Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wierne nasladowanie rzeczywistosci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uwolnienie od cierpienia przez odczucie cierpienia i strachu ogladajac sztuke
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Za szczęście Epikurejczycy uznawali brak cierpień. Dobre życie polega na doznawaniu przyjemności. hasło Horacego „Carpe diem” – chwytaj dzień. Nie należy bać się śmierci, bo „dopóki jesteśmy, nie ma śmierci, a gdy ona przychodzi, nie ma nas
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bog w cwntrum wszleskiego zainteresowania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sredniowiecze, panietaj o smierci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sredniowiecze, podzielony jest na sferę sacrum i profanum. Człowiek złożony jest z duszy nieśmiertelnej i śmiertelnego ciała. Przez to człowiek ciągle jest rozdarty miedzy ziemią a niebem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sredniowiecze, wyrzeczenie się przyjemności ziemskich, dóbr materialnych i znoszenie upokorzeń, bólu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sredniowiecze, taniec śmierci. Śmierć zabiera do swojego korowodu wszystkich niezależnie od majątku czy pozycji.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sredniowiecze, sztuka umierania. Motyw przekazujący jak godnie przygotować się na śmierć
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sredniowiecze, zal po znarlym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sredniowiecze, prośba, modlitwa składana przez pośrednictwo Maryi lub inntcg swiertch. Człowiek za bardzo bal się boga by zwracać się do niego bezpośrednio
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sredniowiecze, odwazny, waleczny, sluzy bogu, wladcy i panstwu, stoi w obronie damy serca.np. roland
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
renesans, czlowiek w centrum zainteresowania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
harmonijnosc, jasnosc, regularnosc, proporcjonalnosc, proste linie, uniwersalnosx
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
renesans, bog przesmiewca
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
barok, walka z innowiercami, próba zjednoczenia odłamów religijnych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
barok, ideologia szlachecka patriota, gościnność, przekonani są że pochodzą od wybitnego rodu Sarmatów, polska jako Mesjasz europy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
barok, rozdwojenie miedzy dusza a cialem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
barok, zainteresowanie przemijania i kruchości. Przemiana piękna w brzydotę, proch i śmierć.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
, poczatek romantyzmu w niemczecg
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
romantyzm, zainteresowanie obyczajami, wierzeniami i moralnoscia ludowa, tajemniczosc
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
romantyzm, idea poswiecenia ktore zbawi swiat, buerna walka z okupacja
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
romantyzm, heroizm, aktywna walka o niepodleglosc
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
romantyzm, uciekanie sie do nieetycznych metod walki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nieszczesliwie zakovhany, indywidualista, walczy o wolbosc, podroznik, przemiana
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pozytywityzm, edukacja najuboższych warstw, budowa szkol, bibliotek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pozytywizm, działanie na rzecz wszystkich grup społecznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pozytywizm, integracja żydów z Polakami, miała na celu zwalczanie antysemityzmu. Widoczna w „Lalce”- wokulski ceni żydów i robi z nimi interesy,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kobiety muszą utrzymywać dom gdy mężczyźni nie wracają z powstania. Mogły one pracować jedynie w 3 zawodach więc ciężko było im zdobyć prace. Emancypacja miała pozwolić na ich rozwój w innych kierunkach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pozytywizm, spoleczenstwo jako zywy organizm
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pozytywizm, rozwój, przemiana, cierpliwość co do uzyskania skutków zmian
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pozytywizm, zrodlem wiedzy jest nauka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pozytywizm, dobre jest to co pożyteczne, dobro jednostki dobrem ogółu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pozytywizm, wszelkie zdarzenia są uwarunkowane związkiem przyczynowo skutkowym, wszystko ma na nas wpływ
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
szczegolowe oddanie rzeczywistosci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mloda pl, inaczej bohema, nazwa środowiska artystycznego, którego członkowie spędzają czas na wspólnych zabawach i tworzeniu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mloda pl, uwazano artyste za wybitna jednostke
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mloda pl, sztuka nie zależna od polityki, religii itp.,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mloda pl, kryzys duchowy, bierność, pustka wewnętrzna wywołana końcem wieku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mloda pl, przeczucie konca cywilizacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mloda pl, inaczej ludomania, fascynacja życiem chłopów i kultura ludową, żenienie się z chłopami by uciec na wieś, wieś jako miejsce odpoczynku i sielanki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mloda pl, człowiek bezustannie cierpi, ukojeniem bólu może być nirwana albo sztuka, artur Schopenhaur
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mloda pl, Friedrich Nietzsche, nihilizm- koncepcja nadczłowieka, jednostką nadwybitna może działać poza dobrem i złem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
20 lecie miedzy wojenne, grupa warszawska, uwolnienie literatury od obowiązków patriotycznych, pisanie o rzeczach codziennych, język potoczny, optymizm, zachwyt miastem, szacunek dla tradycji romantycznej i klasycznej, np. Julian Tuwim
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
20 lecie, Warszawa/Kraków, odrzucenie tradycji na rzecz nowoczesności, bunt przeciw regułom, idea słów na wolności czyli uwolnienie sztuki od zasad w tym od ortografii, prowokacja, eksperymentowanie z formą i środkami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
20 lecie, Kraków, nowoczesność, kult techniki i cywilizacji, hasło 3x M (miasto, masa, maszyna), metafora
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
20 lecie, Wilno/Lublin, odejście od optymizmu, sceptycyzm wobec skamandrytów i awangardy krakowskiej, katastrofizm, niepewność, uczucie zagrożenia wojna, kryzys ideowy, refleksyjność, np. Czesław Miłosz
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
l wojny i okupacji, motywująca do walki, wzbudza patriotyzm i utrzymuje na duchu, poeta-żołnierz, np. poezja Baczyńskiego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
młodzi ludzie, którym wojna odebrała marzenia, pisarze i poeci urodzeni ok. 1920 r., mają konflikt moralny między pozostaniem pisaniem w ukryciu przez co czuliby, że nie walcza za ojczyzne albo walczyc ale zabijax co byloby sprzeczne z ich przekonaniami.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
l wojny i okupacji, przedstawienie rzeczywistości wojennej jako koszmaru sennego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
l wojny i okupacji, ukazanie zachowań bohatera bez wnikania w jego motywację psychologiczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
l wojny i okupacji, wojna jako koniec swiata
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
literatura wojny i okupacji, człowiek, która w warunkach obozowych utraciła człowieczeństwo. Ma moralność obozową, traci moralne odruchy, skupia się na tym by przetrwać, reguła odwróconego dekalogu, jezyk obozowy, obojetng na cierpienie innych, nieetyczny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wspolczesna, ukazywanie rzeczywistości w sposób wygodny na partii, popierający ją, cenzura
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wspolczesna, język władzy służący propagandzie i manipulacji ludźmi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wspolczesna, eksperyment językowe, stosowane np. przez Miłoszewskiego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wspolczesna, brzydota, kalectwo, rozpad, rozkład ciał, np. w opowiadaniach Borowskiego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wspolczesna, absurdalność istnienia, świat pozbawiony logiki i prawdopodobieństwa, np. Tango
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wspolczesna, przedstawienie aktu tworzenia dzieła, rozważania na jego temat
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wspolczesna, człowiek jako istota tragiczna, samotna, wolność skutkuje całkowita odpowiedzialnością za swoje wybory, egzystencja człowieka jest absurdalna bo i tak prowadzi do śmierci, bunt przeciwko złu nadaje życiu sens.
|
|
|