Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
nauka lub opowieść o powstaniu świata i wszechświata, często zawarta w mitologiach religijnych i filozoficznych.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
figura retoryczna polegająca na przedstawieniu idei, postaci lub zdarzeń w sposób symboliczny, ukazujący głębsze znaczenie.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pieśń lub modlitwa o charakterze religijnym, wyrażająca uwielbienie, prośbę lub dziękczynienie, najczęściej związana z Biblią.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ostatnia wola i rozporządzenie osoby dotyczące jej majątku po śmierci; w religii może odnosić się do umowy lub przymierza między Bogiem a ludźmi.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pojedynczy wersz, czyli linijka tekstu, zwłaszcza w Biblii lub innych tekstach poetyckich.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
słowo wyrażające zgodę, potwierdzenie lub zatwierdzenie, używane na końcu modlitw i tekstów religijnych.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
teksty religijne nie uznane oficjalnie przez daną religię za kanoniczne, często zawierające dodatkowe lub alternatywne opowieści biblijne.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
najświętsza księga judaizmu i chrześcijaństwa, zbiór pism religijnych, obejmujący Stary i Nowy Testament.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to, co jest święte, poświęcone Bogu lub uważane za boskie.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyobrażenie i przekazywanie przez proroków boskich objawień, proroctw i wizji przyszłości.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
najważniejszy zbiór pism w judaizmie, obejmujący pięć ksiąg Mojżeszowych, stanowiący fundament religii i prawa żydowskiego.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nauka lub teoria dotycząca końca świata, ostatecznego losu dusz i końcowych wydarzeń w historii ludzkości.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
systematyczne ludobójstwo Żydów dokonane przez nazistowskie Niemcy podczas II wojny światowej; termin może także oznaczać ogień ofiarny w starożytności.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rytuał usunięcia napletka, symbol przymierza z Bogiem w judaizmie i innych religiach.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
święto upamiętniające wyzwolenie Żydów z niewoli egipskiej, obchodzone w judaizmie, oraz chrześcijańskie święto Zmartwychwstania Jezusa.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
starożytne hebrajskie pojęcie oznaczające miejsce podziemne, zaświaty, gdzie trafiają dusze zmarłych.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
okres w historii kultury starożytnej Grecji i Rzymu obejmujący czas od około VIII wieku p.n.e. do V wieku n.e., charakteryzujący się rozwojem sztuki, filozofii, literatury i polityki.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
epoka historyczna obejmująca początki cywilizacji ludzkiej do upadku cesarstwa zachodniorzymskiego w V wieku n.e., obejmująca m.in. cywilizacje Egiptu, Grecji, Rzymu.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
styl i kierunek w sztuce, literaturze i filozofii nawiązujący do wzorców starożytnej Grecji i Rzymu, cechujący się harmonią, umiarem i idealizmem.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
najwyższy okres rozwoju danej dziedziny sztuki lub literatury, uznawany za wzorcowy i uniwersalny; w sztuce to dzieła antyczne, w literaturze
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tradycyjna opowieść o bogach, bohaterach, siłach natury, wyjaśniająca pochodzenie świata, człowieka i zjawisk przyrody.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbiór mitów danej kultury, obejmujący opowieści o bogach, bohaterach i religijnych wierzeniach.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czynnik lub źródło powstawania mitów; coś, co wywołuje lub kształtuje mit.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powracający motyw, motyw przewodni w literaturze i sztuce, symboliczny lub tematyczny schemat.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbiór uniwersalnych motywów, schematów i miejsc, które pojawiają się w literaturze i retoryce, służące do analizy i interpretacji tekstów.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wierzenie w istnienie wielu bogów i bogiń, uznawane za dominujące w religiach starożytnych.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pierwotny, uniwersalny wzorzec postaci, motywu czy sytuacji występujący w mitach, literaturze i psychologii (np. bohater, męczennik).
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
aspekt kultury i sztuki związany z Apollinem, symbolizujący rozum, harmonię, porządek, światło, piękno i umiar.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
aspekt kultury i sztuki związany z Dionizosem, symbolizujący chaos, emocje, ekstazę, instynkt i życie rozpasane.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sfera świętości, boskości, odrębności od profanum; to, co jest poświęcone bogom, czczone i uświęcone.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sfera zwykła, codzienna, świecka, nieświęta, przeciwieństwo sacrum.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bohater mitologii, często półbóg lub wielki wojownik, symbol odważnych i bohaterskich czynów.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w mitologii greckiej potężny bóg, przedwieczny, przeciwnik bogów olimpijskich, symbol siły i prastarej mocy.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ponowne opowiadanie, reinterpretacja lub przekształcenie istniejącej narracji.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nadanie nowego znaczenia lub odczytanie tekstu, dzieła sztuki czy mitu w innym kontekście.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
los, przeznaczenie, siła nieuchronna, której nie da się zmienić.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w mitologii i literaturze zejście do podziemia, piekła, świata zmarłych.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
postawa lub motyw związany z Prometeuszem, symbolizujący odwagę, dążenie do wiedzy i buntu przeciwko boskiemu porządkowi.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
początek, stworzenie, powstanie świata lub ludzkości; mitologiczne lub religijne wyjaśnienie początku.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
opowieść o powstaniu świata i wszechświata.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mitologiczne wyjaśnienie genezy bogów i ich rodowodu.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
religijny i mistyczny nurt starożytnej Grecji, oparty na naukach i mitach związanych z Orfeuszem, kładący nacisk na duszę, jej pochodzenie i oczyszczenie.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
naśladownictwo, odwzorowanie rzeczywistości w sztuce i literaturze, uznawane za podstawową funkcję sztuki.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mit opisujący czas idealnego, szczęśliwego początku świata, kiedy ludzie żyli w harmonii i bez cierpienia.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obraz idyllicznego, spokojnego i harmonijnego życia na wsi, często przedstawiany jako wzór do naśladowania.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbiór cech, wartości i norm moralnych charakterystycznych dla danej grupy, społeczności lub epoki.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pogląd na czas jako powtarzający się, powtarzalny cykl, związany z rytmami natury i powtarzalnością wydarzeń.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nadawanie cech ludzkich rzeczom, zjawiskom lub bogom, przedstawianie ich w postaci ludzkiej.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
idea harmonii i równowagi pomiędzy ciałem a duszą, pięknem a dobrem
|
|
|