wph 14.01

 0    38 fiszek    sandratalaga6
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
podmiot poznaje fragment rzeczywistości za pomocą
rozpocznij naukę
zmysłów, narzędzi, bagażu doświadczeń, wpływu innych ludzi
poznawanie racjonalistyczne
rozpocznij naukę
posiadamy już jakieś informacje i je przetwarzamy, nie pozyskujemy nowej wiedzy z otoczenia
poznawanie za pomocą metodologii
rozpocznij naukę
używamy dodatkowo narzędzi, które ułatwią nam poznawanie, każde narzędzie ogranicza na tylko do takich danych, które akurat dostarcza
nurty epistemologiczne
rozpocznij naukę
sposoby poznawania - jak poznajemy to, co istnieje
pozytywizm
rozpocznij naukę
zgodność z rzeczywistością
instrumentalizm
rozpocznij naukę
użyteczność
konstruktywizm społeczny
rozpocznij naukę
ludzie postrzegają rzeczywistość poprzez pryzmat swojej kultury i doświadczeń, przypisując temu, co odnotowują, określone znaczenia, i w związku z tym nikt nie może zaobserwować obiektywnej rzeczywistości, oderwanej od nadawanych znaczeń i kontekstów
falsyfikacja
rozpocznij naukę
metoda demarkacji nauki - jeżeli mamy jakąś hipotezę, zróbmy wszystko żeby ją obalić
jeżeli stwierdzenie jest naukowe możemy/nie możemy je/go obalić
rozpocznij naukę
możemy
kolektyw myślowy Ludwika Flecka
rozpocznij naukę
wspólnota ludzi związanych wymianą myśli lub wzajemnym oddziaływaniem intelektualnym
trafność
rozpocznij naukę
w jakim stopniu coś zbadaliśmy
rzetelność
rozpocznij naukę
jak precyzyjnie zgłębiliśmy badany temat
zmienna
rozpocznij naukę
wielkość matematyczna, która może przybierać różne wartości
model eksperymentalny
rozpocznij naukę
badanie wpływu wywieranego przez zmienną niezależną na zmienną zależną
model korelacyjny
rozpocznij naukę
badanie współwystępowania zmiennych
id
rozpocznij naukę
nieswiadome, kieruje sie przyjemnoscia i popedami
ego
rozpocznij naukę
ja, kontakt z rzeczywistoscia, czynnik obronny, cenzura
superego
rozpocznij naukę
wyzsze ja, tworzenie idealow, sumienie
poped zycia
rozpocznij naukę
laczenie elementow, tworzenie, rozwoj
poped smierci
rozpocznij naukę
ma charakter destrukcyjny, niszczenie wiezi, regresja
psychoanaliza
rozpocznij naukę
metoda terapeutyczna polegajaca na uswidomieniu sobie nieswiadomych konfliktow i fantazji
cecha nieswiadomosci - niesprzecznosc
rozpocznij naukę
jedna rzecz moze miec cechy wielu innych
cecha nieswiadomosci - bezczasowosc
rozpocznij naukę
cos co wydarzylo sie nawet wiele lat temu, jest tak samo wazne jak cos, co wydarzylo sie wczoraj; tresci funkcjonuja tak, jakby czas nie mial znaczenia
cecha nieswiadomosci - zastepowanie rzeczywistosci fizycznej rzeczywistoscia psychiczna
rozpocznij naukę
to, co czulismy i jakie mamy wyobrazenia na temat tego co przezywalismy, ma dla nas wieksze znaczenie niz to, co dzialo sie naprawde
cecha nieswiadomosci - to co nieswiadome dostepne jest w stanie regresji
rozpocznij naukę
przezywajac na nowo dane wydarzenia z przeszlosci, moze pojawic sie cos, czego nie jestesmy teraz swiadomi
aparat psychiczny
rozpocznij naukę
teoria osobowosci freuda skladajaca sie z trzech instancji, id, ego, superego
dlaczego freud przestal uzywac terminu podswiadomosc?
rozpocznij naukę
poniewaz uznal, ze utozsamia on psychike ze swiadomoscia
uwiedzeniowa teoria histerii
rozpocznij naukę
glowna przyczyna histerii bylo przedwczesne uwiedzenie seksualne w dziecinstwie, w ktorym podmiot (najczesciej dziecko) uleglo biernie dzialaniom seksualnym drugiej osoby (doroslego)
kompleks edypa
rozpocznij naukę
zespol nieswiadomych mysli skupiajacych sie na pragnieniu posiadania rodzica przeciwnej plci i wyeliminowaniu rodzica tej samej plci
alfred adler
rozpocznij naukę
psychologia indywidualna
carl gustav jung
rozpocznij naukę
psychologia analityczna
dazenie do mocy
rozpocznij naukę
czynnik wyznaczajacy indywidualny styl zycia, dazenie do mocy - do doskonalosci
glowne przekonania alfreda adlera
rozpocznij naukę
przekonanie o motywujacej roli dazenia do czegos lepszego, w porownaniu do tego co jest; bycie czlowiekiem jest rownoznaczne z poczuciem nizszosci i potrzeba jego przezwyciezenia
poczucie spoleczne/wspolnoty alfreda adlera
rozpocznij naukę
poczucie wspolnoty chroni przed ucieczka w aspoleczne i neurotyczne fikcje
podzial nieswiadomosci wedlug junga
rozpocznij naukę
nieswiadomosc personalna, nieswiadomosc zbiorowa
archetypy
rozpocznij naukę
motywy, ktore nigdy nie byly uswiadomione. sa wytworem wrodzonych form i instynktow, pojawiaja sie wraz z narodzinami, to dziedziczone cechy nabyte skladajace sie na nieswiadomosc zbiorowa
nieswiadomosc zbiorowa
rozpocznij naukę
zawiera tresci nalezace do calej grupy jednostek, np. calego narodu lub calej ludzkosci. tresci te moga manifestowac sie w snach
indywiduacja
rozpocznij naukę
glowny cel osobistego rozwoju czlowieka, integrowanie sprzecznych tresci i archetypowych procesow nieswiadomosci

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.