Pytanie |
Odpowiedź |
001a. Jakim zwierzęciem jest koń w warunkach naturalnych. Podstawowe cechy. rozpocznij naukę
|
|
Stepowe, stadne, cel drapieżników
|
|
|
001b. Co wynika z tego, że koń jest zwierzęciem stepowym? rozpocznij naukę
|
|
Potrzeba 1) ruchu, 2) świeżego powietrza. Pobieranie paszy 3) mało a często. Przystosowanie do: 4) temperatur otoczenia 5) światła naturalnego.
|
|
|
001c. Co wynika z tego, że koń jest zwierzęciem stadnym? rozpocznij naukę
|
|
1) ustanawianie i respektowanie hierarchii (wykorzystywane w szkoleniu), 2) potrzeba towarzystwa, 3) odruch naśladownictwa (wykorzystywany w szkoleniu)
|
|
|
001d. Co wynika z tego, że koń w naturze jest celem drapieżników? rozpocznij naukę
|
|
1) wyczulone zmysły, 2) płochliwość
|
|
|
002a. Czym koń wyraża emocje? rozpocznij naukę
|
|
1) uszy, 2) oczy, 3) pysk, 4) głos, 5) ogon, 6) mowa ciała
|
|
|
002b. Po czym poznać nadchodzącą agresję konia? rozpocznij naukę
|
|
1) stulone uszy, 2) zmrużone/błyskające białkiem oczy, 3) kłapiące zęby, 4) chłoszczący ogon, 5) grzebanie przednią nogą, 6) odwracanie się tyłem, 7) wspinanie
|
|
|
002c. Po czym rozpoznać ból konia? rozpocznij naukę
|
|
1) niespokojne oczy, 2) pocenie bez powodu, 3) grzebanie nogą, 4) przemieszczanie po boksie, 5) częste pokładanie i wstawanie, 6) przyjmowanie nienaturalnych pozycji, 7) częste tarzanie, 8) odciążanie kopyt, 9) trudności w poruszaniu
|
|
|
002d. Po czym rozpoznać strach konia? rozpocznij naukę
|
|
1) niespokojne oczy i uszy, 2) zakleszczony ogon, 3) kwik
|
|
|
002e. Po czym poznać apatię konia (możliwy objaw choroby)? rozpocznij naukę
|
|
1) obwisłe uszy, 2) obwisłe wargi, 3) obwisła głowa 4) odciążona tylna noga
|
|
|
002f. Po czym poznać zadowolenie konia? rozpocznij naukę
|
|
1) parskanie, 2) oblizywanie, 3) unoszenie wargi
|
|
|
003a. Jakie warunki zapewnione powinien mieć koń „udomowiony”? rozpocznij naukę
|
|
1) Odpowiednie warunki w stajni, 2) odpowiednie żywienie, 3) ruch
|
|
|
003b. Jakie warunki pownien mieć koń w stajni? rozpocznij naukę
|
|
1) stały dostęp do wody i siana, 2) duże okna, 3) przestronne boksy, 4) możliwość widzenia innych koni, 5) wentylacja, 6) brak przeciągów, 7) brak ostrych krawędzi, 8) czystość i suchość ściółki, 9) temperatura jak na zewnątrz, 10) brak hałasu.
|
|
|
003c. Podstawowe zasady prawidłowego żywienia konia. rozpocznij naukę
|
|
1) kolejność woda, siano, owies, 2) małymi porcjami, 3) minimum 3 razy dziennie, 4) w dni bez pracy bez owsa, 5) pasze uzup. witaminy, makro i mikroelementy.
|
|
|
003d. Jak zaspokajamy potrzebę ruchu konia? rozpocznij naukę
|
|
1) trening pod siodłem, 2) padokowanie, 3) lonża, 4) karuzela
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Niegroźne dla człowieka niekorzystne przyzwyczajenia
|
|
|
004b. Przykłady nałogów i ich skutki. rozpocznij naukę
|
|
1) Łykanie = chwytanie pyskiem żłobu, boksu. Nadmiernie ściera siekacze. 2) Tkanie = przestępowanie z nogi na nogę z kołysaniem głowy. Nadmiernie ściera przednie kopyta.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Groźne dla człowieka niekorzystne przyzwyczajenia
|
|
|
005b. Przykłady narowów i oznaczania narowistych koni. rozpocznij naukę
|
|
1) Kopanie - czerwona wstążka w ogonie. 2) Gryzienie - czerwona wstążka w grzywie. 3) Dociskanie do ściany.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1) 66° - obuoczne, ostro, dobra ocena odległości. 2) 2x132° - jednooczne, nieostro, niedokładna ocena odległości i wielkości, ruch prowokuje do ucieczki. 3) Martwe pole pod linią pyska i 30° za sobą.
|
|
|
007. Czego należy unikać pracując przy koniach? rozpocznij naukę
|
|
1) wejścia w martwe pole, 2) rutyny, 3) zaskakiwania (zbliżania bez uprzedzenia), 4) gwałtownych ruchów, 5) krzyków w stajni
|
|
|
008. Wobec jakich koni lub w jakich okolicznościach należy zachować szczególną ostrożność? rozpocznij naukę
|
|
1) klacze ze źrebiętami, 2) ogiery i "trudne" konie, 3) nieznane konie 4) niecodzienny strój, 5) pora karmienia
|
|
|
009. W jakich okolicznościach konie mogą przejawiać szczególne zdenerwowanie lub agresję? rozpocznij naukę
|
|
1) karmienie, 2) ruja, 3) wprowadzanie obcych koni do stajni
|
|
|
010. Dlaczego należy uważać wchodząc do boksu konia? rozpocznij naukę
|
|
Wkraczamy w strefę bezpieczeństwa. Koń jeśli się przestraszy, może, wobec braku możliwości ucieczki, zareagować atakiem.
|
|
|
011. W którym miejscu najbezpieczniej przebywać obok konia i dlaczego? rozpocznij naukę
|
|
1) przy łopatce, 2) do guzów biodrowych, 3) blisko ciała. 4) Koń nie potrafi kopać w bok bez skrętu tułowia.
|
|
|
012. Co należy zrobić przed wejściem do boksu lub stanowiska? rozpocznij naukę
|
|
1) Uprzedzić głosem. 2) Upewnić się, że koń zwrócił na nas uwagę, np. odwracając w naszym kierunku głowę.
|
|
|
013. Co to jest stanowisko, jak wygląda, pozycja konia. rozpocznij naukę
|
|
1) Miejsce w stajni, w którym koń mieszka. 2) Posiada ścianki działowe, ale nie ma drzwi. 3) Koń jest tam uwiązany głową do ściany a zadem do korytarza.
|
|
|
014a. Opisz jak wejdziesz do stanowiska i przejdziesz na drugą stronę. rozpocznij naukę
|
|
1) Uprzedzić, 2) upewnić sie że zauważył, 3) wejść z lewej, 4) poklepać po szyi lub łopatce. Na prawą stronę przejść 5) wychodząc ze stanowiska, 6) ponownie uprzedzając
|
|
|
0014b. Jak wyprowadzić konia ze stanowiska? rozpocznij naukę
|
|
1) Stanąć z boku przed głową konia 2) naciskać na kantar / ogłowie. 3) Pamiętać, że koń idzie po omacku w martwe pole. Uważać, by nie wszedł na nic – może to wywołać panikę.
|
|
|
015. Jak poprawnie wyprowadzić konia z boksu? rozpocznij naukę
|
|
1) Otworzyć szeroko drzwi 2) trzymać za uwiąz lub za długie wodze 3) wyprowadzić konia na wprost, 4) łagodnie skręcać w odpowiednim kierunku, 5) najlepiej od siebie, żeby nie stanął na naszą nogę.
|
|
|
016. Podstawowe zasady bezpieczeństwa przy prowadzeniu konia w ręku rozpocznij naukę
|
|
1) Z lewej strony, 2) na wysokości końskiej głowy, 3) w energicznym tempie, 4) naraz tylko jednego konia, 5) na długiej lonży/ wodzy, 6) w rękawiczkach, 7) w twardych butach, 8) nie zawijać linki wokół ręki
|
|
|
017. Jak trzymamy wodze prowadząc konia w ogłowiu wędzidłowym? rozpocznij naukę
|
|
1) Zdjęte z szyi (o ile nie ma wytoku) 2) rozdzielone palcem wskazującym i środkowym 3) na odległość dłoni od kółek wędzidłowych, 4) prawa wodza nieco krótsza. 5) końcówki w lewej dłoni, przytrzymane kciukiem.
|
|
|
018. Czy koń puszczony na wybieg powinien mieć wkręcone hacele? rozpocznij naukę
|
|
Nie. Wykręcamy, aby zmniejszyć ryzyko okaleczenia się konia, np. koronek kopyt...
|
|
|
019. Jaki sprzęt jest potrzebny, by poprawnie i bezpiecznie przywiązać konia? rozpocznij naukę
|
|
kantar oraz uwiąz, najlepiej z karabińczykiem bezpieczeństwa.
|
|
|
020. Dlaczego nie należy wiązać konia do elementów pionowych rozpocznij naukę
|
|
Zsuwanie lub skrócenie przez obchodzenie > zaplątanie lub niemożność uniesienia głowy > panika i urazy
|
|
|
021. Co to jest karabińczyk bezpieczeństwa? rozpocznij naukę
|
|
O konstrukcji, która umożliwia jego otwarcie nawet przy silnym naprężeniu przymocowanej do niego linki.
|
|
|
022. Jakie zasady bezpieczeństwa należy zachować podnosząc kończyny konia? rozpocznij naukę
|
|
1. Tylko tam, gdzie jest swoboda ruchów, 2) spokojnie i delikatnie zsuwając rękę. Nagłe złapanie za pęcinę może spowodować przestraszenie się i kopnięcie.
|
|
|
023a. Czy konia należy czyścić w boksie, stanowisku? rozpocznij naukę
|
|
Nie, by brud nie został gdzie koń przebywa.
|
|
|
024. Dlaczego ważna jest pielęgnacja kopyt? rozpocznij naukę
|
|
Brak pielęgnacji > poważne schorzenia > kulawizny > braku możliwości użytkowania konia.
|
|
|
025. Jak wygląda pielęgnacja kopyt? rozpocznij naukę
|
|
Codzienna: 1) czyszczenie podeszw kopystką przed i po jeździe, 2) kontrola zamocowania podków, 3) mycie z brudu bieżącą wodą, 4) natłuszczanie smarem do kopyt. Okresowa (najwyżej raz w tygodniu): 5) smarowanie podeszw i strzałek dziegciem.
|
|
|
026. Po co podkuwa się konie i jak często? rozpocznij naukę
|
|
1) ścieranie na twardym, 2) urazy na nierównym, 3) ślizganie, 4) ortopedia. 5) Przekuwamy co 6 tygodni
|
|
|
027. Co to są hacele? Czy można je stosować przy wypuszczaniu konia na padok? rozpocznij naukę
|
|
Antypoślizgowe śruby wkręcane w końce ramion podków. Tylko do pracy. Na padoku grożą uszkodzeniem koronki.
|
|
|
028. Typy i cele bandaży i ochraniaczy. rozpocznij naukę
|
|
1) transportowe -urazy 2) stajenne -obrzęki po pracy, kontuzje w nieznanej stajni 3) treningowe (strychulce) -skoki/teren, na samo nadpęcie, NIE staw pęcinowy 4) ogonowe -wyźrebienia, krycie klaczy, transport, 5) lecznicze - osłona ran, redukcja obrzęków
|
|
|
029. W jakim celu stosuje się kalosze dla koni? rozpocznij naukę
|
|
Chronią wrażliwe koronki i piętki przed urazami.
|
|
|
030. Dlaczego bandażowanie kończyn wymaga wiedzy i doświadczenia? rozpocznij naukę
|
|
Błędy to dodatkowe urazy i zakłócenia ruchu
|
|
|
031. Jakie jest uzasadnienie stosowania derek dla koni? rozpocznij naukę
|
|
przeciw 1) gwatownym przechłodzeniom po treningu, 2) stratom energii, 3) urazom np. w transporcie. 4) Przede wszystkim dla koni strzyżonych oraz intensywnie pracujących.
|
|
|
032. Wymień przynajmniej trzy cechy świadczące o dobrym zdrowiu konia rozpocznij naukę
|
|
Błyszcząca sierść, dobry apetyt, swobodny i regularny ruch.
|
|
|
033. Jakie znasz podstawowe maści koni? rozpocznij naukę
|
|
kara, kasztanowata, gniada i siwa
|
|
|
034. Czym różni się maść kasztanowata od maści gniadej? rozpocznij naukę
|
|
1) Gniady ma czarną grzywę i ogon. 2) Kasztanowata to brązowożółta lub ruda, a gniada to brunatna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Białe plamy na głowie, kończynach, rzadziej gdzie indziej
|
|
|
036. Co jest lepsze dla konia, boks czy stanowisko? rozpocznij naukę
|
|
Boks, bez porównania, ze względu na 1) komfort i 2) bezpieczeństwo konia.
|
|
|
037. Na co trzeba zwracać uwagę umieszczając konie w sąsiednich boksach? rozpocznij naukę
|
|
1) Płeć i 2) wzajemne sympatie. Nie należy stawiać ogierów obok klaczy, nie należy stawiać obok siebie koni, które się wzajemnie nie tolerują.
|
|
|
038. Jakie materiały najczęściej stosuje się jako ściółkę dla koni? rozpocznij naukę
|
|
1) słomę (nie jęczmienną ze względu na długie "ości"), 2) trociny, 3) granulaty syntetyczne.
|
|
|
039. Wymień rodzaje pasz dla koni. rozpocznij naukę
|
|
1) objętościowe soczyste, 2) objętościowe suche, 3) treściwe, 4) dodatki mineralno-witaminowe, 5) przemysłowe pasze pełnoporcjowe.
|
|
|
040. Najbardziej wartościowa pasza objętościowa? rozpocznij naukę
|
|
trawa pobierana przez konie na pastwisku
|
|
|
041. Wymień kilka znane Ci pasze treściwe rozpocznij naukę
|
|
1) Owies, 2) jęczmień, 3) kukurydza, 4) nasiona lnu, 5) bobik, 6) otręby pszenne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Dietetyczna pasza dla koni przyrządzona na bazie 1) owsa, 2) rozgotowanego siemienia lnianego i 3) otrąb pszennych.
|
|
|
043. Wymagania jakościowe dla paszy rozpocznij naukę
|
|
Bez śladów 1) zgnilizny, 2) pleśni, 3) budzących wątpliwość zapachów (np. stęchlizny). Rośliny okopowe (marchew, buraki) muszą być 4) umyte i 5) nie mogą być przemarznięte.
|
|
|
044. Od czego zależy dobór dawki pokarmowej dla konia? rozpocznij naukę
|
|
1) rasa, 2) wiek, 3) masa, 4) obciążenie pracą, 5) pora roku i temperatura powietrza
|
|
|
045. Kiedy podajemy najwięcej paszy objętościowej? rozpocznij naukę
|
|
Na noc, przy wieczornym karmieniu
|
|
|
046. Po jakim czasie od karmienia można wziąć konia do pracy? rozpocznij naukę
|
|
Min 1 godz. od zakończenia pobierania
|
|
|
047. Jaki rodzaj paszy należy ograniczyć w dni wolne od pracy? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
048. Co może spowodować podanie spleśniałego siana? rozpocznij naukę
|
|
1) morzysko, pot. kolka, 2) inne groźne choroby przewodu pokarmowego
|
|
|
049. Czy skoszona trawa może być podana na drugi dzień? rozpocznij naukę
|
|
Nie. Przechowywana dłużej niż kilka godzin ulega „zaparzeniu” i nie nadaje się do spożycia dla koni.
|
|
|
050. Co wskazuje na zły stan zdrowia? rozpocznij naukę
|
|
1) zmierzwiona, szorstka, pozbawiona połysku sierść, 2) pocenie się bez przyczyny, 3) podwyższona ciepłota miejsc podatnych na zapalenia 4) krótkie, nieregularne oddechy, 5) wszystkie objawy apatii (osobne pyt.) 6) wszystkie objawy bólu (osobne pyt.)
|
|
|
051. Czy częste tarzanie się konia i grzebanie przednimi kończynami powinno niepokoić? rozpocznij naukę
|
|
Tak, może to być często śmiertelna kolka- morzysko. Natychmiast wezwać pomoc, zbyt późno podjęte leczenie kolki często prowadzi do śmierci konia.
|
|
|
052. Przeciwko jakim chorobom przeprowadza się szczepienia profilaktyczne u koni? rozpocznij naukę
|
|
Obowiązkowo 1) grypa (przepisy PZJ w zawodach), dodatkowo 2) tężec, 3) wściekliźna.
|
|
|
053. W jakim celu i jak odrobacza się konie? rozpocznij naukę
|
|
1) Inwazje pasożytów z paszy i wody z pastwisk. 2) podajemy preparaty przeciwko pasożytom, 3) 4/rok jeśli pastwisko, 2/rok jeśli tylko stajnia. 4) Dobór leku i dawki - lekarz weterynarii.
|
|
|
054. Najważniejsze środki w apteczce stajennej. rozpocznij naukę
|
|
1) środki dezynfekujące, 2) altacet, 3) zasypka alantanowa, 4) środki opatrunkowe, 5) nożyczki z zaokrąglonymi końcami, 6) ostry nóż, 7) pęseta, 8) termometr wet. 9) dutka, 10) kaganiec ograniczający dostęp do paszy, 11) SPRAWNA latarka.
|
|
|
055. Najczęściej stosowane środki dezynfekujące rozpocznij naukę
|
|
Woda utleniona, jodyna, rivanol
|
|
|
056. Dlaczego w apteczce powinna znajdować się dutka? rozpocznij naukę
|
|
Do poskromienia konia podczas zabiegów wet. Umożliwia ich przeprowadzenie.
|
|
|
057. Jakie informacje powinny być w widocznym miejscu przy apteczce? rozpocznij naukę
|
|
Numery telefonów do lekarzy weterynarii i osób odpowiedzialnych za konie (kierownik, właściciel)
|
|
|
058. Okolice ciała najbardziej narażone na urazy, do sprawdzania przy ocenie zdrowia. rozpocznij naukę
|
|
1) grzbiet, 2) okolice mostka oraz nogi: 3) kopyto, 4) pęcina, 5) staw pęcinowy, 6) nadpęcie, 7) staw skokowy
|
|
|
059. Zmiany chorobowe możliwe do zaobserwowania na grzbiecie konia. rozpocznij naukę
|
|
1) Wrażliwość na dotyk miejsc w okolicy kłębu i grzbietu, 2) obrzęk tkanek, 3) wysięk, 4) otarcie skóry.
|
|
|
060. Zmiany chorobowe możliwe do zaobserwowania w okolicy ścięgien (nadpęcia). rozpocznij naukę
|
|
Fajka, czyli obrzęk i bolesność. Często towarzyszy temu kulawizna.
|
|
|
061. Czy sposób pobierania paszy przez konia może świadczyć o jego chorobie? rozpocznij naukę
|
|
Tak, 1) brak apetytu przy wielu chorobach, 2) niedokładne pobieranie przy problemach z uzębieniem
|
|
|
062. Zmiany chorobowe możliwe do zaobserwowania w obrębie kopyt konia. rozpocznij naukę
|
|
1) pęknięcia i rozpadliny w ścianie puszki kopytowej -> do podkuwacza, 2) gnicie strzałki – rowek pogłębia się, jest wypełniony szaroczarną, cuchnącą mazią, bolesność podczas czyszczenia.
|
|
|
063. Zmiany chorobowe możliwe do zaobserwowania w okolicy mostka konia. rozpocznij naukę
|
|
Zapoprężenie. Objawy: obrzęk, bolesność, podwyższona ciepłota.
|
|
|
064. Zmiany chorobowe możliwe do zaobserwowania w zgięciu pęcinowym (tylna strona pęciny). rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
065. Zmiany chorobowe możliwe do zaobserwowania na guzie piętowym stawu skokowego rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
066. Co to gnicie strzałki i z czego wynika? rozpocznij naukę
|
|
1) Bakteryjnym rozkład gnilny rogu strzałki kopytowej. Przyczyny: 2) brak higieny w boksie i 3) brak czyszczenia kopyt.
|
|
|
067. Co to jest nagwożdżenie? rozpocznij naukę
|
|
Przebicie podeszwy kopyta ostrym przedmiotem. Uszkodzeniu może ulec tworzywo kopyta, jak również struktury położone głębiej (ścięgno, staw, kość).
|
|
|
068. Co to jest zagwożdżenie? rozpocznij naukę
|
|
zbyt głębokie wbicie podkowiaka. Uciska, a niekiedy przebija warstwę rogotwórczą kopyta.
|
|
|
069. Jak nazywamy narośle kostne na kościach kończyn konia? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
070. Chorobą poświąteczna. Co to, inna nazwa i przyczyny rozpocznij naukę
|
|
Groźna choroba mięśni, koń może paść. Inaczej mięśniochwat porażenny. Przyczyny: 1) niezmniejszona dawka paszy treściwej w dni wolne od pracy, 2) przeciążenie pracą lub 3) przekarmienie białkiem.
|
|
|
071. Wymień kilka najczęstszych objawów kolki (morzyska). rozpocznij naukę
|
|
1) Niepokój 2) przyśpieszony oddech 3) pocenie się 4) pokładanie się 5) grzebanie przednimi kończynami 6) przybieranie nienaturalnych pozycji (np. siedzącego psa) 7) częste tarzanie się 8) bicie po brzuchu tylnymi kończynami 9) oglądanie się na boki.
|
|
|
072. Podaj punkty ucisku (oddziaływania) wędzidła w obrębie pyska konia. rozpocznij naukę
|
|
Wędzidło działa na 1) język, 2) bezzębną krawędź żuchwy, 3) podniebienie, 4) kąty pyska konia.
|
|
|
073. Wymień min 4 rodzaje wędzideł. rozpocznij naukę
|
|
1) zwykłe, 2) podwójnie łamane, 3) anatomiczne, 4) skórzane, 5) oliwkowe, 6) policzkowe (z wąsami), 7) Pessoa (wielokrążek), 8) skokowe, 9) niełamane, 10) obrotowe, 11) przelotowe (cygańskie)
|
|
|
074. W jaki sposób grubość wędzidła wpływa na siłę jego oddziaływania? rozpocznij naukę
|
|
Tym ostrzej im cieńsze, grube łagodniej
|
|
|
075. W jaki sposób jeździec oddziałuje na wędzidło? rozpocznij naukę
|
|
Dłońmi przez wodze i pierścienie wędzidła. Wodze są przedłużeniem ręki jeźdźca, nie uchwytem do trzymania się.
|
|
|
076. Wymień rodzaje nachrapników. rozpocznij naukę
|
|
1) hanowerski, 2) polski (angielski), 3) kombinowany (irlandzki), 4) meksykański (krzyżowy), 5) Worcester, 6) kabłąkowy.
|
|
|
077. W jakim celu stosuje się nachrapniki? rozpocznij naukę
|
|
1) Wspomaga wędzidło przenosząc nacisk na grzbiet nosa, 2) zapobiega otwieraniu przez konia pyska, 3) wyrównuje ustawienie górnej i dolnej szczęki
|
|
|
078. Do czego służy czaprak? rozpocznij naukę
|
|
1) Chroni grzbiet konia przed naciksiem siodła a 2) siodło przed niszczącymd ziałaniem potu konia
|
|
|
079. Co to są bezpieczne strzemiona? rozpocznij naukę
|
|
Ułatwiają uwolnienie stopy w razie upadku.
|
|
|
080. Wymień min. 3 rodzaje siodeł rozpocznij naukę
|
|
1) sportowe, 2) western, 3) wojskowe, 4) turystyczne (rajdowe), 5) wyścigowe, 6) damskie, 7) dla kuców islandzkich.
|
|
|
081. Wymień podstawowe typy siodła sportowego i i ich cechy. podaj różnice w ich budowie. rozpocznij naukę
|
|
1) Siodło ujeżdżeniowe - blisko grzbietu, długie tybinki. 2) Siodło skokowe - długie, płaskie siedzisko, wysunięte do przodu tybinki i często dodatkowe poduszki kolanowe. 3) Siodło wszechstronne pośrednie, najlepsze do podstawowego szkolenia.
|
|
|
082. W jaki sposób konserwuje się części skórzane sprzętu jeździeckiego? rozpocznij naukę
|
|
1) Porozpinać 2) umyć w letniej wodzie z dodatkiem mydła do skór (glicerynowego) 3) wysuszyć na powietrzu 4) natłuścić używając specjalnym olejem lub smarem do skór.
|
|
|
083. Jakich butów nie należy używać do jazdy konnej? rozpocznij naukę
|
|
1) półbuty, 2) miękkie obuwie sportowe bez obcasa 3) buty z gruba zelówką i protektorem na podeszwie. Wszystkie stwarzają zagrożenie dla bezpieczeństwa jeźdźca.
|
|
|
084. Do czego służy kamizelka ochronna? rozpocznij naukę
|
|
1) chroni korpus w razie upadku, 2) zalecana przy skokach/terenie, 3) obowiązkowa w próbie terenowej WKKW i konkursach dla dzieci na kucach
|
|
|
085. Co należy zrobić z długimi włosami podczas jazdy konnej? rozpocznij naukę
|
|
Związać, zapleść, ew. schować pod kaskiem
|
|
|
086. Czy biżuteria może stanowić dodatkowy element stroju jeźdźca? rozpocznij naukę
|
|
Tylko spinki do plastronu i mankietów. Inne, zwłaszcza kolczyki, naszyjniki są zagrożeniem podczas upadków.
|
|
|
087. Na co należy uważać, wieszając siodło na drzwiach boksu? rozpocznij naukę
|
|
Żeby konie go nie gryzły, bo często gryzą skórę.
|
|
|
101. Kolejność zakładania rzędu w stanowisku (na uwięzi) rozpocznij naukę
|
|
Najpierw siodło, potem ogłowie.
|
|
|
102. Kolejność zakładania rzędu w boksie rozpocznij naukę
|
|
Najpierw ogłowie (kiełznamy go), potem siodłanie.
|
|
|
103. Błędy przy dociąganiu popręgu z siodła? rozpocznij naukę
|
|
1) Wypuszczanie wodzy (utrata kontroli) 2) Przesuwanie nogi za tybinkę (uderzamy pietą po słabiźnie)
|
|
|
104. Czy prawidłowo dociągnięty popręg przeszkadza koniowi w oddychaniu? rozpocznij naukę
|
|
Nie przeszkadza, gdy opiera się na mostku konia. Obwód klatki nie zmienia się tam przy oddychaniu.
|
|
|
105. Prawidłowe ustawienie konia do zsiadania na ujeżdżalni? rozpocznij naukę
|
|
Równolegle do krótkiej ściany, na linii środkowej.
|
|
|
106. Błędy przy zsiadaniu z konia? rozpocznij naukę
|
|
1) Wypuszczanie wodzy (utrata kontroli) 2) Zsiadanie po strzemieniu, 3) Za mały odstęp od innych koni.
|
|
|
107. Gdzie należy rozsiodływać konia? rozpocznij naukę
|
|
Konia należy rozsiodływać w stajni, po wprowadzeniu do boksu lub stanowiska.
|
|
|
108. Prawidłowy wjazd lub wejście na ujeżdżalnię oraz wyjście. rozpocznij naukę
|
|
1) Głośno zapytać „wejście wolne?” 2) Po otrzymaniu odpowiedzi „wejście wolne” można wjechać lub wejść na plac lub na hale. Podobnie należy postąpić opuszczając ujeżdżalnię.
|
|
|
109. Kto odpowiada za porządek i dyscyplinę na ujeżdżalni? rozpocznij naukę
|
|
1) Szkoleniowiec prowadzący zajęcia (najwyższy ranga) 2) w razie jego nieobecności – jeździec o najdłuższym stażu.
|
|
|
110. Kto może przebywać na ujeżdżalni podczas jazdy? rozpocznij naukę
|
|
Jeźdźcy i szkoleniowiec prowadzący zajecia. Nikt inny nie ma prawa wchodzić na ujeżdżalnię.
|
|
|
111. Gdzie na ujeżdżalni i jak ustawieni wsiadamy, zsiadamy i dociągamy popręgi? rozpocznij naukę
|
|
1) Na linii środkowej 2) z końmi ustawionymi równolegle do krótkiej ściany, 3) w bezpiecznych odstępach jeden od drugiego.
|
|
|
112. Minimalny dopuszczalny bezpieczny odstęp od konia poprzedzającego lub mijanego (oprócz jazdy nie na ogonach)? rozpocznij naukę
|
|
Co najmniej 3 kroki (ok. 2,5 metra).
|
|
|
113. Którą stroną wymijają się jeźdźcy poruszający się w przeciwnych kierunkach na ujeżdżalni? rozpocznij naukę
|
|
Zawsze po lewej ręce (ruch prawostronny).
|
|
|
114. W jakiej odległości powinien zjechać ze śladu jeździec ustępujący pierwszeństwa, zależnie od chodu? rozpocznij naukę
|
|
1) Najpóźniej w odległości ok. 10 metrów 2) jeżeli obaj poruszają się stępem – wystarczy ok. 5 metrów.
|
|
|
115. Kto ma pierwszeństwo na ujeżdżalni – zastęp czy pojedynczy jeździec? rozpocznij naukę
|
|
Pierwszeństwo ma zawsze zastęp jeźdźców.
|
|
|
116. W którym miejscu ujeżdżalni nie wolno przechodzić do stępa i zatrzymywać się, podczas jazdy kilku jeźdźców? rozpocznij naukę
|
|
Na pierwszym śladzie, na całym obwodzie placu.
|
|
|
117. Co to jest „drugi ślad”? rozpocznij naukę
|
|
Linia biegnąca po obwodzie ujeżdżalni w odległości ok. 2,5 m (trzech kroków) od ściany (bandy) ujeżdżalni (pierwszego śladu).
|
|
|
118. Kto ma pierwszeństwo na ujeżdżalni? rozpocznij naukę
|
|
1) jeźdźcy jadący na lewą rękę, 2) wyższe chody, 3) pierwszym ślad przed innymi figurami, 4) jazda po linii prostej przed łukami (wężyk, serpentyna, koło).
|
|
|
119. Czy jeźdźcy początkujący lub zaawansowani mają na ujeżdżalni jakieś przywileje? rozpocznij naukę
|
|
Nie. 1) Wszystkich obowiązują te same zasady. 2) Jeźdźcy bardziej doświadczeni powinni jednak zwracać uwagę na początkujących - kłopoty z opanowaniem koni, nieznajomość zasad.
|
|
|
120. Dwa podstawowe rodzaje jazdy na ujeżdżalni? rozpocznij naukę
|
|
1) Indywidualnie, 2) w zastępie.
|
|
|
121. Na czym polega jazda w zastępie? rozpocznij naukę
|
|
1) Na wykonywaniu ćwiczeń przez grupę. 2) Za pierwszym (czołowym) koniem jadą kolejni jeźdźcy 3) w odpowiednich odległościach, nakazanych przez instruktora.
|
|
|
122. Jakie znasz sposoby jazdy w zastępie? rozpocznij naukę
|
|
1) Na ogonach, 2) Z określonymi odległościami np 1-2konie (2.5-5m), 3) W „podzieleniu” (aka „luzem”, równomiernie po całym obwodzie), 4) jazda dowolna.
|
|
|
123. Na czym polega jazda „na ogonach”? rozpocznij naukę
|
|
1) Konie jeden za drugim w odległości ok. 0,5 metra. 2) Wszystkie komendy instruktora wykonuje się za jeźdźcem czołowym, jadąc jego śladem.
|
|
|
124a. Sposób pomiaru odstępu 1 długości konia za koniem poprzedzającym. rozpocznij naukę
|
|
Jeździec widzi pomiędzy uszami swojego konia stawy skokowe konia poprzedzającego
|
|
|
124b. Sposób pomiaru odstępu 2 długości konia za koniem poprzedzającym. rozpocznij naukę
|
|
Jeździec widzi pomiędzy uszami swojego konia kopyta (tylnych kończyn) konia poprzedzającego.
|
|
|
125. Na czym polega jazda „w podzieleniu”? rozpocznij naukę
|
|
1) Jeźdźcy dzielą równo obwód ujeżdżalni pomiędzy siebie, 2) wszystkie komendy instruktora wykonują równocześnie (nie za czołowym).
|
|
|
126. Na czym polega jazda dowolna? rozpocznij naukę
|
|
1) W dowolnym kierunku, po całej ujeżdżalni, 2) najczęściej podawany jest rodzaj chodu, 3) przestrzegamy zasad pierwszeństwa i bezpieczeństwa wobec siebie nawzajem.
|
|
|
127. Wymiary małego i dużego czworoboku. rozpocznij naukę
|
|
Mały: 20x40m. Duży: 20x60m.
|
|
|
128. Czym oznacza się położenie punktów na czworoboku? rozpocznij naukę
|
|
Znacznikami z literami w postaci tabliczek, stojaków.
|
|
|
129. Podstawowe figury na ujeżdżalni. rozpocznij naukę
|
|
1) Cała ujeżdżalnia, 2) wyjeżdżanie narożników, 3) zmiany kierunku, 4) wolta, 5) półwolta, 6) wężyk, 7) serpentyna, 8) duże koło, 9) małe koło.
|
|
|
130. Co to jest wolta i od czego zależy jej średnica? rozpocznij naukę
|
|
1) Wolta jest to koło o średnicy od 10m do 6m. 2) Średnica zależy od stopnia wyszkolenia konia i jeźdźca (im większa tym łatwiejszeja). Instruktor powinien podać wymaganą.
|
|
|
131. Podaj średnicę dużego i małego koła. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Jazda łukami wzdłuż długiej ściany lub na linii środkowej lub na liniach ćwiartkowych.
|
|
|
132b. Głębokości łuków w wężykach i położenie punktów zwrotnych. rozpocznij naukę
|
|
1) Pojedynczy: głębokość 5m, przegięcie na środku ściany. 2) Podwójny: głębokość 2.5m, punkt zwrotny 3m za punktami kół w kierunku E lub B.
|
|
|
132c. Gdzie można jechać potrójny wężyk. rozpocznij naukę
|
|
1) Na linii środkowej, 2) ćwiartkowych, 3) na długich ścianach tylko na czworoboku o wymiarach 20 x 60 m (po 2,5 m od ściany).
|
|
|
132d Co to jest serpentyna? rozpocznij naukę
|
|
1) Jazda równo rozłożonymi wzdłuż ujeżdżalni półkolami, 2) stycznymi do długich ścian, 3) połączonych liniami prostymi równoległymi do krótkiej ściany, 4) zaczyna i kończy się na smrodku krótkiej ściany w punktach A i C.
|
|
|
133. Co powinno cechować każdego, kto chce być dobrym jeźdźcem? rozpocznij naukę
|
|
Zrozumienie 1) potrzeb, 2) zachowania i 3) charakteru konia.
|
|
|
134. Czy wyszkolenie jeźdźca ma znaczenie dla konia? rozpocznij naukę
|
|
Tak. Poprawnie wyszkolony jeździec to dla konia 1) poczucie bezpieczeństwa, 2) zadowolenie, 3) zaufanie i 4) chęć do współpracy.
|
|
|
135. Co jest najważniejszym celem szkolenia jeździeckiego? rozpocznij naukę
|
|
Uzyskanie harmonii pomiędzy jeźdźcem i koniem.
|
|
|
136. Czy poczatkujący jeździec, którego interesuje ujeżdżenie może poprzestać jedynie na ćwiczeniach na ujeżdżalni i czworoboku? rozpocznij naukę
|
|
Nie. Podstawowe wyszkolenie jeźdźca powinno być wszechstronne - ujeżdżenie, skoki, jazda w terenie. Za wczesna specjalizacja u jeźdźca jak i u konia jest szkodliwa i ogranicza możliwości rozwoju.
|
|
|
137. Jakiego konia powinien wybrać początkujący jeździec a jakiego nie? rozpocznij naukę
|
|
Dobrze ujeżdżony, doświadczony koń jest najlepszym nauczycielem dla początkującego jeźdźca. Pracę z młodymi końmi należy pozostawić jeźdźcom o większym doświadczeniu i umiejętnościach.
|
|
|
138. Jakie są rodzaje dosiadu? rozpocznij naukę
|
|
Wyróżniamy trzy zasadnicze rodzaje dosiadu: dosiad ujeżdżeniowy (aka podstawowy), półsiad i stiplowy.
|
|
|
139. Jak inaczej określa się dosiad ujeżdżeniowy? rozpocznij naukę
|
|
Inna nazwa to dosiad podstawowy.
|
|
|
140. Przez które punkty ciała jeźdźca siedzącego poprawnie dosiadem podstawowym można poprowadzić linię pionową? rozpocznij naukę
|
|
Od ucha poprzez bark, staw biodrowy i staw skokowy (w skrócie: bark, biodro, pięta).
|
|
|
141. Jak głęboko stopy powinny być wsunięte w strzemiona? rozpocznij naukę
|
|
W dosiadzie podstawowym tuż przed najszerszym miejscem podeszwy.
|
|
|
142. Która część ciała jeźdźca stanowi jego najniższy punkt? rozpocznij naukę
|
|
Pięta, opadając ku dołowi dzięki elastycznemu, sprężynującemu stawowi skokowemu (kostce).
|
|
|
143. Prawidłowe ułożenie przedramion jeźdźca. rozpocznij naukę
|
|
1) Linia prosta z wodzami od łokcia poprzez dłoń do pyska konia, widziana zarówno z boku, jak i z góry. 2) Wymusza szerokość rozstawienia dłoni niezbędną dla poprawnego i delikatnego działania wodzami.
|
|
|
144. Prawidłowe ułożenie łydek jeźdźca. rozpocznij naukę
|
|
1) Lekko cofnięte (w zależności od długości nóg jeźdźca), 2) przyłożone do boków konia, utrzymując z nimi delikatny kontakt. 3) Łydka leży nieco za tylną krawędzią popręgu, co tworzy linię pionową bark-biodro-pięta.
|
|
|
145. Prawidłowe ułożenie dłoni jeźdźca? rozpocznij naukę
|
|
1) Swobodnie zamknięte w pięść. 2) Kciuki, lekko skierowane do wewnątrz, 3) tworzą daszek na wodzach i zapobiegają niekontrolowanemu wysuwaniu się wodzy.
|
|
|
146a. Najczęstsze błędy dosiadu. rozpocznij naukę
|
|
1) Brak rozluźnienia mięśni, 2) podciąganie kolan i pięt do góry, 3) klepiące łydki, 4) sztywna, zablokowana ręka, 5) garbienie się.
|
|
|
146b. Co to dosiad fotelowy, skutek i przyczyny. rozpocznij naukę
|
|
1) Siedzenie zbytnio przesuwa się do tyłu 2) skutek: uda i kolana podciągają się w górę, garbienie 3) przyczyny: za krótkie strzemiona, stała jazda w siodle skokowym lub w siodle, z najgłębszym punktem za bardzo do tyłu.
|
|
|
146c. Co to dosiad widłowy. rozpocznij naukę
|
|
1) Ciężar jeźdźca zbytnio na udach i pachwinach 2) skutek: kości kulszowe odciążone (cieżar nie działa), łydki uciekają do tyłu, a kręgosłup często wklęsły 3) przyczyny: za długie strzemiona lub siodło, z najgłębszym punktem za bardzo z przodu.
|
|
|
147. Dlaczego nie należy się garbić na koniu? rozpocznij naukę
|
|
Cecha dosiadu fotelowego, pociąga szereg innych błędów: 1) przesuwanie łydek do przodu 2) „wiszenie” na wodzach 3) brak rozluźnienia w lędźwiach 4) skutki = niemożność podążania za ruchem, trudności z równowagą.
|
|
|
148. Przyczyny błędów dosiadu. rozpocznij naukę
|
|
1) brak rozluźnienia, 2) brak poczucia rytmu, 3) błędne podstawy i złe nawyki, 4) zła długość puślisk, 5) wady postawy, 6) nieodpowiednie siodło (źle skonstruowane lub źle „wysiedziane”), 7) brak korekty ze strony instruktora.
|
|
|
149. Czy dopasowanie długości puślisk ma znaczenie dla poprawnego dosiadu? rozpocznij naukę
|
|
Bardzo duże. Zbyt długie lub zbyt krótkie powodują 1) usztywnienie 2) brak stabilizacji, a nierównej długości dodatkowo powodują 3) asymetrię dosiadu (krzywe siedzenie na koniu).
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1) Zgięcie w biodrach do przodu 2) ciężar przejmuje mocniej udo, kolano, stopa 3) przy nieznacznym odciążeniu: siedzenie jak najbliżej siodła. 4) w wyższym tempie, skokach, większym odciążeniu: siedzenie dalej od siodła, tułów bliżej do szyi konia.
|
|
|
151. Opisz kłus anglezowany. rozpocznij naukę
|
|
1) jeździec nie wysiaduje każdego kroku, unosi się na jeden krok w siodle, w następnym 2) miękko powraca. 3) oparcie na kolanach i strzemionach 4) zachowanie dwutaktowego rytmu kłusa.
|
|
|
152. Czy jazda kłusem anglezowanym jest właściwa dla poczatkujących jeźdźców? rozpocznij naukę
|
|
Tak. 1) umożliwia stosunkowo łatwe dostosowanie się do ruchów konia 2) mniej męcząca dla jeźdźca i 3) zmniejsza wpływ jego ciężaru na grzbiet konia.
|
|
|
153. Błędy w kłusie anglezowanym. rozpocznij naukę
|
|
1) Zbyt aktywne i wysokie wstawanie 2) zbyt mocne pochylanie do przodu 3) siedzenie wysunięte do tyłu 4) odstawianie łydek w czasie unoszenia 5) niespokojna ręka chodząca w rytmie, 6) utrata kontaktu z pyskiem
|
|
|
154. Co to „zmiana nogi w kłusie anglezowanym”? rozpocznij naukę
|
|
1) Jeździec pozostaje w siodle dwa kroki zamiast jednego. 2) Bez tego jeździec siada zawsze na tą samą przekątną parę kończyn. 3) Zmieniamy parę dla symetrycznego obciążania.
|
|
|
155. Na która nogę anglezujemy na ujeżdżalni lub po łukach? rozpocznij naukę
|
|
Wstajemy na wysunięcie zewnętrznej przedniej, siadamy gdy idzie ona do tyłu czyli stoi na ziemi. Tym samym siadamy na wewnętrzną tylną.
|
|
|
156. Co to są pomoce jeździeckie? rozpocznij naukę
|
|
Środki, za pośrednictwem których jeździec porozumiewa się z koniem. Ciężar, łydki i wodze (ręka).
|
|
|
157. Wymień naturalne pomoce jeździeckie. rozpocznij naukę
|
|
Ciężar jeźdźca, łydki i wodze (ręka).
|
|
|
158. Które z naturalnych pomocy jeździeckich maja działanie aktywizujące, a które wstrzymujące? rozpocznij naukę
|
|
Aktywizujące: łydki i ciężar. Wstrzymujące: wodze.
|
|
|
159. Czy naturalne pomoce jeździeckie działają oddzielnie, czy też współdziałają ze sobą? rozpocznij naukę
|
|
Naturalne pomoce, tj. dosiad (ciężar), łydki i wodze, zawsze współdziałają tzn. zawsze oddziałują na konia równocześnie. Osobno nie dadzą pożądanego rezultatu.
|
|
|
160. W jaki sposób oddziałuje na konia ciężar jeźdźca? rozpocznij naukę
|
|
Ciężar jest pomocą aktywizująca. Można oddziaływać na konia ciężarem 1) obciążając obustronnie, 2) obciążając jednostronnie oraz 3) odciążając.
|
|
|
161. Na czym polega tzw. „napinanie krzyża”? rozpocznij naukę
|
|
„Napięcie krzyża” (aka klejenie pępka do kregosłupa) to chwilowe napięcie mięśni brzucha i dolnych mięśni pleców przy zachowaniu elastyczności dosiadu. Wzmacnia aktywizujące oddziaływanie ciężaru.
|
|
|
162. Jakie wyróżniamy działanie łydek na boki konia? rozpocznij naukę
|
|
1) Aktywizująca – ruch do przodu 2) Przesuwająca – ruch do przodu i w bok, 3) Ograniczająca – kontrolująca wypadanie zadu i reakcje konia na pomoce przesuwające.
|
|
|
163. W którym miejscu powinna naciskać łydka aktywizująca? rozpocznij naukę
|
|
Na linii bark-biodro-pięta, czyli tuż za popręgiem.
|
|
|
164. W którym miejscu powinna oddziaływać łydka przesuwająca? rozpocznij naukę
|
|
Naciska na bok konia o szerokość dłoni do tyłu w stosunku do łydki aktywizującej.
|
|
|
165. Czy łydka przesuwająca i ograniczająca leżą w tym samym miejscu? rozpocznij naukę
|
|
Tak, o szerokość dłoni do tyłu w stosunku do łydki aktywizującej.
|
|
|
166. Jakie jest zadanie łydki ograniczającej? rozpocznij naukę
|
|
Zadaniem łydki ograniczającej (kontrolującej) jest ograniczenie ruchu zadu w bok lub zapobieganie wypadania zadem na zewnątrz w stosunku do kierunku ruchu.
|
|
|
167. W jakich okolicznościach łydka działa uderzeniem (kopnięciem) na boki konia? rozpocznij naukę
|
|
1) Łydki NIGDY nie mogę kopać ani uderzać, a jedynie spokojnie naciskać. W uzasadnionych okolicznościach 2) działanie w formie impulsu, ale 3) bez odrywania łydek od boków konia.
|
|
|
168. Opisz prawidłowy sposób trzymania wodzy. rozpocznij naukę
|
|
1) nieposkręcane 2) równej długości 3) między 4 a 5 palcem 4) końcówki z prawej (zwyczajowo) 5) ręka zamknięta 6) kciuki przyciskają wodze 7) linia prosta od łokcia do pyska (pion i poziom) 8) wew. strona dłoni równoległa do szyi = góra lekko do siebie
|
|
|
169. Najważniejsza zasada oddziaływania wodzy? rozpocznij naukę
|
|
Razem z łydkami i ciężarem.
|
|
|
170. Rodzaje oddziaływania wodzami? rozpocznij naukę
|
|
Wodza może: 1) ustępować (oddawać), 2) wstrzymywać, 3) przytrzymywać, 4) ograniczać, 5) wskazywać kierunek w bok.
|
|
|
171. Na czym polega wstrzymujące działanie wodzy? rozpocznij naukę
|
|
Na 1) chwilowym, 2) zależnym od potrzeby, 3) mocniejszym przymknięciu ręki i 4) lekkim skierowaniu nadgarstków do wewnątrz.
|
|
|
172. Jaka jest najważniejsza zasada wstrzymującego działania wodzy? rozpocznij naukę
|
|
1) Po każdym wstrzymaniu musi nastąpić odpuszczenie 2) Nie może przejść w ciągniecie za wodze wstecz 3) Powtarza się naprzemiennie z odpuszczeniem, aż do uzyskania pożądanego skutku.
|
|
|
173. W jaki sposób działa wodza wskazująca kierunek w bok? rozpocznij naukę
|
|
1) Wewnętrzna ręka w bok od szyi konia (do wewnątrz), w celu zgięcia głowy i szyi konia. 2) Zewnętrzna pozostaje na miejscu, ogranicza ruch do wewnątrz. W efekcie dłonie nieco szerzej.
|
|
|
174. Najczęstszy błąd w używaniu pomocy wynikający z natury jeźdźca. rozpocznij naukę
|
|
Nadużywanie wodzy. Człowiek próbuje osiągnąć rezultat za pomocą rąk. Powinny dominować łydki i ciężar, a wodze działać możliwie subtelnie.
|
|
|
175. Na czym polega wyczucie jeździeckie? rozpocznij naukę
|
|
Umiejętność dostosowania siły i precyzji pomocy w zależności od energii i szybkości reakcji dosiadanego konia.
|
|
|
176. Wymień pomocnicze środki służące do porozumiewania się z koniem. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
177. Do czego służą środki pomocnicze? rozpocznij naukę
|
|
Do 1) lepszego porozumienia się z koniem, 2) wzmocnienia pomocy jeździeckich.
|
|
|
178. Na jaka cechę głosu konie reagują najbardziej? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
179. Jaka jest najważniejsza rola głosu? rozpocznij naukę
|
|
Przede wszystkim wzmacnia zaufanie konia.
|
|
|
180. Jaka jest różnica pomiędzy batem ujeżdżeniowym a palcatem? rozpocznij naukę
|
|
Długość - bat ujeżdżeniowy 110cm z końcówką, palcat skokowy 75cm z końcówką (zazwyczaj klapką) – są to wymiary dozwolone podczas zawodów.
|
|
|
181. W którym miejscu działamy zazwyczaj na konia batem? rozpocznij naukę
|
|
Najczęściej 1) tuż za łydką (popędzająco) lub 2) po łopatce (przesuwająco lub ograniczająco).
|
|
|
182. Do czego są potrzebne jeźdźcowi ostrogi? rozpocznij naukę
|
|
Do 1) chwilowego 2) wzmocnienia działania łydek.
|
|
|
183. Kto może używać ostróg? rozpocznij naukę
|
|
Tylko jeźdźcy, którzy osiągnęli zrównoważony dosiad i nauczyli się kontrolować ruchy swoich łydek.
|
|
|
184. Co oznacza pojęcie „kontakt”? rozpocznij naukę
|
|
Pojęcie kontaktu oznacza zrównoważone oddziaływanie na konia pomocy naturalnych: ciężaru, łydek i wodzy. Wynika z tego elastyczna łączność pomiędzy ręką jeźdźca, a pyskiem konia.
|
|
|
185. Co oznacza pojęcie „koń postawiony na wodzy”? rozpocznij naukę
|
|
Koń, który 1) chętnie przyjmuje kontakt, 2) ustępuje od wodzy i 3) daje jeźdźcowi w zatrzymaniu oraz w ruchu poczucie stałej i miękkiej łączności miedzy ręka a pyskiem.
|
|
|
186. Co oznacza pojęcie „jazda na długiej wodzy”? rozpocznij naukę
|
|
Gdy ustawienie szyi odpowiada naturalnemu, a równocześnie zostaje zachowany kontakt z ręką jeźdźca.
|
|
|
187. Co oznacza pojęcie „jazda na swobodnej wodzy”? rozpocznij naukę
|
|
Kiedy brak jest kontaktu ręki jeźdźca z pyskiem konia. Jeździec może trzymać wodze za sprzączkę.
|
|
|
188. Co to jest „półparada” jak się ją wykonuje i do czego służy? rozpocznij naukę
|
|
1) Krótkie mocniejsze zamknięcie konia trzema pomocami. 2) powtarzana w rytm ruchu do skutku. Stosujemy do: 3) przejście do innego chodu, 4) skrócenia/wyregulowania tempa, 5) zwiększenia uwagi konia, 6) poprawienia/utrzymania postawy/zebrania.
|
|
|
189. Co to jest „parada”? rozpocznij naukę
|
|
1) Seria półparad, w rezultacie której 2) osiąga się zatrzymanie konia. 3) Z dowolnego chodu 4) tylko na linii prostej 5) ostateczne zatrzymanie „dojeżdżając” konia przez moment ciężarem i łydkami na zamkniętę rękę.
|
|
|
190. Czy przy zatrzymaniu wodza działa wstecz? rozpocznij naukę
|
|
W żadnym wypadku wodza nie może działać wstecz, tzn. jeździec nigdy nie ciągnie za wodze. Wstrzymujące działanie wodzy osiąga się poprzez zamkniecie ręki.
|
|
|
191. Co oznacza pojęcie „ustawienie”? rozpocznij naukę
|
|
Oznacza, że koń lekko skręca głowę w bok w „potylicy”. Szyja moze być nieznacznie wygięta. Pozostała część konia jest prosta i nie bierze udziału w ustawieniu.
|
|
|
192. Co oznacza pojęcie „zgięcie”? rozpocznij naukę
|
|
Wygięcie całego ciała konia na jego osi podłużnej. W efekcie ciało konia widziane z góry stanowi wycinek łuku, po którym zwierzę się porusza.
|
|
|
193. Opisz pomoce do prawidłowej jazdy po łuku. rozpocznij naukę
|
|
1) Równolegle ramiona do łopatek, biodra do bioder 2) wew łydka aktywizuje 3) zew łydka zapobiega wypadaniu zadem 4) obc jednostronne do wew 5) Wew wodza ustawia i wprowadza w zakręt 6) zew wodza ogranicza.
|
|
|
196. Wymień podstawowe chody konia? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
197. Ile taktów słychać podczas ruchu konia stępem na twardym podłożu? rozpocznij naukę
|
|
W stępie słyszalne są cztery takty.
|
|
|
198. Podaj kolejność stawiania kończyn przez konia w stępie. rozpocznij naukę
|
|
Tylna, przednia po jednej stronie a potem to samo po drugiej.
|
|
|
199. Jakie rozróżniamy rodzaje stępa? rozpocznij naukę
|
|
Swobodny, pośredni, wyciągnięty i zebrany.
|
|
|
200. Opisz pomoce stosowane do ruszania stępem ze „stój”. rozpocznij naukę
|
|
1) Obustronne działanie ciężarem i 2) łydkami pobudza stojącego konia do ruchu naprzód, 3) ustępująca wodza na miękkim kontakcie umożliwia ruch.
|
|
|
201. Opisz pomoce stosowane w ruchu podczas jazdy stępem. rozpocznij naukę
|
|
Jeździec 1) podąża w rozluźnieniu za ruchem, 2) łydki utrzymują miękki kontakt z bokami, 3) barki i łokcie akceptują lekko potakujący ruch szyi i głowy konia.
|
|
|
202. Podaj krótką charakterystykę kłusa. rozpocznij naukę
|
|
1) Dynamiczny, 2) dwutaktowy chód z 3) momentem zawieszenia.
|
|
|
203. Opisz sposób stawiania przez konia kończyn w kłusie. rozpocznij naukę
|
|
1) Przekątne pary kończyn odrywają się i są stawiane razem. 2) Pomiędzy oderwaniem jednej pary a postawiniem drugiej powstaje moment zawieszenia.
|
|
|
204. Jakie wyróżnia się rodzaje kłusa? rozpocznij naukę
|
|
Roboczy, pośredni, wyciągnięty i zebrany.
|
|
|
205. Jakie pomoce stosujemy przy ruszaniu kłusem? rozpocznij naukę
|
|
Te same co stępem tylko nieco silniejsze: obustronnie ciężarem i łydkami, ustępująca wodza.
|
|
|
206. Jakie pomoce stosujemy podczas jazdy kłusem? rozpocznij naukę
|
|
1) Umiarkowanie napinany i rozluźniamy „krzyż”, 2) Aktywne pomoce utrzymują dynamikę i rytm kroków 3) wodze utrzymują stale elastyczny, miękki kontakt z pyskiem konia.
|
|
|
207. Podaj cechy charakterystyczne galopu. rozpocznij naukę
|
|
1) Galop jest dynamicznym chodem trzytaktowym. 2) Po każdym skoku galopu (tzw. „foule”) następuje faza zawieszenia (lotu). 3) Rozróżnia się galop z prawej nogi i z lewej nogi.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Foule – potocznie: fula – to pojedynczy skok w galopie.
|
|
|
209. Podaj kolejność stawiania kończyn podczas galopu z prawej nogi? rozpocznij naukę
|
|
1) Lewa tylna, 2) razem przekątne prawa tylna – lewa przednia, 3) prawa przednia, po czym następuje 4) faza zawieszenia (lotu).
|
|
|
210. Na którą nogę należy galopować jadąc po ujeżdżalni w lewo? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
211. Opisz w skrócie pomoce potrzebne do zagalopowania z prawej nogi. rozpocznij naukę
|
|
1) przygotować poprzez półparady, 2) ciężar, łydki i wodze jak do jazdy po łuku 3) w momencie zagalopowania lekko ustępujące wodze, zwłaszcza wew, pozwalają na nieskrepowany skoku galopu.
|
|
|
212. Jaka jest najważniejsza zasada działania pomocy w galopie? rozpocznij naukę
|
|
Poprawne położenie łydek. W każdym skoku galopu jeździec siedzi tak, jakby chciał ponownie zagalopować, czyli zew o dłoń za popręgiem, wew na popręgu.
|
|
|
213. Jakie rozróżnia się rodzaje galopu? rozpocznij naukę
|
|
Roboczy, pośredni, wyciągnięty i zebrany.
|
|
|