Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
model czy schemat służący obserwacji i interpretacji. Kształtuje nasze spostrzeżenia i to jak je rozumiemy. Jest to przyjęty sposób widzenia rzeczywistości w danej dziedzinie.
|
|
|
paradygmat pozytywistyczny rozpocznij naukę
|
|
Zakłada, że możemy w sposób naukowy odkryć reguły rządzące życiem społecznym i poznanie społeczne jest jedyną drogą uzyskania wartościowej wiedzy.
|
|
|
paradygmat darwinizmu społecznego rozpocznij naukę
|
|
Widział w życiu społecznym postępująca ewolucję.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Koncentruje się na dążeniu jednostek lub grup do zdominowania innych jednostek lub grup i do uniknięcia ich dominacji.
|
|
|
paradygmat interakcjonistyczny rozpocznij naukę
|
|
Bada jak uznawane znaczenia i wzorce społeczne są rozwijane w toku społecznej interakcji.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Koncentruje się na sposobach jakie stosują ludzie, by zrozumieć życie społeczne w procesie jego przeżywania, tak jakby każdy był badaczem prowadzącym badania.
|
|
|
paradygmat funkcjonalizmu strukturalnego rozpocznij naukę
|
|
Usiłuje odkryć funkcje jakie liczne elementy społeczeństwa pełnią w całym systemie.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Teoria, której celem jest przedstawienie całościowego obrazu instytucji, społeczeństw, relacji między zbiorowościami.np. teoria Walki Klas
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Teoria mająca wyjaśnić zjawiska społeczne zachodzące na poziomie jednostek i relacji między jednostkami.np. teoria dot. różnic w zachowaniach zabawowych chłopców i dziewczynek.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
określone, weryfikowane oczekiwanie co do rzeczywistości sformułowane na bazie większego twierdzenia. Stwierdzenie, że jeśli teoria jest prawdziwa to powinno zostać zaobserwowane określone zjawisko.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Hipoteza, według której między analizowanymi zmiennymi nie zachodzi żaden związek.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Proces tworzenia definicji operacyjnych, konkretnego definiowania zjawiska, które nie może być zmierzone w sposób jednoznaczny.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
To konkretna i szczegółowa definicja jakiegoś pojęcia sformułowana w kategorii działań pozwalających na zaklasyfikowanie danej obserwacji.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ludzie lub rzeczy, które będą badane. Najczęściej jest to pojedynczy człowiek.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wszystkie wytwory istot społecznych lub ich zachowania, mogą być jednostką analizy
|
|
|
błąd ekologiczny rozumowania rozpocznij naukę
|
|
Błędne wyciągnięcie wniosków o jednostce tylko na podstawie obserwacji grup
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
próba wyjaśnienia złożonego zjawiska w kategoriach wąskiego zestawu pojęć. Jest to błąd badaczy, którzy ściśle ograniczają rodzaje pojęć uznawane za odpowiednie dla danego zjawiska.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to wstępnego, ogólnego zrozumienia jakiegoś zjawiska.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest odkrywaniem i opisywaniem związków między różnymi aspektami badanego zjawiska.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Badania opartej na obserwacjach zrobionych w jednym punkcie czasowym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
schemat badań polegający na zbieraniu danych w różnych punktach czasowych. 1) badania trendów 2) badania kohrot demograficznych. 3) badania panelowe
|
|
|