hit dominkk

 0    104 fiszki    guest2986832
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
1. Władze komunistyczne w pierwszych latach powojennych stosowały TERROR wobec społeczeństwa polskiego
rozpocznij naukę
a. terror służył najpierw zdobyciu władzy, a później jej utrzymaniu
b. metody REPRESJI
rozpocznij naukę
– skrytobójstwa – zbrodnie sądowe – stosowanie tortur – INWIGILACJA
reforma rolna
rozpocznij naukę
a. reformę rolną zapowiadał Manifest PKWN z 22 lipca 1944 r. b. WYWŁASZCZENIE wielkiej własności ziemskiej c. PARCELACJA – tworzenie niewielkich gospodarstw rodzinnych
d. KOLEKTYWIZACJA ROLNICTWA
rozpocznij naukę
tworzenie rolniczych spółdzielni produkcyjnych powstawały w drodze łączenia indywidualnych gospodarstw rolnych
d. KOLEKTYWIZAJCJA ROLNICTWA 2
rozpocznij naukę
wobec opornych rolników stosowano różne formy przymusu propaganda komunistyczna właścicieli większych gospodarstw rolnych nazywała kułakami – tworzenie PAŃSTWOWYCH GOSPODARSTW ROLNYCH (PGR)
3. NACJONALIZACJA przemysłu
rozpocznij naukę
a. ustawa o nacjonalizacji z 3 stycznia 1945 r.
b. charakter gospodarki komunistycznej
rozpocznij naukę
– GOSPODARKA CENTRALNIE ZARZĄDZANA – gospodarka planowa – plan 3-letni (1947-1949) – plan 6-letni (1950-1955)
c. INDUSTRIALIZACJA kraju
rozpocznij naukę
– budowa Nowej Huty – budowa Fabryki Samochodów Osobowych (FSO) – budowa elektrociepłowni na Żeraniu w Warszawie
d. propagandowy wymiar przemian gospodarczych
rozpocznij naukę
– współzawodnictwo pracy (stachanowcy)
Likwidacja wolnego handlu
rozpocznij naukę
a. problemy z zapatrzeniem wymusiły REGLAMENTACJĘ podstawowych produktów
tzw. BITWA O HANDEL (1947 r.)
rozpocznij naukę
– likwidacja prywatnych hurtowni – likwidacja znacznej części prywatnych sklepów
c. przeprowadzenie reformy (jakiej)
rozpocznij naukę
walutowej 1950r
Próby kreowania nowego społeczeństwa
rozpocznij naukę
a. kreowany przez komunistów tzw. „nowy człowiek” miał spełniać wymogi ideologii marksistowsko-leninowskiej
b. metody oddziaływania władz komunistycznych na społeczeństwo
rozpocznij naukę
– PROPAGANDA – INDOKTRYNACJA – zastraszanie i TERROR c. dla celów propagandowych wykorzystywano radio, kino i plakaty
2. Organizacje młodzieżowe
rozpocznij naukę
a. władze komunistyczne zlikwidowały Związek Harcerstwa Polskiego (ZHP)
b. na Kongresie Jedności Młodzieży powołano Związek Młodzieży Polskiej (ZMP) – 1948 r. (cz1)
rozpocznij naukę
– była to organizacja wzorowana na sowieckim KOMSOMOLE – jej głównym zadaniem była indoktrynacja w duchu komunistycznym
b. na Kongresie Jedności Młodzieży powołano Związek Młodzieży Polskiej (ZMP) – 1948 r. (cz2)
rozpocznij naukę
– w ramach swojej działalności ZMP organizowało masowe impresy, pogadanki polityczne, manifestacje – członkowie ZMP byli wykorzystywani do INWIGILOWANIA społeczeństwa
c. w 1948 r. powstała paramilitarna organizacja „Służba Polsce” (jej członków nazywano junakami), która
rozpocznij naukę
– prowadziła szkolenie wojskowe młodzieży – prowadziła intensywną indoktrynację – organizowała brygady robotnicze, wykorzystywane na wielkich budowach
d. narzędziem komunistycznej indoktrynacji stała się szkoła
rozpocznij naukę
– programy nauczania były nasycone treściami komunistycznymi – uczniowie byli wychowywani w duchu kultu Józefa Stalina i Bolesława Bieruta
3. CENZURA
rozpocznij naukę
a. w 1946 r. został utworzony Główny Urząd Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk
b. obowiązywała cenzura prewencyjna –
rozpocznij naukę
utwory przeznaczone do rozpowszechniania musiały uzyskać akceptację cenzorów jeszcze przed ich opublikowaniem
c. treści zakazane: (cz1)
rozpocznij naukę
– zakazana była krytyka komunistycznej władzy we wszystkich formach twórczości – obowiązywał zakaz rozpowszechniania informacji na temat RZĄDU POLSKIEGO NA UCHODŹSTWIE i ARMII KRAJOWEJ
c. tresci zakazane (cz2)
rozpocznij naukę
– nie wolno było informować o PAKCIE RIBBENTROP-MOŁOTOW, zbrodni katyńskiej i INKORPORACJI przez ZSRS Kresów Wschodnich
4. SOCREALIZM
rozpocznij naukę
a. doktryna w literaturze, sztuce, filmie i muzyce, wprowadzona w ZSRS na początku lat 30. XX w., a po II wojnie światowej narzucona w innych państwach bloku sowieckiego b. SOCREALIZM służył propagandzie komunistycznej
5. Zagospodarowanie ZIEM ODZYSKANYCH
rozpocznij naukę
pkt sa w nastepnych slajdach bo sa dlugie:))))
a. w propagandzie komunistycznej Ziemiami Odzyskanymi nazywano ziemie należące przed II wojną światową do Niemiec, włączone do Polski na mocy postanowień konferencji poczdamskiej
rozpocznij naukę
Śląsk, część Pomorza Zachodniego i Brandenburgii po linię Odry i Nysy Łużyckiej oraz południowa część Prus Wschodnich
b
rozpocznij naukę
w celu ich sprawnego zagospodarowania utworzono Ministerstwo Ziem Odzyskanych
c
rozpocznij naukę
ludność niemiecka, zamieszkująca te tereny, musiała je opuścić
d
rozpocznij naukę
ziemie te były następnie zasiedlane gł. przez przesiedleńców z Kresów Wschodnich
e
rozpocznij naukę
. w pierwszych latach po wojnie opuszczone gospodarstwa stawały się łupem tzw. szabrowników
6. Formy oporu społecznego
rozpocznij naukę
a. powstawały tajne organizacje młodzieżowe o charakterze samokształceniowym
b. komunistyczny monopol informacyjny starały się przełamać zachodnie rozgłośnie radiowe:
rozpocznij naukę
– BBC – Radio Wolna Europa
1. Ateizm w ZSRS
rozpocznij naukę
a. ZSRS w sferze religii prowadził politykę ateizacji
b. negatywny stosunek do religii zapoczątkował KAROL MARKS, który traktował religię jako
rozpocznij naukę
– czynnik utrudniający rozwój społeczeństwa – „opium ludu”
c
rozpocznij naukę
c. wobec duchowieństwa wszystkich religii władze ZSRS prowadziły politykę prześladowań
2. Po II wojnie światowej politykę ateizacji prowadziły władze wszystkich państw bloku wschodniego
rozpocznij naukę
pkt sa w dalszych slajdach
a. bieżąca polityka zależała jednak od aktualnej sytuacji politycznej i stopnia umocnienia się komunistów u władzy (1)
rozpocznij naukę
początkowo komuniści unikali konfrontacji z Kościołami – wraz z umacnianiem swojej pozycji starali się ograniczyć wpływ religii na życie publiczne
a bieżąca polityka zależała jednak od aktualnej sytuacji politycznej i stopnia umocnienia się komunistów u władzy (2)
rozpocznij naukę
– w miarę możliwości dążyły do podporządkowania Kościołów i związków wyznaniowych władzom państwowym – docelowo dążyły do likwidacji Kościołów i związków wyznaniowyc
b
rozpocznij naukę
komuniści ze szczególną determinacją zwalczały Kościół katolicki, uznając że ich podporządkowanie Stolicy Apostolskiej oznacza wpływy zagranicznego ośrodka politycznego na sytuację społeczną
c
rozpocznij naukę
po II wojnie światowej wszystkie państwa należące do bloku wschodniego wypowiedziały zawarte wcześniej KONKORDATY
3. REPRESJE wobec religii
rozpocznij naukę
pkt sa w dalszych slajdach
a. Czechosłowacja (1)
rozpocznij naukę
– władze komunistyczne INTERNOWAŁY prymasa Czech Josefa Berana, a 10 innych skazały na wieloletnie kary więzienia – w Czechosłowacji zlikwidowano większość zakonów (zakonnicy zostali umieszczeni w specjalnych klasztorach koncentracyjnych)
a. czechoslowacja (2)
rozpocznij naukę
– ostatecznie w Czechach władze państwowe objęły swoją kontrolą instytucje kościelne
b. Węgry (1)
rozpocznij naukę
– w 1948 r. został aresztowany prymas Węgier József Mindsznty – z czasem podporządkowały władzy państwowej całą hierarchię kościelną – zlikwidowały większość klasztorów
b. wegry (2)
rozpocznij naukę
– likwidacji uległy również seminaria i szkoły katolickie – opornych duchownych sądy skazywały na wieloletnie więzienie i obozy pracy
c
rozpocznij naukę
w Bułgarii i Rumunii władzy państwowej została podporządkowana Cerkiew prawosławna
d
rozpocznij naukę
GREKOKATOLICY we wszystkich państwach komunistycznych zostali przymusowo włączeni do Cerkwi prawosławnej
4. Sytuacja Kościoła katolickiego w Polsce po II wojnie światowej
rozpocznij naukę
a. w wyniku zmian granic Polska stała się krajem niemal jednolitym wyznaniowo (90% społeczeństwa to katolicy)
b
rozpocznij naukę
w związku z brakiem traktatowego ustalenia granic zachodnich Polski Stolica Apostolska zwlekała z utworzeniem polskiej organizacji Kościelnej na Ziemiach Odzyskanych
c
rozpocznij naukę
we wrześniu 1945 r. Tymczasowy Rząd Jedności Narodowej zerwał konkordat ze Stolicą Apostolską
d. ze względu na bardzo duże wpływy Kościoła w Polsce władze komunistyczne nie zdołały podporządkować sobie jego struktur organizacyjnych (1)
rozpocznij naukę
– majątki należące do instytucji kościelnych zostały wyłączone z reformy rolnej – instytucja kościelne odzyskały dobra zagrabione przez Niemców – Kościół zachował prawo do nauczania religii w szkołach i wydawania swojej prasy
d. ze względu na bardzo duże wpływy Kościoła w Polsce władze komunistyczne nie zdołały podporządkować sobie jego struktur organizacyjnych (2)
rozpocznij naukę
– władze zezwoliły na reaktywację Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego (KUL) – do kraju z wychodźstwa wrócił prymas August Hlond
e
rozpocznij naukę
e. w 1948 r. prymasem Polski został STEFAN WYSZYŃSKI
f. próby rozbicia jedności Kościoła w Polsce
rozpocznij naukę
– działalność „księży patriotów” – akcja podpisywania Apelu sztokholmskiego g. w 1950 r. prymas Stefan Wyszyński podpisał porozumienie między episkopatem a rządem
5. Zaostrzenie walki z Kościołem
rozpocznij naukę
pkt w dalszych slajdach
a
rozpocznij naukę
. w 1953 r. odbyły się pokazowe procesy księży z kurii krakowskiej oraz biskupa kieleckiego Czesława Kaczmarka
b
rozpocznij naukę
w 1953 r. Rada Państwa wydała dekret O obsadzaniu duchownych stanowisk kościelnych – zwiększał wpływ władz państwowych na obsadę stanowisk kościelnych
c w 1953 r. został ogłoszony memoriał Episkopatu Polski
rozpocznij naukę
– zawierał wykaz represji, które dotknęły Kościół w Polsce – potępiał ingerencje władz komunistycznych w wewnętrzne sprawy Kościoła w Polsce – zawierał oświadczenie: non possumus (nie możemy)
d
rozpocznij naukę
reakcją władz na memoriał było uprowadzenie i umieszczenie w miejscu odosobnienia prymasa Stefana Wyszyńskiego
e
rozpocznij naukę
po uwięzieniu prymasa episkopat zaakceptował podporządkowanie Kościoła władzom państwowym
f. polityka represji jednak była kontynuowana
rozpocznij naukę
– z Ziem zachodnich usunięto i umieszczono w obozach pracy ponad 1400 zakonnic – w więzieniach osadzono blisko 1000 duchownych – ostatecznie usunięto nauczanie religii ze szkół – ograniczono działalność KUL
I. Japonia po II wojnie światowej
rozpocznij naukę
pkt sa dalsj
1
rozpocznij naukę
Japonia podpisała akt kapitulacji 2 IX 1945 r.
2
rozpocznij naukę
W celu osądzenia japońskich zbrodni wojennych został powołany Międzynarodowy Trybunał Wojskowy dla Dalekiego Wschodu
3
rozpocznij naukę
Przemiany wewnętrzne w Japonii po II wojnie światowej
3.a
rozpocznij naukę
demilitaryzacja
b. DECENTRALIZACJA władzy –
rozpocznij naukę
przekazanie części kompetencji władzy samorządowej
c. DEMOKRATYZACJA
rozpocznij naukę
– wprowadzenie systemu wielopartyjnego – w 1947 r. wprowadzono konstytucję, ustanawiającą ustrój demokratyczny
4 Po II wojnie światowej nastąpił
rozpocznij naukę
szybki rozwój gospodarczy Japonii
5. Zmiana w międzynarodowym położeniu Japonii
rozpocznij naukę
a. Stany Zjednoczone podpisały z Japonią traktat pokojowy w 1951 r. b. w 1952 r. oficjalnie zakończono wojskową okupację Japonii c. w 1956 r. Japonia została przyjęta do ONZ
II. Powstanie Chińskiej Republiki Ludowej (ChRL)
rozpocznij naukę
pkt sa dalej:))
1. Wojna domowa w Chinach pomiędzy:
rozpocznij naukę
a. partią narodową – Kuomintang – CHIANG KAI-SHEK b. Komunistyczną Partią Chin (KPCh) – MAO ZEDONG
2. Zwycięstwo komunistów i utworzenie
rozpocznij naukę
Chińskiej Republiki Ludowej (ChRL)– 1949 r.
3. Komunistyczne Chiny korzystały z
rozpocznij naukę
materialnej i politycznej pomocy ZSRS
4. W czasie wojny koreańskiej wojska chińskie walczyły po stronie
rozpocznij naukę
komunistycznej Północ
5. Pokonane siły Kuomintangu schroniły się na Tajwanie i utworzyły tam Republikę Chińską
rozpocznij naukę
a. przed inwazją wojsk komunistycznych Tajwan uchronił sojusz zawarty w 1954 r. USA b. początkowo to władze Tajwanu reprezentowały Chiny w ONZ c. zostały zastąpione przez władze ChRL dopiero w 1971 r.
6. Przemiany gospodarcze i społeczne w Chinach
rozpocznij naukę
a. NACJONALIZACJA przemysłu b. REFORMA ROLNA c. ateizacja społeczeństwa d. maoizm e. realizacja programu tzw. Wielkiego Skoku f. chińska rewolucja kulturalna – Czerwona Gwardia
III. Walka o niepodległość Indii
rozpocznij naukę
pkt sa dalej:)))
1. Po II wojnie światowej nasiliły się procesy
rozpocznij naukę
dekolonizacyjne
2
rozpocznij naukę
2. Działalność Indyjskiego Kongresu Narodowego – MAHATMA GANDHI – metoda biernego oporu
3. 1947 r. – powstały:
rozpocznij naukę
a. Indie - hindusi b. Pakistan – muzułmanie
IV. Powstanie państwa Izrael
rozpocznij naukę
pkt sa dalej:)))
1
rozpocznij naukę
. Narodziny SYJONIZMU w XIX w.
2. Od 1922 r. zamieszkała głównie przez ludność muzułmańską Palestyna miała status
rozpocznij naukę
TERYTORIUM MANDATOWEGO pod zarządem Wielkiej Brytanii
3
rozpocznij naukę
W latach 30. i 40. XX wieku na skutek migracji liczba Żydów w Palestynie wzrosła trzykrotnie
4. Wraz z napływem ludności żydowskiej nasilał się konflikt pomiędzy
rozpocznij naukę
Żydami a Arabami
5. W 1947 r. ONZ wydało rezolucję o
rozpocznij naukę
utworzeniu dwóch państw – żydowskiego i palestyńskiego
6. PROKLAMACJA powstania państwa Izrael – 14 V 1948 r.
rozpocznij naukę
a. pierwszym premierem państwa izraelskiego został David Ben Gurion b. państwa arabskie nie uznały Izraela
6. pkt c. doszło do wybuchu wojny izraelsko-palestyńska – 1948 r.
rozpocznij naukę
– Palestyńczyków wsparły wszystkie kraje muzułmańskie – mimo przygniatającej przewagi Izrael zdołał obronić niepodległość – w wyniku wojny Jerozolima została podzielona pomiędzy Izrael a Jordanię
7
rozpocznij naukę
7. Konflikt bliskowschodni okazał się jednym z najtrudniejszych do rozwiązania w powojennej historii świata i trwa do dzisiaj
1. Sytuacja w ZSRS po śmierci JÓZEFA STALINA
rozpocznij naukę
a. Józef Stalin zmarł 6 III 1953 r. b. nowym sekretarzem generalnym Komunistycznej Partii Związku Sowieckiego (KPZS) został NIKITA CHRUSZCZOW
1. c przejawy tzw. odwilży w ZSRS
rozpocznij naukę
– złagodzono represje wobec społeczeństwa – ogłoszono AMNESTIĘ dla więźniów politycznych – zrehabilitowano ofiary TERRORU stalinowskiego – złagodzono CENZURĘ
2. Sytuacja w Czechosłowacji
rozpocznij naukę
a. w okresie stalinowskich w Czechosłowacji intensywnie rozwijał się przemysł ciężki i energetyczny b. zaniedbane i niedoinwestowane były rolnictwo, usługi i przemysł lekki
2. c przeprowadzona w 1953 r. reforma walutowa
rozpocznij naukę
spowodowała utratę oszczędności i obniżenie stopy życiowej
2. d. protesty społeczne
rozpocznij naukę
– do STRAJKÓW przystąpili robotnicy ze 129 zakładów – wielka manifestacja w Pilźnie została brutalnie stłumiona przez milicję
3. Powstanie czerwcowe w Berlinie w 1953 r.
rozpocznij naukę
pkt sa dalej:))))
3.a. sytuacja gospodarza w NRD
rozpocznij naukę
– niski poziom wynagrodzeń – podnoszenie norm produkcyjnych w przemyśle
3. b. wybuch strajków w Berlinie pod hasłami:
rozpocznij naukę
– wzrostu płac i podniesienia stopy życiowej – zmian personalnych na najwyższych stanowiskach państwowych i partyjnych
3. c. 17 czerwca 1953 r. protesty zostały brutalnie stłumione przez
rozpocznij naukę
milicję i Stasi (Państwową Służbę Bezpieczeństwa)
4. Referat Chruszczowa
rozpocznij naukę
pkt sa dalej:))))
a. Nikita Chruszczow podczas XX Zjazdu KPZS w 1956 r. w referacie O kulcie jednostki i jego następstwach
rozpocznij naukę
– ujawnił zbrodnie stalinowskie – zdemaskował i poddał krytyce KULT JEDNOSTKI
b. referat Chruszczowa zapoczątkował proces
rozpocznij naukę
destalinizacji w państwach bloku wschodniego
5. Sytuacja w Polsce w latach 1953-1956
rozpocznij naukę
pkt sa dalej:))))
a. formy pośmiertnego upamiętnienia Józefa Stalina w Polsce
rozpocznij naukę
– ogłoszenie żałoby i minuty ciszy – przeprowadzono liczne akademie, wiece i masówki – Pałacowi Kultury i Nauki nadano imię Józefa Stalina – Katowice przemianowano na Stalinogród

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.