniają szczątki organizmów
Protisty wielokomórkowe
rozpocznij naukę
przypominają kształtem rośliny lądowe, oddychają tlenowo są samożywne rozmnażają się płciowo i bezpłciowo przez odrywanie fragmentów ciała
Znaczenie protistów 1. protisty wodne, przeprowadzające fotosyntezą dostarczają tlen i są pokarmem dla innych, 2. protisty żyjące w żołądkach roślinożerców umożliwiaja im trawienie pokarmu z celulozą
rozpocznij naukę
3. protisty morskie są używane do przyrządzania dań np. sushi 4. protisty pasożytnicze wywołują choroby
Listownica wielokomórkowa protista morska
rozpocznij naukę
żyje np. w bałtyku, tworzy gęste podwodne łąki, zawiera brunatny barwnik, dzięki któremu może przeprowadzać fotosyntezę na dużych głębokościach, gdzie jest mało światła
Malaria choroba wywoływana przez protisty pasożytnicze - zarodziec malarii
rozpocznij naukę
człowiek zaraża się, jeśli zostaje ukłuty przez komara w którego ślinie znajdują się zarodźce, objawy - dreszcze, gorączka, bóle głowy, nudności wyczerpanie - może doprowadzić do śmierci
Toksoplazmoza zarażenie przez zjedzenie niedogotowanego mięsa chorych zwierząt lub przez kontakt z odchodami zawierającymi portistę toksoplazma
rozpocznij naukę
zwykle bezobjawowa, groźna dla kobiet w ciąży, gdyż powoduje uszkodzenie płodu, zapobieganie unikanie surowego mięsa, niemytych warzyw, kontaktu z zakażonymi kotami
Cechy charakterystyczne grzybów
rozpocznij naukę
1. obecność więcej niż jednego jądra komórkowego, 2. komórki otoczone ścianą komórkową zbudowaną z cukru - chityny, 3. w komórkach grzybowych nie występuja chloroplasty, więc wszystkie grzyby są cudzożywne
Budowa grzybów
rozpocznij naukę
grzyby mogą być jednokomórkowe(drożdże, pleśniak) lub wielokomórkowe. Mają ciało zbudowane ze strzępek - długich cienkich nitek.
Budowa grzybów wielokomórkowych
rozpocznij naukę
część podziemna - luźno ułożone strzępki grzybni, część nadziemna - owocnik składa się z trzonu i kapelusza
Odżywianie grzybów-grzyby są cudzożywne
rozpocznij naukę
mogą odżywiać się szczątkami organizmów (zrywka), pasożytami (rdza źdźbłowa, huba) lub żyć w związku z innymi organizmami (oplatają korzenie roślin ułatwiając im pobieranie wody, w zamian otrzymują pokarm - borowiki)
Oddychanie grzybów
rozpocznij naukę
większość grzybów oddcha tlenowo, drożdże w zależności od środowiska, w którym się znajdują oddychają tlenowo lub przeprowadzają fermentację
Rozmnażanie grzybów - grzyby rozmnażają się płciowo przez zarodniki
rozpocznij naukę
lub bezpłciowo np. pączkowanie drożdży. Grzyby wielokomórkowe mogą rozmnażać się bezpłciowo przez fragmentację grzybni.
Znaczenie grzybów w przyrodzie
rozpocznij naukę
1. rozkładają szczątki organizmów - użyźniają glebę, 2. owocniki grzybów wielokomórkowych stanowią pokarm dla zwierząt, 3. grzyby pasożytnicze wywołują choroby zwierząt i roślin
Znaczenie grzybów dla człowieka 1. dodatek do potraw - źródło witamin i soli mineralnych, 2. wypiek pieczywa i ciast, 3. produkcja alkoholu,
rozpocznij naukę
4. produkcja serów, 5. produkcja leków np. pędzlak wytwarza antybiotyk penicylinę 6. niszczenie żywności - pleśń, 7. wywoływanie chorób 8. grzyby trujące są groźne dla zdrowia - muchomor sromotnikowy
Porosty to organizmy zaliczane królestwa grzybów, które mają nietypową budowę
rozpocznij naukę
ich ciało zbudowane jest z dwóch składników - strzępek grzyba i komórke glonów. Grzyb zapewnia komórkom glonu ochronę i wodę i sole mineralne, a glon pokarm wytworzony podczas fotosyntezy
Znaczenie porostów 1. mają małe wymagania życiowe, więc jako pierwsze zasiedlają nowe środowiska
rozpocznij naukę
np. na nagich skałach tworzą glebę, dopiero na przygortowanym przez nie podłożu rozwijają się inne rośliny (organizmy pionerskie) 2. są czułe na zanieczyszczenie środowiska - brak porostów informuje o zanieczyszczeniu

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.