Język malarstwa

5  1    54 fiszki    annawadowska
drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie Odpowiedź
Kompozycja
rozpocznij naukę
Układ kolorów i kształtów na płaszczyźnie obrazu
Rodzaje kompozycji
rozpocznij naukę
-Centralna -diagonalna -symetryczna -asymetryczna -otwarta -zamknięta -statystyczna -dynamiczna -horyzontalna -wertykalna -rytmiczna -jednoplanowa -wieloplanowa
Kompozycja centralna
rozpocznij naukę
Wszystkie kształty podporządkowane centralnie usytuowanemu elementowi
Kompozycja diagonalna
rozpocznij naukę
Ukośna
Kompozycja symetryczna
rozpocznij naukę
Równowaga po obu stronach osi obrazu
Kompozycja asymetryczna
rozpocznij naukę
Skupienie większości elementów po jednej ze stron dzieła
Kompozycja otwarta
rozpocznij naukę
Nieograniczona ramą obrazu
Kompozycja zamknięta
rozpocznij naukę
Zawierające formy mieszczące się w obrazie przedstawienia
Statystyczna
rozpocznij naukę
Spokojna, oparta na kierunkach pionowych i poziomych
Dynamiczna
rozpocznij naukę
Przewaga linii ukośnych, łukowatych
Kompozycja horyzontalna
rozpocznij naukę
Akcentująca kierunki poziome
Kompozycja Wertykalna
rozpocznij naukę
Najważniejsze są kierunki pionowe
Kompozycja rytmiczna
rozpocznij naukę
Złożona z elementów lub kształtów powtarzających się w określonym rytmie
Kształt
rozpocznij naukę
-Forma płaszczyzny obrazu -kształty przedstawienia -Plamy barwne
Formy płaszczyzny obrazu
rozpocznij naukę
-Prostokąt utytułowany horyzontalnie, poziomo -wertykalnie pionowo, kwadrat, koło tzn tondo lub owal
Kształty przedstawienia
rozpocznij naukę
-Geometryczne -organiczne wzorowanie na naturze -uproszczone, umowne -przestawiające, figularne
Plamy barwne
rozpocznij naukę
-Płaskie -dające złudzenie trójwymiarowości, obwiedzione linią -pozbawione konturu
Kolor
rozpocznij naukę
Gama ciepła, zimna lub kolory neutralne czerń, biel, szarość -barwy abstrakcyjne -stopień nasycenia -dominanta kolorystyczna -kontrast barwny -akcent kolorystyczny
Barwy abstrakcyjne
rozpocznij naukę
Niezależne od rzeczywistych kolorów przedmiotów np. czerwone drzewa
Stopień nasycenia, intesywność
rozpocznij naukę
Barwy jaskrawe lub stonowane, pastelowe
Dominanta kolorystyczna
rozpocznij naukę
Wyróżniający się element któremu przyporządkowana jest gama barwna obrazu
Akcent kolorystyczny
rozpocznij naukę
Element w kolorze kontrastowym wobec tła
Faktura
rozpocznij naukę
Ukształtowanie powierzchni obrazu
Faktura szorstka, wypukła
rozpocznij naukę
Uzyskana dzięki nadaniu grubych warstw gęstej farby za pomocą szerokich pociągnięć pędzla lub szpachelki malarskiej
Faktura gładka, płaska
rozpocznij naukę
Otrzymywana przez nakładanie rzadkiej farby cienkimi, półprzejrzystymi warstwami farmy laserunek
Światło
rozpocznij naukę
-Źródło światła -rodzaj światła -sposób operowania światłocieniem -modelunek światłocieniowy -brak modelunku
Źródło światła
rozpocznij naukę
Widoczne lub niewidoczne na obrazie, boczne, górne albo usytuowane centralnie
Rodzaj światła
rozpocznij naukę
neutralne lub sztuczne, punktowe albo rozproszone, mocne lub przygaszone
Sposób operowania światłocieniem
rozpocznij naukę
Jednolite oświetlenie całego przedstawienia, wydobywanie z cienia najważniejszych elementów lub oświetlanie poszczególnych planów obrazów
Modelunek światłocieniowy
rozpocznij naukę
-Miękki łagodne przejścia od światła do cienia -twardy ostro zarysowane granice światła i cienia
Brak modelunku
rozpocznij naukę
Światło i cień umowne
Tworzywo
rozpocznij naukę
-Rodzaj użytych farb -podłoże -materiały stosowane
Rodzaj użytych farb
rozpocznij naukę
Inaczej technika malarska np. farba olejna, temperatura, akwarela, pastel, gwasz
Podłoże
rozpocznij naukę
Np. płótno, papier, drewno, tkanina
Materiały stosowane
rozpocznij naukę
W technikach własnych i mieszanych np. pasty strukturalne, żwir, metal, skóra, tworzywa sztuczne
Perspektywa
rozpocznij naukę
Sposoby przestawiania trójwymiarowej przestrzeni na płaszczyźnie obrazu
Perspektywa rzędowa
rozpocznij naukę
Pasowa elementy oddalone są umieszczone wyżej
Perspektywa kulisowa
rozpocznij naukę
Przedmioty znajdujące się w głębi są częściowo zasłonięte przez obiekty umieszczone bliżej patrzącego
Perspektywa hierarchiczna
rozpocznij naukę
Najważniejsze elementy lub postaci są większe od pozostałych
Perspektywa centralna
rozpocznij naukę
Zbieżna, linerana, geometryczna wywołuje złudzenie trójwymiarowej głębi m.in. przez skróty perspektywiczne jej odmianami są perspektywy czołowa, z lotu ptaka, żabia, krawędziowa, ukośna
Perspektywa powietrzna
rozpocznij naukę
Przedmioty położone najbliżej mają intensywne barwne i wyraźne kontury a oddalone są coraz jaśniejsze poszarzałe i nieostre
Perspektywa malarska
rozpocznij naukę
Wykorzystanie kolorów do wywołania złudzenia głębi barwy stosowane dają efekt oddalenia, a jaskrawe wysuwają optyczne elementy kompozycji na pierwszy plan
Treść
rozpocznij naukę
Rekonstruowanie znaczeń przekazywanych przez zewnętrze cechy dzieła
Klucz interpretacyjny
rozpocznij naukę
Wiąże się ze strukturą obrazu bądź wynika z kontekstu czyli np. biografii artysty lub czasu i środowiska w którym powstało dzieło
Klucz interpretacyjny 2
rozpocznij naukę
Może być nim tytuł wskazujący wprost na odczytanie treści dzieła
Reflekcja
rozpocznij naukę
Wywołanie atmosferą obrazu rozmyślania na temat jego natroju oraz skojarzeń i odczuć nim spowodowanych
Refleksja 2
rozpocznij naukę
Kontemplacja uważne przyglądanie się dziełu, niezbędne do odczytania wszystkich warstw jego treści
Konwencja
rozpocznij naukę
Przyjęty przez twórcę zespół cech charakterystycznych dzieła np. realistyczna ekspresyjna, abstrakcyjna symboliczna narracyjna, figuralna, aluzyjna
Temat
rozpocznij naukę
-Jaką sytuację lub scenę przedstawia dzieło -czego dotyczy -do jakiej problematyki odsyła
Recepcja oryginału i reprodukcji
rozpocznij naukę
Oryginał pozwala ocenić sposób wykonania obrazu rodzaj podłoża, faktura, ślady pędzla i jego rozmiary
Recepcja oryginału i reprodukcji
rozpocznij naukę
Reprodukcja ogranicza kontakt z dziełem do patrzenia na płaski układ form, kompozycje, kolorystykę itp.
Tytuł
rozpocznij naukę
Czy jest adekwatny do form przedstawionych na obrazie
Tytuł 2
rozpocznij naukę
Czy podpowiada sposób patrzenia na dzieło, czy raczej komplikuje i utrudnia rozumienie obrazu
Tytuł 3
rozpocznij naukę
Może pozostać z zgodności z tematem gdy go odzwierciedla i ułatwia zrozumienie dzieła lub może powodować powstanie wizualno-słownej zagadki

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.