Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
zbiorowisko roślin zasiedlających osady denne w ekosystemach wodnych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zespół organizmów wykazujących podobne przystosowania ze względu na środowisko
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
organizmy jednokomórkowe, np., sinice, okrzemki, grzyby z grupy grzybów niższych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
organizmy wielokomórkowe, np., brunatnice (Phaeophyta), zielenice (chlorophyta)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zakorzeniony lub w inny sposób zakotwiczony w sedymencje
|
|
|
Rhizobentos dzieli się na: rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zakotwiczone w dnie piaszczystym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zakotwiczone w dnie mulistym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
porastający naturalne lub sztuczne obiekty związane z dnem
|
|
|
haptobentos dzieli się na: rozpocznij naukę
|
|
epifiton, epiliton, epipsammon, epizoon
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
glony rosnące na innych glonach lub makrofitach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
glony rosnące na powierzchni skał
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
glony rosnące na powierzchni piasku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
glony rosnące na powierzchni zwierząt
|
|
|
spektrum światła widzialnego rozpocznij naukę
|
|
światło widzialne to część promieniowania elektromagnetycznego którą postrzega ludzkie oko. Ten zakres wykorzystywany jest również przez organizmy autotroficzne w procesie fotosyntezy.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zakres światła używany w fotosyntezie, od 400 do 700nm
|
|
|
promieniowanie ultrafioletowe rozpocznij naukę
|
|
UV-C (190-280nm), UVB (280-330nm) i UV-A (320-400nm) - destrukcyjne dla struktur biologicznych.
|
|
|
promieniowanie podczerwone rozpocznij naukę
|
|
780nm - 1mm - morfogeneza (komórki lepiej się rozwijają)
|
|
|
ekstrakcja światła w wodzie rozpocznij naukę
|
|
kolumna wody o wysokości 1m absorbuje 35% podczerwieni, substancje żółte, fitoplankton, trypton, najgłębiej dociera światło niebieskie i fioletowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
duże cząsteczki zawieszone w wodzie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zawierają atomy tlenu w cząsteczkach, stanowią barwnik dopełniający, cykl ksantofilowy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wiolaksantyna zeaksantyna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
diatoksantyna, diadinoksantyna, aloksantyna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stanowią barwnik dopełniający, tworzą łańcuch pirolowy połączony mostkami siarczkowymi z białkami, odpowiednie ułożenie minimalizuje straty energii
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
fikocyjanina, fikoerytryna, allofikocyjanina
|
|
|
dostosowanie stężenia barwników fotosyntetycznych do warunków świetlnych rozpocznij naukę
|
|
ruch chloroplastów, zmiana struktury oraz wielkości tylakoidów w zależności od oświetlenia, zmiana ilości fotosystemow, dwa rodzaje chloroplastów
|
|
|
przystosowania fizjologiczne rozpocznij naukę
|
|
szersze liście, rozległe systemy kłączy, rozłogów i korzeni, wiotkie pędy, wytwarzanie w łodygach i liściach dużych przestworów międzykomórkowych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
środowisko cechuje się dobową zmiennością warunków, które wymusza na organizmach bentosowych wykształcenie przystosowania do często skrajnych stanów danego czynnika środowiskowego
|
|
|
Równie pływowe - temperatura rozpocznij naukę
|
|
może przyjmować skrajne wartości podczas odpływu w zależności od strefy klimatycznej: a) strefa klimatu tropikalnego: białka szoku termicznego HSP (uniemożliwiają zamarzanie komórek). b) polarnego: krioprotektanty/ AFP, mechanizmy wew. kom.
|
|
|
równie pływowe - zasolenie rozpocznij naukę
|
|
synteza związków osmostatycznych: białka azotu solnego
|
|
|
równie pływowe - wysychanie rozpocznij naukę
|
|
magazynowanie wody wewnątrz komórkowe, pokrycie plechy warstwą śluzu (roztwór wody i wielocukrów)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
twórcze MMA, np., florotamina
|
|
|
przystosowanie do życia na równinach pływowych rozpocznij naukę
|
|
odporność na drastyczne zmiany warunków środowiskowych, zakorzenienie rośliny, stałe podłoże, przytwierdzenie do dna, obecność wyrostków, kolców itd., zwiększających powierzchnię właściwą
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wielokomórkowe lub komórczakowe ciało, występujące u bakterii, sinic, glonów i grzybów o różnym, przeważnie niewielkim stopniu organizacji morfologicznej i anatomicznej, niewielkie/brak zróżnicowania tkanek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pojedyncze komory przytwierdzone do dna za sprawą śluzowych lub galaretowatych otoczek lub trzoneczków
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
plecha, plecha komórczakowa, plecha nitkowata, plecha plektenchymatyczna, plecha tkankowa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
plecha plektenchymatyczna rozpocznij naukę
|
|
nibytkanka, powstają przez sklejanie ze sobą nici/wici
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
komórki słabo zróżnicowane, ale wykazują pewien stopień specjalizacji, nie tworzy organów
|
|
|
przystosowanie plechowców, czynniki hydrodynamiczne rozpocznij naukę
|
|
chwytniki, rozbudowany system kłączy, przestwory wypełnione powietrzem, taśmowate plechyz koncentracja komórek wzmacniających w centrum plechy
|
|
|
ciało tkankowe przystosowania rozpocznij naukę
|
|
redukcja tkanki wzmacniającej, hydrogonia - hydrochoria, brak kwiatów, rozwój wegetatywny, cienkie blaszki liściowe, skórka ma chloroplasty, słabo wykształcona kutykula, brak aparatów szparkowych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rozprzestrzenianie się roślin wodnych i nadwodnych za pośrednictwem wody
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w botanice zwana też nabłonkiem, to cienka warstwa pokrywająca zewnętrzną ścianę komórek epidermy, okrywając wszystkie organy nadziemne roślin, z wyjątkiem pędów drewniejących,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
substancje alicydowe, allelopatia np., penicylina wytwarzana przez grzyby
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rośliny wyższe, bakterie purpurowe, zielone, sinice, niektóre pierwotniaki, protisty roślinopodobne i inne glony
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bakterie nitryfikacyjne, siarkowe, żelazowe, metanowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
energia słoneczna jest przemieniana dzięki organizmom fotosyntetycznym do energii chemicznej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jednokomórkowe lub wielokomórkowe (formy nitkowate lub plechowate - plecha nitkowata i plektenchymatyczna), brak stadium wiciowego, mają fikobylisomy, rozmnażanie płciowe połączone z przemianą pokoleń, źródło agaru i karagenu
|
|
|
Rhodophyta - barwniki, materiał zapasowy, ściana, tylakoidy, chloroplasty, rozpocznij naukę
|
|
2 warstwowa ściana komórkowa (celuloza, pektyny), barwniki: chlorofil a i d, fikocyjanina, fikoerytryna, Alfa i beta karoten, ksantofile, materiał zap: skrobia krasnorostowa, florydozydy, tłuszcz, tylakoidy: 1, błony otaczające chloroplasty: 3
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Furcellaria lumbricalis - rząd Gigartinales (gatunek bałtycki), Ceramium sp. - rząd Ceramidales, Vertebrata fucoides - rząd Ceramidales
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wielokomórkowe, rozmnażanie płciowe (anizogamia, izogamia, oogania) i bezpłciowe (fragmentacja plech, aplanospory, pływki), występuje przemiana pokoleń, formy najprostsze -> plecha heterotrychalna zaawansowane-> plektenchymatyczna, pseudoparenchymatyczna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Pilayella Littoralis - rząd Ectocarpales (w Bałtyku), Fucus vesiculosus - rząd Fucales (morszczyn), Saccharina latissima - rząd Laminariales, z niej wytwarza się agar, a Bałtyku
|
|
|
Phaeophyta - barwniki, materiał, tylakoidy, chloroplasty, ściana rozpocznij naukę
|
|
barwniki: chlorofil a i c, beta karoten, fukoksantyna, materiał zapasowy: tłuszcz, laminaryna, mannitan, tylakoidy: po 3, błony otaczające chloroplast: 4, dwu warstwowa ściana komórkowa (celuloza, pektyny)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
charakterystyczne ciałka zawierające barwniki fikobylinowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jedno i wielo komórkowe, rozmnażanie wegetatywne (podział komórki lub wytwarzanie zarodników i pływek) lub płciowe (anizogamia, oogamia, izogamia), u niektórych przymiana pokoleń, niższe formy - forma wiciowa, tworzenie fikoplastu
|
|
|
chlorophyta barwniki, materiał, ściana, tylakoidy, chloroplast, rozpocznij naukę
|
|
barwniki: chlorofil a i c, alfa i beta karoten, ksantofile (luteina), materiał zapasowy: skrobia, tłuszcze, tylakoidy: od 2 wzwyż, ściana kom: 2 warstwowa (celuloza, pektyny), błony otaczające chloroplast: 2
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ulva ssp. - rząd Ulvales, Cladophora sp. - forma heteroseksualna, rząd Cladophorales
|
|
|
ramienice - charophyceae, wszystko rozpocznij naukę
|
|
lubią rosnąć na piasku, materiał zapasowy: skrobia i tłuszcze, barwniki: chlorofil a i b, alfa i beta karoten, ksantofile (luteina), przykład: Chara Baltica - rząd charales
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
barwniki: chlorofil a i b, beta karoten, luteina, materiał: skrobia, ściana z celulozy, samożywne, większość ma budowę osiową, budowa mikroskopowa podobna do zielenic
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zostera marina - rząd Alismatales, Myriophyllum spicatum- Saxifragales, Zannichella palustris - rząd Alismatales, oprócz tego: Ruppia maritima, Poramogeton sp., posidonia ostenfeldii - rząd Alismatales
|
|
|
czynniki regulujące rozsiedlenie w Bałtyku rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czynniki rozsiedlenia: zasolenie i rodzaj dna..., im bardziej wysłodzony tym więcej roślin naczyniowych i słodkowodnych, rośliny naczyniowe na piasku, na kamienistym dnie makrofity (plechowe)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ekosystem tworzony przez bakterie i glony żyjące w osadzie. To stratyfikowane środowisko powstaje w wyniku scalania substratów przez wydzieliny śluzowe i produkty rozkładu mikroorganizmów w nim żyjących.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
polega na oznaczeniu taksonów występujących w próbie na podstawie literatury
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
polega na określeniu suchej masy taksonów wydzielonej z próby
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rozmnażanie bezpłciowe, diploidalne stadium w przemianie pokoleń, w stadium sporofitu zachodzi proces mejozy w wyniku której powstają zarodniki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rozmnażanie płciowe, haploidalne stadium przemiany pokoleń, w stadium gametofitu zachodzi proces mitozy w wyniku której powstają gamety
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
komórki przetrwalne powstałe podczas rozmnażania z reguły bezpłciowego, inaczej zarodniki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rozmnażanie bezpłciowe, zarodniki opatrzone wiciami, dzięki którym mają zdolność ruchu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zarodniki pozbawione wici, nieruchome, rozmnażanie bezpłciowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wytwarzają je okrzemki kiedy dobudowywana część jest już tak duża że nie da się dobudować bardziej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dwa gametangia (plemnia i rodnia)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dwie gamety są identyczne pod względem kształtu i ruchliwości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gamety zróżnicowane wielkościowo, kształtem lub zdolnością ruchu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zjawisko regularnego i kolejnego następowania po sobie haploidalnych gametofitów i diploidalnych sporofitów
|
|
|
izomorficzna przemiana pokoleń rozpocznij naukę
|
|
oba pokolenia mają jednakowy udział w cyklu rozwojowym i poza liczba chromosomów w komórkach oraz rodzajem wytwarzanych komórek rozrodczych, gametofit i sporofit nie różnią się od siebie.Np., Ulva, Cladophora
|
|
|
heteromorficzna przemiana pokoleń rozpocznij naukę
|
|
jedno z pokoleń ma wyraźną przewagę w cyklu rozwojowym, przy czym gametofit i sporofit mają różną postać. występuje u każdego gatunku Tracheophyta
|
|
|
rola ekologiczna zbiorowisk fitobentosu rozpocznij naukę
|
|
tworzy podwodny ekosystem, pożywienie dla innych organizmów, wskaźnik czystości wody, ogniowo w obiegu pierwiastków w środowisku, producenci materii organicznej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przemysł spożywczy, nawozy, agar, biopaliwo, pigmenty, nawozy, kosmetologia,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
najtrudniejsza przemiana, ma podwójną faze diploidalną, izomorficzną
|
|
|