Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
komórka- komórka mięśniowa serca, tkanka-tkanka mięśniowa serca, narząd-serce, układ narządów-układ krwionośny, organizm.
|
|
|
Są dwie grupy zwierząt kręgowce i bezkręgowce opisz je. rozpocznij naukę
|
|
kręgowce- mają sztywny szkielet wewnętrzny, najważniejsze części to czaszka i kręgosłup. bezkręgowce-nie mają sztywnego szkieletu wewnętrznego, część z nich mają ciało niczym nieosłonięte, inne mają ciało okryte sztywnym pancerzem lub muszlą.
|
|
|
wymień zwierzęta kręgowe i bezkręgowe. rozpocznij naukę
|
|
kręgowe-ryby, płazy, gady, ptaki, ssaki. bezkręgowe- parzydełkowce, płazińce, nicienie, pierścienice, stawonogi, mięczaki.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
są organizmami wielokomórkowymi, ich komórki mają jądro komórkowe, nie zawierają chloroplastów i ściany komórkowej, są organizmami cudzożywnymi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tkanka nabłonkowa, tkanka nerwowa, tkanka mięśniowa, tkanka łączna.
|
|
|
funkcje tkanki nabłonkowej. rozpocznij naukę
|
|
ochrona ciała przed uszkodzeniami, wchłanianie substancji, wytwarzanie i wydzielanie substancji.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jednowarstwowy płaski, jednowarstwowy sześcienny, jednowarstwowy walcowaty, wielowarstwowy płaski
|
|
|
wymień rodzaje tkanki mięśniowej. rozpocznij naukę
|
|
tkanka mięśniowa gładka, tkanka mięśniowa poprzecznie prążkowana serca, tkanka mięśniowa poprzecznie prążkowana szkieletowa
|
|
|
z czego jest zbudowana tkanka nerwowa? rozpocznij naukę
|
|
tkanka nerwowa jest zbudowana z ciała komórki aksonu dendryty i osłonki
|
|
|
charakterystyczna cecha tkanki łącznej rozpocznij naukę
|
|
składa się z komórek i substancji międzykomórkowej, komórki są luźno rozrzucone
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tkanka chrzęstna, tkanka kostna, tkanka tłuszczowa, krew
|
|
|
Opowiedz o tkance chrzęstnej rozpocznij naukę
|
|
jest bogata we włókna białkowe substancja międzykomórkowa w substancji znajdują się jamki w których leżą jest elastyczna i sprężysta łączy kości występuje w stawach pokrywa powierzchnię kości chroni przed ścieraniem są zbudowane małżowiny uszne ssaków
|
|
|
Opowiedz o tkance kostnej rozpocznij naukę
|
|
jest zbudowana z substancji międzykomórkowej i komórek kostnych znajdują się w jamkach jest bogata w sole mineralne i zawiera włókna białkowe jest twarda elastyczna buduje szkielet kręgowców stanowi składnik kości jest magazynem soli mineralnych
|
|
|
Opowiedz o tkance tłuszczowej rozpocznij naukę
|
|
zawiera mało substancji międzykomórkowej komórki są wypełnione kroplą tłuszczu występuje pod skórą wokół narządów wewnętrznych chroni przed urazami i zabezpiecza przed utratą ciepła tłuszcz stanowi materiał zapasowy do produkcji energii
|
|
|
składniki krwi i ich znaczenie rozpocznij naukę
|
|
osocze sole mineralne białka cukry i tłuszcze płytki krwi fragment cytoplazmy otoczony błoną komórkową krzepnięcie krwi krwinki czerwone zawierają hemoglobinę umożliwia transport tlenu i dwutlenku węgla krwinki białe unieszkodliwiają wirusy bakterie
|
|
|
Gdzie żyją parzydełkowce i jak są zbudowane. rozpocznij naukę
|
|
w środowisku wodnym jest jama chłonąco-trawiąca, otwór gębowy, czułki lub ramiona, komórki parzydełkowe.
|
|
|
gdzie żyją: chełbia modra, koral szlachetny, koralowce rozpocznij naukę
|
|
chełbia modra żyje w wodach słonych, koral szlachetny żyje w koloniach, koralowce żyją w wodach słonych
|
|
|
znaczenie parzydełkowców w przyrodzie rozpocznij naukę
|
|
stanowią składnik raf koralowych, są pokarmem zwierząt kręgowych, bezkręgowych, wchodzą z innymi zwierzętami w związki przynoszone korzyści obu stronom
|
|
|
znaczenie parzydełkowców dla człowieka rozpocznij naukę
|
|
meduzy są pożywieniem, koralowce są wykorzystywane do wyrobu biżuterii, mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia człowieka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w narządach wewnętrznych zwierząt kręgowych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
długie i płaskie ciało pokryte cienkim nabłonkiem nabłonek ma rzęski gatunki które nie są pasożytami ułatwiające poruszanie się w wodzie komórki nabłonka wytwarzają śluz chroni przed urazami i zmniejsza opór wody podczas ruchu
|
|
|
budowa tasiemca uzbrojonego rozpocznij naukę
|
|
kształt ciała dojrzałe człony najstarszy człony nabłonek szyjka główka tasiemca uzbrojonego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
żyje w jelicie cienkim jest cztery razy dłuższy, główka ma cztery przyssawki nie mają haczyków
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
żywiciel pośredni że ją tam larwy pasożyta i żywiciel ostateczny żyją tam dorosły pasożyty żywicielem pośrednim tasiemca uzbrojonego jest świnia a nieuzbrojonego krowa a żywicielem ostatecznym tasiemców obu gatunków jest człowiek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bóle brzucha nudności chudnięcie osłabienie biegunki zaparcia
|
|
|
znaczenie płazińców w przyrodzie rozpocznij naukę
|
|
wpływają na pogorszenie stanu zdrowia swoich żywicieli w łazience drapieżne polują na drobne zwierzęta bezkręgowe
|
|
|
znaczenie płazińców dla człowieka rozpocznij naukę
|
|
wywołują groźne choroby zwierząt hodowlanych są groźnymi pasożytami człowieka
|
|
|
wygląd nicieni i gdzie one żyją rozpocznij naukę
|
|
żyją w środowiskach wodnych i lądowych albo w organizmach roślin i zwierząt mają wydłużone nitkowate ciało zwężone na końcach chroni je gruby oskórek jest odporny na działanie szkodliwych substancji stanowi ochronę przed enzynami trawiennymi żywiciela.
|
|
|
objawy Glistnicy Owsika i Włośnika rozpocznij naukę
|
|
Glistnica zaburzenia pracy narządów zmniejszenie apetytu nudności wymioty biegunki bóle brzucha Owsica swędzenie okolic odbytu niespokojny sen zmniejszenie apetytu nerwowość zaburzenia koncentracji uwagi Włośnica nudności wymioty biegunki silne bólemięśni
|
|
|
znaczenie nicieni w przyrodzie rozpocznij naukę
|
|
groźne pasożyty stanowią pokarm innych zwierząt zjadają bakterie protisty grzyby bezkręgowce odżywiają się szczątkami organizmów które znajdują się w glebie przyczyniają się do tworzeniq próchnicy
|
|
|
znaczenie nicieni dla człowieka rozpocznij naukę
|
|
są pasożytami wywołują choroby powodują że krowy wytwarzają mniej mleka są pasożytami zwierząt hodowlanych żerują na roślinach uprawnych powoduje zmniejszenie plonów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w środowiskach lądowych i wodnych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
są podzielone na segmenty mają odnóża które mogą służyć do poruszania się pobieranie pokarmu i odbieranie informacji z otoczenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odporny na uszkodzenia nie przepuszcza wody chroni ciało zwierzęcia przed wyschnięciem pełni funkcję szkieletu zewnętrznego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
skorupiaki owady pajęczaki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w wodzie słonej i słodkiej i niektóre na lądzie w miejscach zacienionych i wilgotnych
|
|
|
przedstawiciele skorupiaków mają inne cechy wspólne takie jak: rozpocznij naukę
|
|
Ciało podzielone na głowotułów i odwłok dwie pary czułków 5 par odnóży krocznych
|
|
|
Czym odżywiają się skorupiaki rozpocznij naukę
|
|
pokarmem roślinnym zwierzęcym Wiele z nich to organizmy wszystkożerne wychwytują cząstki pokarmu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wachlarz odwłok pancerz głowotułów oczy czułki pierwsza para odnóży szczypce i odnóża kroczne
|
|
|
Wymień skorupiaki wód słonych i wód słodkich rozpocznij naukę
|
|
wody słone: langusty Homary wody słodkie: rozwielitka krewetki
|
|
|
znaczenie skorupiaków w przyrodzie rozpocznij naukę
|
|
są elementem sieci pokarmowych zjadają zwierzęta bezkręgowe i kręgowe tworzą plankton są pokarmem zwierząt lądowych kryl stanowi pożywienie wielorybów przyśpieszają oczyszczanie wód wchodzą z innymi zwierzętami w związki przynoszą korzyści obu stronom
|
|
|
znaczenie skorupiaków dla człowieka rozpocznij naukę
|
|
Są składnikami pożywienia człowieka są wykorzystywane jako pokarm dla ryb akwariowych niektóre skorupiaki mogą mieć negatywne znaczenie utrudniają pokonywanie oporu wody powodują straty związane ze zwiększonym zużyciem paliwa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podział ciała na trzy części: głowę, tułów, odwłok, jedna para czułków, występowanie trzech par odnóży, umożliwiają ruch.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
są roślinożerne, są też drapieżnikami albo wszystkożercy, niektóre owady to gatunki pasożytnicze, owady wykształciły różne aparaty gębowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
liżący aparat gębowy -zlizywanie pokarmów płynnych, gryzący aparat gębowy-umożliwia odcinanie, gryzienie, miażdżenie części pokarmowych, ssący aparat gębowy-wysysa nektar, który jest w głębi kwiatu, kłująco-ssący aparat gębowy- nakłuwa tkanki żywiciela.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pierwsza para skrzydeł, druga para skrzydeł, trzecia para odnóży, czułki, oczy złożone, aparat gębowy, tułów, chitynowy oskórek,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odnóże chwytne-chwyta ofiarę i zjada ją żywcem, odnóże czepne-przyczepia się do włosów i odzieży, odnóże pływne-pobiera znad zbiornika gromadzi powietrze, odnóże grzebne-drąży korytarze, zjada drobne bezkręgowce i korzenie roślin.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
paź królowej, modraszek ikar, rusałka pawik, listkowiec cytrynek, rusałka admirał, bielinek kapustnik.
|
|
|
znaczenie owadów w przyrodzie i dla człowieka rozpocznij naukę
|
|
w przyrodzie: są elementem sieci pokarmowych, zapylają kwiaty, tworzą próchnicę, dla człowieka: dostarczają człowiekowi cennych surowców, niszczy produkty żywnościowe, wyrządza szkody, przenosi zarodźce malarii, przenosi drobnoustroje
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
samica złoży jaja, wylęgają się z nich larwy, powstanie dorosłej postaci owada, pojawia się stadium poczwarki, przeobrażenie zupełne, przeobrażenie niezupełne
|
|
|