Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
stanowiący wyodrębioną całość tekst prawny będący rezultatem działalności prawotwórczej
|
|
|
co znajduje się w akcie normatywnym? rozpocznij naukę
|
|
zawiera on zakodowane w przepisach prawnych normy regulujące jakieś obszary stosunków społecznych
|
|
|
skąd biorą się kompetencje prawotwórcze? rozpocznij naukę
|
|
-normy konstytucyjne lub ustawowe; delegowanie kompetencji prawotwórczych- przekazanie kompetencji prawotwórczych innemu organowi państwowemu przez organ prawotwórczy
|
|
|
zakaz subdelegowania kompetencji rozpocznij naukę
|
|
organ do którego zostały przekazane kompetencje prawotwórcze sam nie mógł ich przekazywać dalej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
część nienormatywna; część normatywna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
część tytułowa, preambuła (niekoniecznie)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
część tytułowa aktu normatywnego rozpocznij naukę
|
|
rodzaj aktu, data wydania / uchwalenia aktu, przedmiot regulacji normatywnej (w aktach wykonawczych jeszcze wskazanie podmiotu, który wydał akt)
|
|
|
część normatywna aktu normatywnego rozpocznij naukę
|
|
przepisy merytorycznie ogólne; przepisy merytorycznie szczegółowe; przeisy dostosowujące, przejściowe i zmieniające; przepisy końcowe
|
|
|
przepisy merytorycznie szczegółowe rozpocznij naukę
|
|
przepisy prawa materialnego, przepisy ustorjowe, przepisy proceduralne, przepisy o odpowiedzialności karnej
|
|
|
jednostki redakcyjne aktu normatywnego rozpocznij naukę
|
|
Artykuł / paragraf; ustęp — punkt— litera— tiret
|
|
|
ogłoszenie aktu normatywnego rozpocznij naukę
|
|
niezbędna przesłanka wejścia aktu w życie; podstawowa forma ogłaszania aktu- urzędowa publikacja
|
|
|
fikcja powszechnej znajomości prawa rozpocznij naukę
|
|
jeśli akt normatywny został w prawidłowy sposób ogłoszony to dotarł on do adresatów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest to wzór pożądanego zachowania w danych okolicznościach.
|
|
|
abstrakcyjny charakter normy prawnej rozpocznij naukę
|
|
wyznacza zachowanie które może wystąpić nieskończoną ilość razy
|
|
|
generalny charakter normy prawnej rozpocznij naukę
|
|
skierowana jest do pewnej kategorii adresatów, a nie do konkretnego adresata
|
|
|
szczegółowość normy prawnej rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
trójczłonowa budowa normy prawnej rozpocznij naukę
|
|
hipoteza, dyspozycja, sankcja (niezawsze)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podaje ona okoliczności, w których jest coś adresatowi nakazane, zakazane lub dozwolone
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
określa rodzaj zachowania w określonej sytuacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
określa rodzaj konsekwencji prawnych
|
|
|
wzory zachowania w dyspozycji rozpocznij naukę
|
|
zakaz; nakaz; dozwolenie/uprawnienie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sankcja represyjna; sankcja egzekucyjna; sankcja nieważności
|
|
|
koncepcja norm sprzężonych rozpocznij naukę
|
|
norma prawna redagowana jest za pomocą dwóch norm ze sobą połączonych. Sankcja jest w postaci innej normy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
hipoteza- adresat i okoliczności; dyspozycja - treść pożądanego zachowania - może istnieć bez normy sankcjonującej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
hipoteza- fakt naruszenia normy sankcjonowanej; dyspozycja - określa sposób postępowania w przypadku naruszenia normy sankcjonowanej
|
|
|
uzasadnienie obowiązywania norm prawnych rozpocznij naukę
|
|
aksjologiczne- uzasadnienie w wartościach; tetyczne - pochodzi od kompetentego podmiotu; teleologiczne - jest skuteczne w osiąganiu zamierzonego celu
|
|
|
internalizacja norm prawnych rozpocznij naukę
|
|
akceptacja przez jednostki oraz uznanie za własne, pochodzące z zewnątrz normy prawne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
forma podania odbiorcom normy prawnej, zdanie, którego sensem jest norma prawna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
język, w którym formułanw są przepisy prawne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
język, w którym dokonywana jest interpretacja i refleksja nad prawem obowiązującym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odpowiednio uporządkowany zbiór norm prawnych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
traktaty założycielskie, akcesyjne, traktaty zmieniające, stanowiły fundament dla prawa UE, efekt działalności państw założycielskich
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prawo, które jest tworzone przez organy UE - np. rozporzędzenia, dyrektywy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tworząc akty prawne o niższej randze prawnej nie można wejść w kolizję z aktami o wyższej randze prawnej
|
|
|