Pytanie |
Odpowiedź |
praworządność - najważniejsza zasada demokratyczna rozpocznij naukę
|
|
organy państwowe przestrzegają prawa
|
|
|
Państwo - definicja Jelinka rozpocznij naukę
|
|
jest to konstrukt dla którego istnienia są niezbędne kumulatywnie trzy elementy: terytorium, ludność, suwerenna władza.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Prawo jest to całokształt obowiązujących w państwie aktów normatywnych, przepisów prawnych i norm prawnych ustanowionych bądź uznanych za obowiązujące przez kompetentne organy państwowe.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tworzy i monitoruje obowiązujące prawo
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pozbawienie mocy obowiązującej
|
|
|
Co stanowi podstawę ustawodawczą RP rozpocznij naukę
|
|
Sejm stanowi podstawę ustawodawczą RP. Senat może jedynie wnosić i odrzucać poprawki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sąd stanowi i stosuje prawo
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
– w praktyce tworzenie prawa suwerenną decyzją (np. uznanie obcych systemów prawnych po odzyskaniu niepodległość, dopóki nie stworzymy autonomicznego systemu)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ratyfikowanie umowy – uznanie zobowiązania na terenie własnego państwa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wszystkie państwa członkowskie UE muszą akceptować nadrzędność prawa UE
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Każdy organ musi wskazać przepisy, które stanowią podstawę wyroku. Muszą też działać jedynie w granicach prawa. Podejmowanie decyzji musi być zgodne z procedurami.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest to oficjalny dokument ustanowiony przez kompetentne organ państwowe w procedurze przewidzianej przez prawo, który w swojej treści grupuje przepisy prawne.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Struktura 4-elementowa powiązana koniunkcyjnie
|
|
|
przepis prawny dłuższa wersja rozpocznij naukę
|
|
Zdanie w sensie gramatycznym Zawarte w akcie normatywnym Opatrzone jest wskaźnikiem identyfikacyjnym (ich struktura wewnętrzna) Tworzy logiczną całość
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
reguła postępowania która jest kierowana do adresata w znajdującego się w określonych okolicznościach. Najmniejszy strukturalny element prawa
|
|
|
z czego składa się norma prawna rozpocznij naukę
|
|
z hipotezy, dyspozycji i sankcji
|
|
|
bez którego elementu może istnieć norma prawna rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
adresat powszechny – każdy kto ktokolwiek, nikt adresat rodzajowy – zbiór ludzi ze wspólnymi cechami adresat zindywidualizowany – np., prezydent, pierwszy prezes,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przepis bez sankcji np. przepisy kreującą normy prawne uprawnień, np. obowiązek obywatelski
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
abstrakcyjność, generalność
|
|
|
abstrakcyjność normy prawnej rozpocznij naukę
|
|
wyznacza zachowanie, które może wystąpić nieskończoną ilość razy
|
|
|
generalność normy prawnej rozpocznij naukę
|
|
skierowana jest do pewnej kategorii adresatów a nie do konkretnego adresata
|
|
|
koncepcja norm sprzężonych rozpocznij naukę
|
|
norma prawna redagowana jest za pomocą dwóch norm ze sobą połączonych. Sankcja jest w postaci innej normy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
hipoteza - adresat i okoliczności; dyspozycja - treść pożądanego zachowania - może istnieć bez normy sankcjonującej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
hipoteza - fakt naruszenia normy sankcjonowanej; dyspozycja - określa sposób postępowania w przypadku naruszenia normy sankcjonowanej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kryteriów to całokształt obowiązujących w państwie aktów normatywnych, przepisów prawnych i norm prawnych, które są uporządkowane według określonych kryteriów.
|
|
|
porządkowanie aktów normatywnych rozpocznij naukę
|
|
hierarchia pionowa; hierarchia pozioma
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
każdy akt o niższej mocy prawnej czerpie uzasadnienie z aktu o mocy wyższej.
|
|
|
system źródeł powszechnych obowiązującego prawa RP rozpocznij naukę
|
|
1. Konstytucja RP – Najwyższe prawo RP 2. Ratyfikowane umowy międzynarodowe objętę dużą ratyf. 3. Ustawy i rozporządzenia z mocą ustawy, 4. Rozporządzenia, ratyfikowane umowy mdz. objętę małą ratyf.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Moc obowiązująca aktu normatywnego – czy wszedł w życie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
system prawa (akty, normy, przepisy); instytucje stosują i stanowią prawo (sądy, sejm),; Orzecznictwo sądów – sądy są współkreatorem treści normy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
oficjalne źródła poznania prawa rozpocznij naukę
|
|
w art, 8 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych
|
|
|
uzasadnienie obowiązywania norm prawnych rozpocznij naukę
|
|
aksjologiczne- uzasadnienie w wartościach; tetyczne - pochodzi od kompetentego podmiotu; Behawioralne – ponieważ adresaci w skali masowej przestrzegają to prawo
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
okres spoczynku prawnego – każdy podmiot zainteresowany może się zapoznać z treścią prawa – ustawowo 14 dni.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Jeśli interes państwa to wymaga i nie jest sprzeczny z zasadami demokratycznego państwa prawnego, akt normatywny może wejść w życie w chwili ogłoszenia.
|
|
|
Zasada prosperatywności prawa rozpocznij naukę
|
|
Prawo reguluje sytuacje przyszłe - lex retro non agit
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prawo reguluje kwestie wsteczne, powinna być absolutnym wyjątkiem
|
|
|
2 warunki retroaktywności prawa rozpocznij naukę
|
|
1. Musi być wyznaczony konkretny termin wstecz; 2. Prawo powinno przynosić adresatowi korzyść, a nie dolegliwość
|
|
|
przypadki, w których ustawodawca może sprawić utratę mocy obowiązującej przepisów rozpocznij naukę
|
|
klauzula derogacyjna, orzeczenie trybunału konstytucyjnego, przepisy epizodyczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Abrogatio; Obrogatio; Derogatio
|
|
|
Abrogatio (akty normatywne lub przepisy prawne) rozpocznij naukę
|
|
uchylenie mocy całego aktu prawnego i nie ustanawia w jego miejsce nowego
|
|
|
Obrogatio (akty normatywne) rozpocznij naukę
|
|
zastąpienie całego aktu normatywnego, Uchylenie mocy obowiązującej i uchwalenie na miejsce tej ustawy nowej ustawy o zmienionej treści.
|
|
|
Derogatio (tylko przepisy prawne) rozpocznij naukę
|
|
Nowelizacje ustawy. Uchylenie mocy obowiązującej przepisu lub kilku przepisów i uchwalenie na jej miejsce przepisów o zmienionej treści.
|
|
|
Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego rozpocznij naukę
|
|
jest sądem na prawem. Jeżeli TK orzeknie o niekonstytucyjności przepisów, to tracą one moc obowiązującą.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przepisy określony z góry na dany czas. Po danym czasie tracą one moc obowiązującą.
|
|
|
Prawo obowiązuje w czasie, w przestrzeni i personalne rozpocznij naukę
|
|
Przestrzeni: w całym kraju i obowiązujące na terenie danego samorządu.; Personalne: Adresat wyodrębniony rodzajowo.
|
|
|
Pozytywizm prawniczy w wersji skrajnej rozpocznij naukę
|
|
zakłada niezależność walidacyji pomiędzy prawem a moralnością. - prawo nie ma znaczenia moralnego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyjście prawa z użycia, jest obowiązujace w ramach uzasadnienia tetycznego, ale nie jest przestrzegane.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Łamianie wzorów zachowania, tak aby uniknąć sankcji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
występuje w postaciach indywidualnych. Adresat łamie wzór zachowania, wie że otrzyma sankcje, i się z nią godzi, aby przekazać komunikat, że uznaje normę prawną za niesprawiedliwą.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proces decyzyjny podejmowany przez kompetentny organ państwowy w przewidzianej przez prawo procedurze, który na podstawie abstrakcyjno- generalnej normy prawnej nadaje indywidualno-konkretne decyzje procesu stosowaniu prawa.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Jest to przestrzeganie norm i realizowanie nakazów oraz zakazów.
|
|
|
Realizacja postanowień prawnych rozpocznij naukę
|
|
dokonywanie sekwencji czynności prawnych, które są prawem określone, a które jednocześnie mają na celu dokonania zamierzone przez podmiot skutku prawnego.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Sąd Najwyższy, Trybunał Konstytucyjny, Naczelny Sąd Administracyjny.
|
|
|
Czym się rózni status sędziów TK od innych sędziów? rozpocznij naukę
|
|
Skoro sędziowie TK mają oceniać zgodność aktów z konstytucją, to podlegają tylko konstytucji. Pozostali sędziowie podlegają konstytucji i ustawom
|
|
|
Instytucja zdania odrębnego rozpocznij naukę
|
|
nawet jeśli sędzia zostanie przegłosowany przez innych sędziów, opinia sędziego zostaje, jak inaczej myśli, w których momentach by wydał inny wyrok.
|
|
|