Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
bezpośredni i uroczysty zwrot do osoby, bóstwa, upersonifikowanej idei, przedmiotu lub zjawiska Skinął, — padają knuty od Niemna do Chiwy. MOCARZU, jak Bóg silny, jak szatan złośliwy! Gdy Turków za Bałkanem twoje straszą spiże, Gdy poselstwo paryskie twoje stopy liże: Warszawa jedna twojej mocy się urąga ("Reduta Ordona" Mickiewicza)
|
|
|
wprowadza, ujawnia, wyraża, przekonuje rozpocznij naukę
|
|
wprowadza podniosły, uroczysty ton; ujawnia adresata wypowiedzi; wyraża postawę emocjonalną mówiącego wobec adresata; przekonuje do czegoś
|
|
|
rozpoczyna jakie dzieło? rozpocznij naukę
|
|
rozwinięta apostrofa, rozpoczynająca poemat epicki, w której autor zwraca się do muzy lub istoty boskiej z prośbą o coś (zwykle o natchnienie i roztoczenie opieki nad powstającym dziełem) „Muzo! Męża wyśpiewaj, co święty gród Troi zburzywszy, długo błądził...” (Homer, Odyseja)
|
|
|
5 funkcji: wprowadza, wskazuje, zaznacza, nakreśla, ujawnia rozpocznij naukę
|
|
wprowadza patetyczny nastrój; wskazuje naczelną tematykę dzieła; zaznacza metodę pisarską; nakreśla symboliczną rolę świata przedstawionego; ujawnia adresata wypowiedzi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rozbieżność między granicą wersu a granicą jednostki składniowej
|
|
|
3 funkcje: łączy, urozmaica, uwydatnia, zbliża rozpocznij naukę
|
|
łączy sąsiadujące wersy, urozmaica tok rytmiczny wiersza (zaburza rytmikę wypowiedzi), uwydatnia ciężar znaczeniowy pewnych słów, zbliża utwór poetycki do języka mówionego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powtórzenie dosłowne lub z niewielkimi zmianami części wersu, całego wersu lub całej strofy w tych samych, stałych miejscach; występuje zwykle w utworach o charakterze pieśniowym.
|
|
|
3 funkcje: służy, wskazuje, stylizuje rozpocznij naukę
|
|
służy ekspresji wypowiedzi (np. wykrzyknienia typu: oj dana dana); wskazuje motyw przewodni utworu; stylizuje na ludowość
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powtórzenie tego samego słowa lub zwrotu na początku kolejnych wersów, zdań, zwrotek "Usłyszałem cichy szelest godzin nieżywych. Usłyszałem cichy krok rozpaczy idącej ku mnie.” (S. Żeromski, Popioły).
|
|
|
4 funkcje rozpocznij naukę
|
|
uwypuklenie jakiejś treści; uzyskanie efektów brzmieniowych, rytmizacja wypowiedzi; wzmocnienie spójności tekstu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dwu lub kilkukrotne powtórzenie tego samego wyrazu I wołał we dnie, i wołał w nocy, i wołał przez dzień cały
|
|
|
3 funkcje rozpocznij naukę
|
|
uwypuklenie jakiejś treści, wzmocnienie akcentu; uzyskanie efektów brzmieniowych; retoryczność, ekspresywność wypowiedzi (podkreślenie emocji)
|
|
|
pytanie retoryczne jest to... rozpocznij naukę
|
|
pytanie, którego celem nie jest uzyskanie odpowiedzi Cóż sprawiło, że człowiek tak punktualny dziś się spóźnia?; Kto w końcu tu rządzi: ja czy ty?
|
|
|
funkcje pytania retorycznego 3 funkcje rozpocznij naukę
|
|
podkreślenie przekonań podmiotu mówiącego (autora); wyrażenie postawy emocjonalnej, np. ironii; perswazyjność, retoryczność wypowiedzi, pobudzenie do refleksji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powtórzenie tego samego słowa lub zwrotu na końcu kolejnych segmentów wypowiedzi "Nie idzie, ale skrada się przez życie, Czołga się przez życie, sunie przez życie Ślimaczym, śliskim śladem" (A. Kamieńska, Iść przez życie)
|
|
|
2 funkcje rozpocznij naukę
|
|
uwypuklenie jakiejś treści; uzyskanie efektów brzmieniowych
|
|
|
inaczej rozpocznij naukę
|
|
inaczej przeciwstawienie; łączenie w jedna frazę skontrastowanych znaczeniowo wyrazów lub zdań. „Lepiej z mądrym zgubić niż z głupim znaleźć”; „Pełno nas a jakoby nikogo nie było” (J. Kochanowski, Tren VIII)
|
|
|
3 funkcje rozpocznij naukę
|
|
silne oddziaływanie na emocje; ukazanie sprzeczności i niejednoznaczności świata; retoryczność wypowiedzi
|
|
|
inaczej rozpocznij naukę
|
|
inaczej szyk przestawny wyrazów; polega na zmianie kolejności wyrazów w wypowiedzeniu
|
|
|
4 funkcje rozpocznij naukę
|
|
podkreśla wagę użytych słów; nadaje poetycki charakter wypowiedzi; uniezwykla wypowiedź; wpływa na rytmikę wypowiedzi;
|
|
|
inaczej rozpocznij naukę
|
|
celowe pominięcie jakiegoś składnika wypowiedzenia (najczęściej orzeczenia); pomimo opuszczenia odbiorca rozumie treść wypowiedzi wyrzutnia
|
|
|
3 funkcje rozpocznij naukę
|
|
ukazuje emocje; dynamizuje i skraca wypowiedź; stylizuje na mowę potoczną; eliminuje zbędny wyraz
|
|
|
wymień znane ci powtórzenia rozpocznij naukę
|
|
|
|
|