| Pytanie   | Odpowiedź   | 
        
        | rozpocznij naukę |  |   specjalizacja funkcji receptorowej, rozwój ośrodków mózgowych  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   wraz z rozwojem filogen. ukł. nerwowego stopniowe przejmowanie funkcji RK przez ośrodki mózgu  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   proliferacja, migracja, różnicowanie, mielinizacja, synapsogeneza  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   powierzchnia grzbietowa zarodka grubieje, a jej brzegi unoszą się, zwijają i łączą tworząc cewę, która stopniowo chowa się pod skórą; jej przednia część się powiększa i tworzy 3 pęcherzyki a pozostała - RK  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   przodomózgowie (kreso- i między-), śródmózgowie, tyłomózgowie (rdzeń przedłużony, most i móżdżek)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   skupienie ciał komórek nerwowych w OUN, tworzy korę mózgu (na zewnątrz), a w RK słupy przednie, tylne i boczne (wewnątrz istoty białej)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   skupienie wypustek komórek nerwowych w OUN  |  |  | 
|  rozpocznij naukę ograniczone skupienie istoty szarej w OUN  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę skupienie ciał komórek nerwowych poza OUN  |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   wiązka wypustek (aksonów lub dendrytów) w obrębie OUN  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   wiązki wypustek neuronów poza OUN, przewodzące impulsy na duże odległości  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   eferentne, w RK korzenie brzuszne  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   aferentne, w RK korzenie grzbietowe  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   programowa śmierć komórek nerwowych  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   np. NGF, zapobiegają apoptozie  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   przyłączenie własnych aksonów do komórki docelowej i otrzymanie neurotrofin, ale też wydzielanie neuroprzekaźnika  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   500mln mózg gadzi, 250mln mózg ssaczy, ukł. limbiczny, pierwotne emocje, 4mln zejście z drzewa 400g, 2mln 600g homo habilis, 1mln 1kg homo erectus, 200tys 1.2-1.4kg homo sapiens  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   przewaga mózgowia nad RK, przewaga mózgu nad pniem mózgu  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   ośrodkowy i obwodowy układ nerwowy  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   mózgowie (mózg, pień mózgu i móżdżek) i RK  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   somatyczny (steruje mięśniami zależnymi od woli i przekazuje inf. czuciowe do OUN) i autonomiczny (kontroluje aktywność mięśni niezależnych od woli)  |  |  | 
|  rozpocznij naukę autonomiczny układ nerwowy  |  |   współczulny (pobudzający - wydatkowanie energii) i przywspółczulny (hamujący - gromadzenie energii)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   włókna nerwowe przekazujące informacje z narządów zmysłów do OUN i z OUN do mięśni i gruczołów  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   wchodzą do RK, przewodzą informacje czuciowe, który wysyła je do mózgowia  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   wychodzą z RK, przewodzą informacje ruchowe biegnące do mięśni i gruczołów, które otrzymują z mózgowia  |  |  | 
|  rozpocznij naukę podział mózgowia wg kryterium anatomiczno-ontogenetycznego  |  |   kresomózgowie i międzymózgowie (przodomózgowie), śródmózgowie, most, rdzeń przedłużony i móżdżek (tyłomózgowie)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   kora mózgowa (półkule), węchomózgowie, hipokamp, jądra podstawy  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   najbardziej wyróżniająca się część mózgowia u ssaków; jego zewnętrzna część tworzy kora mózgowa, pod nią leżą jadra podstawy i wzgórze  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   pokrywka, nakrywka, wzgórki górne, wzgórki dolne, istota czarna  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   rdzeń przedłużony, most, móżdżek  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   dociera do niego większość informacji z narządów zmysłów, są analizowane i przekazywane do kory (oprócz węchu!)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zasadnicza rola w niektórych aspektach aktywności ruchowej  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zanik neuronów jąder podstawy (istoty czarnej) - zaburzenia ruchu, uwagi, myślenia, pamięci, depresja  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   tworzy obrzeże dookoła pnia mózgu, pełni ważną rolę w powstaniu emocji i motywacji, np. pragnienia, łaknienia, aktywności seksualnej, lęku, agresji  |  |  | 
|  rozpocznij naukę części układu limbicznego  |  |   opuszka węchowa, podwzgórze, hipokamp, ciało migdałowate, zakręt obręczy  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   pod wzgórzem, posiada połączenia z przodo- i śródmózgowiem, może wpływać na wydzielanie hormonów przez przysadkę, główny regulator homeostazy wewnątrzustrojowej, uszkodzenie - zaburzenie zachowań popędowych  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   gruczoł dokrewny połączony z podwzgórzem za pomocą szypułki, reaguje na sygnały z podwzgórza, syntetyzuje i uwalnia hormony do krwi  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   pamięć krótkotrwała, zapamiętywanie i przetrzymywanie informacji w pamięci świeżej, czy zostaną przekazane do pamięci trwałej  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   warstwa komórek nerwowych na zewnątrz tworzy istotę szarą (korę mózgową), włókna nerwowe tworzą istote biała (pod szarą), połączone ze sobą za pomocą spoidła wielkiego; odbiór i analiza informacji sensorycznych oraz sterowanie aktywnością ruchową  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   łączy się z narządami zmysłów oraz mięśniami położonymi poniżej głowy; składa się z segmentów - po obu stronach każdego nerw czuciowy i ruchowy; przerwanie - przestaje przekazywać sygnały czuciowe z tego i poniżej i traci zdolność sterowania mięśniami  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   potyliczny, ciemieniowy, czołowy i skroniowy  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   leży w tylnej części mózgu, główne miejsce odbioru sygnałów wzrokowych; uszkodzenie - ślepota mózgowa  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   w części środkowej, obejmuje kore somatosensoryczną - miejsce docelowe sygnałów dotykowych i informacji z receptorów mięśniowych i ścięgnistych; tworzone sa reprezentacje położenia oczu, głowy i ciała; przesyłane informacje do obszarów sterujących ruchami  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   położony bocznie; zawiera pierwszorzędowe ośrodki słuchu, kluczowa rola w rozumieniu mowy; jest też asocjacyjny ośrodek wzroku (spostrzeganie ruchu i rozpoznawanie twarzy); element nerwowego podłoża zachowań emocjonalnych i motywacyjny  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   najwiekszy u ludzi; pierwszorzędowa kora ruchowa oraz przedczołowa; planowanie ruchów, pamięć świeża, aspekty emocji, zakręt przedśrodkowy - ruchy precyzyjne, neurony tej kory mają dużo dendrytów tworzących połączenia z neuronami - funkcja asocjacyjna  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   najbardziej rozwinięta część płata czołowego u ludzi; nie jest ośrodkiem pierwszorzędowym dla żadnego zmysłu, ale wszystkie korowe ośrodki czuciowe wysyłają aksony do określonych miejsc w jej obszarze; stanowi o osobowości  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   1. drobinowa 2. ziarnista zewnętrzna 3. piramidowa zewnętrzna 4. ziarnista wewnętrzna 5. piramidowa wewnętrzna 6. komórek wielokształtnych  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   czynnościowo wszystkie warstwy tworzą kolumny; neurony w każdej kolumnie maja podobne właściwości  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   grupa struktur podkorowych, składa się z: jądra ogoniastego, skorupy, gałki bladej  |  |  | 
|  rozpocznij naukę funkcje jądra podstawnego Meynerta  |  |   wydziela Ach - regulacja stany przytomności, pobudzenia i uwagi, otrzymuje impulsy z podwzgórza i innych jąder podstawy, pośredniczy pomiędzy pobudzeniem emocjonalnym a przetwarzaniem informacji kory  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   odbieranie wrażeń węchowych, łączy się z ciałem migdałowatym - każdy zapach wywołuje emocje  |  |  | 
|  rozpocznij naukę funkcje ciała migdałowatego  |  |   odgrywa rolę w generacji negatywnych emocji, agresji oraz generuje reakcje obronne  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   rdzeń przedłużony, most, śródmózgowie, niektóre części międzymózgowia  |  |  | 
|  rozpocznij naukę funkcje rdzenia przedłużonego  |  |   zgrubienie i przedłużenie RK, kontroluje odruchy (oddychanie, tętno, wymioty, ślinienie, kaszel i kichanie) przez nerwy czaszkowe przewodzące sygnały czuciowe z głowy i sterujące mięśniami głowy  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 12 par nerwów czaszkowych  |  |   łączą receptory i mięśnie w głowie oraz narządy wewnętrzne z mózgiem; jądra nerwów 5-12 są w rdzeniu przedłużonym, a 1-4 w śród- i przodomózgowiu  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   w jego obrębie krzyżuje sie większość włókien nerwowych - aksony z jednej strony mózgowia przebiegają w RK po przeciwnej stronie; zawiera kilka jąder nerwów czaszkowych  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   znajduje się w rdzeniu przedłużonym i moście; jego część zstępująca steruje ośrodkami ruchowymi RK, a wstępująca unerwia obszary ruchowe kory; reguluje procesy czuwania  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   ośrodek integracji bodźców zmysłowych i ośrodek odruchowy zmysłów wzroku i słuchu  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   duża część tyłomózgowia sterująca koordynacją ruchów, napięciem mięśni, uwagą słuchowo-wzrokową  |  |  | 
|  rozpocznij naukę funkcje układu współczulnego  |  |   składa się z 2 łańcuchów zwojów wzdłuż RK, z którym łączą sie przez wiązki aksonów - wychodzące ze zwojów włókna nerwowe docierają do narządów i przygotowują do reakcji walcz lub uciekaj  |  |  | 
|  rozpocznij naukę funkcje układu przywspółczulnego  |  |   składa się z nerwów czaszkowych i nerwów wychodzących z krzyżowej części RK; długie, przedzwojowe aksony opuszczają RK i dochodzą do zwojów przywspółczulnych unerwiają narządy wewnętrzne  |  |  | 
|  rozpocznij naukę różnice układu autonomicznego od somatycznego  |  |   nierównomierne rozmieszczenie ośrodków w un, zwoje dzielące włókna na przed- i zazwojowe, inna budowa nerwów (bezrdzenne), wolne przewodzenie, wydzielanie nie tylko Ach ale noradrenaliny, efektorami są mięśnie gładkie, sercowy i gruczoły  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   znajdują się w rdzeniu przedłużonym i moście, unerwiają przodomózgowie zwiększając lub zmniejszając gotowość reakcji na bodźce, uczestniczą w regulacji snu  |  |  |