Pytanie |
Odpowiedź |
zaburzenia pamięci główny podział rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ilościowe (hiper, hipo, amnezja, ekmnezja)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
allo (zniekształcone) pseudo (rzekome)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
iluzje pamięciowe, kryptomnezje, złudzenia utożsamiające
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
konfabulacje, omamy pamięciowe
|
|
|
zaburzenia myślenia - treści rozpocznij naukę
|
|
urojenia, idee nadwartościowe, myśli natrętne(obsesje), automatyzmy psychiczne
|
|
|
zaburenia myślenia - toku rozpocznij naukę
|
|
myślenie patologiczne, myślenie magiczne, amiwalencja myślenia, myślenie dereistyczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
życzeniowe, oderwane od realności
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niedostosowane do nastroju
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pojedyńcze, mało rozbudowane syntymiczne albo katatymiczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
usystematyzowane, możliwe do zaistnienia, logiczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nieusystematyzowane, niemożliwe do zaistnienia, nieprawdopodobne, dziwaczne, oderwane
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niekonsekwentne, intensywnie wysycone emocjonalnie, pacjent ma poczucie aktywnego udziału w nich, przypominają marzenia senne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niespójne, zmiennej treści, dziwaczne, wypowiedzi są absurdalne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
urojenie o tym że ktoś jest prześladowany
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
urojenie że to co się dzieje wokół pacjenta odnosi się do niego
|
|
|
oddziaływania (owładnięcia, wpływu) rozpocznij naukę
|
|
urojenia związane z tym że ktoś oddziałuje na myśli i zachowanie pacjenta i je kontroluje
|
|
|
nasyłania/zbierania myśli rozpocznij naukę
|
|
urojenie oddziaływania/wpływu konkretnie nasyłania albo zabierania myśli pacjenta
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przekonanie że myśli pacjenta są słyszalne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przeświadczenie że osoby które pacjent zna to tak naprawdę podstawione osoby, które tylko wyglądają jak bliscy w zespole capgrasa i zespole fregoliego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zespół sozjii, w schizofrenii, otępieniu, po urazach głowy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wszystkie osoby to jedna i ta sama tylko zmienia wizerunek np mama jest nauczycielka i sprzedawczynią
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przekonanie fałszywe co do własnej osoby lub funkcjonowania organizmu np hipochondryczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
urojenia o ciężkiej chorobie pacjenta której nie ma
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przekonanie o ponadprzeciętnych zdolnościach cechach, wybitnych zdolnościach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
urojenia związane z myślami że ktoś ma ważną misje na świecie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
urojenia o byciu gorszym, pokrzywdzonym, bezwartościowym
|
|
|
winy/grzesznosci i kary urojenia rozpocznij naukę
|
|
urojenia zwiazane z tym że chory uważa że zasłużył na to wszystko co go spotkało
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przekonanie o nieistnieniu fragmentu ciała, lub nawet całego człowieka lub świata
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przekonanie o braku kasy i bankrutcwie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przeświadczenie ze ktoś o wyższym statusie społecznym jest w pacjencie zakochanym (bez podtekstu seksualnego)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
urojenia życzeniowe np pacjentka chce byc w ciazy i wydaje jej sie że w tej ciazy jest
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przekonanie że pacjent utracil wpływ na własną aktywnośc, włącznie z myślami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
myśli pojawiające się niezależnie od woli pacjenta, obsesyjne, o charakterze cierpienia, przykrej treści niezgodne z jego przekoanniami
|
|
|
Blokada/ zatamowanie/otamowanie rozpocznij naukę
|
|
dotychczas prawidłowy tok myślenia i wypowiedzi ulega zatrzymaniu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zaburzenie toku myślenia, przyspieszenie toku myślenia i wypowiedzi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
całkowity brak reakcji słownych pomimo zachet. mutyzm w odróżnieniu od alogii nie wynika ze zubożenia myślenia
|
|
|
perseweracje/stereotypie/iteracje rozpocznij naukę
|
|
powtarzanie wciąż tych samych słów, zdań, fragmentów zdań
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zaburzenie toku myślenia (zakresu, ilości) uczucie spotanicznie pojawiających się kolejnych myśli i wątków myślowych, co zakłóca tok wypowiedzi, który staje się nieskładny i chaotyczny
|
|
|
drobiazgowość/rozwlekłość rozpocznij naukę
|
|
zaburzenie struktury toku myślenia, rozpoczynanie kolejnych wątków i tematów w trakcie wypowiedzi, mimo że poprzedni nie został omówiony i zakończocny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zaburzenie struktury toku myślenia, odpowiadanie na pytania niepowiązanymi lub nieznacznie związanymi z treścią pytania.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zaburzenie struktury toku myślenia, powtarzanie ciągów słów które w jakiś sposób do siebie brzmią podobnie ale nie tworzą logicznej całości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zaburzenie struktury toku myślenia, automatyczne powtarzanie słów wypowiedzianych przez inną osobę
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zaburzenie struktury toku myślenia, sałata słowna, słowotok bez związków logicznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to poczucie uciążliwego nadmiaru myśli, które często zakłóca płynność wypowiedzi.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zubożenie myślenia, może dotyczyć ilości i jakości wypowiedzi. pacjent może mówić dużo ale nic z tego nie wynika bo w odróźnieniu od mutyzmu pacjent ma ograniczoną ilość myśli
|
|
|
myślenie paralogiczne(patologiczne?) rozpocznij naukę
|
|
brak logiczności w wypowiedziach, do objawów tego typu myślenia zaliczamy neologizmy, ambiwalencje, ambisentencje i metonimię
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zastępowanie jednej nazwy inną zbliżoną lub jakkolwiek powiązaną
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obecność sprzecznych myśli
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obecność sprzecznych wypowiedzi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pacjent łączy różne nieprawdopodobne zależności przyczynowo skutkowe np myślenie symboliczne
|
|
|
myślenie niekomunikatywne rozpocznij naukę
|
|
dereistyczne, autystyczne, odnoszące się do siebie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
komletnie oderwane od rzeczywistości, niezwykle dziwaczne, absurdalne, bazujące na filozofii zrozumiałej tylko dla samego pacjenta
|
|
|
myślenie niekomunikatywne autystyczne rozpocznij naukę
|
|
skupienie myśli na życiu wewnętrznym pacjenta
|
|
|
myślenie niekomunikatywne odnoszące do siebie rozpocznij naukę
|
|
interpretowanie każdej zasłyszanej przez pacjenta informacji jako nawiązującej do jego osoby
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nieprawidłowoście gramatyczne i zaburzenia toku, nieadekwatnie do pytań
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
chaotycznośc zaburzenia logiki nieskładność które utrudniają znacznie zrozumienia pacjenta mimo względnej poprawności gramatycznej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zmniejszone okazywanie uczuć lub kompletny jego brak
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zaburzenia emocji ze wzgl na wysycenie, nadmierne okazywanie uczuć w odniesieniu do zaistniałej sytuacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zgodne z nastrojem, zaburzenia emocji ze wzgl na wysycenie, zachowanie pacjenta, jego wypowiedzi i emocji tworzą spójny, harmonijny obraz
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zaburzenia emocji ze wzgl na wysycenie emocjonalne, reakcje uczuciowe zaskakujące dla zaistniałej sytuacji, do czynienia z niedostosowaniem afektu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zaburzenia emocji ze wzgl na wysycenie, życzeniowe przekształcenie przeżyć do którego dochodzi na podstawie nastawiania się na zajćie danego zdarzenia np odczuwanie wibrowania telefonu w trakcie oczekiwania na ważną rozmowę.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zaburzenie nastroju ze wzgl na typ, ciągły smutek, przygnębienia, niemożności czerpania przyjemności z życia. Charakterystyczny dla zaburzeń depresyjnych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zaburzenie nastroju ze wzgl na typ, nadmierna radość, nietypowe dla sytuacji, typowo w stanach maniakalnych. zalicza się też nastrój moriatyczny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wesołkowatość, nadmiernie podwyższony nastrój, skłonnośc do dowcipkowania, do beztroskiego podejścia
|
|
|
apatia, hipopatia, zobojętnienie uczuciowe rozpocznij naukę
|
|
zaburzenie ilościowe, kompletny brak przeżywania uczuć, lub zmniejszenie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
inaczej prymitywizacja, czyli przewaga przeżywania emocji związanych z zaspokajanieim podstawowych potrzeb biologicznych człowieka nad potrzebami wyższymi.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tendencja do utrzymywania się stanów emocjonalnych przez bardzo dlugi czas w niezmienionej lub niewiele zmienionej postaci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nieumiejętność odseparowania się, zdystanowania od zaistniałego stanu uczuciowego, które prowadzi do wikłania się wóżnorakie związki. irelacje
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
polega na zmienności nastroju z zaznaczoną łatwością w przechodzeniu od jednej skrajnej emocji do drugiej (od radości do rozpaczy)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest to nieumiejętnośc powstrzymywania gwałtownych reakcji, zarówno nacechowanych pozytywnie(wylewnośc uczuciowa) jak i negatywnie (agresja) (ojciec)
|
|
|
zaburzenia czynności motywacyjnych podział główny rozpocznij naukę
|
|
zaburzenia aktywności ruchowej, impulsywnej, złożonej
|
|
|
ilościowe zaburzenia aktywności ruchowej (możemy podzielić na) rozpocznij naukę
|
|
pobudzenie, spowolnienie, osłupienie
|
|
|
jakościowe zaburzenia aktywności ruchowej rozpocznij naukę
|
|
katapleksja, katatonia, katalepsja, stereotypie, manieryzmy, grymasy, posturyzmy, echopraksja, tiki
|
|
|
podział zaburzeń aktywności impulsywnej rozpocznij naukę
|
|
impulsywność podwyższona, zmniejszona, emocjonalna, popędowa, działaniia nawykowe, nawykowe unikanie, natrętne impulsy, paragnomen
|
|
|
zaburzenia aktywności złożonej ilościowe rozpocznij naukę
|
|
obniżenie, podwyższenie, osłupienie
|
|
|
jakościowe zaburzenia aktywności złożonej rozpocznij naukę
|
|
odhamowanie, negatywizm, automatyzm nakazowy, dezorganizacja, kompulsje
|
|
|
pobudzenie aktywności ruchowej rozpocznij naukę
|
|
agitacja polega na wzmożeniu aktywności ruchowej, któremu towarzyszy uczucie napiecia (niewielkie napięcie nazywamy niepokojem ruchowym)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zmniejszenie aktywności ruchowej łącznie z ograniczeniem tempa wypowiedzi i myślenia. podjęcie każdego działania chory uznaje za wymagające bardzo dużego wysiłku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
inaczej stupor, maksymalnie nasilone spowolnienie psychoruchowe któremu towarzyszy mutyzm i ograniczenie lub kompletny brak reaktywności na bodźce
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nagła utrata napięcia mięśniowego doprowadzająca do upadku (narkolepsja)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stan zwiększonego spoczynkowego napięcia który zanika podczas ruchów biernych i czynnych, jest typowa dla zespołu katatonicznego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
inaczej giętkość woskowata, czyli objaw polegający na możlowości długotrwałego utrzymania ciała lub jego części w ułożeniu nadanym przez inną osobę. towarzyszy mu zwiększone napięcie mięśniowe,
|
|
|
zespół katatoniczny składa się z rozpocznij naukę
|
|
katatoni, spowolnienia ruchowego (stupor) lub agitacja oraz katalepsja
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wielokrotne powtarzanie tych samych ruchów, które zachowują pozory celowości, jednak ich wykonywanie jest pozbawione sensu.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ruchy uporczywie powtarzane, jednak wybitnie dziwaczne i niezrozumiałe dla otoczenia jak podawanie ręki każdej napotkanej osobie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dziwaczna, nieadekwatna do sytuacji mimika
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przyjmowanie nietypowych dziwacznych i niewygodnych pozycji ciała
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powtarzanie ruchów wykonywanych przez inne osoby
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nagłe, niekontrolowane, nierytmiczne skurcze mięśni, ktore w odróżineniu od powyższych zaburzeń, nie cechują się dziwacznością, mogą dotyczyć pojedyńczego mięśnia jak i grup
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
impulsem do działania są tutaj stany emocjonalne, których doświadczanie w stanie normy nie prowadzi do aż tak gwałtownych i nasielonych reakcji, jak w przypadku tego zaburzenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zaburzenie aktywności impulsywnej w praktyce psychiatrycznej, wynika z biologicznie uwarunkowanych popędów, które mają na calu utrzymanie jednostki przy życiu a także przedłużenie gatunku, zaburzenia łaknienia, pragnienie snu i popędu płciowego.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
unikanie narażenia na konkretne sytuacje, które wynika z istnienia specyficznej fobii. efekt lęku antycypacyjnego, czyli lęku przed samą możlowością narażenia na źródło faktycznego lęku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powtarzające się impulsy do działania, które sa niezgodne z przekonaniami, poglądami i naturą pacjenta, dlatego też są źródłem lęku cierpienia iwew. napięcia jednak najczęściej nie dochodzi do ich realizacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
działanie impulsywne nagłe, niespodziewane, bez zaistnienia konktretnego stanu motywacyjnego, uznawany za zwiastun psychozy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
generalnie do zaburzeń aktywności ruchowej, jednak biorąc pod uwagę że aktywnośćc złożona jest nierozłącznie powiązana z aktywnością ruchową, tak znaczne jej ograniczenie jak w przypadku stuporu sprawia że aktywność złożona jest niemożliwa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyróżniamy bierny i czynny - bierny opór przed spełnieniem jakiegoś polecenia, czynny aktywne działanie uniemożliwiające wykonanie danej czynności lub wręcz zachowania do niej przeciwne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
automatyczne bezmyślne poddawanie się poleceniom nawet absurdalnym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
brak zdolności do takiego zaplanowania danej czynności, aby była możliwość jej odpowiedniej realizacji. działania pacjenta są chaotyczne, pacjent zagubiony, niepewny, często nie jest w stanie poradzić z podstawowymi aktywnościami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
natrętne czynności, od których pacjent nie jest w stanie sie powstrzymać że ma poczucie braku sensu w ich wykonywaniu. celem jest zmniejszenie lęku, który pojawia się na myśl o zaniechaniu czynności.
|
|
|
apraksja w ch. alzheimera rozpocznij naukę
|
|
brak umiejętności wykonywania prostych celowych ruchów
|
|
|
zespół depresyjny - objawy osiowe rozpocznij naukę
|
|
obniżenie nastroju, zmniejszenie energii lub zwiekszona męczliwość, anhedonia
|
|
|
zespół depresyjny inne objawy rozpocznij naukę
|
|
zaburzenia koncentracji, zaburzenia snu i apetytu, pobudzenie lub zahamowanie ruchowe, myśli i tendencje samobojcze, zaburzenia poznawcze, nieuzasadnione poczucie winy, lęk
|
|
|
zespół maniakalny - objawy osiowe rozpocznij naukę
|
|
podwyż. nastroju/draźliwości/ napędu/ niepokoju fizycznego/ przyspieszenie toku myślenia
|
|
|
zespół paranoidalny(urojeniowo-omamowy) rozpocznij naukę
|
|
nieusystematyzowane urojenia i halucynacje lub psudohalucynacje. dodatkowo zaburzenia funkcjonowania, zmiany struktur osobowości i formalne zaburzenia myślenia
|
|
|
zespół paranoiczny(paranoja, obłęd) rozpocznij naukę
|
|
urojenia usystematyzowane, pozbawione elementu dziwaczności i motywują pacjenta do konsekwentnego działania ukierunkowanego treścią urojeń. brak omamów, zaburzeń funkcjonowania, zmiany struktur osobowości i formalnych zaburzeń myślenia.
|
|
|
zespół parafreniczny (parafrenia) rozpocznij naukę
|
|
stan pośredni między paranoidalnym i paranoicznym. Zaburzenia funkcjonowania, ale brak zmiany struktur osobowości i formalnych zaburzeń myślenia.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
spowolnieniu lub pobudzeniu ruchowemu towarzyszą jakościowe zaburzenia aktywności ruchowej i złożonej - katalepsja, negatywizm, zastyganie, automatyzm nakazowy, objawy"echo"
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zaburzenia funkcji poznawczycj pamięcie myślenia abstrakcyjnego planowania i organizowania, zaburzenia kontroli emocji lub zmiana zachowań społecznych.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
charakteryzuje się zaburzeniami pamięci, dotyczącymi pamięci świeżej i dawnej. Zespół Milner i korsakowa
|
|
|
ilościowe zaburzenia świadomości rozpocznij naukę
|
|
senność patologiczna(sommnolentia), stan przedśpiączkowy, śpiączka
|
|
|
jakościowe zaburzenia świadomości rozpocznij naukę
|
|
przymglenie, zmącenie, zwężenie świadomości.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w ciągu dnia niezależnie od rytmu dobowego pojawiają się stany zwiekszonej senności wraz zapadaniem w sen, z którego można chorego wybudzić silnymi bodźcami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
chory w głębokim śnie, reaguje na silne bodźce jednak pod ich wpływem nie wybudza się.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kompletna utrata przytomności z zanikiem reaktywności
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niewyraźny odbiór rzeczywistości, porównywanego do widzenia jak przez mgłę, zaburzone orientacja allopsychiczna głównie.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nasilona forma przymglenia, w rzeczywistości ulega znacznemu zniekształceniu co niesie ze sobą częstsze występowanie iluzji, omamów urojeniowej interpretacji a kontakt z pacjentem jest utrudniony
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odbieranie otoczenia w tym zaburzeniu jest porównywane do spoglądania przez dziurke od klucza, utrudniony okntakt z otoczeniem auto i allopsychiczne zaburzenie. po epizodzie mamy do czynienia z niepamięcią wsteczną całkowitą.
|
|
|
zespół pomroczny - zamroczeniowy rozpocznij naukę
|
|
występują zaburzenia orientacji głównie allopsychicznej, nietypowe dla danej osoby zachowania zmiany osobowośći. zwężenie swiadomości. po ustapieniu stanu jest całkowita lub prawie całkowita niepamięć.
|
|
|
zespół majaczeniowy objawy typowe rozpocznij naukę
|
|
przymglenie, zaburzenia pamięci, dezorientacja allopsychiczna, zaburzenia aktywności psychoruchowej, zaburzenia cyklu sen-czuwanie.
|
|
|