ELEMENTY NAUKI O JĘZYKU

 0    73 fiszki    paulina97m
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
podsystemy sysytemu językowego
rozpocznij naukę
fonologiczny, morfologiczny (słowotwórczy i fleksyjny), leksykalno-semantyczny, składniowy, stylistyczny
podsystem fonologiczny
rozpocznij naukę
zajmuje się warstwą dzwiękową; obejmuje zbiór typów najmniejszych elementów fonicznych, które stanowią budulec znaków i służą do ich rozróżniania w procesie komuniacji
fonem
rozpocznij naukę
najmniejsza jednostka funkcjonalna systemu językowego realizowana w ciągu fonicznym służąca do rozróżniania i współtworzenia znaków; fonem sam nie jest znakiem a diakrytem; w wypowiedziach realizowany jest w postaci głoski
głoska
rozpocznij naukę
najmniejszy segment intuicyjnie wyodrębniany przez użytkowników języka; głoska nie posiada własnego znaczenia
fonetyka
rozpocznij naukę
opisuje zjawiska wytwarzania dźwięków mowy i ich cechy akustyczne
morfem
rozpocznij naukę
cząstka, która ma już znaczenie; najmniejsza znakowa jednostka języka tj. posiada plan wyrażania oraz plan treści, np. DOM
wyraz
rozpocznij naukę
połączenie dwóch morfemów, np. DOM-EK
podział morfemów
rozpocznij naukę
1. swobodne 2. związane: rdzenne, słowotwórcze (prefiksy, interfiksy, sufiksy), fleksyjne
podsystem leksykalno-semantyczny
rozpocznij naukę
na tym poziomie operuje się wyrazami; łączenie wyrazów w większe zespoły: zdanie, równoważniki zdań, zasady tworzenia zdań; dzieli się na: •leksyka(wyrazy) •semantyka(znaczenie wyrazów)
trzy znaczenia słowa wyraz
rozpocznij naukę
1. wyraz słownikowy 2. wyraz fleksyjny 3. wyraz tekstowy
pole semantyczne
rozpocznij naukę
grupy wyrazów powiązanych jakimś wspólnym elementem treściowym, np. przemieszczać się: iść, jechać, biec, pełzać, lecieć, toczyć, płynąć, spacerować, wędrować
Na czym polega znajomość języka?
rozpocznij naukę
Na tworzeniu nowych tekstów na podstawie określonych reguł
syntakty
rozpocznij naukę
jednostki, z których buduje się zdania; jednostki najważniejszego rzędu
podsystem stylistyczny
rozpocznij naukę
zajmuje się sytuacjami, które wymagają odpowiedniego stylu, odmiany stylowej, np. styl artystyczny, urzędowy, naukowy
uzus językowy
rozpocznij naukę
zwyczaj używania danych form językowych panujących w pewnym środowisku albo występujących powszechnie w pewnych typach tekstów
norma językowa
rozpocznij naukę
zbiór elementów językowych, które są w pewnym okresie uznane przez daną społeczność za wzorowe, poprawne lub co najmniej dopuszczalne
Uzus jest pojęciem szerszym niż norma, dlaczego?
rozpocznij naukę
Ponieważ oprócz składników zawartych w normie językowej uzus obejmuje także elementy językowe rozpowszechnione w pewnym typie tekstów, w określonych środowiskach, ale powszechnie uznawane za błędne
Elementy wspólne uzusu i normy językowej
rozpocznij naukę
Większość wyrazów, form i połączeń wyrazowych, występująca powszechnie (stanowiąca uzus współczesnej polszczyzny) tworzy także normę językową
system językowy
rozpocznij naukę
ogół morfemów występujących w języku i modele ich łączenia, a także reguły ich zespalania w jednostki tworzące tekst
Co przechodzi z systemu do normy?
rozpocznij naukę
Zjawiska, które są faktami izolowanymi (np. po polsku - z pańska)
Co może przejść z normy do systemu?
rozpocznij naukę
Elementy nowe, które nie mają systemowego modelu, a powtarzają się w normie. Schemat ich budowy może przeniknąć do systemu.
rodzaje normy językowej
rozpocznij naukę
1. norma spontaniczna, naturalna 2. norma skodyfikowana 3. norma wzorcowa 4. norma użytkowa (norma profesjonalna, potoczna regionalna, potoczna ogólna)
innowacja językowa
rozpocznij naukę
każdy nowy element w tekście, uzusie, normie lub systemie
Do innowacji językowej należy:
rozpocznij naukę
nowy sposób: wymiawiania nowej głoski/głosek, akcentowania wyrazu, nowa forma fleksyjna, nowy model słowotwórczy, nowy typ połączenia składniowego, nowy wyraz, znaczenie wyrazu, frazeologizmu
Innowacje językowe powstają:
rozpocznij naukę
•nieświadomie w skutek niedostatecznej znajomości normy językowej •jako wynik nowych skojarzeń językowych lub przejęzyczeń •świadomie w wyniku pojawienia się określonych potrzeb (np. konieczność nazwania nowego zjawiska)
Kiedy innowacja wchodzi do normy?
rozpocznij naukę
Wtedy gdy innowacja zyskuje aprobatę normatywną i użytkownicy języka zaakceptują nowy sposób mówienia.
Innowacje językowe (podział ogólny)
rozpocznij naukę
• zmiany językowe - innowacje, które zostały zaaprobowane w normie i sysytemie, • błędy językowe - ... nie zostały ..., gdyż nie mają uzasadnienia funkcjonalnego
Innowacje językowe (podział formalny)
rozpocznij naukę
• innowacje fonetyczne • gramatyczne (fleksyjne i składniowe) • leksykalne (słowotwórcze, wyrazowe, semantyczne, frazeologiczne) • stylistyczne • ortograficzne i interpunkcyjne
Innowacje językowe (podział funkcjonalny)
rozpocznij naukę
Innowacje • uzupełniające • regulujące • rozszerzające • alternatywne • nawiązujące • skracające • precyzujące
kontaminacje językowe
rozpocznij naukę
innowacje które są wynikiem przemieszczania części dwóch istniejących dotąd elementów językowych, np. wywrzeć piętno (wywrzeć wpływ i odcisnąć piętno); są typem innowacji nawiązujących
ocena elementów językowych
rozpocznij naukę
polega na stwierdzeniu czy elementy językowe są zgodne z aktualną normą językową
JĘZYK - definicja
rozpocznij naukę
Język to system znaków konwencjonalnych, fonicznych, służących do porozumiewania się o wszystkim (uniwersalny). Charakteryzuje się tzw. dwuklasowością tzn. udziałem gramatyki, umożliwiającej nieograniczone tworzenie nowych konstrukcji.
system
rozpocznij naukę
ma charakter abstrakcyjny, jego zasady nie są zarejestrowane, system ewoluuje (następują zmiany w czasie, które są niewidoczne dla zwykłego użytkownika, następują one powoli, w ciągu kilku pokoleń)
kompetencja językowa
rozpocznij naukę
zdolność właściwe gatunkowi ludzkiemu do posługiwania się językiem; umożliwia rozumienie, jaki produkowanie ze skończonej dla danego języka liczby elementów językowych nieskończonej liczby zdań
Niepełna zgodność kodu językowego bierze sie z:
rozpocznij naukę
1. rożnego rozumienia używanych słów 2. innych skojarzeń i emocji 3. odmiennych doświadczeń
cechy języka
rozpocznij naukę
pojęcie akstrakcyjne, ogólny, społeczny, trwały, ograniczony
cechy mowy
rozpocznij naukę
charakter materialny, konkretna, jednostkowa, nietrwała, nieograniczona
znak
rozpocznij naukę
zjawisko fizyczne, percypowane zmysłowo, które odsyła do czegoś innego niż ono samo, które coś znaczy, coś komunikuje, np. czerwone światło - zakaz przejścia
podział znaków
rozpocznij naukę
1. naturalne (równoczesne, nierównoczesne (ślady, zapowiedzi)) 2. konwencjonalne (motywowane, niemotywowane)
cechy języka naturalnego
rozpocznij naukę
konwencjonalność znaków, foniczność, dwustopniowość, dwuklasowość systemu, abstrakcyjność znaków, polisemiczność, uniwersalność
dwuklasowy system znaków
rozpocznij naukę
system otwarty, składa się ze słownika (licznego, ale zamkniętego) i gramatyki, tj. reguł pozwalających na tworzenie nieograniczonej liczby nowych konstrukcji, np. system zapisów dzieisętnycn
jednoklasowy system znaków
rozpocznij naukę
złożony z rejestru językowego
funkcje znaku w stosunku do
rozpocznij naukę
1. nadawcy -> funkcja ekspresywna 2. odbiorcy -> funkcja impresywna (ewokacyjna, apelu) - wywołuje 3. opisywanej rzeczywistości -> funkcja symboliczna (przedstawieniowa)
funkcje języka (wg Jacobsona)
rozpocznij naukę
1. poznawcza - kontekst 2. poetycka - komunikat 3. emotywna - wyraża stan nadawcy 4. konatywna - angażuje silnie nadawcę 5. fatyczna - kończenie kontaktu 6. metajęzykowa - kod
ogólne funkcje języka
rozpocznij naukę
1. komunikatywna - wymiana, gromadzenie i przechowywanie info 2. ekspresywna - wtrażanie poglądów, uzewnętrznianie emocji i uczuć 3. nakłaniająca - kontaktywna 4. stanowiąca - obietnica, przysięga 5. estetyczna - uczucia 6. metajęzykowa - dot. języka
funkcja poznawcza języka
rozpocznij naukę
interpretowanie, porządkowanie i oswajanie świata
dyscypliny lingwistyczne
rozpocznij naukę
1. fonologia 2. morfologia 3. słowotwórstwo 4. fleksja 5. leksykologia 6. semantyka 7. składnia
Fonologia
rozpocznij naukę
bada funkcje, jakie pełnią cechy artykulacyjne w procesie porozumiewania się
Morfologia
rozpocznij naukę
słowotwórstwo + fleksja
Słowotwórstwo
rozpocznij naukę
nauka o budowie wyrazów i o sposobie tworzenia nowych wyrazów z już istniejących
Fleksja
rozpocznij naukę
nauka o odmianie wyrazów
Leksykologia
rozpocznij naukę
opisuje wyrazy
Semantyka
rozpocznij naukę
zajmuje się znaczeniem wyrazów
Składnia
rozpocznij naukę
zajmuje się opisem budowy jednostek dłuższych niż wyraz, przede wszystkim zdań
ocena normatywna obejmuje ocenę:
rozpocznij naukę
*tekstów językowych (budowa, użycie środków gramatycznych, leksykalnych i stylistycznych) *innowacji językowych *środków już istniejących w języku
kryterium oceny formy językowej
rozpocznij naukę
miernik, którego zastosowanie pozwala stwierdzić, czy forma ta jest poprawna czy niepoprawna (błędna)
wewnętrzno-językowe kryteria oceny (dotyczą samego języka)
rozpocznij naukę
1. kryterium wystarczalności 2. kryterium ekonomiczności
zewnętrzno-językowe kryteria oceny (odwołują się do stosunku między językiem, a jego użytkownikiem)
rozpocznij naukę
1. kryterium uzualne (stopnia rozpowszechniania) 2. kryterium autorytetu kulturalnego 3. kryterium literacko autorskie lub autorskie 4. narodowe 5. funkcjonalności 6. estetyczne
BŁĘDY JĘZYKOWE (1wsza definicja)
rozpocznij naukę
Nieświadome odstępstwo od obowiązującej w danym momencie normy językowej. Innowacje, które nie znajdują uzasadnienia funkcjonalnego: nie usprawniają porozumiewania się, nie wyrażają nowych treści.
BŁEDY JĘZYKOWE (2ga definicja)
rozpocznij naukę
Takie użycie elementów językowych, które razi jego świadomych użytkowników i jest w sprzeczności z dotychczasowymi przyzwyczajeniami.
ranga błędów językowych
rozpocznij naukę
1. rażące 2. pospolite 3. usterki językowe
styl językowy
rozpocznij naukę
sposób wyrażania myśli w mowie i piśmie
styl językowy indywidualny
rozpocznij naukę
całokształt cech językowych charakteryzujących sposób mówienia i pisania jednego człowieka
style językowe fonkcjonalne
rozpocznij naukę
teksty o tej samej funkcji społecznej
style językowe artystyczne
rozpocznij naukę
teksty reprezentujące ten sam kierunek artystyczny
stylistyka
rozpocznij naukę
nauka o róznych odminach stylu rozumianego jako sposób wyrażania myśli w mowie i piśmie
stylistyka językowa
rozpocznij naukę
świadomy zabieg w procesie ksztaltowania wypowiedzi, mający na celu nadanie jej cech właściwych określonemu stylowi
najczęściej spotykane rodzaje stylizacji to
rozpocznij naukę
1. archaizacja 2. dialektyzacja 3. kolokwializacja
archaizacja
rozpocznij naukę
wplecenie w teks utworu archaizmów lub ukształtowanie całego języka na wzór polszczyzny z dawnych epok, np. trylogia
dialektyzacja (stylizacja gwarowa)
rozpocznij naukę
wprowadzenie do tekstu elementów gwary ludowej lub ukształtowania języka utworu na wzór języka gwarowego, np. Konopielka
kolokwializacja
rozpocznij naukę
kształtowanie języka wypowiedzi na styl potoczny, np. stylizacja na środowisko odmiany języka bądź też stylizacja na język określonej grupy zawodowej
w języku narodowym wyróżniamy polszczyznę
rozpocznij naukę
ogólną i gwarową
główne odmiany stylowe
rozpocznij naukę
1. styl potoczny 2. styl przemówień 3. styl urzędowo-kancelaryjny 4. styl publicystyczno-dziennikarski 5. styl naukowy 6. styl artystyczny

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.