Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
do akt, odlozyc na pozniej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dowod swiadczacy o przestepstwie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wprowadzenie, w rzeczywistosc
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nie spodziewana sytuacja, bog z maszyny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
adwokat boga w slusznej sprawie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
adwokat diabla w nie slusznej sprawie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w ścislym znaczeni, ściśle mówiąc
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wiernosc madrosc cierpliwosc
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
cierpiaca matka, wieczne cierpienie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
realista czlowiek rozwazny doswiadczony
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
archetyp tulaczki i podoazania do celu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
archetyp ofiary fatum, ucieczka do przeznaczenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
archetyp marzyciela poszukiwania przygod i dazenia do niemozliwego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
archetyp buntownika poswiecenia cierpi za dobro ludzkie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
archetyp bezsensownej trudnej pracy trudnej pracy bez efektow
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
archetyp pychy egoizmu i egocentryzmu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
hydrosfera to wodna powłoka naszej planety, tworzą ją wody atmosferyczne, wody powierzchniowe i wody podziemne
|
|
|
całkowita objętość wód znajdujących się na naszej planecie to? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
ile procent wód Ziemi stanowią oceany i morza? rozpocznij naukę
|
|
96,5% stanowią oceany i morza z wszystkich wód na Ziemi
|
|
|
ile jest na ziwmi procent wody slonej a ile slodkiej rozpocznij naukę
|
|
97,5% - wody słone, 2,5% - wody słodkie
|
|
|
Wody slodkie jakie sa i ile jest ich procent z wszystkich wod slodkich rozpocznij naukę
|
|
lodowce górskie i lądolody- 68,7% wody podziemne-30,06% inne wody(wieloletnia zmarzlina, jeziora słodkie, woda w glebie, bagna, woda w atmoswerze) - 0,13%
|
|
|
przemieszczanie sie wody: rozpocznij naukę
|
|
Energia sloneczna i sila ciezkosci powoduja ze woda znajduje sie w ciągłym ruchu. Przemieszczenie sie wody miedzy atmosferą, litosferą i hydrosferą nazywamy obiegiem wody w przyrodzie lub cyklem hydrologicznym
|
|
|
ile w ciagu roku w cyklu hydrologicznym uczestniczy zasobów hydrosfery(wody)? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Cykl hydrologiczny: duzy obieg? rozpocznij naukę
|
|
to zamkniety cykl krązenia wody miedzy oceanem, atmosfera a obszarem lądowym
|
|
|
Cykl hydrologiczny: maly obieg wody? rozpocznij naukę
|
|
obejmuje jej krążenie miedzy atmosferą a obszarem lądowym lub miedzy atmosferą a oceanem
|
|
|
Cykl hydrologiczny: caly przebieg w pynktach: rozpocznij naukę
|
|
1. parowanie nad oceanami 2 opad nad oceanami 3 przemieszczanabue sie pary wodnej 4 kondensacja i resublimacja 5 opad nad lądami 6 retencja w postaci sniegu i lodu. 7 parowanie z lądow i zbiornikow śródlądowych 8 splyw powierzchniowy
|
|
|
2cykl hydrologiczny przebieg: rozpocznij naukę
|
|
9 wsiąkanie(infiltracja) 10 retencja wód podziemnych 11 odpływ podziemny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przejscie wody ze stanu lotnego w stan ciekly np snieg- woda
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
parowanie z gleby i roslin
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zestawienie przychodow i ubytkow wody dla obszaru lub Ziemi
|
|
|
wszechocean(ocean swiatowy) ile zajmuje procent ziemi rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ocean spokojny(pacyfik) ocean atlantycki(atlantyk) ocean indyjski, ocean arktyczny, ocean południowy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
częsc oceanu przylegajaca do kontynentu, ktora jest oddzielona od otwartych wod oceanicznych łańcuchem wysp, półwysep lub podwodnym progiem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to częsc oceanu, morza lub jeziora wcinajaca sie gleboko w ląd i odznaczajaca sie swobodna wymianą wód ze zbiornikami wodnymj
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nazywa sie zwęrzenie powierzchni wodnej miedzy lądami ktore łączy dwa akweny
|
|
|
podstawowoyni skladnikami w wody morskiej sa? rozpocznij naukę
|
|
tlen, azot, dwutlenek węgla ktore buduja czasteczki wody. Chlor i sód- tworza sól morską
|
|
|
gazy rozpuszczalne w wodzie morskiej np tlen azot dwutlenekwegla rozpocznij naukę
|
|
pochodza z atmosfery ziemskiej, z podmorskich wulkanow lub powstaja na skutek procesow chemicznych i biologicznych zachodzacych w wodzie
|
|
|
sklad chemiczny wody morskiej rozpocznij naukę
|
|
wodor(10,8%) chlor (1,9%) sód(1,05%). wapń(0,04%). potas(0,0038%). brom(0,0065%). wegiel(0,0026%). magnez(0,135%) tlen
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to zawartosc soli w wodzie (podajemy w ‰)
|
|
|
przecietne zalosenie wod powierzchniowycj to? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
solami rozpuszxzalnymi w wodzie sa głownje? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
srednia roczna temp wod powierzchniowych to rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
najwyzsze srednie zaslowenie i najmnijesz ile i gdzue rozpocznij naukę
|
|
najwieksze- 36‰ w pasie zwrotnikowym a najmniejsze to 25‰ w strefie okołobiegunowej
|
|
|
najnizsza i najwyzsza srenia temp wody ile i gdzie rozpocznij naukę
|
|
najwyzsza ok. 24-30’C w strefie rownikowj a najmnizsza ok. -1’C w strefie okolobieguneowej
|
|
|
glowne zrodla zanieczyszczenia wody: rozpocznij naukę
|
|
rzeki ktore odprowadzaja zanieczyszczenia z lądu, statki usuwajace odpady, awarie zbiornikow, awarie platform wiertniczych i ropociagow
|
|
|
wody oceanow sa w ciaglym ruchu przemieszczja sie: rozpocznij naukę
|
|
pionowo np plywy i upwelling poziomo no prady morskie i falowanie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to chkliczne wznoszenie sie i opadanje poziomu morza wywoalane przez sile przyciaganja ksizezyca i slonca oraz sile odsrodkowa wynikajaca z obrotu ziemii
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
polega na podwodnyn wynoszeniu na powierzchnie zimnych wod glebinowych zawieracjacych substancje odzywcze. Opadanie cieplych wod to downwelling
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to poziome ruchy wod morskich wywolane przez: wystepowanie stalych wiatrow w dolnych partiach troposfery, różnicami gestosci wod oceanicznych, zroznicowaniem poziomu wod oceanicznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powoduja wzrost temperatury powietrza oraz sumy opadow atmosferycznycj na wybrzezach ktore oplywaja
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przyczyniaja sie do spadku temperatury powietrza i zmniejszenia ilosci opadow
|
|
|
jaki wplyw prady moskie wywieraja na gospodarcze dzialalnosci czlowiaka: rozpocznij naukę
|
|
żegluga, wzrost opadow i temp powietrza(cieple prody), spadel temp i zmniejszenje temp.(zimne), maja tez wplyw na rybolostwo
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
polega na tym ze wiatry powoduja ze cieple wody powierzchniowe odplywaja od wybrzezy w kierunku otwartego oceanu i sa zastepowane przez wody glebionowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wywoluje go prad pólnocnorownikowy i prad poludnioworownikowy ktore rozsuwja powierzchnie wody i umozliwiaja naplyniecie wody glebinowj
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niosa wody cieplejsze id wod ktore je otaczaja, plyna od rownika ku bieguną, przyklad: prąd zatokowy, prad brazylijski i prod mozambicki i kuro siwo
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niosa wody zimnijsze od wod otaczajacych je, plyna od wyzszych szer. geo ku nizszym, przyklady: prad kanaryjski, prad peruwianski
|
|
|
oscyplacja poludniowa El niño to: rozpocznij naukę
|
|
to specyficzna cyrkulacja oceaniczno atmosferyczna zachodzaca w strefie okollobiegunowej. Wywoluje anomalie pogodowe na zalym swiecie
|
|
|
Mechanizm ENSO zimna faza La niña: rozpocznij naukę
|
|
tworzy sie osrodek niskiego cisnienia (wschod) wysokie cisnienie(zachod)
|
|
|
ciepla faza ENSO- El niño: rozpocznij naukę
|
|
jest co 2-7 lat nastepuje pelne odwrocenie cyrkulacji. pojawia sie w okolicy swiat bozego narodzenia w zachdniej czesci jest wyż baryczny a we wschdniej niż
|
|
|
wplyw ENSO na srodowisko i gospodarke rozpocznij naukę
|
|
wplywa na caky klimat jubi ziemskiwj, anomalie pogodowe, zmniejszsnje polowow ryb, obnizenje plonow
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poziomy ruch wody morskiej głównie przez wiatr
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
fala ktora powsaje najczesciej przez podwodne trzesienie ziemi
|
|
|
rodzaje ustrojow rzecznych - ustorj deszczowy: rozpocznij naukę
|
|
rzeki sa zasilana otzwz wody opadowe a wahania stanow wody zalza od rocznrgo rytmu ipadow. Wyroznimh: rownikowe podrownikowe monsunowe srodziemnomorskie i oceaniczne
|
|
|
ustroj deszczowy- rownikowy rozpocznij naukę
|
|
w rzekach o tym ustroju np amazonce, kongu wysokie stany wody wysyepuja przez caly rok, wzrost przyplywow przypada na poey deszczowe zwiazne z zenitalnym polozeniem slonca czyli na wiosne i jesien
|
|
|
ustroj deszczowy- podrownikowy rozpocznij naukę
|
|
charakteryzuje sie duzymi wahaniami stanow wody najwyzsze stany wody przypadaja na pore deszczowa a minimum na pore sucha
|
|
|
ustroj rzeczny- monsunowy rozpocznij naukę
|
|
jest typowy dla rzeki azji np ganges, charakterystyczne sa duze zmiany stanow wody, maksymalne wahania sa w porze letniwj(deszczowej) a minimalne w zime(pira sucha)
|
|
|
ustroj rzeczny-srodziemnomorski rozpocznij naukę
|
|
charakterystyczne sa rzeki w europie np ebro i tybru. Poziom wody jesg w nixh wysoki zima w czasie opadow a latem przez male opasy i wysokie temp. znacznje sie obniza
|
|
|
ustroj rzeczny- oceaniczny rozpocznij naukę
|
|
obfite i wyroenane opady sprawiaja ze rzeki np sekwana i loara charakteryzuja sie duzymi przeplywami przez caly rok tylko latwm notuje sje spadek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wysyepuje na wiosne jwst zwizana z topnieniem sniegu a latwm przeplywy maleja
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
osiagja one najwyzsze stany wody oraz wysokie przeplywu latwm podczas topnienia lodowcow
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
najczesttzy typ ustroju, sa zasilane z roznych zrodel np deszczowo- sniegowo- lodowcowe polskie rzeki maja ustroj sniezno-deszczowy najwieksze kulmjnacje sa wiosna gdy topnije snieg a latwm gdy opady sa najwyzsze
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to naturalne zagłębienie wypelnione woda i pozbawione swobodnej wymiany wod z wszechoceanem
|
|
|
powstanie jezior zalzy od: rozpocznij naukę
|
|
procesow rzezbiacych powierzchnie ziemi prowadzacych do utworzenia misy jeziornej, warronkiw klimatycznych regulujace wypelnianie zagłębienia woda, rodziaju skal budujacych podloze
|
|
|