Pytanie |
Odpowiedź |
rodzaje zmian rozwojowych rozpocznij naukę
|
|
uniwersalne, wspólne, indywidualne
|
|
|
rodzaje potrzeb człowieka rozpocznij naukę
|
|
uniwersalne, specyficzne, indywidualne
|
|
|
piramida maslowa - potrzeby rozpocznij naukę
|
|
fizjologiczne, bezpieczeństwa, miłości, szacunku, samorealizacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Interakcja wymagań otoczenia, potrzeb organizmu, aspiracji jednostki, prowadząca do nowych osiągnięć rozwojowych – nabycia nowych kompetencji i modyfikacji już posiadanych
|
|
|
rezultaty realizacji zadań rozwojowych rozpocznij naukę
|
|
perspektywa: długofalowa, średniofalowa, krótkofalowa
|
|
|
Życie każdego człowieka i jego EDUKACJA zanurzone są w każdym jego momencie w dwóch kontekstach: rozpocznij naukę
|
|
kontekst czasowy (horyzontalny) i społeczno-kulturowy (wertykalnie)
|
|
|
trzy okresy życia człowieka rozpocznij naukę
|
|
dzieciństwo (do ok. 10/12 r.ż) dorastanie (do 18/20 r. ż) dorosłość
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
okres prenatalny (od poczęcia do narodzin), okres perinatalny (okołoporodowy), okres postnatalny (ok. 2 – 4 tyg.), wiek niemowlęcy (do końca 1 r. ż.), wiek poniemowlęcy, wiek przedszkolny, wiek szkolny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zadatki biologiczne, środowisko, wychowanie, własna aktywność jednostki (podejście izolowane i interakcyjne do nich)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
-nadmiar prowadzi do przeciążenia -niedobór prowadzi do deprywacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poziom społeczny, poziom osobowościowy, poziom poznawczy, poziom behawioralny
|
|
|
rodzaje nacisków na obszary rozwoju rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wczesna adolescencja czyli dojrzewanie: 10/12 – 15/16 r. ż., późna adolescencja czyli dorastanie: 15/16 – 18/20 r. ż.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wczesna dorosłość czyli młodość 18/20 – 30/35 r. ż.,środkowy okres dorosłości 30/35 – 60/65 r. ż. (kryzys środka życia w wieku ok. 45/55), późna dorosłość czyli wiek senioralny (wiek podeszły) 60/65 -> do smierci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
adaptacja struktur poznawczych (schematów i operacji) do wymagań środowiska
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wewnętrzna reprezentacja określonych czynności fizycznych i umysłowych (częściowo wrodzony, częściowo nabyty);
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
umysłowa nabyta - czynność umysłowa, której cechą jest odwracalność.
|
|
|
rownowaznie struktur poznawczych rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
twórca teorii rozwoju poznawczego rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
fazy inteligencji dziecięcej rozpocznij naukę
|
|
4 fazy inteligencja: sensoryczno-motoryczna, przedoperacyjna, operacji konkretnych, operacji formalnych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
funkcjonalna, uogólniająca, różnicująca
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
2-7 rok życia Myślenie symboliczne Egocentryzm Centracja Animizm, artyficjalizm, realizm, Rozumienie przekształceń (?) Niezmienniki (liczby, powierzchni, cieczy), Klasyfikacja Szeregowanie ➔ empiryczne, systematczne TOŻSAMOŚĆ JAKOŚCIOWA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Może być zinteranlizowana, lub wykonana zarówno w myśli jak i fizycznie; Jest odwracalna; Zakłada jakiś niezmiennik; Nigdy nie występuje pojedynczo, zawsze system operacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
język, zabawy symboliczne, przeszłość-przyszlość
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
-ograniczonego wzrostu (freud) -maszyny (pawłow, bandura skinner)-postępu w dyskursie i konwersacji (Piaget, Kohlberg)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
anomia moralna, heteronomia moralna, autonomia moralna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poziom przedkonwencjonalny, konwencjonalny, postkonwencjonalny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zauważył że człowiek rozwija się całe życie, twórca teorii rozwoju psychospołecznego, był związany z psychoanaliza (był uczniem anny freud, córką freuda), opisał 8 etapów rozwoju ego (8kryzysów->ich rozwiązanie decyduje o konstrukcji osobowości)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
weteranów walk o niepodległość, zwłaszcza inwalidów wojennych; indian i dzieci
|
|
|
ile jest etapow rozwoju ego? (kryzysy rozwoju) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
etapy rozwoju ego wg Eriksona rozpocznij naukę
|
|
bezpieczeństwa, autobomii, inicjatywy, pracowitości(produktywności), tożsamości, związków z ludźmi(integralności), troski(generatywność), sensu(intymności)
|
|
|
Inny słownik języka polskiego rozpocznij naukę
|
|
pod red. Mirosława Bańki (ISJP), t. 1-2, Warszawa 2000 r.
|
|
|
Uniwersalny słownik języka polskiego rozpocznij naukę
|
|
pod red. Stanisława Dubisza (USJP), t. 1-4, Warszawa 2003
|
|
|
Współczesny słownik języka polskiego rozpocznij naukę
|
|
(WSJP), t. 1-2, Warszawa 2007.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
inicjatywa pan i pwn i uniwerystetu lodzkiego
|
|
|
najwiekszy wspolczesng slownik jezyka polskieho elektroniczny rozpocznij naukę
|
|
Wielki słownik języka polskiego PAN, pod red. Piotra żmigrodzkiego (WSJP PAN)
|
|
|
periodyzacja leksykografi rozpocznij naukę
|
|
okres mecenatu państwowego (1950-1991/2) i okres leksykografii komercyjnej od 1992 do tataz
|
|
|
słownik języka polskiego Samuela Bogumiła lindego rozpocznij naukę
|
|
SL słownik lindego, warszawa 1807-1814; lwów 1854-1860) układ gniazdowowo-alfabetyczny
|
|
|
słownik języka polskiego tzw wileński rozpocznij naukę
|
|
SWil, Wilno, 1861, Orgelbrand, układ alfabetyczny
|
|
|
słownik języka polskiego tzw. warszawski rozpocznij naukę
|
|
SW, warszawa, 1900-1927, Jan Karłowicz, Adam Kryński, Władysław Niedźwiedzki, układ alfabetyczny
|
|
|
Słownik języka polskiego pod. red W. Doroszewskiego rozpocznij naukę
|
|
Warszawa, 1958-1969, SJPD
|
|
|
Słownik języka polskiego PWN, pod red. Mieczysława Szymczaka rozpocznij naukę
|
|
(SJPSz), t. 1-3, Warszawa 1978–1981. - redaktorzy tomów – Hipolit Szkiłądź, Henryk Bik, Celina Szkiłądź
|
|
|
Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny, pod red. Haliny Zgółkowej rozpocznij naukę
|
|
PSWP, t. 1-50, Poznań 1994–2005.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Nauka o zachowaniu i procesach psychicznych oraz ich zależności od fizycznego stanu organizmu, stanu umysłu i środowiska zewnętrznego. /Naukowe badanie zachowania jednostek i ich procesów psychicznych.
|
|
|
rozumienie zachowania (teoria czynności Tadeusz Tomaszewski, 1+2+3~> rozumienie zachowania) rozpocznij naukę
|
|
co robi? (wynik) jak robi? (struktura) po co robi? (funkcja)
|
|
|
pytania psychologi naukowej dotyczą? rozpocznij naukę
|
|
zachowań, warunków skojarzony czasowo i przestrzenie z danyn zachowaniem, właściwości cech jednostki powiązanych z danym zachowaniem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
eksperyment Salomona Asha (ten z grupą mężczyzn, którzy podawali fałszywe odpowiedzi) -> warunki skojarzone czasowo i przestrzennie
|
|
|
normatywny wpływ społeczny w życiu codziennym rozpocznij naukę
|
|
moda, szał na coś, definicja piękna, presja społeczna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
posłuszeństwo autorytetowi, eksperyment Milgrama (traktowanie jednego badanego elektrowstrząsami od 15 do 450 woltów), średnie maksymalne natężenie wynosiło 360 woltów, do maksymalnej ilości woltów doszło 62% badanych)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
eksperyment więzienny Zimbardo, ludzie podzieleni na strażników i więźniów
|
|
|
psychologia - definicja innym okiem rozpocznij naukę
|
|
Psychologia jest tym, co psychologowie i filozofowie stworzyli w celu zaspokojenia potrzeb zrozumienia umysłu i zachowań różnych organizmów, od najbardziej prymitywnych, aż po te złożone”
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
nauki pokrewne pscyhologii rozpocznij naukę
|
|
socjologia (zachowania grup), antropologia (zachowania w szerszym kontekście kultur), nauki biologiczne (biochemiczne podstawy zachowania), kongwinistyka (funkcjonowanie umysłu też sztuczna inteligencja), medycyna (nauka o zdrowiu)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
opisywanie (fakty, obiektywizm) wyjaśnianie (modele, symulacje teoretyczne-wykracza poza to co można zaobserwować) przewidywanie (hipotezy, prawdopodobień innych zachowań w przyszłości) sterowanue i podnoszenie jakości życia (terapia, wprowadzanie zmian)
|
|
|
opisywanie: dane behawioralne rozpocznij naukę
|
|
sprawozdania z obserwacji dotyczących zachowania organizmów oraz warunków w jakich te zachowania występują
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prawie każdy niepożądany wzorzec zachowania można zmodyfikować
|
|
|
cele psychologi (ich charakter) rozpocznij naukę
|
|
opis (obiektywny), wyjaśnianie (precyzyjne), przewidywanie (ścisłe), sterowanie (adelwatne do potrzeb)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Badania naukowe stymulują tworzenie teorii (porządkowanie i formułowanie hipotez) → testowanie hipotez → uprawomocnienie i udoskonalenie teorii → wskazanie praktycznych zastosowań
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
psychologia ogólna, psychologia stosowana,
|
|
|
pseudopsychologia i psychopaplanina rozpocznij naukę
|
|
erupcja pseudonauki i szalbierstwa pod ochronną warstwą języka psychologii
|
|
|
przykłady pseudopsychologii rozpocznij naukę
|
|
Obietnice: szybkie, pewne, proste, bezwysiłkowe załatwienie problemów (w 30 dni), „urodzisz się na nowo”, Podprogowe nagrania jak być szczęśliwym, Instytut Psychologii Stosowanej Feng-shui itd.
|
|
|
możliwe błęfy w myśleniu zdrowo rozsądkowym rozpocznij naukę
|
|
uzgodnienia społeczne, efekt świeżości i pierwszeństwa, efekt zakotwiczenia, nadmierne zaufanie do sądów, nadmierne uogólnienia, samospełniające się proroctwa, efekt horoskopowy, błąd pewności wstecznej, efekt czystej ekspozycji
|
|
|
podstawy myślenia krytycznego rozpocznij naukę
|
|
pokora (otwartość nie naiwność), sceptycyzm (sprawdzanie nie cynizm), ciekawość (pytania), precyzja (definicje)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sprawdza założenia, rozpoznaje ukryte wartości, analizuje dowody, ocenia wnioski
|
|
|
myślenie potoczne MÓZG MA TENDENCJE DO LENISTWA (drink z palemką) rozpocznij naukę
|
|
impulsywne, niespójne, fragmentaryczne, pospieszne, ograniczone, niejasne, rozwlekłe, przypadkowe, pochopne, apodaktyczne, wartościujące
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dążenie do wyjaśniania istoty rzeczy, myślowe analizowanie info w sposób szeroki, ciekawość intelektualna np. zadawanie pytań, umiejętność planowania, wyznaczanie sobie celów, tendencje do precyzji i ostrożności, zdrowy sceptycyzm, strategie metapoznawcze
|
|
|
metody badania zjawisk społecznych rozpocznij naukę
|
|
opis, metoda korelacyjna, eksperyment
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stadium przypadku(obserwacja jednej lub kilku jednostek w celu odkrycia zasad uniwersalnych); obserwacja naturalna i obserwacja uczestnicząca; sondaż.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Korelacja to statystyczna miara tego, w jakim stopniu dwa czynniki zmieniają się równocześnie; w jakim jeden z nich pozwala przewidzieć drugi, czyli w jaki sposób na podstawie jednego czynnika możemy przewidzieć wartość drugiego)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dodatnia- taka relacja między zmiennymi, w której wraz ze wzrostem jednej wartości wzrasta wartość drugiej zmiennej; negatywna-taka relacja między zmiennymi, w której wzrostowi wartości jednej zmiennej towarzyszy zmniejszenie się wartości drugiej zmiennej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czyli dostrzegania korelacji tam, gdzie jej faktycznie nie ma. W ten sposób można wyjaśniać zjawiska przesądów, np.: przejście czarnego kota koreluje z pechem, kopniak przed egzaminem ma związek z uzyskaniem dobrej oceny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Metoda badań, w której badacz manipuluje jednym lub kilkoma czynnikami w celu obserwacji ich wpływu na pewne zachowania lub procesy psychiczne przy jednoczesnej kontroli innych ważnych czynników przez losowe wyznaczenie osób badanych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zmienna niezależna, zmienna zależna, losowy dobór do grup(grupa kontrolna i eksperymentalna), podwójna ślepa próba, placebo
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sytuacja lub substancja obojętna zastosowana zamiast badanego środka aktywnego w celu sprawdzenia czy środek ten wywołuje przewidywany efekty
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obserwacja, wywiad i rozmowa, testy inteligencji i zdolności, kwestionariusz osobowości, techniki projekcyjne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
aktywne poszukiwanie danych potrzebnych do podjęcia decyzji o działaniach projektowania zmian psychospołecznych u ludzi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
-paradygmatami! -hipotezy, wiele miżliwości -obiektywne jest tylko to co zbadamy przez obserwacje zachowań, cała reszta to interpretacje
|
|
|
zależności między psychiką, ciałem i relacjami z otoczeniem rozpocznij naukę
|
|
psyche(dusza), soma(ciało), polis(społeczeństwo)——> (psychosomatyka, somatopsychiczne itd.)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rośnie stres maleje poziom bezpieczeństwa, rośnie czas spędzony przed agresywnymi bajkami i rosną agresywne zachowania u dzieci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
środowisko społeczne (rodzina, klasa, społeczności lokalne) i środowisko fizyczne (kolor ścian w sali, aranżacja przestrzeni)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przedmiot lub przestrzeń zaprasza do czegoś, np. drzewo zaprasza żeby się na nie wspiąć; czekolada zaprasza żeby ją zjeść PRZESTRZEŃ = OFERTA, przestrzeń 3 nauczycielem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
metoda badań społecznych polegająca na niepełnym lub błędnym poinformowaniu osób uczestniczących w eksperymencie o jego celu, przebiegu oraz udziale i statusie osób współpracujących z badaczem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
psychodynamiczny, behawiorystyczny, humanistyczny, poznawczy, biolologiczny, ewolucjonistyczny, społeczno-kulturowy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tzry typy uczenia się: warunkowanie sprawcze (Skinner) warunkowanie klasyczne (Pawłow), modelowanie/naśladowanie (Bandura)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
PAWŁOW (badania psów) Proces, w którym początkowo obojętny bodziec nabiera właściwości wywoływania reakcji poprzez skojarzenie z bodźcem, który wywołuje już podobną reakcję -> proces, w którym bodziec obojętny staje się bodźcem warunkowym (ASOCJACJA)
|
|
|
warunkowanie klasyczne elementy rozpocznij naukę
|
|
bodziec bezwarunkowy, reakcja bezwarunkowa, bodziec obojętny, bodziec wawarunkowy, reakcja warunkowa
|
|
|
ludzie jako psy pawłowa (asocjacja w czasie i przestrzeni) rozpocznij naukę
|
|
kawa+papieros, bajki animowane u dentysty, zapach odkażacza=szpital, kanapa+coś do pochrupania, piwo+grill, reklamh coca coli i rodzinne spotkania
|
|
|
eksperyment watsona (próbował udowodnić, że można warunkowć emocje) rozpocznij naukę
|
|
Mały albert 1920 r. Watson i Ravner i mały Albert(zabawa ze szczurem + hałas młotka, dziecko płacze już potem tylko na widok szczura)
|
|
|
warunkowanie sprawcze (instrumentalne) rozpocznij naukę
|
|
Proces, w którym reakcja staje się mniej lub bardziej prawdopodobna w zależności od konsekwencji (Edward Thorndike, Burrhus Frederic Skinner) wzmacnianie i karanie (system kar i nagród), wzmacnianie regularne i nieregularne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
-pozytywne (dajemy coś karę albo nagrodę) -negatywne (unikamy czegoś, pozbawiamy)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pierwotny czynnik wzmacniający/karzący (jedzenie, uderzenie) wtórny czynnik wzmacniający/karzący (pieniądze, ocena)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przy karach mówimy o władzy (decyzje podejmune jedna osoba) a przy konsekwencjach o umowie (dwie strony ustalają coś)
|
|
|
podejście psychodynamiczne->psychoanaliza klasyczna rozpocznij naukę
|
|
Zygmunt Freud, każde działanie ma swoje wytłumaczenie, odkrycie motywów, nadanie znaczenia ➔ psychiczny determinizm
|
|
|
inni psychoanalitycy (neufreudyści) rozpocznij naukę
|
|
Carl Gustaw Jung, Alfred Adler, Erik Erikson, Erich Fromm, Karen Horney, Harry Sullivan
|
|
|
Metapsychologia Freuda - modele psychiki rozpocznij naukę
|
|
Dynamiczny (popęd libido) Ekonomiczny (przemieszczanie się energi) Topograficzny (różnicowanie procesów psych) Rozwojowy (stadia rozwonu psychoseksualnego) Strukturalny (struktury psych id ego superego)
|
|
|
model dynamiczny psychoanalizy rozpocznij naukę
|
|
Siłą motywującą zachowania są popędy: libidalny i agresywny (eros/libido i thanathos/instynkt śmierci) INSTYNKT
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Libido ➔ popęd seksualny, poszukiwanie przyjemności, zmysłowość, miłość ➔ służy konnstytuacji życia, przedłużeniu gatunku oraz Instynkt śmierci/thanathos ➔ realizuje się jako agresja przemieszczona, skierowana na inne osoby
|
|
|
model topograficzny psychoanalizy rozpocznij naukę
|
|
poziom nieświadmy (działanie procesów cenzurujących) poziom przedświadomy, poziom świadomy
|
|
|
jak rzeczy wychodzą z naszej podświadomości? rozpocznij naukę
|
|
symptomy (tiki, paraliż senny), sztuka przez nas tworzona, pomyłki językowe(przejęzyczenia orgazm zamiast organizm), dowcipy/podteksty, ideologie, sny
|
|
|
model rozwojowy psychoanalizy rozpocznij naukę
|
|
stadia rozwoju: oralne (0-2), analne (2-3lata), faliczne (4-5 lat)
|
|
|
model strukturalny psychoanalizy rozpocznij naukę
|
|
ID (ZASADA PRZYJEMNOŚCI, popędy, biologiczne podłoże osobowości), EGO (ZASADA RZECZYWISTOŚCI, rzeczywistość, ocenianie), SUPEREGO (OCENY MORALNE, standardy moralne, wartości)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
lęk obiektywny (starch, antycypacje), lęk neurotyczny(fobie, reakcje paniki), lęk moralny (poczucie wstydu i winy)
|
|
|
mechanizmy obronne definicja rozpocznij naukę
|
|
Oznacza metody radzenia sobie z wewnętrznymi konfliktami w celu ochrony osobowości (ego), zmniejszenia lęku, frustracji i poczucia winy. Na ogół są one nawykowe i nieuświadomione
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyparcie, zaprzeczenie, reakcja upozorowana, projekcja, przemieszczenie, sublimacja, intelektualizacja, racjonalizacja, regresja, identyfikacja z agresorem
|
|
|
psychologia humanistyczna rozpocznij naukę
|
|
kształtowała się w latach 50 XXw; powstała w opozycji do behawioryzmu i psychoanalizy; współcześnie jej idea powraca jako psychologia pozytywna (realizacja własnego potencjału)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
każdy człowiek ma pozytywny potencjał, urzeczywistnienie potencjału odnacza samorealizację, podstawową właściwością orgwnizmu jest rozwój, człowiek z natury jest dobry, motywacja jest funkcją organizmu (nie popędów)
|
|
|
psychologia hum założenia cd. rozpocznij naukę
|
|
kultura i społeczeństwo przez wymagania ograniczają naturalny rozwój człowieka, społeczeńswto narzuca człowiekowi jaki powinien być, podejście holistyczne- calosc stanowi psychika i ciało, organizm i środowisko, człowiek jest całością i jest integralny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
świadomość to uwaga skierowana na to czego doświafczany w tej chwili, im większy zakres świadomości tym pełniejsza identyfikacja z samym sobą i samorealizacja, świadome doświadczenie to warunek zdrowia(pods cel terapii)
|
|
|
doświadczenie wg psychologi hum rozpocznij naukę
|
|
doświadczenie to tyle, co być świadomym zdarzeń wewnętrznych i zewnętrznych w momencie i miejscu, w którym zachodzą (tu i teraz)
|
|
|
przedstawiciele psychologii humanistycznej rozpocznij naukę
|
|
Carl Rogers, opisał cechy osoby funkcjonującej w sposób pełny i Abraham Maslow, badał biografie wybitnych osób, stworzył piramidę potrzeb
|
|
|
piramida potrzeb Abrahama Maslowa rozpocznij naukę
|
|
potrzeby fizlologiczne->bezpieczeństwa->społeczne: przynależności i miłości->uznania/szacunku->samorealizacji
|
|
|
cechy osoby funkcjonującej w sposób pełny rozpocznij naukę
|
|
wzrastające zaufanie do własnego organizmu, większa otwartość na doświadczenia, zdolność do przeżywania życia w sposób egzystencjalny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ukształtowała się na psychologii humanistycznej, rozwijanie i maksymalizowanie doświadczeń pozytywnych to bardziej efektywna strategia osiągania satysfakcji życiowej niż koncentracja na własnych słabościach i angażowanie się w próby ich udoskonalenia
|
|
|
przedstawiciele psychologii pozytywnej rozpocznij naukę
|
|
Seligman i Csikszentmihalyi; badania nad związkami między dobrostanem, optymizmem i zdrowiem psychicznym; Szczęście ➔ nie tylko hedonistycznie ale edajmonistycznie, jako wartość powstająca na skutek pewnego postępowania- sposobu życia
|
|
|
uczenie się podejście klasyczne rozpocznij naukę
|
|
warunkowanie klasyczne, warunkowanie sprawcze, modelowanie (uczenie się społeczne)
|
|
|
uczenie się podejście poznawcze rozpocznij naukę
|
|
indywidualne doświadczenie aktywnie biorącej udział jednostki, nieobserwowalny proces nabywania wiedzy i umiejętności prowadzący do zmian w zachowaniu, jest możliwy dzięki pamięci oraz wspierany przez pozostałe procesy poznawcze.
|
|
|
poznawcze uczenie się def 2 rozpocznij naukę
|
|
integracja myślenia i rozumowania z językiem i komunikacją oraz spostrzeganiem, pamięcią, wiedzą i uwagą
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
system informacji zakodowany w strukturach pamięci długotrwałej, za pomocą których poznawczo odwzorowujemy świat; wiedza deklaratywna, wiedza proceduralna, metawiedza.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
„wiedza że” jest to pamięć jawna, a jej treści mogą zostać uświadomione i zwerbalizowane; dostarcza nam danych potrzebnych do wykonania czynności oraz umożliwia zrozumienie warunków ich realizacji.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
„wiedza jak” ma charakter utajony, niejawny, potrafimy zaktualizować w określonych okolicznościach, np. jazdy na rowerze, kiedy na nim siedzimy; obejmuje znajomość sposobów działania; umożliwia wykonanie pewnych czynności w danych sytuacjach.
|
|
|
wiedza demlaratywna dzieli się na epizodyczną i semantyczną rozpocznij naukę
|
|
epizodyczna (doznawanie, osobista prawda, aktualizacja dowolna, odtwarzanie zmienia zasoby, „pamiętam”, nieodporna na amnezję) i semantyczna (rozumienie, konsensus społeczny, aktual automatyczna, odtwarzanie nie zmienia zasobów, „wiem”, odporna na amnezj)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wiedza powstaje na drodze formalnego kształcenia lub w efekcie uogólniania własnych doświadczeń życiowych
|
|
|
sposoby zdobywania wiedzy rozpocznij naukę
|
|
dodawanie, substytucja, modyfikacja, inkluzja, mediacja
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wiedza deklaratywna i proceduralna -> KOMPLIKACJA -> redukowanie szeregu operacji do jednej lub proceduralizacja - automatyzacja czynności w miarę powtarzania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest rezultatem refleksji nad wymienionymi rodzajami wiedzy i samym sobą. W jej obszarze lokalizuje się wiedzę metapoznawczą i metapamięć - czyli odrębne przekonania i sądy o nas jako osobach uczących się.
|
|
|
metawiedza składniki wiedzy o rozpocznij naukę
|
|
sobie (jako osobie uczącej się), o zadaniach, o strategiach uczenia się
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
procedury wykorzystywane do planowania uczenia się (ważne jest wyznaczenie celu i decyzja o wyborze strategii), nadzorowania procesu uczenia się(bieżąca ocena) i regulowania zachowania(utrzymanie kierunku lub zmiana strategii)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to zachowania wewnętrzne (myśli) i zewnętrzne, umożliwiające magazynowanie oraz wydobywanie informacji z pamięci. Procedury organizowania materiału i sytuacji, mające pomóc nam w zapamiętaniu lub przypomnieniu informacji (mnemotechniki).
|
|
|
strategie poznawcze - ELABORACJA rozpocznij naukę
|
|
jest to powiązanie materiału z wiedzą już posiadaną (inaczej precyzowanie) sposoby: budowanie skojarzeń, podawanie przykładów, formułowanie myśli własnymi słowami, autorski: komentarz, ocena, interpretacja
|
|
|
strategie poznawcze - ORGANIZOWANIE rozpocznij naukę
|
|
wyodrębnienie istotnych elementów; znajdowanie powiązań. Sposoby: streszczenie, mapy pojęciowe, układanie planu, podzukiwanie stwierdzeń.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przeglądanie tekstu -> stawianie pytań -> czytanie -> zastanawianie się -> myślowe przejrzenie tekstu->zaktualizowanie informacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
faza rejestracji sensorycznej, faza pceny znaczenia emocjonalnego, faza oceny treści, faza oceny znaczenia metaforycznego
|
|
|
percepcja atomistyczna, asocjacjonistyczna rozpocznij naukę
|
|
polega na budowaniu obrazu z pojedynczych wrażeń sensorycznych (dot. pojedynczych własności przedmiotu) wg praw kojarzenia (styczność w czasie, w przestrzeni, podobieństwo, kontrast; CZĘŚCI SĄ JEDNAKOWO WAŻNE
|
|
|
percepcja postaciowa, strukturalistyczna rozpocznij naukę
|
|
najpierw odbieramy spostrzeżenia czyli obrazy całych przedmiotów a dopiero potem następuje analiza wtórna dzięki której wyodrębniamy wrażenia; wyjaśnia fluktuacje = wtórnie wyodrębniamy elementy proste; FIGURA I TŁO
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zdolność (można ją doskonalić, składnik inteligencji, składa się z wielu zdolności - pamięć wzrokowa, słuchowa) i proces (faza przetrwarzania, sposób kodowania, składa się z wielu faz, można doskonalić niektóre fazy np. fazę odtwarzania)
|
|
|
fazy procesu pamięciowego (pamięć operacyjna) rozpocznij naukę
|
|
zapamiętywanie (mimowolne lub dowolne) -> pamietanie/przechowywanie -> odpamiętywanie/ odtwarzanie
|
|
|
rozpoznawanie i przypominanie rozpocznij naukę
|
|
nieświadomy plagiat (przypominanie bez rozpoznawania), paramnezja (rozpoznawanie bez przypominania), deja vu (już widziane), jamais vu (nigdy nie widziane)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
teoria interferencji (nakładania), teoria utraty dostępu, teoria wyparcia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zeznania świadków badania Loftus
|
|
|
najwięcej zapamiętuje się w rozpocznij naukę
|
|
początkowej i końcowej fazie serii
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nakładanie się na siebie wiedzy lub informacji, a także wpływ wyrobionych już nawyków na powstawanie nowych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kraków, 1953-2002 red. Stanisław Urbańczyk, 11tomów, IJP PAN, język polski i łaciński, układ alfabetyczny
|
|
|
słownik polszczyzny XVI wieku rozpocznij naukę
|
|
Wrocław 1966- red. Maria Renata Mayenowa, Franciszek Pepłowski, chyba 37 tomów, układ alfabetyczny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wrocław 1974-2001 red. Franciszek Sławski, 8 tomów
|
|
|
słownik języka polskiego XVII i 1. połowy XVIII wieku rozpocznij naukę
|
|
red. K. Siekierakiej Kraków. 1996-, IJP PAN JEST WERSJA ELEKTRONICZNA
|
|
|
Biblioteka zabytków polskiego piśmiennictwa średniowiecznego rozpocznij naukę
|
|
kierownik projektu Wacław Twardzik
|
|
|
słownik etymologiczny języka polskiego Aleksander Bruckner rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Słownik etymologiczny języka polskiego F. Sławski rozpocznij naukę
|
|
5 tomów do ł, Kraków, 1952-1982
|
|
|
Słownik etymologiczny języka polskiego M. Bańkowski rozpocznij naukę
|
|
2 tomy do p, Warszawa, 2000
|
|
|
Słownik etymologiczny języka polskiego W. Boryś rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Nowy słownik etymologiczny języka polskiego rozpocznij naukę
|
|
K. Długosz-Kurczabowa, Warszawa, 2003
|
|
|
Wielki słownik etymologiczno-historyczny języka polskiego rozpocznij naukę
|
|
K. Długosz-Kurczabowa, Warszawa 2008
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obserwacja przypadku, obserwacja naturalna, obserwacja uczestnicząca, sondaż
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zwieksza sie prawdopodobieństwo wystąpienia reakcji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zmniejsza się prawdopodobieństwo wystąpienia reakcji
|
|
|