Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
sensoryczne, na pojedynczy bodziec zmysłowy - jeden bodziec, jedno wrażenie (słuchowe, wzrokowe, dotykowe...)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
percepcja całego obiektu, ponieważ mamy jego ozwierciedlenie w umyśle - to jak odbierzemy zależy też od naszego stanu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nadwrażliwość na bodźce - wrażenia (np. na początku psychozy)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zmniejszenie wrażliwosci na bodźce - wrażenia, np. w depresji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wrażenia płynące z ciała, np. mrowienie (np. w depresji hipohondrycznej)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
fałszywa interpretacja realnego bodźca (sąd realizujący jest ok, sąd klasyfikujacy błędny)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
fałszywa interpretacja nieistniejacego bodźca (sąd realizujący i sąd klasyfikujacy są błędne)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
złudzenie - dostrzeganie np. twarzy w chmurach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
omamy kiedy zasypiamy (nie muszą być patologią)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
omamy kiedy się budzimy (nie muszą byc patologią)
|
|
|
PARAHALUCYNACJE (Halucynoidy) rozpocznij naukę
|
|
halucynacje kiedy jesteśmy świadomi i krytyczni
|
|
|
PSEUDOHALUCYNACJE (Omamy rzekome) rozpocznij naukę
|
|
halucynacje kiedy słyszymy je we własnej głowie, albo widzimy obraz "pod powiekami"
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bogate skojarzenia, przeskakiwanie z tematu na temat, szybkie mówienie i myślenie -> gonitwa myśli
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wolno myślimy, wolno mówimy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zatrzymanie się wolno płynącego wątku myślowego (toku wypowiedzi)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nagłe zatrzymanie normalnie przebiegającego wątku myślowego (toku wypowiedzi)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
brak logicznego związku między fragmentami wypowiedzi (np. zdaniami), "sałata słowna" (?)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zupełne "porwanie" wątku myślowego, nie ma logicznych fragmentów + przyspieszenie myśli
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
"sałata słowna" wg Jaremy - brak jakiejkolwiek logiki w wypowiedzi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przywieranie do jednego tematu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rozwlekanie wypowiedzi o wątki poboczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wielokrotne powtarzanie tych samych słów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powtarzanie słów, które brzmią podobnie, np. szkoła, woła, koła...
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stałe wzbogacanie wypowiedzi wątkami pobocznymi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bezwiedne powtarzanie czyiś słów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
absurdalne wnioski, brak logiki myślenia (myślenie magiczne, neologizmy, ambisentencje)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
"jeśli zjem sałatkę to rak zniknie"
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tworzenie nowych, dziwacznych słów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
2 sprzeczne wątki myślowe - "mąż zmiarł tydzień temu, nie wrócę do domu bo mnie zabije"
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
fałszywe sądy, chory jest pełnie o nich przekonany, brak możliwości zmiany myślenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
idee, którym chory podporządkowuje całe życie; czasem są okej - to zależy od konsekwencji - jeśli jest cierpienie to mamy zaburzenie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niekontrolowane, narzucające się myśli - jest krytycyzm i duże cierpienie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mechanizm przy myślach natrętnych "jeśli to pomyślę, to to zrobię"
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
natrętne czynności - mają na celu załagodzenie natrętnych myśli
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nadczynność zapamiętywania (głównie szczegółów)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
osłabienie przypominania na skutek silnych emocji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
osłabienie przypominania, przechowywania, zapamiętywania na skutek np. urazu mózgu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
luki pamieciowe (również czynnościowa i organiczna)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obejmuje okres przed utratą świadomości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obejmuje okres po utracie świadomości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w trakcie utraty świadomości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jakościowe zaburzenie pamięci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wspomnienia zafałszowane pod wpływem silnych emocji (ale dotyczą realnych bodźców)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zmyślone wspomnienia, o których chory przekonany jest, że są prawdziwe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wypełnianie luk pamięciowych zmyślonymi wspomnieniami
|
|
|
ZŁUDZENIA PAMIĘCIOWE UTOŻSAMIAJĄCE rozpocznij naukę
|
|
poczucie znajomości nowej sytuacji (deja-vu) lub nieznajomości znanej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
treści, które mamy w pamięci, ale myślimy, że są nowe (np. nieświadomy plagiat)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
duże natężenie, bardzo krótki czas trwania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
znaczne natężenie, krótki czas trwania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
słabe natężenie, długi czas trwania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
brak kontroli nad afektem, np. wybuchanie gniewem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
reakcja emocjonalna nieadekwatna do sytuacji + zaburzenia pamięci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ekspresja niedostosowana do afektu (co innego czujemy, co innego okazujemy) - rodzaj afektu niedostosowanego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ekspresja emocji niedostosowana do sytuacji - rodzaj afektu niedostosowanego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nadmierne wysycenie emocjonalne - rodzaj afektu niedostosowanego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ograniczone wysycenie emocjonalne - rodzaj afektu niedostosowanego
|
|
|
AFEKT BLADY / OSŁABIONY / TĘPY / APATIA rozpocznij naukę
|
|
wyraźne osłabienie afektu (ilościowe!)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
chwiejność emocjonalna, niemożność utrzymania jednej emocjo
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niemożność współbrzmienia emocjonalnego z otoczeniem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nadmierne utrzymywanie się emocji po jej wzbudzeniu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ograniczenie emocji lub ich nie przeżywanie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
występowanie sprzecznych emocji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
depresyjny, dysforyczny, dystymiczny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
złe samopoczucie, zmęczenie życiem, objawy somatyczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
maniakalny, euforyczny, moriatyczny, ekstatyczny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uniesienie, pobudzenie, brak zahamowań
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
lżejszy niż maniakalny (hipomania?)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ton pustej wesołkowatości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poczucie doniosłości sytuacji i własnej roli
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
negatywny z komponentą poczucia zagrożenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nagły, silny, któtkotrwały -> strach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bez przerwy sytuacje lękowe różne -> lęk
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
długotrwały, bez wyraźnego źródła -> lęk
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przed konkretnym obiektem / sytuacją -> strach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obniżenie napędu i aktywności psychomotorycznej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podwyższenie napędu i aktywności psychomotorycznej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zanik woli i możliwości do podjęcia jakichkolwiek działań
|
|
|
ZAHAMOWANIE RUCHOWE (STUPOR) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nagłe zastygnięcie, często w niewygodnej pozie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
próbujemy pobudzić pacjenta do jakiegoś ruchu, a on nic
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zahamowanie częściowe - wyciągamy rękę, a chory cofa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
hipomania - niemożność wyciszenia się, mania - brak kontaktu z rzeczywistością, słowotok, brak logiki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
natrętne czynności - mają na celu załagodzenie natrętnych myśli i obniżenie napięcia
|
|
|
STEREOTYPIE (PERSEWERACJE RUCHOWE) rozpocznij naukę
|
|
wielokrotne, monotonne wykonywanie prostych, takich samych czynności ruchowych (np. ruszanie nogą, kołysanie się, stukanie, uderzanie głową itd)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
automatyczne naśladownictwo czyiś ruchów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dziwaczne czynności ruchowe (np. poruszanie się wyłącznie ruchem wirowym)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przyjmowanie niezwykłych, dziwacznych, nierzadko niewygodnych pozycji ciała (np. w skłonie)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nagłe, mimowolne, nierytmiczne skórcze określonych mięśni (to może być mrugnięcie, albo cały ruch)
|
|
|
KATALEPSJA (giętkość woskowa) rozpocznij naukę
|
|
zesztywnienie mięśni (np. w katatonii plastyczna - giętkość woskowa albo zupełne usztywnienie ciała)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nagła utrata napięcia mięśniowego, doprowadzająca do upadku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wzrost spoczynkowego napięcia mięśni zanikający podczas wykonywania ruchów biernych lub czynnych / cały zespół objawów "zespół katatoniczny" w schizofrenii
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zmiejszenie rozpoznawania otoczenia - zakresu i dokładności; percepcja i rozumienie zaburzone; orientacje zaburzone; kontakt utrudniony
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
znacznego stopnia przymglenie, w którym obezne sa zniekształcenia rzeczywistości omamy, iluzje, aż po urojenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
znaczne ograniczenie pola percepcyjnego i fragmentaryczność postrzegania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pojawianie się niezależnie od rytmu dobowego nadmiernej senności i tendencji do zapadania w sen; nawiązanie kontaktu możliwe poprzez bardzo silne bodźce
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
patologicznie głeboki sen z zachowaniem reakcji na bardzo silne bodźce
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyłaczenie przytomności z zanikiem reaktywności; zniesienie odruchów i funkcji autonomicznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tzw. zubożenie woli; znaczne ograniczenie lub brak zdolności do inicjowania działań
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
występowanie sprzecznych dążeń, co uniemożliwia decydowanie i podjecie aktywności lub skutkuje sprzecznymi zachowaniami; por. ambisentencja, ambiwalencja w schizofrenii
|
|
|
ODHAMOWANIE (ROZHAMOWANIE) rozpocznij naukę
|
|
utrata zdolności do dostosowania zachowań do norm społęcznych; np. skracanie dystansu, utrata kontroli nad popędami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
opór wobec poleceń, nakazów, ignorowanie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stawianie czynnego oporu wobec oddziaływań otoczenia, przeciwstawianie się lub wykonywanie czynności pzreciwnych do polecenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bezwiedne, bezrefleksyjne poddawanie się poleceniom
|
|
|
DEZORGANIZACJA ZACHOWANIA rozpocznij naukę
|
|
utrata zdolności do przeprowadzania działań celowych; uniemożliwia wykonywanie codziennych czynności
|
|
|