podstawy zarządzania kolos 1

 0    33 fiszki    ffite
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
model organizacji według Leavita
rozpocznij naukę
cele i wartości, ludzie, technologie, struktura. Wszystkie równoważne i połączone
Model organizacji według Petersa i Water manna (7s)
rozpocznij naukę
style(m), strategia(t), system(t), pracownicy(m), struktura(t), kompetencje(m) wartości (kluczowe). To samo co u Leavita. Twarde łatwo zbudować i wdrążyć, miękkie są trudne do zmiany i złączone z ludźmi
cechy organizacji zgodnie z podejściem systemowym
rozpocznij naukę
otwarta, celowa, złożona, ustrukturyzowana, hierarchiczną, adaptacyjne, samoregulujące, spójne
systemy celów organizacji
rozpocznij naukę
klasyczny (instrument realizacji celów), behawioralny (organizacja to system społeczny do osiągnięcia celów), systemowy (zaspokajanie potrzeb otoczenia wraz z uwzględnieniem możliwości i oczekiwań uczestników)-połączenie innych
funkcje celów
rozpocznij naukę
wskazówki, tworzenie i koordynacja celów, kierowanie pracownikami niższych szczebli, podstawa formulaowania mierzenia celów
wytyczne sprawnego działania
rozpocznij naukę
alternatywna(przeciwstawne, szukanie kompromisu), niealternatywna (narzucanie logiki i porządku działania)
planowanie
rozpocznij naukę
proces ustalania celów i odpowiednich działań, aby je osiągnąć
etapy procesu planowania
rozpocznij naukę
1. Ustalenie celów 2. Zidentyfikować problem 3. Poszukiwanie innych rozwiązań 4. Ocenienie konsekwencji 5. Dokonanie wyboru 6. Wdrażanie planu 7. Kontrola realizacji
rodzaje planów
rozpocznij naukę
posturalne(idą np do mediów), rzeczywiste(wyniki równań i przetargów w organizacji), kierunkowe (długotrwałe)
rodzaje planów
rozpocznij naukę
strategiczne (>5 lat), długo terminowe (2-5), średnioterminowe (miesiące-rok), krótkoterminowe (<3mies), bieżące (parę dni)
definicja organizacji
rozpocznij naukę
całość, której składniki pomaga w powodzeniu całości /system świadomie skoordynowanych działań
otoczenie organizacji
rozpocznij naukę
czynniki i procesy, funkcjonujące w środowisku organizacji
otoczenie bliższe
rozpocznij naukę
bezpośrednio oddziałowuje na organizację np. dostawcy, pośrednicy, klienci
analiza swot
rozpocznij naukę
strengths, weaknesses, opportunities, threats
otoczenie dalsze
rozpocznij naukę
działające na cały rynek. Składa się z czynników ekonomicznych, polityczno-prawnych, technicznych i przyrodniczych
definicja planowania
rozpocznij naukę
tworzenie planu celów I sposobów na ich osiągnięcie. Składa się z uzyskania środków do realizacji celów, działanie zgodnie z celami, śledzenie i pomiar
organizowanie
rozpocznij naukę
krzałtowanie struktury organizacyjnej, pozwala realizować cele. Składa się z czynności i decyzjach organizacyjnych, określenie kanałów informacyjnych i ustalania procedur
definicja motywowania
rozpocznij naukę
stymulacja uczestników org. do respektowania wzorców organizacji
kontrola
rozpocznij naukę
porównywanie wyników z planami. Dzieli się na: Kontrolę prospektywną(struktura operacyjna), bieżącą(sprawdzanie w trakcie realizacji), retrospektywna (sprawdzanie osiągnięć)
planowanie scenariuszowe
rozpocznij naukę
co jeśli /używanie bierzących danych do przewidywania przyszłości. Pozwala lepiej przygotować się na niespodziewane okoliczności i lepiej planować
system zamknięty
rozpocznij naukę
dokładne granice, funkcjonowanie stosunkowo niezależne od otoczenia
system otwarty
rozpocznij naukę
współdziałanie z otoczeniem, dostosowywanie się do otoczenia
organizacja jako system otwarty
rozpocznij naukę
1. elementy zależne od siebie 2. efekt synergii 3. sprzężenie zwrotne 4. systemy organizacyjne w kierunku większego zróżnicowania i przekształcają struktury
zarzadzanie przez cele
rozpocznij naukę
cele dają wskazówki oraz pozwalają ocenić efekty
cechy prawidłowego planu
rozpocznij naukę
1. Celowość 2. Realność 3. Konkretnść(ściśle i wymiernie) 4. Terminowość 5. Kompletność 6. Hierarchizacja zadań planistycznych 7. Elastyczność 8. Perspektywiczność
typy planów (ogólny podział)
rozpocznij naukę
strategiczne (długookresowe, ogólne, jednorazowe). więcej niż 3 lata/ operatywne (krótkookresowe, szczegółowe, ciągle)
organizowanie
rozpocznij naukę
opracowywanie odpowiednich konfiguracji zasobów umożliwiających realizację planów. obejmuje: organizacje przestrzenną, podział pracy, strukturę organizacyjną, delegowanie uprawnień, opracowanie procesów, koordynowanie, budowę zespołów, informowanie
struktura organizacyjna
rozpocznij naukę
zestaw elementów I powiązań między nimi
elementy struktury organizacyjnej
rozpocznij naukę
Jądro operacyjne(pracownicy), centrum Strategiczne (najwyższy szczebel), linia środkowa (kierownicy jednostek regionalnych), Technostruktura (specjaliści), Personel wspomagający (konsultanci)
organizacja bez granic
rozpocznij naukę
brak oddzielnej pracy, członkowie zespołów pracują nad wieloma zadaniami na raz-brak mocnej hierarchizacji, brak podziału między menadżerami i pracownikami
czynniki strukturotwórcze
rozpocznij naukę
strategia, czynniki wewnętrzne, czynniki zewnętrzne, struktura organizacyjna
typy subotoczenia
rozpocznij naukę
1. Polityczno prawne 2. Ekonomiczne 3. Społeczno kulturowe 4. Technologiczne
Czynniki Astońskie
rozpocznij naukę
1. Konfiguracja 2. Centralizacja 3. Specjalizacja 4. Standaryzacja 5. Formalizacja

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.