Pzj egzamin

 0    68 fiszek    ffite
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
jakość definicje historyczne
rozpocznij naukę
Plan on-doskonałość obiektu, Arystoteles-rzeczy odróżniające przedmiot od reszty Lao Zu-drogą do doskonałości
Kategorie definicji jakości
rozpocznij naukę
ogólne, związane z produkcją, z produktem, z użytkownikiem, z tworzeniem wartości, wielowymiarowe, Strategiczne
jakość według ISO 9000
rozpocznij naukę
stopień w jakim zbiór inherentnym właściwości obiektów spełnia wymagania
jakość według deminga
rozpocznij naukę
Sposób myślenia, który powoduje, że stosuje się i poszukuje nowych rozwiązań
definicja wyrobu
rozpocznij naukę
wyjście organizacji, które może być tworzone bez transakcji mającej miejsce między organizacja a klientem
właściwość jakościowa
rozpocznij naukę
nierozłączna właściwość obiektu związana z wymaganiem
przyczyny wzrostu wymagań jakości
rozpocznij naukę
uregulowania prawne, podstawowe cele przedsiębiorstwa, trendy w gospodarstwie światowej, oczekiwania klientów
klasyfikacja jakości
rozpocznij naukę
jakość techniczna (obiektywna), subiektywna (konsumencka), pożądana (wyobrażeń)
wyróżniki jakości produktu
rozpocznij naukę
cechy techniczno-przyrodnicze, ekonomiczne, użytkowe, ergonomiczne, estetyczne, ekologiczne
cechy usługi
rozpocznij naukę
niematerialność, nierozłączność, różnorodność, brak możliwości magazynowania, niemożliwość przywłaszczenia, indywidualizacja
kryteria oceny jakości usług
rozpocznij naukę
Materialne komponenty procesu usługowego, solidność i niezawodność, reakcja na oczekiwania klientów, pewność, empatia
stopień spełnienia jakości z perspektywy zadowolenia klienta
rozpocznij naukę
jakość oczekiwana, doświadczona, uświadomiona
komponenty jakości życia
rozpocznij naukę
zadowolenie z życia, warunki życia, indywidualne wartości (aspekt duchowy fizyczny, miejsca)
płaszczyzny rozpatrywania jakości życia
rozpocznij naukę
warunki ekonomiczne (kasa, czas wolny bezpieczeństwo, warunki mieszkaniowe itp.) subiektywne samopoczucie (szczęście, nadzieją, lęk)
Andrew Shewhart
rozpocznij naukę
pierwszy guru jakości, wynalazca karty kontrolnej (używane do dziś w sterowaniu jakością)
William Edward Deming
rozpocznij naukę
pomagał Japończykom, przeciwnik kontroli, twórca koncepcji cyklu faz zarządzania (Pdpc)
PDPC
rozpocznij naukę
działaj, planuj, wykonaj, sprawdzaj
Joseph Juran
rozpocznij naukę
ustalił cele ciągłego doskonalenia, skupiał się na uznaniu pracownika, usprawniał już działające systemy
Kaoru Ishikawa
rozpocznij naukę
rozwijanie myśli Deminga i Shewhart, Autor Diagramu rybiej ości
Armband Vallin Feigenbaum
rozpocznij naukę
ojciec Total Quality control, opracował koncept kosztów jakości, koncept ukrytej rośliny (część mocy marnowana w fabryce, gdyż nie można osiąga maksa za pierwszym razem)
Phlip B. Crosby
rozpocznij naukę
wskazał 5 etapów dochodzenia do TQM (Niepewność, przebudzenie, działanie, mądrość, pewność)
Genchi Taguchi
rozpocznij naukę
twórca teorii zarządzania przez kompleksowe wyniki, skupiał się na stracie jakości
podejście do zarządzania jakością-poziomy
rozpocznij naukę
Od zewnątrz. Zarządzanie jakością, zapewnienie jakości, sterowanie jakością, kontrola jakości
potrzeby jakości dla konsumenta
rozpocznij naukę
potrzeby funkcjonalne (komfort, ekonomiczność, niezawodność itp), niefunkcjonalne (image, estetyka, bezpieczeństwo itp)
potrzeby jakościowe z punktu widzenia producenta
rozpocznij naukę
Zyskowność (cena, kosztu, udział) Konkurencyjność (image, przywodctwo, doskonalenie)
orinacja na klimata w praktyce
rozpocznij naukę
rozpoznanie klientów, zrozumienie ich potrzeb, połączenie celów organizacji, komunikwianie potrzeb, Dążenie do spełniania potrzeb klientów, poiar zadowolenia, zarządzanie relacjami
przywodctwo w praktyce
rozpocznij naukę
komunikowanie, tworzenie i utrzymywanie wspólnych wartości, stworzenie kultury zaufania, wspieranie zaangażowania w jakość, wpływanie na pozostałych liderów, zapewnienie zasobów, inspirowanie
korzyści zaangażowania ludzi
rozpocznij naukę
Lepsze zrozumienie celów i większa motywacja, większe zaangażowanie w doskonalenie, rozwój osobisty, większe zadowolenie i zaufanie, dbałość o kulturę organizacji
zaangażowanie ludzi w praktyce
rozpocznij naukę
komunikacja z ludźmi, promowanie współpracy, ułatwianie dyskusji, uprawnienia dla ludu, uznanie, możliwość samooceny, badania na ten temat
podejście procesowe
rozpocznij naukę
systematyczna identyfikacja i zarządzanie działami z uwzględnięm wzajemnych zależności i powiązań
korzyści ciągłego doskonalenia
rozpocznij naukę
Lepsze efekty procesów, badania i znajdowanie źródła przyczyny większą zdolność przewidywania i reagowania, lepsze uwzględnienie udoskonaleń, lepsze uczenie się, Dążenie do innowacji
korzyści zarządzania relacjami
rozpocznij naukę
większa efektywność organizacji, zrozumienie celów i wartości, większa zdolność do tworzenia wartości, dobry łańcuch dostaw
zarządzanie relacjami w praktyce
rozpocznij naukę
określenie stron zainteresowanych (dostawcy, klienci itp), ustalenie priorytetów relacji z nimi, równoważenie korzyści długo i krótko terminowych, zbieranie i współdzielenie info itp, mierzenie efektów, ustalenie wspólnych działań
najlepsze praktyki produkcyjne
rozpocznij naukę
kultura ciągłej poprawy-> system zarządzania jakością -> zintegorwany system zarządzania jakością ->lean production ->Zarządzanie przez jakość
TQM
rozpocznij naukę
koplesowe zarządzanie jakością-filozofia zarządzania przedsiębiorstwem. Według Oaklanda-sposob zarządzania zwiększający efektywność, elastyczność i Konkurencyjność
ogólna definicja TQM
rozpocznij naukę
ciągle rozwijający się system zarządzania (wartości, narzędzi, techniki) dążący do zwiększenia satysfakcji klientów wraz z zmniejszem zużycia zasobów
elementy wpływające na codiznną praktykę zarządzania jakością
rozpocznij naukę
kultura (najważniejsze/zdolność do zmiany, morale, relacje z otoczeniem), komunikacja, zaangażowanie
zasady pracy zespołu Kaizen
rozpocznij naukę
obserwacja, analiza, plan usprawnienia Kaizen, przygotowanie rozwiązania, sprawdzenie czy występują problemy, podjęcie działań usprawniających, standaryzacja
Koncepcja Lean
rozpocznij naukę
lean Management (koncentracja na procesach, używanie narzędzi i technik do rozwiązywania problemów) Lean manufacturing (skupienie na przyszłych działaniach, używanie wszystkich zasobów, zmiany w otoczeniu, eliminowanie marnotrawstwa, poprawa jakości)
zasady lean Management
rozpocznij naukę
określenie wartości dla klienta, identyfikowanie strumieni wartości, przepływ wartości, wyciąganie (realizacja tylko na zamówienie), doskonałość
co trzeba ograniczać w Lean menagment
rozpocznij naukę
3m- muda (marnotractwo), muri (obciążanie pracownika) Mura (niezgodność i nieregularność działań)
8 rodzajów marnotractwo w szczupłym zarządzaniu
rozpocznij naukę
wady, nadprodukcja, niewykorzystywany talent, oczekiwanie, transport, nadmiar zapasów, zbędny ruch, nadmierne przetwarzanie
zasady lean manufacturing
rozpocznij naukę
stabilność, nieustanne doskonalenie, wyrównanie wydajności, przestrzeganie standardów
6 sigma
rozpocznij naukę
zarządzanie jakością przez redukcję kosztów i nadzór nad produktem. Skupia się na usuwaniu usterek jak najszybciej to możliwe.
sposób realizacji six sigma
rozpocznij naukę
redukcja strat, poprawa jakości, redukcja zmian w każdym etapie procesu, optymalizacja etapów procesu, skupienie się na potrzebach klienta, większa precyzja
kroki i cele lean six sigma
rozpocznij naukę
1. zdefiniowanie wartości dla klienta 2. mapowanie procesu 3. sprawny przepływ wartości 4. dzialanie przez potrzeby klientów 5. ciagle doskonalenie /użycie dmaic-define, measure, analyze, improve, control
cykl pdca
rozpocznij naukę
planuj, wykonaj sprawdź, działaj
kontekst organizacji w ISO 9001
rozpocznij naukę
określenie czynników wewnętrznych i zewnętrznych, zrozumienie czynników wpływających na osiąganie celów, określenie stron zainteresowanych i ich wymagań
przywodctwo w ISO 9001
rozpocznij naukę
kierownictwo powinno mieć inicjatywę w wprowadzaniu szj, opracować i wdrożyć politykę, orientacja na klienta, sabowiska powinny być zrozumiałe i określone
planowanie w ISO 9001
rozpocznij naukę
rozważyć czynniki wewnętrzne i zewnątrzne istotne dla strategii. Procesy muszą odnosić się do ryzyk i szans proporcjonalnie do wypływu na zgodność. Trzeba ustalić cele jakościowe.
zasady SMART
rozpocznij naukę
skonkretyzowanie, mierzalność, akpctoealność, realność, terminowość - cele jakościowe muszą spełniać wszytkie te warunki
wsparcie w ISO 9001
rozpocznij naukę
Powinno się określać i zapewniać zasoby potrzebne do SZJ (Zasobami są np. ludzie, surowce, infrastruktura, wiedzą itp). Tak samo kompetencje osób pracujących. Informacje powinny być udokumentowane, a pracownicy świadomi o SZJ
rodzaje dokumentów
rozpocznij naukę
poziom Strategiczne (polityka, cele ogólne i szczegółowe), poziom taktyczny (procedury, zadania, plany jakości), operacyjny (instrukcje, zapisy, listy, notatki)
dokumentacja systemu zarządzania
rozpocznij naukę
procedura-co robimy, instrukcja-jak robimy
TQM
rozpocznij naukę
kompleksowe zarządzanie jakością-używa się Kaizen, znormalizowanych systemów zarządzania, Lean menagment i Lean six sigma
składniki TQM
rozpocznij naukę
ciągle rozwijający się system zarządzania złożony z wartości, narzędzi i technik, mający na celu wzrost satysfakcji klientów wraz z zmniejszem zużycia zasobów
normalizcja
rozpocznij naukę
działania na rzecz optymalnego, stopnia uporządkowania w danym zakresie, przez ustalenie elementów do wielokrotnego stosowania. Z tego powstają normy
podział norm
rozpocznij naukę
rodzaj normy, przemdit, zastosowanie w certyfikacji, obligatoryjność, zasięg, rodzaj organizacji
szczeble normalizacji
rozpocznij naukę
międzynarodowy(ISO), regionalny, krajowy
3 zasady ISO
rozpocznij naukę
konsensus, szeroki zakres stosowania, dobrowolność
audyt wewnętrzny
rozpocznij naukę
systematyczny i niezależny udokumentowany proces uzyskiwania dowodu z audytu i jego subiektywna ocena w celu oceny stopnia spełnienia kryteriów audytu
rodzaje audytów
rozpocznij naukę
pierwszej strony (przez organizację, przegląd zarządu, potwierdzenie skuteczność) drugiej strony (przez stronę zainteresowaną organizacją np klienta) trzeciej strony (niezależna organizacja)
zasady audytowania
rozpocznij naukę
uczciwość, rzetelne Przedstawienie wyników, należytą staranność zawodową, poufność, niezależność, podjęcie oparte na dowodach
działania audytowe
rozpocznij naukę
inicjowanie audytu, przygotowanie działań audytowych, przeprowadzenie, przygotowywanie i rozpowszechnie raportu, zakończenie audytu, działania poaudytowe
ustalenia z audytu
rozpocznij naukę
zgodność, niezgodność (krytyczna, drugorzędna)
autoryzacja
rozpocznij naukę
zakwalifikowanie przez ministra lub odpowiednika kierownika urzędu centralnego danej jednostki do certyfikacji
notyfikacja
rozpocznij naukę
zgłaszanie UE autoratuzowanych jednostek certyfikujących
akredytacja
rozpocznij naukę
potwierdzenie przez stronę 3 kompetencji do certyfikacji

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.