Gramatyka 2

 0    103 fiszki    Sylwia Handzlik
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie Odpowiedź
Jaką partykułę używamy przy czasownikach potencjalnych (móc)?
rozpocznij naukę
Albo を albo が. Wyjątkiem jest czasownik する-できる, z którym używamy が。
Formalne wyrażenia 'musieć'
rozpocznij naukę
しなければなりません/ しなければいけません/ しなきゃいけません
Nieformalne wyrażenia 'musieć'
rozpocznij naukę
しなきゃ/ しなくちゃ/ しないと (czasem + いけない)
Co używamy zamiast ので i から, kiedy chcemy podać powód dwóch lub więcej rzeczy?
rozpocznij naukę
Uwielbiam lekcje japońskiego, bo japoński jest interesujący, a nauczyciel jest dobry.
rozpocznij naukę
日本語はおもしろいし、先生はいいし、私は日本語の授業が大好きです。
Jak czas tworzymy z し?
rozpocznij naukę
krótka forma, przy czasie teraźniejszym przymiotniki な i rzeczowniki występują z だ。
Wygląda na... smaczne/ dobre/ zdrowe
rozpocznij naukę
おいしいーおいしそうです、いいーよさそうであう、元気ー元気そうで会う。
Książka nie wygląda na trudną.
rozpocznij naukę
この本は難しくなさそうです。(lub この本は難しそうじゃないです。)
spróbować coś zrobić
rozpocznij naukę
て+みる
Spróbowalem zapytać japońskiego przyjaciela.
rozpocznij naukę
日本人の友達に聞いてみました。
przedstawia coś pozytywnego
rozpocznij naukę
なら (np.チリならいったことがありますが、ブラジルはいったことがありません。)
dwa razy w roku
rozpocznij naukę
いちねんににかい(一年に二回)
raz w miesiącu
rozpocznij naukę
いっかげつにいっかい(一か月に一回)
Isshukan Nisankai (trzy razy w tygodniu)
rozpocznij naukę
いっしゅうかんにさんかい(一週間に三回)
Ja chcę X
rozpocznij naukę
私は Xが ほしい
Ktoś chce X
rozpocznij naukę
personは Xを(!) ほしがっています (ほしがる)
prawdopodobnie
rozpocznij naukę
verb short form + かもしれません (! bez な przy przymiornikach i rzsczownikach)
odbiorca daje nadawcy
rozpocznij naukę
(giver)は/が (recipient)に あげる/くれる
odbiorca dostaje od nadawcy
rozpocznij naukę
(recipient)は/が (giver)に/から もらう
rekomendacja, narzucanie czegos, czasem ma charakter krytykujacy
rozpocznij naukę
(krotka forma czas przeszly)たらどうですか
Dlaczego nie uczysz się więcej?
rozpocznij naukę
もっと勉強したらどうですか。
Przyszło AŻ dwudziestu uczniów.
rozpocznij naukę
学生が二十人も来ました。
Mamy TYLKO dwa komputery.
rozpocznij naukę
パソコンが二台(にだい)しかありません。
Co to violitional form?
rozpocznij naukę
mniej formalna wersja ましょう
Odmiana violitional form w slowach: 食べる、行く、話す、買う、泳ぐ、待つ、取る、くる、する
rozpocznij naukę
食べよう、行こう、話そう、買おう、泳ごう、待とう、取ろう、こよう、しよう
Chodźmy dziś wieczorem gdzieś zjeść.
rozpocznij naukę
今晩、どこかに食べに行こう。
Jak tworzymy zdania mówiąc o naszych planach, decyzjach, determinacjach?
rozpocznij naukę
violitional form + と思っています(decyzja podjęta wczesniej) / と思います(decyzja podjęta na miejscu)
Zdecydowałem, że będę uczyć się japońskiego. (decyzja zaplanowana)
rozpocznij naukę
日本語を勉強しようと思っています。
Zdecydowałem, że będę uczyć się japońskiego (decyzja spontaniczna, na miejscu)
rozpocznij naukę
日本語を勉強しようと思います。
czasownik pomocniczy, opisujący akcję służącą przygotowaniu do czegoś.
rozpocznij naukę
て +おく(in speach とく)(明日試験があるので、今晩勉強しておきます。
zrobić coś dla kogos/ ktoś robi coś dla mnie
rozpocznij naukę
て + あげる/くれる
uzyskać pomoc, przysługę od kogos
rozpocznij naukę
て+もらう
Przyjaciel pomógł mi w odrabianiu lekcji.
rozpocznij naukę
友達が宿題を手伝ってくれました。
Ja dostałam przysługę od przyjaciela, który pomógł mi w odrabianiu lekcji.
rozpocznij naukę
私は友達に宿題を手伝ってもらいました。
formy pytań o przysługę
rozpocznij naukę
~ていただけませんか /てくれませんか(=ください) /てくれない
mieć nadzieję, że coś miłego się przydarzy (sobie/komus)
rozpocznij naukę
czas teraźniejszy, krótka forma + といいですね(grzecz.)/といいね oraz といいんですが(grzecz.)/といいんだけど。
Mam nadzieję, że egzamin jest łatwy.
rozpocznij naukę
試験がやさしいといいんですが。
kiedy mamy nadzieję,że się coś dobrego wydarzy, ale poza naszą kontrolą: mam nadzieję, że MOGĘ
rozpocznij naukę
móc +といいんですが。(np. 大学に行けるといいんですが。)
Przepraszam za...
rozpocznij naukę
~てすみませんでした/てごめん。
Przepraszam za nie-...
rozpocznij naukę
~なくてすみませんでした。
Jak zmienić い-przymiotnik na rzeczownik?
rozpocznij naukę
poprzez zamianę ostatniego い na さ. np. 大きさ(rozmiar)、やさしさ(uprzejmość)、さびしさ(samotność).! nawet niektóre なprzymiotniki można tak utworzyc - 便利さ
Wygląda na to, że będzie padać
rozpocznij naukę
雨が降りそうです
Słyszałam, że bedzie padać.
rozpocznij naukę
雨が降るそうです。
Wygląda na to/Słyszałam, że... Jak zmienią się te słowa? -話す、さびしい、好きな、学生です
rozpocznij naukę
話しそうです/話すそうです、さびしそうです/さびしいそうです、好きそうです/好きだそうです、(!学生みたいです)/学生だそうです
Według prognozy pogody nadejdzie tajfun.
rozpocznij naukę
天気予報によると、台風が来るそうです。
nieformalny skrót od と言っています albo そうです, kiedy powtarzamy to co ktoś powiedział.
rozpocznij naukę
~って (np.メアリーさん、今日は忙しいって。)(!ってw miejscu と, więc również możemy powiedzieć 忙しいって言ってた。)
Jak jest 'jeśli' i jak się tworzy?
rozpocznij naukę
~たら, krótka forma czasu przyszłego. warunek: Jeśli A to B, A たら B
Jeśli będzie ładna pogoda, pójdę na spacer.
rozpocznij naukę
天気がよかったら、散歩に行きます。
nie musieć, does not need to
rozpocznij naukę
~なくてもいいです
Nie musisz zdejmować butów.
rozpocznij naukę
靴を脱がなくてもいいです。
Kiedy używamy ぞうです, a kiedy みたいです, opisując wygląd?
rozpocznij naukę
ぞうです jest bardziej popularne z przymiotnikami, a みたいです z rzeczownikami i czasownikami.
jak tworzymy czasowniki z みたいです
rozpocznij naukę
verb short form, past or present+ みたいです
PRZED powrotem do kraju pojadę ponownie do Tokio.
rozpocznij naukę
国に帰る(czasownik przed maeni zawsze w formie terazniejszej, krótka forma)前に、もう一度東京に行きます。
Po nauce, napisałem list do przyjaciela.
rozpocznij naukę
勉強してから(czasownik てforma plus から)、友達に手紙を書きました。
Zwrot o dwóch znaczeniach: 1. Zrobic coś do końca, zakończyć coś 2. żal za coś na co nie miało się wpływu
rozpocznij naukę
て+しまう (w mowie często ~ちゃう、~じゃう, pomijając wtedy samo て ale tworząc forme tego czasownika)
Zapomniałem torby w pociągu!
rozpocznij naukę
電車の中にかばんを忘れてしまいました
Kiedy A się dzieje, to B dzieje się też.
rozpocznij naukę
A (krótka forma, teraź. zawsze!) と B (np. 私はその人と話すと元気になる。-obs. często przymiotniki tworzymy razem z なる)
Podczas (dwie czynnosci wykonywane przez te sama osobe)
rozpocznij naukę
(verb stem) + ながら
Zawsze uczę się japońskiego, słuchając muzyki.
rozpocznij naukę
私はいつも音楽を聞きながら日本語を勉強します。
żal, że coś się zrobiło
rozpocznij naukę
~ばよかったです
Jak tworzymy czasowniki z ~ばよかったです? 食べる/食べない、行く、持つ、買う、する、くる。
rozpocznij naukę
食べれば/食べなければ、行けば/行かなければ、持てば/待たなければ、買えば/買わなければ、すれば/しなければ、くれば/こなければ
Żałuję, że się z nią rozstałem.
rozpocznij naukę
彼女と別れなければよかったです。
Dziękuję za...
rozpocznij naukę
て + くれてありがとう (np. 手伝ってくれてありがとう。)
Dziękuję za... (grzecznie)
rozpocznij naukę
て + くださってありがとうございました。(np.推薦状を書いてくださってありがとうございました。)
Dobrze, że (...)
rozpocznij naukę
て + よかったです。
Cieszę się, że uczyłem się japońskiego.
rozpocznij naukę
日本語を勉強してよかったです。
Cieszę się, że nie poszedłem wczoraj na imprezę.
rozpocznij naukę
きのうのパーティーに行かなくてよかったです。
powinno...
rozpocznij naukę
~はずです (it does not mean a duty, law or responsibility, but to say that something supposed to be a case)(np.今日は日曜日だから、銀行は閉まっているはずです。)
面白いし、元気な、日本人 + はずです?
rozpocznij naukę
面白いはずです、元気なはずです、日本人のはずです
robić coś, bez robienia czegoś innego
rozpocznij naukę
verb + ないで (np. 昨日の夜は、寝ないで、勉強しました。)
Yamashita-sensei nie pamięta, co jadł wczoraj.
rozpocznij naukę
山下先生は昨日何を食べたか覚えていません。
Wiesz, gdzie mieszka Mary?
rozpocznij naukę
メアリーさんがとこにすんでいるか知っていますか?
Zdecydujmy, czy jedziemy na wycieczkę w weekend.
rozpocznij naukę
週末、旅行に行くかどうか決めましょう。
Kiedy か, a kiedy かどうか
rozpocznij naukę
か, kiedy zawiera elementy pytania jak なに、だれ, a どうか, kiedy na pytanie odpowiedź brzmi tak/nie
Pies o imieniu Pochi
rozpocznij naukę
ポチという犬
proste do (czasownik)...
rozpocznij naukę
verb stem + やすい
Ta książka była łatwa do przeczytania.
rozpocznij naukę
この本は読みやすかったです。
trudne do (czasownik)
rozpocznij naukę
verb stem + にくい
Ryba jest trudna do jedzenia
rozpocznij naukę
魚は食べにくいです
passive sentences
rozpocznij naukę
私は(victim) 友達に (villain) 車を使われました。
(Zdenerwowało mnie to, że) osoba obok mnie paliła papierosa.
rozpocznij naukę
私はとなりのひとにたばこをすわれました。
it has been (a state)...
rozpocznij naukę
~てある (レストランの予約がしてあります - A restaurant reservation has been made)! rzeczownik zazwyczaj występuje jako が(は)
B..., podczas gdy A...
rozpocznij naukę
A(ている) 間に B
Telefon dzwonił, kiedy brałem kąpiel.
rozpocznij naukę
お風呂に入っている間に電話がありました。
zrobić + przymiotnik
rozpocznij naukę
przymiotnik + する (np. 冷たいー冷たくする、簡単なー簡単にする
Proszę bądź cicho
rozpocznij naukę
静かにしてください
Chcę, żeby (ktoś) zrobił (coś)
rozpocznij naukę
(私は) personに verbてほしい(てほしくない/ないでほしい)
causative sentences (make/let somebody do)
rozpocznij naukę
先生は(director) 学生に(cast) 会話を覚えさせました。
Tata zmusił dziecko do zjedzenia warzyw.
rozpocznij naukę
お父さんは子供に野菜を食べさせました。
jakiego wyrażenia używamy, kiedy wydajemy rozkaz, pokazując swoją wyższość nad innym? (np. nauczyciel do ucznia, rodzic do dziecka)
rozpocznij naukę
verb stem + なさい (np. うちに毎日電話しなさい。)
inna forma 'jeśli, która idzie schematem 'jeśli A, to B'. B zazwyczaj wyjaśnia dobry rezultat działania A.
rozpocznij naukę
A ば B
Jeśli masz samochód, możesz jeździć w różne miejsca.
rozpocznij naukę
車があれば、色々な所に行けます。
Bedzie w porządku, jeśli zażyjesz ten lek.
rozpocznij naukę
この薬を飲めば大丈夫です。
Łącznik zdania, dwóch faktów. ALE.
rozpocznij naukę
czasownik krótka forma + のに
Ta firma ma pieniądze, ale pensja jest niska.
rozpocznij naukę
この会社はお金があるのに、給料は安いです。
Lubię miasta takie jak kamakura.
rozpocznij naukę
私はかまくらのような町が好きです。
Mary potrafi pływać równie dobrze jak ryba.
rozpocznij naukę
メアリーは魚のように上手に泳げます。
causative-passive sentences
rozpocznij naukę
私は(puppet) 彼女に(puppet master) 車を洗わされました(action)
nawet jeśli
rozpocznij naukę
~ても (買う~買っても、悲しいー悲しくても、元気なー元気でも、学生ー学生でも
Nawet jeśli będzie padać, pójdę na piknik.
rozpocznij naukę
雨が降っても、ピクニックに行きます。
zdecydować na...
rozpocznij naukę
krotka forma, czas teraźniejszy + ことにする
Postanowiłem kupić samochód.
rozpocznij naukę
車を買うことにしました。
zdecydować się na... i trwać w tej decyzji.
rozpocznij naukę
~ことにしている (np. 毎日十一時に寝ることにしています。

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.