Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
nauka zajmująca się badaniem zależności między organizmami oraz między organizmami a środowiskiem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wszystkie wymagania organizmu względem środowiska
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obszar na którym żyje dany osobnik w jednym siedlisku może żyć Wiele organizmów
|
|
|
zakres tolerancji ekologicznej rozpocznij naukę
|
|
zakres wartości czynnika środowiska w którym organizm może się rozwijać
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
elementy ożywione na przykład bakterie zwierzęta grzyby protisty
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
elementy nieożywione na przykład powietrze gleba skały woda
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
grupa organizmów jednego gatunku żyjąca na tym samym obszarze w określonym czasie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
liczba wszystkich osobników danego gatunku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
liczba osobników przypadająca na określony obszar powierzchni lub określoną objętość środowiska
|
|
|
czynniki wpływające na rozmieszczenie populacji rozpocznij naukę
|
|
rozrodczość śmiertelność oraz migracje
|
|
|
struktura przestrzenna populacji rozpocznij naukę
|
|
rozmieszczenie osobników w przestrzeni wyróżniamy rozmieszczenie losowe skupiskowe oraz równomierne
|
|
|
struktura płciowa populacji rozpocznij naukę
|
|
stosunek liczby samców do liczby samic
|
|
|
struktura wiekowa populacji rozpocznij naukę
|
|
stosunek liczby osobników w poszczególnych okresach rozwojowych młodzieńczym rozrodczym i starości
|
|
|
oddziaływania nieantagonistyczne rozpocznij naukę
|
|
dodatnie to takie w których przynajmniej jedna strona odnosi korzyści i żadna nie ponosi straty są to mutualizm i komensalizm
|
|
|
oddziaływania antagonistyczne rozpocznij naukę
|
|
ujemne to takie w których przynajmniej jeden gatunek ponosi straty są to konkurencja pasożytnictwo drapieżnictwo i roślinożerność
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Rywalizacja o te same ograniczone zasoby środowiska na przykład wodę światło pokarm partnera do rozrodu dominację w stadzie wyróżnia się konkurencję wewnętrzną gatunkową i międzygatunkowa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
eliminowanie z populacji ofiar osobników starych chorych i słabych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zmniejszenie konkurencji między roślinami oraz umożliwia rozprzestrzenianie się nasion
|
|
|
przystosowania drapieżników rozpocznij naukę
|
|
rozwinięte narządy zmysłów i muskulatura ciała maskujące barwy gruczoły jadowe dobrze rozwinięte kły i ostre pazury
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
upodabnianie się do otoczenia lub groźnych gatunków produkcja substancji toksycznych udawanie martwego wykształcenie kolców lub pancerzach
|
|
|
przystosowania roślinożerców rozpocznij naukę
|
|
długi przewód pokarmowy obecność w przewodzie pokarmowym mikroorganizmów rozkładających celulozę rozwinięte siekacze i zęby trzonowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
żyje kosztem żywiciela który ponosi straty wyróżniamy dwa rodzaje pasożytów zewnętrzne przebywają na powierzchni ciała żywiciela na przykład przy pchły oraz wewnętrzny żyją wewnątrz ciała żywiciela na przykład tasiemce owsiki glista ludzka
|
|
|
przystosowania do pasożytnictwa rozpocznij naukę
|
|
występowanie narządów czepnych i aparatów gębowych który przebijają ciało żywiciela, pokrycie ciała chroniące przed stawieniem i reakcją układu odpornościowego żywiciela, wytwarzanie dużej liczby jaj
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
osłabia i zatruwa organizm żywiciela przenosi też groźne choroby na przykład kleszcze przenoszą boreliozę i kleszczowe zapalenie mózgu pasożyty powodują również straty w rolnictwie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
może występować między gatunkami jako związek trwały któreś z nim niezbędny do przeżycia lub nietrwały który nie jest im konieczne do przeżycia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to ścisły związek dwóch gatunków przynoszący obustronna korzyści i konieczny do ich przetrwania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to współzależność między dwoma gatunkami która przynosi korzyści obu stronom ale nie jest konieczne do ich przeżycia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to zależność w której jeden gatunek czerpie korzyści z obecności drugiego nie wyrządzając mu szkody ani nie przynoszą korzyści
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obszar złożony z biocenozy i biotopu które wzajemnie na siebie oddziałują
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powstały bez udziału człowieka na przykład lasy tropikalne i rafy koralowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zostały stworzone przez człowieka na przykład Sady czy pola uprawne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proces przekształcania się jednego ekosystemu w inny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zachodzi na obszarach nie zajętych przez żadną biocenoze
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zachodzi na obszarze zajętym wcześniej przez biocenoze która została zniszczona
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
organizmy samożywne zdolne do wytwarzania materii organicznej ze związków nieorganicznych są to na przykład rośliny Niektóre bakterie i protisty
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to organizmy cudzożywne które uzyskują związki organiczne od innych organizmów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to organizmy które rozkładają martwą materię organiczną i w ten sposób pozyskują potrzebne związki
|
|
|
sieć pokarmowa (troficzna) rozpocznij naukę
|
|
jest zbiorem wielu powiązanych ze sobą łańcuchów pokarmowych które występują w danym ekosystemie
|
|
|
łańcuch pokarmowy (troficzny) rozpocznij naukę
|
|
pociąg organizmów z których każdy jest zjadane przez kolejne pierwszym ogniwem łańcucha troficznego są producenci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stan w którym znajduje się stabilny ekosystem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proces w ekosystemie w którym pierwiastki dążą między materią nieożywione środowiska a materiał znajdującą się w ciałach organizmów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przepływa przez wszystkie poziomy troficzne ekosystemu jej część jest wykorzystywana przez organizmy do przeprowadzania procesów życiowych to co pozostanie zamienia się w ciepło i ulega rozproszeniu Proces ten nazywamy przepływem energii
|
|
|