Zadania i ogolna budowa ukladow konstrukcyjnych podwozia

 0    33 fiszki    dariakarczewska
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
Kazdy pojazd niezaleznie od przeznaczenia i konstrukcji sklada sie z:
rozpocznij naukę
nadwozia, jednostki napedowej, podwozia
Nadwozie
rozpocznij naukę
stanowi zewnętrzną obudowę pojazdu
Jednostka napedowa
rozpocznij naukę
może stanowić tłokowy silnik spalinowy, silnik elektryczny lub inny zmieniający dowolny rodzaj energii w pracę mechaniczną albo ich kombina- cja (napęd hybrydowy)
Podwozie
rozpocznij naukę
znajdują się w nim układy funkcjonalne, pozwalające przenieść moment obrotowy i moc jednostki napędowej na koła samochodu, połączyć koła z nadwoziem oraz prowadzić samochód
Struktura pojazdu
rozpocznij naukę
tworzy zbiór jego elementów konstrukcyjnych, które są upo- rządkowane i wzajemnie powiązane w celu realizacji określonych funkcji.
Elementami struktury są
rozpocznij naukę
są układy (np. kierowniczy, hamulcowy), zespoły (np. skrzynka biegów, silnik, tylny most), podzespoły (np. tarcza sprzęgła, przegub wału napędowego) i mechanizmy (np. mechanizm różnicowy, mechanizm zwrotniczy)
Układ
rozpocznij naukę
zbiór elementów realizujących to samo zadanie. Składa się on z zespołów, podzespołów, elementów i par kinematycznych. Przykładami układów funkcjonalnych są układ kierowniczy, hamulcowy itp.
Zespół
rozpocznij naukę
to zorganizowany (uporządkowany) zbiór elementów składowych stano- wiących gotowy wyrób, np. sprzęgło, skrzynka biegów, zawieszenie, tylny most itp.
Podzespół
rozpocznij naukę
nazywany również zespołem drugiego rzędu, stanowi podzielną lub nie- podzielną część zespołu, jak np. tarcza sprzęgła, kompletna obudowa sprzęgła, zacisk hamulca itp
Mechanizm
rozpocznij naukę
zespół współpracujących części składowych, wykonujących określone zadanie, jak np. przenoszenie ruchu lub siły (mechanizm różnicowy, mechanizm zwrot- niczy, mechanizm uruchamiający hamulce).
Element
rozpocznij naukę
stanowi niepodzielną część zespołu lub podzespołu, np. wałek sprzęgłowy skrzynki biegów, koło zębate, tłok zacisku hamulca itp.
Para kinematyczna
rozpocznij naukę
połączenie ruchowe dwóch członów (elementów), np.: przegub kulowy, czop i panewka łożyska itp.
W skład podwozia i nadwozia pojazdu wchodzą
rozpocznij naukę
układy, zespoły, podzespoły i ele- menty o różnorodnym stopniu złożoności, wykonane różnymi technologiami, z materia- łów konstrukcyjnych o zróżnicowanej strukturze i właściwościach oraz o różnym stopniu wytrzymałości mechanicznej
Głównymi układami tworzącymi podwozie pojazdu samochodowego są
rozpocznij naukę
układ przeniesienia napędu, układ nośny i jezdny, układ kierowniczy oraz układ hamulcowy
Układ przeniesienia napędu (klasyczny)
rozpocznij naukę
kłada się ze sprzęgła, skrzynki biegów, prze- gubowego wału napędowego, przekładni głównej, mechanizmu różnicowego, półosi i piast kół
Zadania ukladu przeniesienia napedu:
rozpocznij naukę
przeniesienie mocy z silnika do kół napędowych oraz uzyskanie takich wartości przełożeń dynamicznych, aby moment obrotowy silnika wystarczył do pokonania oporów ruchu i uzyskania odpowiedniej prędkości pojazdu
Układ nośny i jezdny samochodu
rozpocznij naukę
składa się z ramy lub konstrukcji samonośnej nadwozia, zawieszenia przedniego i tylnego oraz kół.
W zawieszeniu pojazdu można wyróżnić elementy:
rozpocznij naukę
prowadzace, sprezyste, amortyzujace
Elementy prowadzace w zawieszeniu
rozpocznij naukę
połączenie kół z ramą lub nadwoziem, wyznaczenie ruchu kół w czasie ich przemieszczania względem ramy lub nadwozia, apewnienie toczenia się kół po ustalonym torze, przeniesienie reakcji wywołanych siłą napędową i siłą hamowania oraz siłą odśrodkową
Elementy sprezyste w zawieszeniu:
rozpocznij naukę
umieszczone między kołami a ramą lub nadwoziem, służące do przenosze- nia wszystkich sił pionowych działających na koła samochodu
Elementy amortyzujace w zawieszeniu:
rozpocznij naukę
tłumiące drgania masy resorowanej nadwozia samochodu
Zawieszenie stanowi sprężyste połączenie dwóch mas:
rozpocznij naukę
reso- rowanej, czyli nadwozia (lub nadwozia wraz z ramą) samochodu i nieresorowanej, którą tworzą koła, hamulce, wahacze itp. Układ kierowniczy
Układ kierowniczy
rozpocznij naukę
ma za zadanie umożliwić kierowcy nadanie pojazdowi wymaga- nego kierunku ruchu i utrzymanie tego kierunku przez odpowiednie ustawienie kół kierowanych
Uklad kierowniczy sklada sie z dwoch mechanizmow
rozpocznij naukę
mechanizmu kierowniczego i mechanizmu zwrotniczego
mechanizm kierowniczy
rozpocznij naukę
sluzy kierowcy do ustawienia kół kierowanych pojazdu pod kątem potrzebnym do uzyskania wymaganego kierunku jazdy i skła- dającego się z koła kierownicy, kolumny kierownicy, przegubowego wału kierownicy oraz przekładni kierowniczej
mechanizm zwrotniczy
rozpocznij naukę
służy do ustawienia kół kierowanych względem siebie pod takimi kątami, aby ich toczenie po łuku odbywało się poprawnie pod względem kinematycznym, i składającego się z drążków kierowniczych, ramion zwrotnic i zwrotnic.
Układ kierowniczy jest najczęściej wspomagany
rozpocznij naukę
hydraulicznie lub elektrycznie
Układ hamulcowy
rozpocznij naukę
ma za zadanie zmniejszenie prędkości lub zatrzymanie pojazdu znajdującego się w ruchu oraz jego unieruchomienie na postoju.
Pojazdy samochodowe sa wyposazone w hamulce:
rozpocznij naukę
robocze (zasadnicze), awaryjne i postojowe (pomocnicze), a ich niezawodność ma decydujący wpływ na poziom bezpieczeństwa czynnego samo- chodu. Układ hamulcowy składa się z mechanizmów hamulcowych oraz mechanizmu uruchamiającego hamulce.
Obecnie produkowane pojazdy samochodowe są wyposażone głównie w:
rozpocznij naukę
hamulce tarczowe, zastępujące wcześniej stosowane hamulce bębnowe
Mechanizm uruchamiający hamulce może być
rozpocznij naukę
mechaniczny, hydrauliczny, pneumatyczny lub hydrauliczno-pneumatyczny.
Funkcja ukladu nosnego i jezdnego
rozpocznij naukę
Pośredniczy on w przenoszeniu na koła pojazdu sił pionowych, podłużnych i poprzecznych działających na nadwozie samochodu oraz w przenoszeniu na nadwozie reakcji pochodzących od nawierzchni drogi.
Jakie wymagania stawia sie nadwoziu
rozpocznij naukę
odpowiednia wytrzymałość, lekkość konstrukcji, szczelność, ochrona jadących przed skutkami zderzenia pojazdu i wpływem czynników atmosferycznych czy izolacyjność akustyczna

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.