Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
1864r. - pozytywizm, rozpoczyna go klęska powstaną styczniowego (1863r.)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
romantyzm: walka, uczucie, jednostka, tajemnica, ludowość, bunt pozytywizm: praca, nauka, rozum, społeczność, zbiorowość
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
- praca organiczna - praca u podstaw - emanypacja kobiet - asymilacja Żydów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pogląd który zakłada równomierny rozwój wszystkich dziedzin życia społecznego oraz współpracę grup społecznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
szerzenie oświaty, szczególnie u chłopie (niskie grupy społeczne)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
równouprawnienie kobiet, możliwośc nauki/kształcenia/pracowania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
włączenie Żydów w społeczność polska, nauka języka, nauka kultury itd
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powolne zmiany, pogląd przeniesiony przez spensera Herberta do interpretacji zjawisk społecznych. zgodnie z tą zasadą społeczeństwo powoli dąży do doskonałości, jego rozwój przyspieszają wynalazki techniczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dominacje realizmu i naturalizmu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
coś co mogłoby się wydarzyć, metoda twórcza w sztuce, charakterystyczną dla 2 połowy 19w której celem było odzwierciedlenie życia codziennego człowieka w jego środowisku, odkrycie praw sądzących w rzeczywistości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
twórcą był Emil Zola, który domagał się by sztuka naśladowała metody naukowe. postulował zmiany w ciele zjawisk życia, bez oceny i interpretacji z nagromadzeniem wielu szczegółowo nawet brzydkich i wstydliwych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
użyteczność człowieka darząca do szczęścia indywidualnego powiązanego dla ogółu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
- maszyna do szycia - odkurzacz - wieczne pióro - karabin maszynowy itd
|
|
|
społeczne skutki rewolucji przemysłowej rozpocznij naukę
|
|
- rozwój dziedzin zależnych od szybkiej komunikacji - poprawa jakości i długości życia - większą gada mieszczaństwa - wzrost zatrudnienia - zmiana roli kobiet - emigracja zarobkową - dysproporcje społeczne
|
|
|
wiersz programowy - Adam Asnyk "do młodych" 1869r rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
co zawiera wiersz programowy rozpocznij naukę
|
|
zawiera cele i zadania społeczeństwa w aktualnych warunkach społecznych. ma zazwyczaj lirykę zwrotna i do adresata zbiorowego i zawiera deklaracje ideowe
|
|
|
kim/ czym jest podmiot liryczny rozpocznij naukę
|
|
jest osoba, która zwraca się do młodych i daje im wskazówki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
starzy: kwiaty barwnych mitów, legendarny mrok, mgła urojeń młodzi: prawda, jasny płomień, nowe nieodkryte drogi
|
|
|
daremne żale - poetyckie dociekania rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
kim jest podmiot liryczny i o czym mówi rozpocznij naukę
|
|
podmiotem lirycznym jest osoba stara z starej epoki. jest to mentor, który obserwuje zmiany zjawisk (przemijania)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Adresatami wiersza są ludzie należący do starego pokolenia, które było wierne romantycznym ideałom. Charakteryzuje ich żal, przywiązanie do przeszłości i tradycji, skoncentrowanie na złudnych marzeniach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Pragną oni odzyskać dawny świat oraz sprawić, aby zawsze pozostał taki sam, co jest niemożliwe. nie potrafią się pogodzić z przemijaniem, a także z nieuniknionymi zmianami. Uparcie próbują bronić idei, które uległy wyczerpaniu i stały się nieaktualne.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przyczynianie się do postępu i rozwoju ludzkości; budowanie nowego świata, zmienianie życia na lepsze; patrzenie w przyszłość zamiast rozpamiętywania przeszłości; podążanie z duchem czasu; wprowadzanie w życie nowych, pozytywistycznych ideałów.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dobite i stylistyczne wyraziste sformułowanie o celu perswazyjnym, służące przekonaniu odbiorcy do czegoś lub nakłonienia go do przejęcia określonych postaw i opinie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mowa jest o rozkwitające wiośnie jest to nawiązanie do rozwiązania miłości czy coś chuj wie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podmiot liryczny to mężczyzna mówiący o niespełnione miłości, słowa kieruje do swojej wybranki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
klamrowa, anafory "prócz" oraz wyliczenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gatunek publicystyczny (można spotkać w gazetach bądź w serwisach internetowych)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
- subiektywizm relacji - nastawienie na kontakt z odbiorcą - częste elementy humoru oraz satyr - aktualne wydarzenia bądź problemow społecznych, obyczajowych i politycznych -
|
|
|
czym są felietony Bolesława Prusa rozpocznij naukę
|
|
kroniki tygodniowe mówiły o wydarzeniach społecznych z życia i kultury
|
|
|