Pytanie |
Odpowiedź |
Co znaczy słowo “teologia” dla Platona? rozpocznij naukę
|
|
To jest dziedzina układania mitów o Bogach, które mają oddawać jaki (jacy) Bóg (Bogowie) naprawdę jest (są). Wzorce postepowania Bogów.
|
|
|
Dlaczego Platon chce “cenzury” opowiadań o bogach, co postuluje z nich usunąć? rozpocznij naukę
|
|
Każdy Bóg jest dobry, niezmienny i prawdomówny. Stąd domaga się cenzury dla tych mitów, w których bogowie dopuszczają się zła, zmieniają się (swoje decyzje), bądź okłamują człowieka.
|
|
|
Na czym polega “demitologizacja” teologii w ujęciu Platona? rozpocznij naukę
|
|
Teologia, w ujęciu Platona, powinna przestać być dziedziną opowieści o Bogach (będących przenośniami, bądź nie) nieskrępowanych niczym innym poza wyobraźnią, lecz mówić dokładnie jacy bogowie są.
|
|
|
Porównać terminy mit i logos (μύθος i λογος) rozpocznij naukę
|
|
a. Mit - twór poetów, ukazujący wydarzenia zbawcze. b. Logos - prawda, pokazuje jacy bogowie są naprawdę. Mit zawsze musi być zgodny z Logosem, by mogło dojść weryfikację.
|
|
|
Jaki podział nauk zaproponował Arystoteles? rozpocznij naukę
|
|
Wytwórcze - nauka inżynieryjna, tworzenie rzeczy. Praktyczne - medycyna, edukacja, etyka. Teoretyczne - matematyka, fizyka, teologia. Różnią się w zależności pod kątem: zmienność - niezmienność; oddzielność - nieodzielność.
|
|
|
Określ relację między naukami w ujęciu Arystotelesa, uwzględniając rodzaje bytów będących przedmiotem ich badań, tj. oddzielne i nieruchome. rozpocznij naukę
|
|
Fizyka zajmuje się rzeczami istniejącymi oddzielnie i będącymi w ruchu. Matematyka zajmuje się rzeczami nieruchomymi i nieistniejącymi oddzielnie, ucieleśnionymi w materii. Teologia bytami oddzielonymi (istn. same) i nieruchomymi (całość istnienia).
|
|
|
Co to jest nauka pierwsza i co jest jej przedmiotem? rozpocznij naukę
|
|
To metafizyka. Bada byty oddzielone i nieruchome. Bada byt jako byt - jego istotę i atrybuty.
|
|
|
Jakie jest miejsce teologii w stosunku do innych nauk? rozpocznij naukę
|
|
Teologia jest przed innymi naukami.
|
|
|
Jak można rozumieć pojęcie substancji nieruchomej? rozpocznij naukę
|
|
Tą substancją jest Bóg. W Nim możliwy jest ruch, ale On nie może się poruszac, bo obejmuje wszystko.
|
|
|
Jakie rozbieżności w poglądach na temat wiary występują już za czasów Orygenesa? rozpocznij naukę
|
|
W poglądach na temat Pana Jezusa Chrystusa i Ducha Świętego i w kwestii nauki o stworzeniach [świętych Mocach i Potęgach – aniołach?]
|
|
|
Dlaczego Orygenes postanawia określić regułę wiary? rozpocznij naukę
|
|
Aby nie było różnic w kwestiach zasadniczych i pobocznych, w które wierzą Chrześc. Aby przekazywać tę naukę, którą się przejęło od apostołów.
|
|
|
Gdzie, zdaniem Orygenesa, należy poszukiwać prawdy a gdzie zaniechać tych poszukiwań? rozpocznij naukę
|
|
U Syna Bożego, w tradycji kościelnej, niezmienionej, przekazywanej przez Kościół od Apostołów. Nie zaś u wszystkich innych, którzy głoszą co innego niż Tradycja.
|
|
|
Jak Orygenes rozróżnia prawdy przekazane przez apostołów? rozpocznij naukę
|
|
Niezbędne, przekazane przez Apostołów w sposób zrozumiały dla wszystkich, oraz takie, o których istnieniu tylko powiedzieli, przemilczeli zaś ich pochodzenie i sposób istnienia, aby inni (do tego powołani) to uczynili.
|
|
|
Jaka jest rola Ducha Świętego w badaniu Bożej wiedzy? rozpocznij naukę
|
|
Jego łaska jest potrzebna, aby uzasadnić prawdy niezbędne, obdarza łaską wymowy, wiedzy i mądrości.
|
|
|
Czym jest dla Orygenesa teologia, kim są dla niego teolodzy? rozpocznij naukę
|
|
Głoszeniem wiary w Chrystusa - Teologia zajmuje się Objawieniem, (Pismo i Tradycja), przekazywanym od Apostołów w niezmienionej formie. To ci, którzy pod asystencją Ducha Świętego, chcą zgłębiać prawdy wiary, które Apostołowie pozostawili do dookreślania
|
|
|
Sobór Jerozolimski - Wyróżnić główne elementy strukturalne tekstu świadczące o tym, że mamy do czynienia z Soborem rozpocznij naukę
|
|
Problem dyskutowany w gronie Apostołów i Starszych Kościoła Jerozolimskiego. Przewodnictwo Piotra, jego obecność. Wspólna decyzja (powszechna): Apostołowie, Starsi, cały Kościół. Duch Święty i MY. Oddali list – uroczyste podanie do wierzenia, proklamacja.
|
|
|
Sobór Jerozolimski- Czy w tekście występuje wyraźne powoływanie się na jakiegoś typu autorytet? rozpocznij naukę
|
|
Apostołowie i Starsi – zalążek nauczycielskiego urzędu Kościoła. Piotr: Wiecie, bracia, że Bóg już dawno wybrał mnie spośród was... Autorytet PŚ oraz tradycji. Duch Święty i my, autorytet Kościoła pochodzi od asystencji Ducha Świętego.
|
|
|
Czy sobór Jerozolimski definiuje jakiś dogmat? rozpocznij naukę
|
|
Wierzymy przecież, że będziemy zbawieni przez łaskę Pana Jezusa, dogmat soteriologiczny-charytologiczny, sformułowany przez papieża Piotra, ex cathedra, na soborze zerowym, przy zgromadzeniu biskupów, autorytet władzy kluczy
|
|
|
Czy gdzieś w PŚ występuje słowo dogmat? rozpocznij naukę
|
|
Sens prawa świeckiego, rozporządzenie władzy. Łk 2, 1. Znaczenie prawne w sensie ST, prawa religijnego, mojżeszowego; Ef 2, 14c-15a. Dogmata=postanowienia powzięte podczas soboru jerozolimskiego wszystkie postanowienia jurydyczne i dogmatyczne Dz 16, 4
|
|
|
Czy dogmat oznacza w tych miejscach to samo co współcześnie? rozpocznij naukę
|
|
Dawniej: rozporządzenie, zarządzenie, postanowienie [sigla supra vide]. Dziś: prawda wiary objawiona przez Boga i podana przez Kościół ludziom do wierzenia.
|
|
|
Czy można mówić o pewnej ewolucji znaczeniowej słowa dogmat w ramach Nowego Testamentu? rozpocznij naukę
|
|
U Łukasza jest to tylko dekret-rozporządzenie prawne, w Efezjan 2 Przykazania są wyrażane poprzez dogmaty. Zaś w Dziejach 16, 4: oznacza postanowienia podjęte wspólnie przez Apostołów.
|
|
|
Gdzie pierwszy raz pojawia się dogmat w sensie nauki/doktryny? rozpocznij naukę
|
|
List do Diogeneta, Istotą dogmatu jest nauka (doktryna), oparta na autorytecie osoby, która ją głosi. Chrześcijanie nie różnią się od innych- zachowaniem powinni głosić Chrystusa, wyróżniają się pod względem tego, czego nie widać.
|
|
|
W jakim sensie używa słowa dogmat Tertulian? rozpocznij naukę
|
|
Apologetyk: Słowo dogma pojawia się w sensie nauki doktrynalnej. Dekret dotyczący kwestii wiary regulowany poprzez senat. Prawo zadekretowane - Euzebiusz. De anima: nauka dotycząca wiary, lecz niekoniecznie ortodoksyjna.
|
|
|
Jaki sens słowu dogmat nadaje Orygenes? rozpocznij naukę
|
|
Aspekt nauki chrześcijańskiej, nauki obowiązującej
|
|
|
Jakiego misterium znak i typ zawierają w sobie zdaniem Teofila ciała niebieskie? rozpocznij naukę
|
|
Słońce jest typem Boga a księżyc człowieka. Bóg przewyższa człowieka jak słońce księżyc. Bóg jest niezmienny, stały zaś człowiek: traci moc i odradza się, jak fazy księżyca, co ma też w sobie: Wzór przyszłego zmartwychwstania
|
|
|
W jakim kontekście pojawia się słowo „Trójca” w dziele Teofil do Autolyka rozpocznij naukę
|
|
Trinitatis: stworzenie świata: Bóg- ojciec, Jego słowo, rozum- Syn, Jego Mądrość- DŚ. Kontekst 3 pierwszych dni przed stworzeniem ciał świecących, czwarty jest typem człowieka. Nie było „osoby” w Trójcy Świętej. Trójca wspomniana a potem człowiek jako 4!
|
|
|
Czy można mówić o pełnej trynitarnej świadomości tego autora? (Teofil do Autolyka) rozpocznij naukę
|
|
Nie ma tu osobowego traktowania każdej z osób Trójcy, lecz jest: Bóg, jego Słowo i Mądrość. Nie pada określenia Trójca Święta, Pierwszy krok chrześcijański do rozumienia trójjedynego Boga, jest tu jednak wyróżnienie porządku trójcy, w Jedynym Bogu.
|
|
|
Czy monarchianizm jest ortodoksją czy herezją? rozpocznij naukę
|
|
Monarchianizm jako herezja głosi, że: Jednowładztwo Boga-Zbawiciela, który stał się człowiekiem i umarł na krzyżu. Jeden Bóg na różne sposoby, nie ma rozróżnienia na osoby Boskie. Tylko Ojciec.
|
|
|
Jak Tertulian, broniąc jedności Boga, mówi o Trójcy? rozpocznij naukę
|
|
Porównuje Trójcę do słońca, światła i ciepła. Nie ma rozdzielności, jest różność. W T. są trzy formy, ale jedna niepodz. substancja. Syn jest różny, ale nie rozdzielny. Ojciec -całością substancji, Syn pochodzącą z niej porcją, podobnie też Duch.
|
|
|
Gdzie Tertulian wyraźnie odróżnia Ojca i Syna jako dwie Osoby? rozpocznij naukę
|
|
Apologetyk - Korzysta z Ewangelii Jana, Psalmu i listu Pawła. Będę uważał Słońce i jego promień za dwie formy jednej i niepodzielnej substancji.
|
|
|
Dlaczego Tertulian twierdzi, że Bóg jest nie tylko duchem, ale i ciałem rozpocznij naukę
|
|
Substancja Boga jest duchowo-cielesna. Jest ona szczególnego rodzaju i jest różna od ciała materialnego, ale zachowuje pewne cechy ciała w ogóle (tj. rozciągłość). Ojciec rozciąga substancję na Syna i Ducha Świętego.
|
|
|
Jak Tertulian różnicuje w Trójcy Trzy Osoby bez popadania w tryteizm? rozpocznij naukę
|
|
Są trzy hipostazy (osoby), mające jedną substancję. Inaczej: jedna istota, trzy formy. Rozróżnia w Trójcy: Ousia – substantia (natura) używana jest w sensie ogólnym. Hipostasis – persona (osoba) używana jest indywidualistycznie.
|
|
|
Jak Orygenes, w porównaniu z Tertulianem, odnosi się do kwestii cielesności Boga? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Dlaczego Orygenes określa Boga jako monadę (istotę niezłożoną)? rozpocznij naukę
|
|
Jest niecielesny, Jednią, Rozumem, Źródłem. Rozumem – nie potrzebuje przestrzeni materialnej, aby się poruszać i działać. Gdyby był złożony, można by mniemać, że elementy, które na niego się składają są wcześniejsze od niego.
|
|
|
Jak Orygenes argumentuje za odwiecznością Syna Bożego? rozpocznij naukę
|
|
Mądrość zOjciec zawsze był Ojcem, gdyby był moment, w którym nie zrodziłby Syna, nie byłby wtedy Ojcem. Wiekuiste jest to, co nie może przestać być tym czym jest. Syn jest odbiciem istoty Ojca, ogołocił samego siebie.
|
|
|
Orygenes twierdzi, że Mądrość, wcześniej identyfikowana z Synem, jest „stworzona”. Z drugiej strony, mówiąc o Duchu Świętym, relacjonuje, że nie znajduje w PŚ żadnego stwierdzenia, żeby był on stworzony. rozpocznij naukę
|
|
Nie jest to herezja, gdyż wg Orygenesa, to że Mądrość jest stworzona, nie oznacza, że był taki moment w którym, by jej nie było.:
|
|
|
O jakich dwóch podstawowych sektach (herezjach) mówi Atanazy na początku listu I? rozpocznij naukę
|
|
Arianizm – odrzucenie Trójcy Świętej, mówią, że Syn Boży bł stworzony – „był czas, gdy nie było Syna”. Duchoburstwo – odrzucają Bóstwo Ducha Świętego, mówiąc, że został stworzony i tylko stopniem godności, różni się od aniołów. Tworzą Diadę
|
|
|
Kim byli i na jakim zdaniu biblijnym bazowali tzw. Tropicy? rozpocznij naukę
|
|
Byli to duchoburcy, którzy charakteryzowali się zamiłowaniem do chwytu retorycznego, polegającego na zamianie wyrazów (trop). Tropicy bazowali na zdaniu z księgi Amosa - 4,13.
|
|
|
Jak Atanazy rozróżnia w PŚ ducha od Ducha Świętego? rozpocznij naukę
|
|
Duch Święty zawsze jest z przydawką: Boga, Ojca, Mój, samego Chrystusa, pochodzący ode Mnie, lub z rodzajnikiem – ściśle określony Duch: Święty, Paraklet, Duch Prawdy = Duch Syna.
|
|
|
Jakie różne znaczenia słowa duch, nie dotyczące Ducha Św. a figurujące w PŚ, wymienia Atanazy? rozpocznij naukę
|
|
Dusza ludzka, pneuma – spirytus = duch, ale też powiew, tchnienie, Duch jako idea (postępujemy w duchu prawdy), Duch świata
|
|
|
Jakie uprawnione tytuły, wg. Atanazego, PŚ przypisuje Duchowi Św.? rozpocznij naukę
|
|
Duch Boży, Duch Pański, Duch Ojca, Duch Syna, Duch Uświęciciel, Duch Pocieszyciel.
|
|
|
Do kogo nie można przyrównywać Ducha Św.? rozpocznij naukę
|
|
1) anioła, archanioła, ducha usługującego
|
|
|
Jak Atanazy odnosi się do kwestii niepodzielności Trójcy Św.? Jaka jest w tym kontekście prawidłowa interpretacja tzw. „grzechu przeciwko Duchowi Św.”? rozpocznij naukę
|
|
Święta i błogosławiona Trójca jest niepodzielna i stanowi wewnętrzną jedność. Mówiąc o Ojcu myślimy o Synu i Duchu, który jest w Synu. 2) Łaska pochodzi od Ojca i przez Syna dopełnia się w Duchu Świętym.
|
|
|
Jak Atanazy zwalcza próby antropomorfizacji pochodzeń w TŚ? Dlaczego Duch Św. nie może być określany mianem „Brata” Syna Bożego, albo Bóg Ojciec „Dziadkiem” Ducha Św.? rozpocznij naukę
|
|
Nie można narzucać cech ludzkich relacji na relację Trójcy Świętej. Bóg Ojciec nie jest ziemskim ojcem Chrystusa. Bóg Ojciec rodzi Syna, Syn też nie jest Ojcem. W Trójcy nie zachodzi relacja ziemskiego syna do ziemskiego ojca.
|
|
|
W jaki sposób Atanazy stara się zobrazować czytelnikom głębię i niepoznawalność Trójcy Św.? rozpocznij naukę
|
|
Ojciec to Światło Źródło; Syn to Blask Strumień; Duch to Oświecenie Woda; jeśli Bóg źródłem, to nie można twierdzić, że Źródło jest suche. Nie ma światła bez blasku, tak jak nie ma Ojca (Bóg) bez Syna (Słowo).
|
|
|
Na jaką podstawową charakterystykę Ducha Św., która znajdzie swoje odzwierciedlenie w Credo Nicejsko-Konstantynopolitańskim, zwraca uwagę Atanazy? rozpocznij naukę
|
|
Syn został posłany przez Ojca, Duch zaś został posłany przez Syna... - filoque
|
|
|