Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
koniec XIV wieku, 1391-1393
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1. Konrad zostaje porwany przez krzyżaków a jego rodzice zostali zabici 2. Wychowuje sie w zakonie krzyżackim nie tracąc tożsamości narodowej 3. Poświęca życie aby podstępnie doprowadzić zakon krzyżacki do klęski
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
4. Jego podstęp odkrywają krzyżacy chcą zemścić się na nim 5. Konrad rozmawia z pustelnicą, wspólnie stwierdzają że wspólna przyszłość nie ma sensu 6. Bohater zamyka się w strzelnicy gdzie wypija trucizne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
-poemat powstaje w latach 1826-1827 podczas pobytu AM w rosji po klęsce powstania dekabrystów które bardzo przeżył -przeniesienie akcji utworu XIV i związanie jej z walkami litewsko krzyżackimi w celu zmylenia cenzury
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
-Malbork siedziba krzyżaków -wieża pustelnicy -okolixe wieży
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Nie może cieszyć się szczęściem rodzinnym. Musi dokonać wyboru między miłością do Aldony a poświęceniem dla ojczyzny. Przeżywa konflikt wewenętrzny 2 racji, musi wybierać między honorem rycerskim i chrześciańską moralnością a obowiązkiem patriotycznym.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Musi użyć środków nieetycznych(zdrada i podstęp). Wybiera obowiązek patriotyczny poświęcając honor szczęście osobiste, walczy drogą podstępu, kłamstwa i zdrady. Dręczą go ciągłe wyrzuty sumienia. Ponosi klęskę osobistą musi zginąć spełniając swoje zadanie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Bohater działający drogą podstępu i zdrady, ale dla wyższych wartości dla dobra ogółu ojczyzny(nie dla celów osobistych). Jest to działanie tzw. maski staje się przyczyną jego konfliktu wewnętrznego i prowadzi do jego klęski
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Towarzyszy mu i go wychowuje, krztałtuje jego charakter, osobowość, postawe patriotyczną, nie pozwala mu zapomnieć o litewskim pochodzeniu. Wznieca w nim nienawiść do wroga.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wskazuje mu sposób walki z wrogiemi przekonuje go o konieczności zemsty. Powraca z nim na Litwe gdzie Alf poznaje rodaków, Halban pobudza go do działania. Gdy KW jako mistrz + zwleka z podjeciem decyzji nakłania go do czynu, budzi w nim patriote
|
|
|
"O wieści gminna ty arko przymierza między dawnymi i mlodszymi laty rozpocznij naukę
|
|
Pieśń przekazywana z ust do ust. Buduje porozumienie między pokoleniami. Łączy młodych z przodkami i historią.
|
|
|
"W tobie lud składa broń swego rycerza, swych myśli przędzę i swych uczuć kmioty" rozpocznij naukę
|
|
Lud w pieśniach opiewa czyny swoich bohaterów.
|
|
|
"Arko, tyś żadnym niezłamana ciosem puki cię własny lud nie znieważy" rozpocznij naukę
|
|
Pieśń jest niezniszczalna, nieśmiertelna, jedyne co jej grozi to zapomnienie przez własny lud lub obojętność
|
|
|
"O pieśni gminna, ty stoisz na straży narodowych pamiątek kościoła" rozpocznij naukę
|
|
Pieśń buduje pamięć narodu, buduje patriotyzm
|
|
|