Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
wersja genu, różniąca się od pozostałych wersji sekwencją nukleotydów. Może być dominujący (oznaczony wielką literą np. A) lub recesywny (oznaczony małą literą np. a)
|
|
|
alternatywne składanie RNA - rozpocznij naukę
|
|
proces składania RNA, podczas którego różne odcinki pre-mRNA są wykorzystywane jako eksony. W jego wyniku powstają odmienne cząsteczki mRNA. Zachodzi w trakcie modyfikacji potranskrypcyjnej RNA
|
|
|
alternatywne źródła energii - rozpocznij naukę
|
|
źródła energii inne niż paliwa kapalne (np. węgiel, gaz, ropa naftowa). Należą do nich m.in. wiatr, woda, promieniowanie słoneczne, ciepło wnętrza ziemi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
narządy występujące u różnych gatunków, podobne do siebie i spełniające podobne funkcje, ale różniące się pochodzeniem (np. skrzydła owadów i skrzydła ptaków)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
całokształt procesów ewolucyjnych, które doprowadziły do powstanie gatunku Homo sapiens
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
trzy kolejne nukleotydy w tRNA, których funkcja polega na rozpoznawaniu trzech komplementarnych nukleotydów (kodonu) na nici mRNA podczas syntezy białka
|
|
|
autosomy (chromosomy autosomalne) - rozpocznij naukę
|
|
wszystkie chromosomy z wyjątkiem chromosomów płci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbiór bakterii, które zawierają różne cząsteczki DNA bez intronów należące do pełnego organizmu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbiór bakterii, zawierających różne fragmenty genomu jednego organizmu, które po złożeniu tworzą kompletny genom
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zespół populacji organizmów, żyjących na danym terenie w określonym czasie i powiązanych wzajemnymi zależnościami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zespół podobnych biocenoz, występujących na dużych obszarach. O zaliczeniu różnych obszarów do tego samego biomu decyduje podobieństwo cech zasiedlających je organizmów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
białko wytworzone w organizmie zmodyfikowanym genetycznie, stosowane do leczenia chorób człowieka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
całokształt procesów ewolucyjnych, które doprowadziły do powstania życia na Ziemi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przestrzeń, w której żyją organizmy, obejmująca dolną część atmosfery, powierzchniowe warstwy litosfery i prawie całą hydrosferę
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nieożywione środowisko życia organizmów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
cecha warunkowana przez allel dominujący. Ujawnia się zewnętrznie u homozygot dominujących i heterozygot
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
cecha uwarunkowana przez allel recesywny. Ujawnia się zewnętrznie tylko wtedy, gdy allelowi recesywnemu towarzyszy drugi allel recesywny, czyli u homozygot recesywnych
|
|
|
cecha sprzężona z płcią - rozpocznij naukę
|
|
cecha warunkowana przez gen lub geny zlokalizowane w chromosomach płci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kompleks składający się z kwasów nukleinowych i białek, tworzący chromosomy podczas podziału komórki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
struktury zbudowane z ciasno upakowanej chromatyny. W nich są zlokalizowane geny
|
|
|
chromosomy homologiczne - rozpocznij naukę
|
|
pary chromosomów, z których jeden pochodzi od matki, a drugi - od ojca. Charakteryzują się podobną budową i zawierają podobną informację genetyczną
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
chromosomy warunkujące płeć. W wypadku człowieka u kobiety są to dwa jednakowe chromosomy płci (XX), u mężczyzny - dwa różne (XY)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proces zachodzący podczas mejozy, w którego wyniku pojawiają się nowe kombinacje alleli genów rodzicielskich i powstają cztery typy gamet
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
grupa konsumentów (głównie bakterie i grzyby) rozkładających martwą materię organiczną na proste związki organiczne i nieorganiczne
|
|
|
DNA (kwas deoksyrybonukleinowy) - rozpocznij naukę
|
|
kwas nukleinowy stanowiący materiał genetyczny wszystkich organizmów i niektórych wirusów. Nośnik informacji genetycznej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
fragmenty genomu znajdujące się między genami
|
|
|
dobór naturalny (selekcja naturalna) - rozpocznij naukę
|
|
proces polegający na tym, że przeżywają i wydają na świat potomstwo osobniki najlepiej przystosowane do życia w danych warunkach środowiska; główny mechanizm ewolucji
|
|
|
dobór sztuczny (selekcja sztuczna) - rozpocznij naukę
|
|
proces polegający na świadomej, przeprowadzanej przez człowieka, selekcji osobników dopuszczanych do rozrodu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sposób dziedziczenia jednogenowego, w którym żaden z alleli nie dominuje w pełni nad drugim. W efekcie fenotyp heterozygoty jest inny od fenotypów homozygot
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sposób dziedziczenia jednogenowego, w którym jeden z alleli w pełni dominuje nad drugim allelem. W efekcie fenotyp heterozygoty jest taki sam jak fenotyp homozygoty dominującej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
forma oddziaływania antagonistycznego, w której drapieżnik atakuje, zabija i zjada ofiarę
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przypadkowe zmiany częstotliwości występowania alleli w puli genetycznej małej, izolowanej populacji
|
|
|
dywergencja (ewolucja rozbieżna) - rozpocznij naukę
|
|
powstawanie różnic pomiędzy blisko spokrewnionymi organizmami w związku z ich przystosowaniem się do funkcjonowania w różnych warunkach środowiska
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
naturalne zjawisko fizyczne, polegające na zatrzymaniu ciepła przez atmosferę Ziemi. Powstaje dzięki obecności gazów cieplarnianych, głównie dwutlenku węgla, metanu i pary wodnej, które zatrzymują ciepło emitowane przez rozgrzaną powierzchnię Ziemi, zapobiegając jego wypromieniowaniu w przestrzeń kosmiczną. Umożliwia to życie na naszej planecie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jednostka ekologiczna złożona z biocenozy i jej nieożywionego, fizycznego środowiska - biotopu, które wzajemnie na siebie oddziałują
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odcinek genu kodujący informację o kolejności aminokwasów w białku lub nukleotydów w RNA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
procesy prowadzące do odczytania informacji genetycznej zawartej w genie, czyli powstania kodowanego przez gen białka lub RNA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
technika rozdzielania cząsteczek (np. DNA, białek) w specjalnym, porowatym żelu pod wpływem pole elektrycznego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gatunek występujący tylko na niewielkich terenach, zwykle odizolowanych od innych
|
|
|
enzymy restrykcyjne (restryktazy) - rozpocznij naukę
|
|
enzymy z grupy endonukleaz, które katalizują rozcinanie dwuniciowego DNA w miejscu o określonej sekwencji (odpowiedniej dla danego enzymu)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zwiększanie żyzności zbiorników wodnych w wyniku działalności człowieka (np. odprowadzania ścieków bogatych w związki fosforu i azotu). W efekcie następuje gwałtowny rozwój fitoplanktonu, który w powierzchniowej warstwie wód tworzy zakwity jego obumieranie i rozkład prowadzą do spadku ilości tlenu w wodzie, co powoduje wzrost śmiertelności wielu gatunków ryb i bezkręgowców
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proces stopniowych, kierunkowych i nieodwracalnych przekształceń organizmów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
cecha lub zespół cech orgaznimu, które są zależne od genotypu i środowiska
|
|
|
forma przejściowa (ogniwo pośrednie) - rozpocznij naukę
|
|
w ewolucji organizm łączący cechy dwóch różnych grup systematycznych, np. gadów i ptaków
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
grupa podobnych do siebie organizmów, zdolnych do krzyżowania się i wydawania płodnego potomstwa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gatunek obcy, który stanowi zagrożenie dla gatunków rodzimych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gatunek, który nie występuje naturalnie na danym terenie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podstawowa jednostka dziedziczności. Fragment cząsteczki DNA, który zawiera informacje potrzebne do wytworzenia cząsteczki białka lub RNA. Gdy białko składa się z więcej niż z jednego łańcucha polipeptydowego, informacja o każdym łańcuchu jest zawarta w innym genie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
materiał genetyczny organizmu, komórki, struktury komórkowej lub wirusa. U wszystkich organizmów jest zbudowany z DNA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zespół wszystkich genów organizmu; także - zapis alleli danego genu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
osobnik mający dwa różne allele danego genu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
narządy występujące u różnych gatunków, które pełnią odmienne funkcje, ale mają wspólne pochodzenie (np. kończyny przednie kręgowców)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
osobnik mający dwa jednakowe allele danego genu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
połączenie komplementarnych nici kwasów nukleinowych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wprowadzenie na dany teren gatunku obcego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odcinek genu, który nie pełni funkcji kodujących
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dziedzina genetyki. Jej techniki pozwalają na ingerowanie w materiał genetyczny organizmów w taki sposób, aby zmienić ich cechy dziedziczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
organizmy o identycznym genotypie, identyczne komórki lub identyczne cząsteczki DNA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proces otrzymywania klonów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sposób zapisu informacji genetycznej w DNA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sposób dziedziczenia jednogenowego, w którym dwa różne allele tego samego genu są równorzędne względem siebie. W efekcie u heterozygot oba białka kodowane przez te allele są wytwarzane jednocześnie i niezależnie od siebie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
trzy kolejne nukleotydy w DNA i mRNA, oznaczające jeden aminokwas w łańcuchu białka lub zatrzymanie syntezy białka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wzajemna ewolucja populacji dwóch lub większej liczby gatunków, powiązanych silnymi zależnościami ekologicznymi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zależność między osobnikami dwóch gatunków, która przynosi korzyści odobnikowi jednego gatunku, a nie wpływa w żaden sposób na osobnika drugiego gatunku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prawidłowość w łączeniu się zasad azotowych w kwasach nukleinowych. W DNA adenina zawsze łączy się z tyminą (A-T), a guanina z cytozyną (G-C). W RNA adenina łączy się z uracylem (A-U), a guanina z cytozyną (G-C)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rodzaj oddziaływania antagonistycznego, w którym osobniki tego samego gatunku lub różnych gatunków rywalizują ze sobą o zasoby środowiska
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
organizmy cudzożywne, które odżywiają się innymi organizmami
|
|
|
konwergencja (ewolucja zbieżna) - rozpocznij naukę
|
|
upodabnianie się organizmów niespokrewnionych ze sobą pod wpływem tych samych lub podobnych warunków środowiska
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
całkowita liczba osobników tworzących populację
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
klasa enzymów katalizujących łączenie dwóch cząsteczek z wykorzystaniem ATP. Ligazy DNA uczestniczą w łączeniu nici DNA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
typ łańcucha troficznego, który rozpoczyna się od destruentów (konsumentów pierwszego rzędu), jego kolejne ogniwa stanowią konsumenci II rzędu i następnych rzędów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
typ łańcucha troficznego, który rozpoczyna się od producentów, a jego kolejne ogniwa stanowią konsumenci II rzędu oraz następnych rzędów
|
|
|
łańcuch troficzny (łańcuch pokarmowy) - rozpocznij naukę
|
|
ciąg organizmów, z których każdy jest zjadany przez następny organizm. Zwykle składa się z czterech lub pięciu organizmów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
symbioza grzybów z korzeniami roslin, np. niektórych drzew
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
płytka zawierająca tysiące sond molekularnych ułożonych w regularny sposób, stosowana w diagnostyce molekularnej chorób
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sposób klonowania roślin, który polega na otrzymywaniu wielu identycznych roślin potomnych z fragmentów rośliny macierzystej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
upodabnianie się niektórych gatunków zwierząt barwą lub kształtem do otoczenia, zwiększając szanse przeżycia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
upodabnianie się niektórych gatunków zwierząt do innych, zwiększające szanse przeżycia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w genetyce: nagła, skokowa i dziedziczna zmiana w materiale genetycznym. Mutacja genowa oznacza zmianę dotyczącą struktury genu. Mutacje genowe dzieli się na substytucje, delecje i insercje. Mutacja chromosomowa (aberracja chromosomowa) oznacza zmianę dotyczącą struktury lub liczby chromosomów. Wyróżnia się mutacje chromosomowe strukturalne (inwersja, translokacja, duplikacja i delecja) i liczbowe (aneuploidie i poliploidie)
|
|
|
mutagen (czynnik mutagenny) - rozpocznij naukę
|
|
czynnik fizyczny, chemiczny lub biologiczny wywołujący mutację
|
|
|
mutualizm fakultatywny (protokooperacja) - rozpocznij naukę
|
|
oddziaływanie między osobnikami dwóch gatunków przynoszące korzyści każdemu z nich. Zależność ta nie jest niezbędna do przeżycia osobników i może występować okresowo
|
|
|
mutualizm obligatoryjny (symbioza) - rozpocznij naukę
|
|
związek między osobnikami, przynoszący korzyści każdemu z nich i konieczny do ich przeżycia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wszystkie wymagania niezbędne do życia danego osobnika lub gatunku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podstawowy element budujący DNA i RNA. Składa się z reszty kwasu fosforowego, cukru - deoksyrybozy (DNA) lub rybozy (RNA) - i jednej z zasad azotowych - adeniny, guaniny, cytozyny, tyminy (tylko w DNA) lub uracylu (tylko w RNA)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
związek, który powstaje w połączenia zasady azotowej (adeniny, guaniny, cytozyny, tyminy lub uracylu) z cząsteczką cukru (deoksyrybozy lub rybozy)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
struktura powstała w wyniku rozplecenia DNA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
występujący u bakterii zespół genów, podlegających wspólnej regulacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
organizm zmodyfikowany genetycznie, zawierający gen pochodzący od innego gatunku
|
|
|
organizm zmodyfikowany genetycznie (GMO) - rozpocznij naukę
|
|
organizm, którego cechy dziedziczne zostały zmienione wskutek ingerencji w jego materiał genetyczny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rodzaj oddziaływania antagonistycznego, w którym jeden organizm, nazywany pasożytem, żyje kosztem drugiego organizmu, nazywanego żywicielem
|
|
|
PCR (łańcuchowa reakcja polimerazy) - rozpocznij naukę
|
|
technika powielania fragmentu DNA bez udziału komórek (w probówce), za pomocą polimerazy DNA. Umożliwia otrzymywanie dużej liczby kopii wybranego fragmentu DNA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
graficzne przedstawienie struktury ekosystemu, w którym pierwszy poziom stanowią producenci, a następne poziomy konsumenci I rzędu i następnych rzędów. Może obrazować liczbę organizmów, ich masę lub ilość energii zgromadzonej na każdym poziomie troficznym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zjawisko, w którego wyniku pod wpływem jednego genu, tzw. genu plejotropowego, ujawnia się wiele cech fenotypowych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
enzymy, które katalizują syntezę nici komplementarnej na matrycy pojedynczej nici kwasu nukleinowego. Wyróżnia się polimerazy DNA, biorące udział w syntezie DNA, oraz polimerazy RNA, biorące udział w syntezie RNA. W obu wypadkach matrycą może być nić DNA lub RNA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
więcej niż jeden rybosom połączony z jedną cząsteczką mRNA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zespół osobników jednego gatunku zamieszkujący określony teren w tym samym czasie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
organizmy, głównie rośliny zielone, wytwarzające związki organiczne w procesie fotosyntezy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ilość materii organicznej lub zmagazynowanej energii wytworzona w ekosystemie przez producentów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
produkt zawierający organizmy zmodyfikowane genetycznie lub ich fragmenty
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbiór wybranych sekwencji DNA, pozwalający na identyfikację danej osoby
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gen warunkujący prawidłowy przebieg podziałów komórkowych
|
|
|
przeciwciała monoklonalne - rozpocznij naukę
|
|
otrzymywane sztucznie przeciwciała, które mają identyczną swoistość. Są stosowane m.in. w medycynie jako biofarmaceutyki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
suma alleli wszystkich genów wszystkich osobników wchodzących w skład populacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rozdzielenie się grupy organizmów pochodzącej od wspólnego przodka na liczne, zróżnicowane linie rozwojowe wskutek konieczności dostosowania się do odmiennych warunków środowiska
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
seria kodonów w sekwencji DNA, rozpoczynająca się od kodonu START, a kończąca się kodonem STOP
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proces prowadzący do powstania nowych układów alleli genów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1. gatunek, którego obszar występowania jest zwykle dużo mniejszy niż w ubiegłych epokach; 2. gatunek należący do grupy systematycznej, która dawniej była mocno zróżnicowana, natomiast obecnie liczy niewiele gatunków 3. tzw. żywa skamieniałość, gatunek który nie uległ zmianie od milionów lat
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proces powielania DNA, prowadzący do powstania dwóch cząsteczek DNA identycznych z cząsteczką wyjściową. Każda z cząsteczek potomnych składa się z jednej nici starej i jednej nici dosyntetyzowanej. Z tego względu replikację DNA określa się jako półzachowawczą lub semikonserwatywną
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powtórne umieszczenie osobników danego gatunku w miejscu, w miejscu w którym ten gatunek wyginął
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
działania ochronne mające na celu, odtworzenie gatunku w sytuacji, gdy jego populacja jest zbyt mała
|
|
|
RNA (kwas rybonukleinowy) - rozpocznij naukę
|
|
kwas nukleinowy uczestniczący bezpośrednio bądź pośrednio w odczytywaniu informacji genetycznej. U RNA wirusów stanowi on nośnik informacji genetycznej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rodzaj oddziaływania antagonistycznego, w którym roślinożerca zjada roślinę (zwykle tylko jej niektóre części)
|
|
|
różnorodność biologiczna (bioróżnorodność) - rozpocznij naukę
|
|
bogactwo form życia na Ziemi. Wyróżnia się: różnorodność genetyczną (wewnątrzgatunkową), różnorodność gatunkową oraz różnorodność ekosystemową (biocenotyczną)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
cząsteczka RNA pełniąca funkcję kataliczną
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ustalanie kolejności nukleotydów w DNA (sekwencji)
|
|
|
sieć pokarmowa (sieć troficzna) - rozpocznij naukę
|
|
wzajemne zależności pokarmowe między organizmami w ekosystemie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przestrzeń fizyczna, w której występuje dany organizm
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proces wycinania i usuwania intronów oraz łączenia że sobą eksonów, zachodzący podczas modyfikacji potrankrypcyjnej pre-mRNA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
krótki, sztucznie utworzony, jednoniciowy fragment kwasu nukleinowego, umożliwiający odszukanie określonego genu w materiale genetycznym dzięki dołączonemu do niego znacznikowi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proces powstawania nowych gatunków. Może zachodzić na skutek rozdzielenia populacji jednego gatunku barierą geograficzną (specjacja allopatryczna) lub wykształcenia się mechanizmu izolacji rozrodczej (specjacja sympatryczna)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proces ciągłych, kierunkowych zmian, które prowadzą do stopniowego przekształcania się ekosystemów. Wyróżnia się sukcesję pierwotną która zachodzi na obszarze dotychczas niezajętym przez żadną biocenozę, oraz sukcesję wtórną, która zachodzi na obszarze zajętym wcześniej przez biocenozę, która została zniszczona
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
narządy słabo wykształcone, częściowo lub całkowicie niefunkcjonujące i uwstecznione w porównaniu z odpowiadającymi im narządami występującymi u ewolucyjnych przodków
|
|
|
szczepionki rekombinowane - rozpocznij naukę
|
|
szczepionki wytwarzane za pomocą organizmów transgenicznych, zawierające białko patogenu zdolne do wywołania reakcji odpornościowej organizmu człowieka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
enzym kontrolujący długość zakończeń (telomerów) w chromosomach
|
|
|
telomery (sekwencje telomerowe) - rozpocznij naukę
|
|
wielokrotnie powtórzone kilkunukleotydowe odcinki DNA o takiej samej sekwencji, znajdujące się na końcach chromosomów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
metoda leczenia, polegająca na wprowadzeniu do komórek pacjenta prawidłowo funkcjonującej wersji uszkodzonego genu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zdolność organizmów do przystosowania się do zmian czynników środowiska
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przepisywanie informacji genetycznej z DNA na RNA; synteza RNA. Jeden z etapów ekspresji genu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tłumaczenie sekwencji nukleotydów w mRNA na sekwencję aminokwasów w łańcuchu polipeptydowym; synteza białka. Jeden z etapów ekspresji genu
|
|
|
transformacja genetyczna - rozpocznij naukę
|
|
proces wprowadzania obecnego DNA do komórki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1. w biotechnologii: plazmid, sztuczny chromosom, wirus lub bakteria stosowane do wprowadzenia obcego DNA do komórki; 2. w ekologii: organizm, który uczestniczy w przenoszeniu pasożyta z jednego osobnika na drugiego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obszar, w którym cząsteczka DNA ulega rozpleceniu w trakcie replikacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
liczna osobników danej populacji przypadająca na jednostkę powierzchni lub objętości zajmowanego przez nie obszaru
|
|
|
zakres tolerancji ekologicznej - rozpocznij naukę
|
|
zakres zmienności czynnika, w którego obrębie organizm jest zdolny utrzymywać wszystkie procesy życiowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zróżnicowanie cech osobników w obrębie jednego gatunku. Wyróżnia się zmienność genetyczną, która jest uwarunkowana czynnikami genetycznymi, i zmienność środowiskową (fluktuacyjną, modyfikacyjną), która jest uwarunkowana warunkami środowiskowymi
|
|
|