Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
Narodowa stagnacja, bierność i apatia, w obliczu walki o niepodległość. Niesie w sobie także nadzieję - różę.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ukazuje się Marysi. Symbolizuje nieszczęśliwą miłość, marzenia o lepszym życiu.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ukazuje się dziennikarzowi. Symbolizuje krytykę polskiej inteligencji i ich bierności. Neguje dekadentyzm dziennikarza. Przekazuje mu kaduceusz - symbol władzy nad społeczeństwem i odpowiedzialności za kierowanie narodową świadomością.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ukazuje się Poecie. Był symbolem niespełnionych marzeń artysty o sile i potędze poezji, która powinna *poruszać masy do czynu*. Rycerz symbolizuje również dawną chwałę Rzeczypospolitej, neguje dekadentyzm Poety i jego zdegenerowaną młodopolską poezję.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ukazuje się Panu Młodemu. Symbolizuje zdradę narodową i egoizm inteligencji. Wypomniał bohaterowi ślub z chłopką, co uważał za zdradę szlacheckiego pochodzenia.
|
|
|
Upiór, czyli duch Jakuba Szeli. rozpocznij naukę
|
|
Szela był przywódcą rabacji galicyjskiej. Ukazuje się Dziadowi. Symbolizuje trudne doświadczenia historyczne chłopstwa, zemstę na inteligencji. Dziad odpędza go modlitwą.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Był wieszczem, słynącym z przepowiedni na temat przyszłości Rzeczypospolitej. Ukazuje się Gospodarzowi, daje mu złoty róg mający zwołać Polaków do walki o wolność. Symbol szansy na odzyskanie niepodległości. Dał bohaterom nadzieję na wywołanie powstania.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Na początku symbol siły, zwołania Polaków do walki. Później, gdy gubi go Jasiek, symbol straconych nadziei, niezdolności do działania i braku odpowiedzialności.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Schyla się po nią Jasiek, przez co gubi złoty róg. Symbol próżności, egoizmu i przywiązania do rzeczy materialnych.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Symbol bezsensownego działania, narodowego marazmu i bezsilności. Odzwierciedlenie cyklu polskiej historii - marzenia o wolności, plany zrywów narodowych i powrót do bierności.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Symbol upupiania, zdziecinnienia, niższości. Kojarz z Profesorem Pimko, który gdy pojawił się w mieszkaniu Józia zaczął prawić o jego brakach w wiedzy i zabrał spowrotem do szkoły.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Czyli maska, którą zakładamy lub narzuca nam ją ktoś inny. W kontakcie z innymi przyjmujemy AKCEPTOWALNE FORMY, lub przeciwieństwo - gębę, aby wzbudzać szacunek, nawet strach.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Symbol nowych obyczajów, czyli atrakcyjność, fizyczna sprawność, młodość i rozwiązłość. Reprezentuje ją Zuta, pensjonarka prowokująca Józia. Również jej rodzice, zachęcający ją do min. bezślubnego dziecka.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Narzucony konstrukt społeczny, maska, stereotyp. Wpływa na człowieka destrukcyjnie, np. lekcje języka polskiego, gdzie nauczyciel traktował uczniów jako nieinteligentnych, nie posiadających praw do opinii i poglądów.
|
|
|
Człowiek zlagrowany (Borowski, Proszę państwa do gazu) rozpocznij naukę
|
|
Jednostka zdehumanizowana, poddana okrutnym warunkom życia w OBOZIE KONCENTRACYJNYM, bez godności i wolności. Cechy: utrata wrażliwości na cierpienie innych, koncentracja na walce o jedzenie.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Dążenie do poprawy życia najuboższych warstw społecznych. Reprezentuje ją Prezesowa Zasławska, która dba o swoich parobków, zleca wybudowanie żłobka i domu starców.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Związana z organicyzmem, czyli teorią że naród to żywy organizm, w którym wszyscy (organy) muszą zgodnie współpracować. Do rozwoju społeczeństwa potrzebny jest więc równomierny rozwój, w każdej dziedzinie wszystkich warstw. Reprezentantem jest Wokulski, który prowadzi sprawnie interes, pomnaża majątek.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Na przykładzie postaci i ich cech ukazuje uniwersalne prawdy, dot. egzystencji ludzkiej, historii, świata. Jest przypowieścią, metaforą, która ma przekazać konkretne nauki.
|
|
|