Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Anna może zapłacić kartą. rozpocznij naukę
|
|
Anna kan betale med kort.
|
|
|
Ona musi poczekać na następny autobus. rozpocznij naukę
|
|
Hun må vente på neste buss.
|
|
|
Skal + bezokolicznik jest używany do... rozpocznij naukę
|
|
wyrażania czasu przyszłego.
|
|
|
Ona pojedzie do Trondheim. rozpocznij naukę
|
|
Hun skal reise til Trondheim.
|
|
|
Oni wkrótce dojadą do Anglii. rozpocznij naukę
|
|
De skal dra til England snart.
|
|
|
Formę rozkazującą tworzymy... rozpocznij naukę
|
|
usuwając -e z bezokolicznika (i å).
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Jeśli chcemy utworzyć formę rozkazująca od czasownika jednosylabowego... rozpocznij naukę
|
|
forma jest taka sama, np. å dra - dra, å gå - gå
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Rzeczownik określony dla rzeczowników rodzaju męskiego tworzymy... rozpocznij naukę
|
|
dodając en na końcu (i usuwając z przodu).
|
|
|
Rzeczownik określony dla rzeczowników rodzaju żeńskiego tworzymy... rozpocznij naukę
|
|
dodając a na końcu (i usuwając ei/en z przodu).
|
|
|
Rzeczownik określony dla rzeczowników rodzaju nijakiego tworzymy... rozpocznij naukę
|
|
dodając et na końcu (i usuwając et z przodu).
|
|
|
Jeśli rzeczownik kończy się na e, a chcemy stworzyć rzeczonik określony (rodzaj męski lub nijaki), to: rozpocznij naukę
|
|
dodajemy n lub t na końcu.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Jeśli rzeczownik kończy się na e, a chcemy stworzyć rzeczonik określony (rodzaj żeńskich), to: rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Liczba mnoga jest tworzona przez... rozpocznij naukę
|
|
dodanie -(e)r. (Jeśli rzeczownik w liczbie pojedynczej kończy się na e, to dodajemy tylko -r.)
|
|
|
Wyjątki: (LICZBA MNOGA): Jednosylabowe wyrazy rodzaju nijakiego (et)... rozpocznij naukę
|
|
nie mają końcówki w nieokreślonej liczbie mnogiej.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Liczba mnoga: rzeczowniki określone: dodajemy... rozpocznij naukę
|
|
na końu -(e)ne (bilene, avisene, frimerkene).
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wydobycia jednej rzeczy spośród wielu.
|
|
|
Pytając o przedmioty modyfikujemy końcówkę w hvilken, podaj formę męską. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Pytając o przedmioty modyfikujemy końcówkę w hvilken, podaj formę żeńską. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Pytając o przedmioty modyfikujemy końcówkę w hvilken, podaj formę nijaką. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Pytając o przedmioty modyfikujemy końcówkę w hvilken, podaj formę dla liczby mnogiej. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Którą mapę chciałbyś mieć? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Ken chętnie weźmie taksówkę. rozpocznij naukę
|
|
Ken vil gjerne ta en taxi.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|