Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
- Zachodnie przełęcz Liliowe Wysokie, Bielskie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to pojedyncze, skaliste i wyraźnie wyniesione ponad granie szczyty o stromych ścianach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
grzbiety górskie łączące szczyty i przełęcze
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
doliny powstałe na skutek przekształcenia V-kształtnych dolin rzecznych przez jęzory lodowcowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rynnowe formy erozyjne, którymi obsypuje się materiał skalny oberwany wskutek ruchów masowych
|
|
|
co to są kotły polodowcowe rozpocznij naukę
|
|
głębokie zagłębienia powstałe w miejscach, w których gromadził się śnieg i tworzyły się pola firnowe
|
|
|
do najliczniejszych form krasowych należą... rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
jaka jest liczba jaskiń występujących w polskiej części Tatr rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
najgłębszą i najdłuższą jaskinią po polskiej stronie jest... rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
jakie wyróżnia się formy krasu powierzchniowego (4) rozpocznij naukę
|
|
wywierzyska, żłobki krasowe, bramy, wąwozy
|
|
|
jakie są dwa czynniki wpływające na odrębność klimatyczną Tatr rozpocznij naukę
|
|
- wysokość nad poziomem morza, - utrudniony przepływ powietrza w kierunku północ-południe spowodowany występowaniem bariery górskiej
|
|
|
występuje tutaj ... klimat w Polsce rozpocznij naukę
|
|
najsurowszy (najniższe średnie roczne temperatury powietrza, największe sumy opadów atmosferycznych)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
jakie wyróżnia się piętra klimatyczno-roślinne w Tatrach rozpocznij naukę
|
|
od góry- turni, hal, kosodrzewiny, regla górnego, regla dolnego, pogórza
|
|
|
jakie zwierzęta występują w Tatrach rozpocznij naukę
|
|
niedźwiedź brunatny, kozice tatrzańskie świstaki tatrzańskie, owce
|
|
|
polska część Tatr znajduje się w dorzeczu... rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
najwyższym wodospadem w Polsce jest... rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
granity i łupki krystaliczne rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
strome szczyty, ostre granie, większe wysokości bezwzględne i różnice wysokości rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
wodospady, jeziora cyrkowe rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
wywierzyska, ponory i suche doliny rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
łagodna rzeźba, mniejsze wysokości bezwzględne i różnice wysokości rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
góry średnie (wysokość i występowanie) rozpocznij naukę
|
|
Wysokość: rzadko przekraczające 1500 m n.p.m. Położenie: Karpaty (Bieszczady) Sudety
|
|
|
góry niskie (wysokość i występowanie) rozpocznij naukę
|
|
Wysokość: zwykle mniej niż 600 m n.p. m Położenie: Góry Świętokrzyskie
|
|
|
budowa geologiczna Bieszczadów cz. 1 rozpocznij naukę
|
|
- zbudowane z fliszu karpackiego składającego się z naprzemianległych warstw zlepieńców, piaskowców, mułowców i iłowców - zostały sfałdowane z orogenezie alpejskiej (1)
|
|
|
budowa geologiczna Bieszczadów cz. 2 rozpocznij naukę
|
|
- flisz karpacki podatny jest na erozję, dlatego Bieszczady odznaczają się łagodniejszą rzeźbą niż przykładowo zbudowane z granitów Tatry - najwyższym szczytem jest Tarnica
|
|
|
jakie zwierzęta występują w Bieszczadach rozpocznij naukę
|
|
niedźwiedzie, wilki, rysie, jelenie, żubry
|
|
|
sieć rzeczna Bieszczadów jest ... rozwinięta rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
największą rzeką Bieszczadów jest... rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
nie ma tu wielu naturalnych jezior (Bieszczady) przykład rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
budowa geologiczna Sudetów cz. 1 rozpocznij naukę
|
|
- budowa bardzo skomplikowana, obszar objęty przez ruchy górotwórcze trzech orogenez - po ustaniu fałdowań hercyńskich obszar Sudetów był intensywnie niszczony przez procesy zewnętrzne i został niemal zrównany (1)
|
|
|
budowa geologiczna Sudetów cz. 2 rozpocznij naukę
|
|
- podczas orogenezy alpejskiej obszar gór został potrzaskany na wiele części i wyniesiony na rożne wysokości (utworzył się zrąb tektoniczny)
|
|
|
Połoniny (łąki górskie) to rozpocznij naukę
|
|
piętro połonin (powyżej 1150 m n.p.m)
|
|
|
Zarośla karłowatej buczyny oraz olszy to rozpocznij naukę
|
|
piętro regla dolnego (od 500 m n.p.m. do 1150 m n.p.m)
|
|
|
Jodłowo-bukowe lasy 60-70% to rozpocznij naukę
|
|
piętro pogórza (od 350 do 500 m n.p.m)
|
|
|