BADANIA NAUKOWE-BADANIA KLINICZNE

 0    28 fiszek    marysiawilk9
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
BADANIA OBSERWACYJNE
rozpocznij naukę
bierna obserwacja badanej grupy, wywiady/kwestionariusze, zwyczajna praktyka kliniczna, brak dodatkowych procedur diagnostycznych i monitorowania, zgodnie ze wskazaniami rejestracynymi
BADANIA OBSERWACYJNE PODZIAŁ
rozpocznij naukę
przekrojowe, kohortowe, kliniczno-kontrolne, ekologiczne, opis przypadku, serii przypadków, rejestry
Badania przekrojowe
rozpocznij naukę
jednoczesny pomiar czynników przyczynowych i skutków
Badania kohortowe
rozpocznij naukę
bierna obserwacja badanej grupy (gr. narażona i nienarażona)
Kliniczno-kontrolne
rozpocznij naukę
wybór grupy osób z badaną chorobą i grupy kontrolnej, zebranie danych dot. ekspozycji w przeszłości na badany czynnik w obu grupach
Ekologiczne
rozpocznij naukę
– Określenie czy wysoki poziom ekspozycji w populacji prowadzi do wysokiej zapadalności na chorobę.
Eksperymentalne
rozpocznij naukę
kliniczne skutki działania badanej interwencji, ocena poszukiwanych punktów końcowych, odpowiedź na pytania badawcze, potwierdzanie lub odrzucanie hipotez
BADANIE KLINICZNE
rozpocznij naukę
Ocena kliniczna skuteczności i bezpieczeństwa, kliniczne skutki działania badanego produktu leczniczego, identyfikacja działań niepożądanych, śledzenie farmakokinetyki i farmakodynamiki
FAZY B. KLINICZNYCH
rozpocznij naukę
Przedkliniczne: in vitro i in vivo, Kliniczne: I, II, III, IV fazy
Badania przedkliniczne
rozpocznij naukę
mają na celu wstępną ocenę bezpieczeństwa i efektywności potencjalnego leku zanim zostanie on po raz pierwszy zastosowany u ludzi.
Farmadynamika
rozpocznij naukę
co powoduje dany lek w naszym organiźmie
Farmakokinetyka
rozpocznij naukę
jak nasz organizm wpływa na dany lek
Protokół planowania badania
rozpocznij naukę
PICO
P-POPULATION
rozpocznij naukę
Czy istnieje niezaspokojona potrzeba terapeutyczna?
I-INTERVENTION
rozpocznij naukę
Długość leczenia, dawka, droga podania
C- COMPARATOR
rozpocznij naukę
Wybór leku referencyjnego
O-OUTCOME
rozpocznij naukę
Punkty końcowe
Eksperymentalne (interwencyjne) = badanie kliniczne
rozpocznij naukę
Udział człowieka (który jest badany), Obecność leku (stosowanego w określony sposób), Określony cel (ocena skuteczności i bezpieczeństwa)
Złoty standard metodologiczny
rozpocznij naukę
podwójnie zaślepione, randomizowane badanie z grupą kontrolną
Randomizacja
rozpocznij naukę
losowy przydział pacjentów uczestniczących w badaniu do poszczególnych grup
Zaślepienie
rozpocznij naukę
– pozwala upewnić się, że pacjent (lub pacjent i badacz) nie wie do której grupy został przydzielony i jakie substancje dostaje
Maskowanie
rozpocznij naukę
jeśli postaci badanych leków różnią się między sobą
Równoczesna grupa kontrolna
rozpocznij naukę
placebo, inna dawka, brak leczenia, inne formy aktywnego leczenia
Zewnętrzna grupa kontrolna
rozpocznij naukę
(np. historyczna)
Faza I
rozpocznij naukę
wstępna ocena bezpieczeństwa, farmakokinetyki, farmakodynamiki nowego leku: zdrowy ochotnicy, mało liczne próby, wstępne określenie dawkowania
Faza II
rozpocznij naukę
ocena bezpieczeństwa i skuteczności leku na niewielkiej grupie chorych
Faza III
rozpocznij naukę
ostateczna ocena skuteczności i bezpieczeństwa leku w różnych odstępach czasu, na dużych grupach, w porównaniu z innym lekiem lub placebo
Badania fazy III stanowią podstawę
rozpocznij naukę
dopuszczenia leku do obrotu

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.