Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
płaszczyzna, w której porusza się Ziemia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
22 czerwca (90° zwrotnik Raka) -dłuższe dni na półkuli północnej -za kołem podbiegunowym południowych noc polarna, a północnym dzień polarny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
22 grudnia (90° na zwrotnik Koziorożca) -dłuższe dni na południowej półkuli -noc polarna za kołem podbiegunowym północnym, za południowym dzień polarny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
23 września (90° na równik) -dzien i noc po 12h
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
21 marca (90° na równik) -noc i dzień po 12h
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kiedy Ziemia jest najbliżej Słońca-2 stycznia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kiedy Ziemia jest najdalej Słońca - 5lipca
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wędrówka Ziemi wokół słońca- w przeciwnym kierunku do ruchu wskazówek (ok 365dni)
|
|
|
następstwa ruchu obiegowego rozpocznij naukę
|
|
-astronomiczne pory roku -rozne strefy oświetlenia Ziemi -zmiana miejsca wschodu i zachodu Słońca na widnokręgu -zmiana długości trwania nocy i dnia -zmiana wysokości górowania Słońca -zmiana drogi widomej wędrówki Słońca nad widnokręgiem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wytworzona w wyobraźni powierzchnia kuli otaczającej obserwatora znajdującego się na Ziemi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
najwyżej położony na sferze niebieskiej punkt znajdujący się nad obserwatorem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
punkt umiejscowiony dokładnie naprzeciwko zenitu. najniżej punkt strefy niebieskiej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pierwsza hipoteza o kulistości Ziemi (6w.p.n.e)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dowody na kulistość Ziemi (4w.p.n.e.)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
teoretyczny pomiar obwodu i promienia Ziemi (3w.p.n.e.)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
opłynął kulę ziemską (1519-1522)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
geoida- bryła wznosi się na obszarach lądowych nad elipsoidą, a na oceanach znajduje się poniżej. Powierzchnia geoidy w każdym miejscu jest prostopadła do siły ciężkości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
obwód wzdłuż równoległych południków rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
księżyc między Ziemią a Słońcem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ziemia między księżycem a Słońcem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bezwładny ruch powietrza (ciepło przenosi się do zimniejszych warstw)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poziome przemieszczanie się mas powietrza o różnej temp. (np. chłodne powietrze znad morza nad ląd)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pionowy ruch powietrza (np. dzięki prądom konwekcyjnym ciepło jest przenoszone na duże wysokości)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przemiany termiczne polegające na ochłodzeniu się lub ogrzaniu mas powietrza bez wymiany ciepła z otoczeniem spowodowane sprężeniem się lub rozprężeniem powietrza
|
|
|
radiacja- wypromieniowanie rozpocznij naukę
|
|
bierze udział w wielu procesach atmosferycznych (najmniej efektywny sposób wymiany ciepła)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zmiany stanu skupienia (w wyniku dostarczania ciepła-parowanie, skraplanie- oddawanie ciepła)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zmiany stanu skupienia (w wyniku dostarczania ciepła-parowanie, skraplanie- oddawanie ciepła)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zmiany stanu skupienia (w wyniku dostarczania ciepła-parowanie, skraplanie- oddawanie ciepła)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zmiany stanu skupienia (w wyniku dostarczania ciepła-parowanie, skraplanie- oddawanie ciepła)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zmiany stanu skupienia (w wyniku dostarczania ciepła-parowanie, skraplanie- oddawanie ciepła)
|
|
|