Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
jest to układ stanów powtarzający się w cyklu rocznym mierzony na podstawie wieloletnich obserwacji dla danego obszaru np. panstwa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
meteorologiczne: rozmieszczenie osrodkow barycznych, masy powietrza. niemeteorologiczne: położenie geograficzne, szerokość geograficzna, ukształtowanie powierzchni, pokrycie terenu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
duże obszary troposfery o stosunkowo jednolitych parametrach powietrza np. temperaturze i wilgotności, nabyte przez dłuższy pobyt nad określonym typem podłoża
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wąska strefa przejściowa oddzielająca masy powietrza o różnych wartosciach termicznych i wilgotnosciowych (front cieply, front chlodny, front zakludowany)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
siła z jaką słup powietrza działa na określoną jednostkę powierzchni, mierzymy je w hPa lub mmHg, średnie cisnienie na ziemii 1013 hPa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
taki układ ciśnienia gdy jest ono najwyższe w środku a maleje na zewnątrz
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
taki układ ciśnienia gdy jest ono najniższe w środku i wzrasta na zewnątrz
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poziomy ruch warstw powietrza w określonym kierunku, wieje on zawsze od wyżu do niżu i dąży do wyrównania ciśnienia atmosferycznego, im większa różnica ciśnień tym szybciej wieje wiatr
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
linie na mapach łączące punkty o takiej samej wartości ciśnienia atmosferycznego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
linie na mapach łączące punkty o takiej samej wartości temperatury
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
linie na mapach łączące punkty o takiej samej sumie opadów atmosferycznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
linie na mapach łączące punkty o takiej samej prędkości wiatru
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
linie na mapach łączące punkty o tej samej wysokości nad poziomem morza
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wiatr typu fenowego, lokalny, wiejący w górach, ciepły, suchy, porywisty
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wiatr lokalny wiejący na styku wody i lądu, w dzień wieje z nad morza na ląd, a w nocy z lądu w wodę
|
|
|